Varför 1x11?

Varför 1x11?
emmer sa:
theBrand sa:
Den stora fördelen med 1*XX är ju att man slipper den där dryga tröga växlingen på framklingorna, där det tar ett halvår innan växlingen har skett.
Är inte det lite som att hugga av sig armen för att det kliar på armbågen?

Nja, anledningen till att 1*9/10/11/12 blivit poppis är ju för att kassetterna har fått större span. Behovet av framväxel blir mindre och mindre helt enkelt. I och med att SRAM släppte XX1 så försvann alla argument för framväxel tycker jag.

Så för att vara tydlig, jag väljer hellre ett system där jag får en tillräckligt låg klätterväxel med en klinga fram istället för att vara tvungen att växla till en lillklinga när det börjar luta emot. Det dödar all form av momentum tycker jag.

Varför 1x11?
theBrand sa:
emmer sa:
theBrand sa:
Den stora fördelen med 1*XX är ju att man slipper den där dryga tröga växlingen på framklingorna, där det tar ett halvår innan växlingen har skett.
Nja, anledningen till att 1*9/10/11/12 blivit poppis är ju för att kassetterna har fått större span.
Med det resonemanget skulle det ju räcka med 1x2 med en 10t och en 48t bak...

Varför 1x11?
emmer sa:
theBrand sa:
emmer sa:
theBrand sa:
Nja, anledningen till att 1*9/10/11/12 blivit poppis är ju för att kassetterna har fått större span.
Med det resonemanget skulle det ju räcka med 1x2 med en 10t och en 48t bak...

Ok, större spann i kombination med hyfsat tät kassett då. Men det säger ju sig själv.

Varför 1x11?
Tolkar in mellan raderna att det är en stor typ digital skillnad mellan 1x11 och 1x12. Stämmer det? Eller vad är egentligen praktiska skillnaden?

Kör 2x10 nu, nöjd men när man går från grus in på stig och inte klarar att hålla stora klingan fram så känns växling med framdrev som icke naturlig aktivitet. Min köpsituation är ju att jag gärna sitter över 1x11 och hoppar på ultramagiska 1x12.

Kommer det komma följsamt framdrev, typ som sadelstolpe med två lägen, så framdrevet vet när det är dags att flytta sig in el ut? (Bidrag till fredagschipsen).

Varför 1x11?
CJ sa:
Tolkar in mellan raderna att det är en stor typ digital skillnad mellan 1x11 och 1x12. Stämmer det?
Enda skillnaden är i princip att du kan behålla samma omfång med mindre (mer lätt/snabb -växlade) steg.
Alternativt öka omfånget något utan att få stora (mer svår/långsamt -växlande) steg.

En modern framväxel ska ju hoppa över inom ett halvvarv på klingan. och för en stort bakdrev ihop med en liten klinga så blir det ungefär lika långsamt (2 entrys kontra 5/6 entrys (varav 4 matchade) beroende på om det är Shimano eller SRAM).

Varför 1x11?
Beräknade drivlineförluster osv, känns de verkligen av ute på cykeln, eller är de bara placebohjärnspöken som kryper fram bakom tangentbord?

Jag köpte en Superfly nu med 1x11 (32t, 10-42), inte främst för att få en renare cockpit eller spara vikt, utan för att få bättre flyt när jag är ute. Visst det är garanterat en teknikfråga, men jag tycker man alltid tappar bort det lilla flyt man har när man ska kugga om fram, jag lyckas alltid hamna för högt eller lågt.

Då känns det smidigare med allt i ett svep, visst det är inte steglös transmission nu heller, men för mig är det enklare och bättre flyt. Sedan får man ju likt på en bil justera hastigheten med gasen, men varvtalet på benen måste man ju ändra ändå.

Däremot kan jag erkänna att jag cyklade snabbare på samma stigar för 20-25 år sedan på en 3x7, men det hänger mer på mig än utväxlingen...

Varför 1x11?
Köpte mig en Stumpjumper med 34klinga fram å 10-42 bak å är helnöjd kör inte långsammare på mina runder men allt känns lite enklare!
Hade tidigare en Canyon med 2-delat (fram 28/38 å 11-36kassett) Lät butiken byta ut 30 klingan på Stumpjumpern fram mot en 34...men tror att jag vid nästa kedjebyte går upp till 36 klinga!

Varför 1x11?
kais01 sa:
men Jenssen, jag trivs inte på 110 rpm, är säker inte ensam om det. vanliga utväxlingar 39/11 på 29 och 42/11 på 26 känns urvarvat för mig så fort det blir medvind eller nerför. inte så att jag inte kan varva mer, det känns bara inte bra att köra så någon längre bit. då går det väl kring 45?

Jag känner likadant, men "någon längre bit" är det ju sällan att tala om? Kollade lite snabbt över hastigheten på senaste CV, jag va uppe i över 45 typ 3 gånger. Tycker de stora stegen i kassetten är ett mycket intressantare diskussion och hade gärna sett tätare steg och sedan bara ha 42:an som en safe när man bonkar :)

Varför 1x11?
emmer sa:
magnil sa:
Kan vi få fram lite vetenskapliga siffror på hur oeffetkivt 10-11-12 egentligen är?
Du menar typ en sida ur en formelsamling?

Jag ser inte riktigt hur jag ska trolla fram siffrorna magnil efterfrågar ur det där formelbladet?
Du får gärna visa.

I övrigt har jag sett lite olika tester där det verkar skilja runt 2% mellan en 15t och 11t för samma klinga fram. Men testerna är rätt gamla, och utformning på kugg och kedja spelar in ganska mycket, så det är svårt att sia om hur mycket det säger om de senaste drivlinorna från Shimano och SRAM.

Varför 1x11?
här är en studie som brukar referereras. finns mycket data, men den här tabellen är rätt talande. ursäkta att den haltar lite, men det framgår att om man minskar effekten till 100w går effektiviteten ner drastiskt, ffa om man ökar kadensen till ändå måttliga 70. då ligger 11 på stinkande dåliga 88,7.
med 175 watt ser siffrorna i procent bättre ut. betyder dock inte att förlusten i watt är direkt bättre.

http://www.bhpc.org.uk/Data/Sites/1/Uploads/humanpower/PDF/hp50-2000.pdf

Table 1. Drive efficiencies for different chain configurations

50 RPM 60 RPM 70 RPM 60 RPM 60 RPM

100 W 100 W 100W 150 W 175W

52–11 92.5 91.1 88.7 94.6 95.5

52–15 94.7 92.3 90.4 96.2 97.5

52–21 95.2 93.8 92.0 97.4 98.2

nästa studie som också haft genomslag är svårare att tränga igenom, det är en massa nav testade, bland annat rohloff som ligger strax över 90 i effektivitet på flertalet växlar, man har testat 3x9 ultegra från tiden, går bara ner till 12 kugg, men det framgår att den är tydligt sämre än 14 och uppåt som sedan ligger mer konstant

http://www.bhpc.org.uk/Data/Sites/1/Uploads/humanpower/PDF/hp52-2001.pdf

Varför 1x11?
Effektförlust på 2-3% för en växelkombo man använder relativt sällan. Ska man börja optimera på den nivån hoppas jag man går all in och rakar armarna! Alla % ska med!

Verkar ju enligt studien som att spänningen på kedjan va minst lika viktig, dags att investera i en kedjes-spännings-mätare. Vart köper man en happykorrekt sådan? Måste vara exakt!

Varför 1x11?
kais01 sa:
men Jenssen, jag trivs inte på 110 rpm, är säker inte ensam om det. vanliga utväxlingar 39/11 på 29 och 42/11 på 26 känns urvarvat för mig så fort det blir medvind eller nerför. inte så att jag inte kan varva mer, det känns bara inte bra att köra så någon längre bit. då går det väl kring 45?

vet inte hur det är för er andra, men åker jag på egen hand eller drar en klunga håller jag gärna högre kadens än om jag ligger bakom. gäller både landsväg och mtb.

man får typisk 3 -4 nya unika växlar per framkrans. men antalet växlar är inte något huvudproblem med singelklinga, det är effektiviteten i drivlinan på dom högsta växlarna som fattas, och är påtagligt dålig redan med 11.

som sagt lätt att känna genom att testa en tvåkransad hoj med 11krans på lilla-lilla. prövar man det förstår man.

det var bara ett exempel, som theBrand skriver så går det rätt fort även med mindre i kadens och en förhållandevis liten klinga. Sen om du kollar 1x11 och 2x11, du får samma hopp mellan kuggen bak oavsett, enda skillnaden är att du vinner två-tre unika växlar med 2x11 (om jag inte minns fel från nån review), men du får som sagt samma hopp i kassetten.
sen tycker jag din jämförelse haltar, du kan inte jämföra lilla-lilla på 2x11 med tyngsta på 1x11. såvida du inte kör ett tvådelat vevparti där du plockat bort en klinga för att köra 1x11. Självklart ska man ha ett vevparti anpassat för 1x11 där kedjelinjen är anpassat för det. OM man nu ska jämföra. Annars kan vi ju även väga in lilla-lilla med 3x11 ;-).

men visst, smaksak, alla kan ju inte gilla samma saker, vad tråkigt det skulle bli då. Jag trivs i alla fall med 1x11 och längtar inte tillbaka till framväxel och upplever inte nån direkt förlust med 32-10, även om de på pappret skulle finnas där, men är kanske okänslig. 1x12 kommer inte göra det sämre heller, även om baksidan är att man verkar behöva byta allt = dyrt :D Ska jag klaga på något är det hoppen i kassetten, men som sagt, de får jag ju även med 2x11 som jag ser det :D

en fråga bara, kör du 1x11 eller kört det mer än runt på parkering? bara lite nyfiken

Senast ändrad:
Varför 1x11?
Jensen, har sedan decennier cyklat avsevärda sträckor på cyklar med 11kugg bak och märkt vad det går för. ligger du på 12 och växlar till 11 är det plötsligt väldigt svårt att öka eller ens bibehålla farten, tydligt svårare än om du går från 13 till 12.

lilla-lilla ser jag många cyklister använda. fråga mig inte varför. men förlusterna på grund av kedjelinjen i sig har visat sig begränsad i sammanhanget, även om det måste finnas en gräns någonstans.

men tog upp exemplet lilla-lilla för att förlusten på grund av den kassa 11an är extra lätt att känna även med benen när man har en mindre klinga fram. när det borde gå lätt gör det inte det!

eller du kan hissa cykeln i ett ställ och känna motståndet när du vevar runt. testa lila lilla med en 11a, och sedan samma utväxling på stora klingan och ett större drev bak.

eller hissa din 1x11 och gå upp lugnt genom växlarna. det märks ett mycket större hopp i motstånd när man når 11an. 10an har jag aldrig testat men skulle bli något förvånad om den är bättre.

Varför 1x11?
Men då måste jag väl tänka lite rätt.....eller?
Hade 30klinga fram på min Stumpjumper när jag köpte den som byttes ut direkt till en 34:a!
Har trots det aldrig behövt använda 42 klingan bak så nu i veckan byter jag till en 36:a fram å då måste det ju va bättre kunna ligga på något större klinga/kugge bak än om man hade kört på 30T orginalklingan!

Varför 1x11?
theBrand sa:
Nedåt, på tre drev, går det ju blixtsnabbt, ett par tiondels sekunder skulle jag tippa på. Upp går det lite långsammare, men där spelar det inte så stor roll.

Varför 1x11?
eiskall sa:
Skulle tro att de flesta här på Happy skulle cykla snabbare med framväxel.

Det beror ju helt på var man cyklar. Är det stökigt så tror jag de flesta skulle vara snabbare av att tvingas cykla med tyngre lättaste växel.
Efter att ha kört singlespeed ett tag så inser jag att de där lättaste växlarna bara gör att man sölar i varje uppförsbacke, som man lätt hade fixat på riktigt tung växel.

För min del är hoppet mellan stora och lilla framklingan på tvådelat alldeles för stort, så att man måste "motväxla" bak om man växlar fram. Det ger inget flyt och man har ofta fel utväxling när man kommer till en tung backe. Sen föredrar jag 10-delat eftersom jag inte behöver omfånget som 11-delat ger.

Senast ändrad:
Varför 1x11?
Luthman Photography sa:
Jag är inte snabbare med framväxel. Vilka växlar jag har har väldigt lite att göra med hur snabb jag är. ,Iaf där det är intressant för mig.

Där har vi skiljelinjen som jag försökte formulera i mitt förra inlägg.

Jag vill ha växlar utan kompromisser för den branta tekniska uppförsbacken i skogen, och kunna lägga mig i tempoställning i medvinden på samma runda.

Jag har för ont om träningstid i min vardag för att kunna betrakta transportsträckorna som dötid.

Jag kanske hade kunnat offra lite av rangen om det hade funnits tydligare fördelar än "känsla" och 250-300 g vikt.

Senast ändrad:
Varför 1x11?
eiskall sa:
Luthman Photography sa:
Jag är inte snabbare med framväxel. Vilka växlar jag har har väldigt lite att göra med hur snabb jag är. ,Iaf där det är intressant för mig.

Jag vill ha växlar utan kompromisser för den branta tekniska uppförsbacken i skogen, och kunna lägga mig i tempoställning i medvinden på samma runda.

Jag har för ont om träningstid i min vardag för att kunna betrakta transportsträckorna som dötid.

Jag betraktar allt som inte är åtminstone lite utför som dötid. Men jag cyklar inte för att träna heller så vad jag tycker är rätt irrelevant i en sån här tråd. F ö r u t o m att det är lättare att hålla rent med 1*X .

Varför 1x11?
Är det bara jag eller blir ni också sjukt cykelsugna av den tråden?
Grafer, effektförluster, teori och grafer, häll jää! ;)

(Å ni har rätt, man måste inte läsa tråden, ha!)

Varför 1x11?
Luthman Photography sa:
eiskall sa:
Luthman Photography sa:

Jag betraktar allt som inte är åtminstone lite utför som dötid. Men jag cyklar inte för att träna heller så vad jag tycker är rätt irrelevant i en sån här tråd. F ö r u t o m att det är lättare att hålla rent med 1*X .

Var och en har ju rätt för sina egna syften. Jag har själv haft planer på en biffigare stigcykel och där är jag mer positivt inställd till 1x

Men min nuvarande mtb är sådär härligt mellanmjölksallround och ska funka någorlunda överallt.

Varför 1x11?
Det känns som om den här tråden kanske borde heta "Varför 2*11" istället?

Hittills verkar vi ha kommit fram till:

Om du vill kunna köra både tempolopp och MTB på samma cykel.

Om du absolut inte vill använda de drev som är mindre än 12t på din kassett (fast då är det nog billigare med 10-delat där man kan köpa kassett utan 10/11t)

Ska vi starta en tråd om 1*12 nu

Varför 1x11?
theBrand, problemen med dom små dreven är precis samma på 1x12. för att få en vettig range som klarar det mesta bör största drevet alltså vara 4,5 ggr det minsta. startar man på 10 blir det 45 osv:)

är minsta drevet vettigt blir bakkransen grotesk.

det har talats om nya kedjor med kortare delning där teorin säger att man kan använda mindre drev utan lika stora förluster.

det blir möjligen det nya svarta efterhand?

mycket chips går nog åt även ikväll;)

Varför 1x11?
Jag har det motsatta problemet när jag kör 1×11 mot dom flesta .
Och det är att kassetten har för stor spridning.
11-36 är mitt största behov och har gärna både 11, 12, o 13 drevet för att inte få för stora steg när det går undan .
Har mobbat 10s kassetter och stoppat in 12 drevet som saknas hittills.
Men nu ligger det en sram 1070 11s 11-36 kassett i varukorgen. Men det är för 11s lvg body , hoppas det går att slipa bort lite på baksidan så den får plats på vanlig body....

Varför 1x11?
Jag vet att det är en lustig tanke, men kan inte folk få köra på vad dom vill?

Personligen är jag en enda stor effektförlust oavsett tänder på drevet...

Varför 1x11?
h.g.j sa:
Jag vet att det är en lustig tanke, men kan inte folk få köra på vad dom vill?

Personligen är jag en enda stor effektförlust oavsett tänder på drevet...

Det gör ju alla, cyklister vinner ju race på 1x11 varje vecka. Detta är internetcykling, där finns tyvärr ingen resultatlista.

Varför 1x11?
theBrand sa:

Håller inte riktigt med där, finns många tillfällen då en snabb löpa övergår i en backe/tekniskt parti, då tar man några växlar genom att gå ner en klinga fram och det går fort. Men nu är jag rätt tung och gillar att komma upp i tuffa motlut, hade garanterat gått fortare att gå eller springa, det är mest känslan.
Håller med Muffin om att man kan behöva kompensera med bakväxeln vid växling fram, det är det jag aldrig fattat med 2-delat (för liten stor och för stor lillklinga) ska man ha
framväxel ska det vara 3-delat!!
Hade jag vägt under 100 kg och haft starkare ben hade jag oxå kört med singelklinga fram!

Varför 1x11?
Nisse 40+ sa:
theBrand sa:

Håller inte riktigt med där, finns många tillfällen då en snabb löpa övergår i en backe/tekniskt parti, då tar man några växlar genom att gå ner en klinga fram och det går fort. Men nu är jag rätt tung och gillar att komma upp i tuffa motlut, hade garanterat gått fortare att gå eller springa, det är mest känslan.
Håller med Muffin om att man kan behöva kompensera med bakväxeln vid växling fram, det är det jag aldrig fattat med 2-delat (för liten stor och för stor lillklinga) ska man ha
Hade jag vägt under 100 kg och haft starkare ben hade jag oxå kört med singelklinga fram!

Visst är trippelklinga fram egentligen bäst då man har en klinga man kör det mesta på och ändå en höghastighetsklinga och en slutkörda ben klinga. Tänker man så är det ju sjukt bra egentligen, men samtidigt så kör man ju ändå mest på mittenklingan så då kan man ju ta bort stor och lillklingan....

Nä - trippelvev är bra! Men ändå kör jag singelklinga - roligare och lättare att hålla rent - aningen lättare också.

Varför 1x11?
Bengt-re sa:
Nisse 40+ sa:
theBrand sa:

Visst är trippelklinga fram egentligen bäst då man har en klinga man kör det mesta på och ändå en höghastighetsklinga och en slutkörda ben klinga. Tänker man så är det ju sjukt bra egentligen, men samtidigt så kör man ju ändå mest på mittenklingan så då kan man ju ta bort stor och lillklingan....

Nä - trippelvev är bra! Men ändå kör jag singelklinga - roligare och lättare att hålla rent - aningen lättare också.

Ungefär så tänker jag :)

Får snart en ny hoj med 3x10, och kommer iaf köra slut på den drivlinan, sen får vi se.

Jag får för mig att risken är större att jag skulle sakna min 40t på en transportsträcka, än att jag skulle våndas över hur svårtvättad cykeln är med framväxel.

Men den som lever får se :)

Har någon testat shimanos nya häftiga framväxlar med "sideswing" förresten?

Varför 1x11?
kais01 sa:
theBrand, problemen med dom små dreven är precis samma på 1x12. för att få en vettig range som klarar det mesta bör största drevet alltså vara 4,5 ggr det minsta. startar man på 10 blir det 45 osv:)

är minsta drevet vettigt blir bakkransen grotesk.

det har talats om nya kedjor med kortare delning där teorin säger att man kan använda mindre drev utan lika stora förluster.

det blir möjligen det nya svarta efterhand?

mycket chips går nog åt även ikväll;)

Jag älskar axiomet att man MÅSTE ha 450% range på en mtb.

På min stigcykel har jag 300% range (11-34, 34t fram), ingen dog. På min cykla-i-stora-berg-och-guida-folk-professionellt-cykel har jag 340% range (11-42, 32t fram) och har hittills inte haft problem att hålla jämna steg med kunder på platten, uppför eller nerför.

Kan det vara så att utväxling är individuellt och beror på vilken terräng man befinner sig i och vilka ambitioner man har?

Jag tycker theBrand slog huvudet på spiken.

Varför 1x11?
kul att det finns några 3-kranskramare i garderoberna:) vågar man väl knappt säga med dagens rådande trend.

föredrar också 3 framför 2; stora på landsväg, mitten i skogen och lilla som en bailout när man någon gång på stört vill ha en lättare växel. mycket snabbare än att klättra 3-4 växlar på kassetten.

viktstraffet för minsta klingan är minimalt, om man redan har en framväxel. och ja, jag tycker ju att man behöver det, inte för att klara skogen, men för att få en roligare framfart när det går undan.

och marran, man måste nog inte ha 4,5 i växelomfång. det går ju med singelspeed också. det handlar säkert till stor del om vad man tycker är kul? en cykel med en trög högstaväxel 11/34 tycker iaf jag är tråkig. att den sen skulle bli akterseglad på cykelvasan går ju att bota med en större framklinga. men då är den plötsligt inte lika rolig i skogen...

Varför 1x11?
Prästbol sa:
Berättigad fråga. Det var inte länge sedan det uppgraderades med drev efter drev baktill och alla argumenterade för hur fantastiskt det var.

Tjena!

Hur menar du nu? 8-delat (till mtb) kom 92, niodelat kom 99, tiodelat 08, elvadelat 2012.. Tolvdelat 2017 då..

Tillbaka
Topp