Varför får jag ej på däcket?

Verkar som folk är oense om var man ska avsluta, men jag sätter punkt för den diskussionen och säger avsluta vid ventilen. Vad har man på att vinna på att ha en ventil mellan däck och fälgbotten på motsatta sidan när det redan fattas spelrum?
Det enda man kan göra för att underlätta är ju egentligen att vara riktigt, riktigt noga med att däcket ligger i botten på fälgen runtom. Sen är det bara våld kvar.

En (eller två som samarbetade egentligen) kompisar höll på en halv kväll med ett däck förut och sen när han punkade i Järvsö var han nära gråten. Medans han letade våldsamma grejer i bilen bytte jag slang åt honom med händerna och ett litet plastdäckjärn. Däcket hade nog töjt sig lite, annars är man ju rätt tvärsäker iofs... Vet inte vad jag ville säga med det men minen var kul :-)

Jag avslutar med ventilen åt sidan så jag kan ha däcket i mitten av fälgen på andra sidan men också slipper ta hänsyn till ventilen när jag kränger på det sista.

Har också brottats med sådant, helt omöjliga dubbdäck som jag nästan förstörde tummarna på. Försökte tryck ihop däcksidorna och få ner det i fälgens mitt, men däcket hoppade hela tiden upp och ut i sitt spår så fort jag släppte. Tänkte att man kanske skulle ha några klämmor att sätta på däcket för att verkligen hålla ihop det och se till att det stannar nere i mitten av fälgen. För det är ju aldrig några större problem att få på första sidan av däcket.....

Försök få första sidan att sitta uppe mot kanten runtom utom vid ventilen (om du inte lyckas klämma dit det runtom förstås) så det är ur vägen från fälgbottnen.

Avsluta med ventilen.
Lägg på däcket på motstående sida av ventilen, ta ett fast tag i däckskanten, gärna med fingertopparna i "däcket" uppe vid ventilen, ställ ned hjulet, ventien upp, dra i däcket upp, medan du trycker däckskanten mot mitten med andra handens fingrar, börja nerifrån. Du behöver inte ha ett hårt tryck, bara så att däcket ligger kvar i mitten. Sätt en fot mot fälgkanten som mothåll.
Håll tryck med andra handen, tryck ned kanten och jobba dig upp mot ventilen. Var noga med att få ned kanten i mitten av fälgen, där fördjupningen är. Nu borde det inte vara mer än 10-15cm kvar att kränga på. Känn efter igen så att du fått ned kanten, och en gång till.
Självklart ska du ha luft i slangen, men inte mer än att den håller formen.
Nu borde du kunna trycka resten på plats med tummarna, fast schwalbe kan behöva ett däcksjärn (i plast) ibland.
Har lagt på alla möjliga märken på detta sätt 26-27,5-29 och aldrig misslyckats, hemligheten ligger i att få däcket att vara kvar i mitten av fälgen.
Billiga däck brukar dock vara lite knivigare att få på ;-)

Senast redigerad av en moderator:
Tittade närmare på dina första bilder.
Man börjar alltid med tex vänster sida däck mot höger sida fälg, om du förstår vad jag menar, på första bilden har du gjort lite galet, och då blir det svårt att ens få på däcket till att börja med från start.
Kräng på ena sidan, pumpa upp luft i slangen, lägg i den, sen gör du som beskrivet ovan.
Det borde fungera.

HilleJ sa:
Hur gick det för svärfar då?
Dåligt!!
Kort sammanfattning: lyckades att få på däcket en gång igår men då hade ventilen på innerslangen pajat.
Började om men lyckade aldrig igen, var helt slut i armarna och fingertopparna värkte. Mot slutet gick ena däckavtagaren av.
Idag skall jag få hjälp av en pensionerad mc handlare som brukar serva min cykel.
Har inte ens provat att byta framdäcket, orkar verkligen inte hålla på mer. Lejer bort det också.
Däcken är som sagt racing ralph evo snakeskin.
Gruvar mig för att på punka långt hemifrån.
Skall även byta däck på dotterns cykel i helgen, hon har fått race king däck. Hoppas det går bättre!

Men skicka/lämna tillbaka däckfan och få ett nytt. Förövrigt, handskar vid däckmontering och handlov för sista biten och massera runt. (har visserligen överrörliga tummar så ont om tummar hela vägen). Och följ om monteringrikning annars kört.

nieves sa:
Jag tar alltid ventilen först. Det värsta jag krängt på är Tacx blåa trainerdäck på ett Aksiumhjul. 1.5h och blodblåsor på bägge händerna men s3n satt skiten.

Samma här fast efter att jag tagit i så det svartnat för ögonen och blåsorna började sönder spricka gav jag upp. Min fru frågade om hon skulle försöka. Sa att det fick hon gärna göra men eftersom jag hade tagit i utav bara fan och inte lyckats så hade jag inte så stort hopp om att hon skulle lyckas.
Gick ut en stund och när jag kom in igen satt däcket på plats... Hur hon gjorde vete fan men nåt fel gjorde jag uppenbarligen... :-)

Jag är inte övertygad angående ventilen. Jag finner det både lättare och bättre att få ventilen rak och däcket bra på plats med start vid/på ventilen.

Men inte kan väl däcken töja sig heller, då vill inte jag köpa dem om de riskerar att bli för stora för mina fälgar... Handlar säkert om att de formar sig som däck och inte plattar ut sig så mycket som nya däck. Jag har nästan aldrig problem att få på första sidan av däcket på fälgen, det är när nästa sida också skall på det skiter sig. Alltså är det inte något fel eller problem med diametern på däcket, utan bara det att när 2 däcksidor skall samsas nere i mitten av fälgen sabbar de för dig. Nya däck åker säkert lättare på plats där de skall sitta när de är monterade, och då blir ju diametern för liten. Ta några klämmor och sätt på några ställen runt däcket så det håller ihop sig, då har du det lättare nere i mitten av fälgen och det trycker inte ut/upp sig på plats av sig självt. Borde gå så mycket lättare att montera då.

Smörj fälgen och kanten på däcket ordentligt och använd däckavtagare så går det att få på även de mest jävliga vinterdäck.

Monterade ett par Racing ralph evo 26" idag.
Är inte heller nått cykelproffs men det gick fint. Får se ikväll om det är nån luft kvar.

Ja, vanligt talk.Pulvret gör ytorna lite halare.
Ett mindre kladdigt glidmedel alltså.
Reserverar mig dock vad gäller detta däck.
Kan funka.

Tackar alla för tips, nu sitter däcken tack vare en gammal mc och cykelhandlare.
Men det blev ingen premiärtur idag och inte i morgon heller.
Sadelstolpen har fastnat och sitter som berget. Har läst några trådar. Cykeln hamnar hos min reparatör på måndag. Är på uruselt humör då jag försökt cykla sedan i torsdags. För varje sak jag har försökt något fixa har det blivit ett gigantiskt problem. Först var det styrstammen som skulle bytas. Gängorna var helt kass på en av bultarna, fick såga loss. Sedan däcken och nu stolpen.
Trevlig helg!

Senast ändrad:
Kom förbi mig nästa gång (också i Tullinge).
Körde en del med solida däck. För att få på dem så använde jag en hyvelbänk som sträckbänk. Tror nog den metoden funkar på kanttrådsdäck också.
Bara det inte är kolfiberfälg så går det nog bra.

Tubepower sa:
Tackar alla för tips, nu sitter däcken tack vare en gammal mc och cykelhandlare.
Sadelstolpen har fastnat och sitter som berget. Har läst några trådar. Cykeln hamnar hos min reparatör på måndag. Är på uruselt humör då jag försökt cykla sedan i torsdags. För varje sak jag har försökt något fixa har det blivit ett gigantiskt problem. Först var det styrstammen som skulle bytas. Gängorna var helt kass på en av bultarna, fick såga loss. Sedan däcken och nu stolpen.
Trevlig helg!

Du skulle startat en renoveringstråd åt oss!
Ett tips inför framtiden är att alltid kolla sadelstolpe först. Får man inte loss den kan man skita i resten.
Beklagar detta läge, och att vi bor långt ifrån varandra för jag har blivit riktigt sugen på att försöka med dina däck. Hur svårt kan det vara?

ratatosk sa:
Tubepower sa:
Trevlig helg!

Du skulle startat en renoveringstråd åt oss!
Ett tips inför framtiden är att alltid kolla sadelstolpe först. Får man inte loss den kan man skita i resten.
Beklagar detta läge, och att vi bor långt ifrån varandra för jag har blivit riktigt sugen på att försöka med dina däck. Hur svårt kan det vara?

Jag köpte beg men är fortfarande nöjd förutsatt att sadelstolpen går att få bort. En ny kostar ju inte så mycket. Det är en mycket kompetent herre med verkstad som skall fixa detta.
Däcken ja.... Det är ju fixat, längtar efter test. Skall köra lida loop snart och hade planerat att träna lör och sön. Det blev löpning istället.
Håll tummarna för mig, och jag påminner mig om att detta är ilandsproblem.

Nu är det dags igen! Att byta däck alltså. Och nej - några Schwalbe blev det inte utan Speialized ground control.

Detta är ju min alldeles egna misärtråd så jag passar på att uppdatera er med mina misslyckade försök till att serva och fixa cykeln.
Problemet med cykeln är att så fort jag skall ändra något så sitter det fast och då menar jag rejält...

Köpte beg 2016, förra ägaren har inte varit noga med att smörja in den gissar jag. Den har dock aldrig gått sönder (jo igår..), det är när något skalll bytas som det går åt helvete och slutar med LBS.
Om ni undrar vad jag åker på så är det en sådan här (länk längst ner).
Kommentera gärna specen
- är det gammalt skit eller står sig prylatna fortfarande?
Jag tycker den fyller mitt behov väl men börjat kika på nya cyklar.

Igår tog jag av däcken och rengjorde cykeln. Bakdäcket gick inte att få på igen, gängorna i pinnen var slut, ja eller i knoppen. Hursomhelst gick toppen av. Som sagt, det händer saker.

Nu sitter jag och grämer mig inför däckbytet men värre än förra gången kan det väl inte bli?

En sista sak.. det är dags att lossa pedalerna och smörja in fästet (vet ej korrekt namn), det blir garanterat en pärs.

Ha det fint alla!

https://www.chainreactioncycles.com/mobile/se/en/beone-crd29-sport-29er-hardtail-2012/rp-prod75462

Senast ändrad:
Lite bilder...

Bilagor

• D140295B-06A7-4E48-A43A-C163490F160C.jpeg
    D140295B-06A7-4E48-A43A-C163490F160C.jpeg
    383.2 KB · Besök: 92
  • 27CEF241-0292-465C-B9C9-6757158BBAD1.jpeg
    27CEF241-0292-465C-B9C9-6757158BBAD1.jpeg
    550.7 KB · Besök: 82
  • F80227E3-9EB6-4EAB-82D0-4834F07774C2.jpeg
    F80227E3-9EB6-4EAB-82D0-4834F07774C2.jpeg
    308 KB · Besök: 86
Nya QR axlar kostar inte så många kronor och är enkla att byta. Köp DT eller Shimano - de är bättre än de flesta. Köp rätt längd då det finns olika.

Lossa och fetta in pedalgängorna känns väl onödigt om du misstänker att det sitter hårt och det ändå fungerar och är enklare grejor. Risken med att vålda loss det är att det går sönder i onödan. Att köra fett eller loctite när man monterar initialt är klokt, men att lossa ett potentiellt fastkärvat förband om både vevparti och pedal är hela är jag inte säker på att det är värt mödan eller risken.

Tack för input!
Pinne är på väg, kommer ikväll.

Pedaler - jag kanske väntar något år och byter fler prylar samtidigt som du skriver. Pedalerna är väldigt slitna estetiskt (vurpor) men funktionen är intakt än så länge.

Tubepower sa:
Tack för input!
Pinne är på väg, kommer ikväll.

Pedaler - jag kanske väntar något år och byter fler prylar samtidigt som du skriver. Pedalerna är väldigt slitna estetiskt (vurpor) men funktionen är intakt än så länge.

Låt då pedalerna sitta till dess du byter vevparti och pedaler samtidigt när det blir dax. Cykla och ha kul! ?

Tillbaka
Topp