Varför får jag inte till sag:en?

• Trådstartare Trådstartare KO
  • Start datum Start datum
Tryck i luft så du har några få mm och se hur mycket du utnyttjar efter det...

Kanske är unikt för de ställen jag cyklar på men det förekommer gropar, hål och mellanrum mellan sten och rötter ?
Då ställer jag frågan så här varför åka med en hårdfjädring när du tappar fjädringsväg på 30mm vid 20% om du tror att fjädringen blir mjukare så ställer du den i ett hårdare läge det finns visst en dämpenhet till och inte bara en luftfjäder man kanske skall fundera vad skall luftfjädern göra den har 2 viktiga saker att sköta du får fundera lite på det .

Då ställer jag frågan så här varför åka med en hårdfjädring när du tappar fjädringsväg på 30mm vid 20% om du tror att fjädringen blir mjukare så ställer du den i ett hårdare läge det finns visst en dämpenhet till och inte bara en luftfjäder man kanske skall fundera vad skall luftfjädern göra den har 2 viktiga saker att sköta du får fundera lite på det .
Bra idé, ställ den så mjukt att man bottnar regelbundet.

För bottningar är inte alls hårda?

Sag är rent skit enligt mig Om man har 160mm slag i gaffeln och sätter det till 20% sag då har man en användbar fjädrings väg på 130mm man förlorar 30mm och ännu värre blir det när man ökar sag vid 30% så har man en fjädringsväg på 115mm av 160mm .
Och vid dom sag måtten så har man alleredan gått in i mellan registret på gaffelns kompressions dämpning och retur dämpning vilket gör det ännu svårare att få till en hyfsad kompressions &retur dämpning sen gör det inte sämre än att en framgaffel har utväxling 1:1.
Om jag skall vara väldigt vänlig så har du en del att lära om fjädring och syftet med den... Eftersom vi talar luftdämpare så är det alltid en kompromiss med progressivitet, men alla dämpare är designade för ca. 30% häng.

Och vid dom sag måtten så har man alleredan gått in i mellan registret på gaffelns kompressions dämpning och retur dämpning
Kan du förtydliga? För det här fattatde jag inte alls. Jag trodde att dämpningen var avhängig av hastigheten i på pistongen och inte var i slaget man befinner sig.

Kan du förtydliga? För det här fattatde jag inte alls. Jag trodde att dämpningen var avhängig av hastigheten i på pistongen och inte var i slaget man befinner sig.
Fritt fabulerande. Shimstacken struntar i vart i slaget du är, kompressionsdämpning (motståndet) beror på hastigheten i oljeflödet. En luftfjäder är förvisso progressiv, men inte i den omfattningen. Häng och negativt slag (full slaglängd - häng) är fundamentalt för en fungerande fjädring.

Jag har ett flertal pumpar av varierande prisklass, med tiden lär man sig hur mycket pumpslangen tar innan man ska pumpa upp trycket men det krävs ofta mer än man tror.
Sedan så har alla olika preferenser. Jag för min del gillar lite högre tryck på mina XC hojar, enduro och bikepark gärna så mjukt som möjligt utan att det bottnar mer än ett fåtal gånger på de största landningarna.

Om jag skall vara väldigt vänlig så har du en del att lära om fjädring och syftet med den... Eftersom vi talar luftdämpare så är det alltid en kompromiss med progressivitet, men alla dämpare är designade för ca. 30% häng.
Möjligen men eftersom jag skall vara snäll och inte förnedra dig totalt så har du fort farande tappat 3cm vid 30-% sag eller häng på svenska
Och om tillverkarna räknar med det så är kunden blåst på några mm.
Sen såg jag ett fel där du avslöjar din brist det heter inte hastighet utan frekvens när man mäter en gaffel.
Men eftersom dom flesta har hjärn spöken och inte vågar att testa mindre sag .
Ps själv så har jag 16mm och standard inställningar på min gaffel men där märks nåt klick upp eller ner.

Sag är ganska viktigt då tillverkaren sätter sina dämpningskurvor efter att du sätter saget rätt. Skulle du sätta ett sag på 0 så kommer du att cykla mer eller mindre utan varken någon kännbar komp eller retur dämpning i början då progressiviteten på kurvan är ganska liten högst upp i slaget.

Sätter du saget för mycket så blir det åt andra hållet och du kommer ner för långt i dämpningen så du kommer få en mycket stötigare känsla samt att du kommer tappa greppet lättare då dämpningen jobbar hårdare längre ner i slaget.

Så har tillverkaren satt att du ska ha ett sag på 20-30% så bör man nog hålla sig där då resten av gaffel/dämpare är uppsatt för att fungera optimalt med just det saget. Sen kan det skilja mellan tillverkare men ofta så är lite bättre gafflar/dämpare uppsatta så att du har en progressiv dämpning så att som nämnts ovan att dämpningen bara känner av flödet på oljan stämmer nog mer på enklare dämpare?

Så att tex sänka trycket ger inte alltid en bekvämare åkning då dämpning rent generellt kan bli hårdare då.

Sen är ju saget inte det ända värdet man jobbar med men det som står i manualen angående vikt på förare m.m är en bra utgångspunkt. Sen kan man laborera lite själv men att köra noll i sag för att tro att man ska få mer fjädringsväg är att tänka lite baklänges. Visst har man mer att utnyttja vid en landning men cykeln kommer bli bra tråkig att köra utöver landningarna! ;)

Jag sätter alltid upp saget några procent mindre än vad som brukar vara allmänna råd då jag gillar lite högre rideheight och lite mer respons. Sen ser jag till att jag justerar med Tokens så att jag utnyttjar ca 80% av slaglängden vid en normal runda. Det ger lite marginal ifall jag blir lite överraskad i spåret och måste ta i lite mer. Detta just för att inte bottna fjädringen då det är bland det sämsta man kan göra då allt grepp och kontroll försvinner när fjädringsvägen tar slut och ganska ofta resulterar i en krasch. Kolla bara alla failvideos på tuben så ser man väldigt ofta att just en bottnad fjädring (eller helt fel teknik) är orsaken till underhållningen! ;)

Senast ändrad:
Möjligen men eftersom jag skall vara snäll och inte förnedra dig totalt så har du fort farande tappat 3cm vid 30-% sag eller häng på svenska
Sen såg jag ett fel där du avslöjar din brist det heter inte hastighet utan frekvens när man mäter en gaffel.
Ps själv så har jag 16mm och standard inställningar på min gaffel men där märks nåt klick upp eller ner.
Jag tror inte att är någon som pratar om tappat slag pga SAG utom du.
Om du inte orkar förklara vad du menar för att alla är så jävla korkade så kanske det är bättre att lägga ner?

När det gäller kommunikationsproblem generellt så är det tyvärr oftast avsändaren som får ta skiten när mottagaren är för korkad att förstå.

Jag tror att om det gäller oljeflöde så är nog hastighet viktigare är frekvens oaktat vad det mekanikerna på golvet kallar det.

Men vad spelar det för roll om du blir "blåst" i början eller slutet av slaget? Med för lite sag = för hård fjäder så kommer du inte kunna använda hela slaget och blir "blåst" på fjädringsväg ändå. Sätter du upp en 200mm gaffel med 5% sag så kommer du tappa styret långt innan du bottnar.

Jag har (faktiskt ingen aning) nånstans 20-30% sag när jag står på cykeln och båda hjulen är i marken.
Då har jag inte behov av alla 170mm slag.

Jag har 0% sag när jag befinner mig i luften på väg mot marken.
Då har jag plötsligt alla 170mm tillgängliga.

Win Win.

Låt oss nu försöka minnas att MTB's utsätts för rörelse, och inte trampas sittandes på stålrullar i tyska lab.

Det är ju hastigheten på pistongen som avgör dämpningskraften. Hastigheten är en funktion av frekvens och amplitud. Två rörelser mad samma frekvens men olika amplitud kommer att få olika hastigheter vilket innebär olika dämpningskrafter. Om du pessar ihop 20mm av gaffeln på 1 sekund eller 40mm på en sekund så märker du skillnaden trots att frekvensen är den samma.

Det är ju hastigheten på pistongen som avgör dämpningskraften. Hastigheten är en funktion av frekvens och amplitud. Två rörelser mad samma frekvens men olika amplitud kommer att få olika hastigheter vilket innebär olika dämpningskrafter. Om du pessar ihop 20mm av gaffeln på 1 sekund eller 40mm på en sekund så märker du skillnaden trots att frekvensen är den samma.
Du har fortfarande 1:1 utväxling i en framgaffel och där ser man skilnader när man står i en dyno och kör gafflen och där testar man även ut rampkurvorna med olika token och volym specers och kan se hur gafflen uppför sig med olika sättningar.
Det du skriver att pressa ihop gafflen från 20-40 mm ger ingen verkan då går gafflen på luftfjädern men där imot ökar man belastningen i frekvens då vaknar dämpningen till annars går oljan på bypass ventilen.

För att inte bli blåst på slagväg bör den som oroar sig för detta kanske pumpa upp dämparen tills sag blir 0 mm. Det är säkert jättebekvämt att cykla på.

Du har fortfarande 1:1 utväxling i en framgaffel och där ser man skilnader när man står i en dyno och kör gafflen och där testar man även ut rampkurvorna med olika token och volym specers och kan se hur gafflen uppför sig med olika sättningar.
Det du skriver att pressa ihop gafflen från 20-40 mm ger ingen verkan då går gafflen på luftfjädern men där imot ökar man belastningen i frekvens då vaknar dämpningen till annars går oljan på bypass ventilen.
Fortfarande. Om vi skiter i fjädringen för en stund. Dämpningskraften är helt beroende av HASTIGHETEN på pistongen. Hastigheten är en funktion av frekvens OCH amplitud. Du blandar fjädring och dämpning hejvilt i dina inlägg vilket gör dem svåra att förstå.

Nej, 0 mm sag är inte samma som ingen slaglängd. Nya Specialized Epic kan man köra med 0%, 5% eller 10% sag. Om den är bra eller inte har jag ingen aning om.
Jag raljerade lite. Men du kan i teorin (och praktiken) ha en fjäder som är så hård att du inte kan få den att röra sig alls. Då är du blåst på all slaglängd.

Senast ändrad:
Jag raljerade lite. Men du kan i teorin (och praktiken) ha en fjäder som är så hård att du inte kan få den att röra sig alls. Då är du blåst på all slaglängd

Brukar vara standard på barn MTB. Med min hela vikt på styret kan jag komprimera en typisk barngaffel 1 cm, barn inte alls.

Jag tror inte att är någon som pratar om tappat slag pga SAG utom du.
Om du inte orkar förklara vad du menar för att alla är så jävla korkade så kanske det är bättre att lägga ner?

När det gäller kommunikationsproblem generellt så är det tyvärr oftast avsändaren som får ta skiten när mottagaren är för korkad att förstå.

Jag tror att om det gäller oljeflöde så är nog hastighet viktigare är frekvens oaktat vad det mekanikerna på golvet kallar det.
Han är nog den enda i hela världen som tror att man blir blåst på fjädringsväg om man åker korrekt häng, märkligt att tillverkarna inte ringt och frågat sdx om hur en fjädring ska ställas in. Kan vara att tillverkarna till skillnad från honom förstår att man vill ha utfjädring i en framgaffel också, eller så är det en konspiration av ”big suspension” för att blåsa oss på fjädringsväg.

Till sdx försvar. Om han är så stark att han kan nyttja (nästan) all fjädringsväg trots endast 10% sag så behöver det inte vara fel.

Jag har i vissa situationer kört med "för hård" fjäder i gaffeln för att bevara geometrin. Fullt medveten om att jag inte kan använde de sista 20% i slaget. Men det är inte bekvämt och greppet blir lidande.

Det är ju också viss skillnad på sag om man kör stålfjäder med preload kontra luftfjäder. I fallet med stålfjäder kan man påverka sag genom både byte av fjäder och genom att trimma preload. Då kan man ju tex få gaffeln att ligga högre i slag utan att påverka beteendet djupare ner i slaget.

Det är ju också viss skillnad på sag om man kör stålfjäder med preload kontra luftfjäder. I fallet med stålfjäder kan man påverka sag genom både byte av fjäder och genom att trimma preload. Då kan man ju tex få gaffeln att ligga högre i slag utan att påverka beteendet djupare ner i slaget.
Helt korrekt. Jag har dock inte haft coil i någon gaffel sedan jag hade en Boxxer RC för 10 år sedan. Och med luft så har man ju tyvärr ingen möjlighet att justera fjäderförspänning.

Helt korrekt. Jag har dock inte haft coil i någon gaffel sedan jag hade en Boxxer RC för 10 år sedan. Och med luft så har man ju tyvärr ingen möjlighet att justera fjäderförspänning.
Det är ju det du har tokens till i en luftgaffel. Ju mer tokens desto mindre och mer progressiv blir luftkammaren. Sen kan du ju justera lufttycket tillsammans med tokens för att få samma samma funktion som fjäderförspånning. Mer tokens ger hårdare "fjäder" och lägre lufttryck ger då mindre "fjäderförspänning" och tvärtom.

Fortfarande. Om vi skiter i fjädringen för en stund. Dämpningskraften är helt beroende av HASTIGHETEN på pistongen. Hastigheten är en funktion av frekvens OCH amplitud. Du blandar fjädring och dämpning hejvilt i dina inlägg vilket gör dem svåra att förstå.
Undra om du vet vad amplitud betyder bara här så ringer klockan amplitud är en svängnings rörelse alltså en vågdal sånt som man använder med ett ocilioscop så hur du får in en vågdal i en framgaffel är för mig en gåta men du kan kanske klar göra det.

Till sdx försvar. Om han är så stark att han kan nyttja (nästan) all fjädringsväg trots endast 10% sag så behöver det inte vara fel.

Jag har i vissa situationer kört med "för hård" fjäder i gaffeln för att bevara geometrin. Fullt medveten om att jag inte kan använde de sista 20% i slaget. Men det är inte bekvämt och greppet blir lidande.
Jag har ett rotben som jag brukar testa på och då ligger jag med ca 20 mm från fullt slag på 160 mm och då har jag ett häng på runt 16 mm och när jag träffar rotbenet så brukar hastigheten ligga på runt 32 km och som du ser hur jag skriver här så kommer det från mc sidan

Jo vet vad det är sitter just nu och tittar på en amplituds kurva i osiliscopet.
Ja och när du cirkulerar en fjädring så är frekvensen hur ofta den cirkuleras och amplituden hur långt den cirkuleras. När amplituden ökar för en given frekvens så skall fjädringen röra sig längre på samma tid. Då måste den ha en högre hastighet för att hinna till ändlägena.

1692797806859.jpeg

Ja och när du cirkulerar en fjädring så är frekvensen hur ofta den cirkuleras och amplituden hur långt den cirkuleras. När amplituden ökar för en given frekvens så skall fjädringen röra sig längre på samma tid. Då måste den ha en högre hastighet för att hinna till ändlägena.
Och varför är det så svårt att testa lite andra inställningar eller är det bra det tillverkarna har printat ner det som är den enda saningen och från den vägen får man inte avvika något eller är det bara att ni är så .. att ni inte vågar gå i motströmen och tänka annorlunda eller prova något annorlunda.

Jag har ju skrivit varför, men du är ju så ur kontakt med verkligheten att du ignorerar varje förklaring du får. läs inläggen!
Det är väl inga problem att kunna tänka själv eller att förstå hur en sak fungerar varför tar han bara upp progressivitet den ger dåligare fjädring än en linjär fjädring den linjära är mjukare och den progresiva blir hårdare så destomera idioter man har i gafflen desto sämre blir den.

Det är väl inga problem att kunna tänka själv eller att förstå hur en sak fungerar varför tar han bara upp progressivitet den ger dåligare fjädring än en linjär fjädring den linjära är mjukare och den progresiva blir hårdare så destomera idioter man har i gafflen desto sämre blir den.
Idioter = token? Det är inte alltid lätt att hänga med.

Är verkligen linjär mjukare än progressiv?
Om man tänker själv så kan man lätt få för sig att det är två kurvor som kan korsa varandra.

Idioter = token? Det är inte alltid lätt att hänga med.

Är verkligen linjär mjukare än progressiv?
Om man tänker själv så kan man lätt få för sig att det är två kurvor som kan korsa varandra.
Då har även den samlade fjädrings experterna FEL och även han på shockcraft FEL och han har nästan samma teorier som jag .Kanske något att fundera över och att läsa från någon annan än en massa experter på ett forum .

Tillbaka
Topp