Giro d'Italia, 2026, 9-31/5

Det bruna avrinnet kan nog ge både den ena och den andra sjukdomen. Likt halva klungan blev sjuk efter Famenne Ardenne Classic. Och lite härligt italienskt vägvirus i öron, näsa, hals.

Magsjuka på Blockhaus är nog inte trevligt.

Alla tusentals "Ja" från Fahlin höll på att ta knäcken på mig ...
Det är där jag ser faran med en så pass pratglad huvudkommentator som Vacchi. Där tror jag att risken är extra stor att experten faller in i att mest sitta och hålla med huvudkommentatorn. Fanns periodvis lite tendenser åt det hållet från Fahlin idag tycker jag.

Jag tycker det funkar bäst när experten kommer med egna observationer och tar egna initiativ och på så sätt kompletterar huvudkommentatorn. Och Fahlin har absolut kunskap för att göra det och jag hoppas hon kommer att ta för sig lite mer när hon blir varmare i kläderna.

Om man ska ta två kontrasterande exempel från en annan gren så tycker jag Ferry funkar mkt bättre som bisittare till Snack-Ola i skidskytte än vad Helena Ekholm gjorde. Hon föll alldeles för mkt in i att sitta och instämma i vad Ola sa. Med det inget sagt om kunskapsnivå eller något annat, men experten måste i mina ögon faktiskt våga ta rollen som expert.

F.ö., inte lätt att förutse den avslutningen med vurpande, felkörning och upphämtning. Håller med Vacchi om att det var en av de märkligare avslutningarna man sett.

Tillbaka
Topp