Varför fortsätter shimano att leverera ut problembromsar år efter år?

Vilka är "dem"? Någon måste ju betala. Och jag har ingen större lust att göra det. Man vill ju inte betala sina bromsar två gånger.

För att förtydliga. Bromsarna är köpta på nätet. De accepterar inte reklamation innan någon på ett shimano service center har kikat på bromsarna.

/O

Oggler sa:
Vilka är "dem"? Någon måste ju betala. Och jag har ingen större lust att göra det. Man vill ju inte betala sina bromsar två gånger.

För att förtydliga. Bromsarna är köpta på nätet. De accepterar inte reklamation innan någon på ett shimano service center har kikat på bromsarna.

/O

Du skulle gå till ett servicecenter sa du, det är dem i det här fallet. De bytte mina direkt, eller ja, de hade inga hemma så det tog ett par dagar. Skitsmidigt :)

Mina bromsar var köpta beggade tillochmed.

Men varför skulle en LBS (shimano service center) vilja betala för att byta ut ett par bromshandtag på bromsar köpta någon helt annan stans?

En återförsäljare måste väl göra det? Kanske inte över landsgränser iof

Jahapp. Då var det dags igen. Då har jag det tveksamma nöjet att gräva upp den här tråden.

Högsommaren är över och tempen har krupit ner mot nollan. Således strejkar mina Shimano XTR-bromsar.

Har det framkommit några nya rön i det här ämnet under sommaren? Är det flera som har temperaturberoende problem med sina shimanobromsar.

Bara för att ni ska slippa läsa hela tråden så är probelet alltså att greppunkten flyttar sig när det inte är varmt väder. Det typiska är att man nyper lite i bromsahandtaget inför en kurva. Sedan släpper man kanske och tar omtag. Då tar bromsen helt plötsligt längst ut. Mycket, mycket irriterande.

Oggler sa:
Jahapp. Då var det dags igen. Då har jag det tveksamma nöjet att gräva upp den här tråden.

Högsommaren är över och tempen har krupit ner mot nollan. Således strejkar mina Shimano XTR-bromsar.

Har det framkommit några nya rön i det här ämnet under sommaren? Är det flera som har temperaturberoende problem med sina shimanobromsar.

Bara för att ni ska slippa läsa hela tråden så är probelet alltså att greppunkten flyttar sig när det inte är varmt väder. Det typiska är att man nyper lite i bromsahandtaget inför en kurva. Sedan släpper man kanske och tar omtag. Då tar bromsen helt plötsligt längst ut. Mycket, mycket irriterande.

Lösningen är att inte köpa shimanos bromsar lr lära sig leva med det?

Men allvarligt talat. De här problemen jag har med bromsarna är ju så påtagligt. Shimano kan väl på fullaste allvar inte sälja sådana här produkter och bara tycka att det helt ok? I så fall måste det ju stå specat klart och tydligt att de endast kan användas från 5+grader och uppåt.

Jag får väl passa på att på förhand be om ursäkt om jag utrycker mig nedlåtande om shimanos produkter. Men jag är precis hemkommen efter en runda på hojen. Och jag är fortfarande förbannad.

Först ska man lägga utt stora summmor pengar på premiumbromsar. Sedan ska man lägga massor av timmar på att felsöka och lufta och trassla. Sedan får man höra av shimano att allt du behöver göra är att lämna in bromsarna till ett shimano service center för lufting så ska de funka sedan. Så lämnar man in bromsarna och betalar för luftning. Men inte fanken hjälper det? Och fortfarande efter ett halvår från inköp sitter man med ett par bromsar som fungerar acceptabelt endast juni till augusti.

Mina lågpris-Shimano från 300- och 400-serien (som ofta får töntstämpel) har aldrig felat, trots varierad cykling mellan +35 och -15 grader under flera år.

Upplever samma fenomen på mina xt bromsar. Trodde det var skit som kommit imellan eller något, också vid kallt väder.

Är det samma problem med lvg-skivor? Funderar på vad jag ska köpa till min Pass Hunter.... 700C, 135mm QR.

Bilagor

• IMG_20171202_125025.jpg
    IMG_20171202_125025.jpg
    167.6 KB · Besök: 41
nieves sa:
Är det samma problem med lvg-skivor? Funderar på vad jag ska köpa till min Pass Hunter.... 700C, 135mm QR.

Fin ram! Varifrån köpte du den?

Lvg hydrauliska har väl också haft sina problem, men det är ju kul när det fungerar. Skall du rando/pendlingsköra på cykeln så är ju TRP spyre enkelt, lättneckat och pålitligt. Trist javisst, men åas är det väl inte bromsa som är roligaste.

Jag har aldrig haft problem med de Shimanobromsar jag ägt oavsett temperatur. Eller jo jag har lyckats få dem att koka men ett år gammal olja i alperna och dålig bromsteknik är knappast Shimanos fel..

Har känt det på min nyaste cykel men det är ju inget (som för min del) påverkar cyklingen.

Tidigare i den här tråden har ju jag vänt ut och in på det mesta när det gäller shimano XTR-bromsar. Men då det gått en tid sedan sist så är det väl lika bra att börja om.

Jag riktar min misstanke till att oljan blir för trögflytande när det är kallt ute. Detta grundar jag på att:

1) Problemet verkar vara lite värre på bakbromsen med längre bromsslang.
2) Jag har provat att ha hojen utomhus i minusgrader och värmt handtag respektive ok med hårtork utan någon märkbar lindring i symptomen. Det är som att hela slangen måste vara varm.
3) Jag har botat ett liknande problem på en XT-broms genom att späda bromsoljan med lacknafta.

Men samtidigt har jag hört från trovärdig källa att de här problemen beror på att tätningen som kolvarna hänger i, i oken blir stela när det blir kallt. Det sägs att man ska prova att smörja kolvarnas mantelyta med lite bromsolja och massera/motionera kolvarna lite så ska det bli bättre. Jag antar att funktionen i sådana här ok är som det brukar vara. Dvs kolvarnas tätning glider inte vid normal användning. Tätningen är elastisk och drar tillbaka kolven. Kolven glider endast när den kompenserar för slitaget på beläggen. Kanske ligger det något i det där med att smörja upp tätningarna med lite olja. De kanske "svajar" lite bättre då på något vänster.

Bengt-re sa:
nieves sa:

Lvg hydrauliska har väl också haft sina problem, men det är ju kul när det fungerar. Skall du rando/pendlingsköra på cykeln så är ju TRP spyre enkelt, lättneckat och pålitligt. Trist javisst, men åas är det väl inte bromsa som är roligaste.
Köpte den från VO direkt, det blir rando, touring (lätt) och en del grus. Funderar på att ha 2 uppsättningar om det vill sig väl. Beställt vevparti och annat kul, bromsarna är frågan just nu och visst ligger både Spyre och Hy/Rd med i tankarna.
Ramen har hål för att dra slangar invändigt men av vissa trådar att döma så är skivbromsar världens nitlott.

Är böjd att hålla med åtminstone lite, belägg slits på tok för fort om man ska köra långa sträckor. Bromsar som inte tar ordentligt i backig terräng och packning... vi får se.

nieves sa:
Bengt-re sa:
nieves sa:

Köpte den från VO direkt, det blir rando, touring (lätt) och en del grus. Funderar på att ha 2 uppsättningar om det vill sig väl. Beställt vevparti och annat kul, bromsarna är frågan just nu och visst ligger både Spyre och Hy/Rd med i tankarna.
Ramen har hål för att dra slangar invändigt men av vissa trådar att döma så är skivbromsar världens nitlott.

Är böjd att hålla med åtminstone lite, belägg slits på tok för fort om man ska köra långa sträckor. Bromsar som inte tar ordentligt i backig terräng och packning... vi får se.

Kul! Blir nog en strålande cykel det där. Snygg ram! Köpte du Vo stänkskärmar också?

Jo ett problem med mekaniska skivbromsar är rätt täta justeringar. Är det blött och man bromsar mycket behöver man justera ibland redan efter 15-20 mil. Där är hydrauliska klart smidigare.

Huruvida det är en slump eller ej vet jag inte.
Men även på min bullitt, med avsevärt längre slang fram, var det bara problem med bakbromsens greppunkt.
Jag skriver var, för jag tröttnade ganska fort och bytte till annat.

Oggler sa:
1) Problemet verkar vara lite värre på bakbromsen med längre bromsslang.

Det du beskriver Oggler tycker jag även påminner om ett lagerproblem eller ok- flex.

Det här är inte helt ovanligt på ”standardbilar” som körs i racing eller racerbilar som använder standardkomponenter tex hjulnav, styrspindlar mm. Det som händer är att flexet i systemet trycker tillbaka kolvarna i oket. Hjullager, axlar mm pallar inte sidkrafterna.

Det som händer dig är kanske att kolven har åkt tillbaka ”för långt” i oket och när du bromsar första gången täcker du volymförbrukningen som krävs för att putta in kolven mot skivan. Nästa gång ligger den hyfsat nära och du får en fastare känsla.

Nu tror jag inte det är exakt så enkelt eftersom du märker skillnad med lacknafta (smörjande) och det är skillnad mellan långt och kort bromsrör. Inte heller vet jag om det är mineraloljans o-hygroskopiska egenskaper som gör det. Det krävs seriöst låga temperaturer för att oljan skall ändra karaktär. Vanlig bromsvätska har ett tydligt ”knä” nånstans runt -27.

Däremot är gummi jättekänsligt mot temperaturändringar och även metall. Men det har du ju också provat med hårtorken. Men jag tror det krävs massa värme för att verkligen värma upp. Aluminum är en fantastiskt bra värmeledare men inte mot luft.

Den gummipackning som sitter runt bromskolven är designad för att ”dra tillbaka” kolven en smula när man släpper trycket (pedalen/handtaget).

Personligen har jag sen min racingbilkörartid lärt mig att dutta till bromsen med vänsterfoten ut på rakan för att sätta kolvarna rätt på vissa bilar så man får en fast pedal mot slutet, samma sak gör jag helt automatiskt på cykeln; jag duttar till lite innan jag sätter an bromsarna ordentligt. Lite lättare där då man ändå har fingrarna rätt. Jag har aldrig tänkt på vandrande grepp-punkt men kanske är det för att jag helt omedvetet kört runt problemet. Jag har dock bara haft upp till SLX nivå på Shimano, och även en hel massa andra märken.

De som stuckit ut i ”dålig känsla” har varit mekaniska system.

Inga svar direkt men några tankar.

Och som brasklapp har jag vid minst tre tillfällen rullat ut i skogen med låst gaffel på HT-cyklar och det har tagit några hundra meter innan den poletten trillat ned .... :)

Jahapp. Då har jag provat att smörja upp kolvar med bromsolja och motionerat kolvarna. Det hjälpte inte ett smack.

När jag släpper ut handtaget samtidigt som jag tittar på kolvarna så ser jag ju klart och tydligt att de går tillbaka långsamt. Även om jag liksom snäpper ut handtaget med en snärt så tar det änå typ 3 sekunder innan kolvarna gått tillbaka. Någon stans i systemet är det segt. Det är klart som fasen att man bygger upp tryck i systemet om man tar omtag med hantaget innan kolvarna gått tillbaka.

Oggler sa:
Jahapp. Då har jag provat att smörja upp kolvar med bromsolja och motionerat kolvarna. Det hjälpte inte ett smack.

När jag släpper ut handtaget samtidigt som jag tittar på kolvarna så ser jag ju klart och tydligt att de går tillbaka långsamt. Även om jag liksom snäpper ut handtaget med en snärt så tar det änå typ 3 sekunder innan kolvarna gått tillbaka. Någon stans i systemet är det segt. Det är klart som fasen att man bygger upp tryck i systemet om man tar omtag med hantaget innan kolvarna gått tillbaka.

Kolven inne i handtaget som kärvar. Går att plocka isär, göra rent, putsa till och fungera bättre. Iallafall gjort det på xt-m785.

Det är en intressant teori. Göra rent från vadå? Vad ska putsas bort? Och varför kärvar inte kolven när det är sommartemepraturer? De här problemet har funnits sedan första stund då jag plockade ur bromsarna ur emabllaget och monterade dem på hojen.

Gummit kanske blir kärvare mot alukolven när det inte är sommartemp? Om du då smärglar av liiite lite material kanske det blir bättre?
I handtaget enligt Marrs teori.

Oggler sa:
Det är en intressant teori. Göra rent från vadå? Vad ska putsas bort? Och varför kärvar inte kolven när det är sommartemepraturer? De här problemet har funnits sedan första stund då jag plockade ur bromsarna ur emabllaget och monterade dem på hojen.

Ska försöka hitta guiden jag följde.

Men om det är kolven i handtaget som kärvar. Då borde det väl inte heller släppas på mer olja in i systemet?

Tack för tipset marr. Men det där verkar ju röra sig om något annat problem. I mitt fall snärtar bromshandtaget ut snabbt och fint. Bra fjong där. Men kolvarna går tillbaka sakta som om det vore sirap i systemet. Men det är klart. Handtaget kan ju ha en fjäder som drar ut själva reglaget och att kolven i huvudcylindern går sakta den också? Men om så är fallet så förstår jag inte varför det kommer in mer olja i systemet?

Oggler sa:
Tack för tipset marr. Men det där verkar ju röra sig om något annat problem. I mitt fall snärtar bromshandtaget ut snabbt och fint. Bra fjong där. Men kolvarna går tillbaka sakta som om det vore sirap i systemet. Men det är klart. Handtaget kan ju ha en fjäder som drar ut själva reglaget och att kolven i huvudcylindern går sakta den också? Men om så är fallet så förstår jag inte varför det kommer in mer olja i systemet?

Hmm ja, det låter lite annorlunda ja. Läste nog inte ordentligt från början.

hm kör ju Magura och har inte funderat så mycket hur fruns Shimano är men kan inte låta bli att fundera på om det är en egenskap alltså ett icke problem ni tragglar (jag vet ju givetvis inte heller hur era bromsar känns) men undrar öm ni är lika irriterade på era personbilar då dom uppför sig precis så som ni beskriver alltså att bromspedalen vid omtag tar lite högre upp, detta beror på att pedalen har en fjäder som drar upp pedalen och huvudcylinderns kolv snabbare än vad okets kolv dras tillbaka av sin tätning detta gör att det fylls på lite extra broms vätska framför huvudcylinderns kolv och alltså åker inte pedalen ner lika mycket om man trycker ner pedalen snabbt igen (finns undantag ber på konstruktion)
På en cykel kan detta säkerligen variera med yttertempen och kännas mer eller mindre på olika märken.

Observera att det är packningen till bromsokets kolv som drar tillbaka kolven.

Bra inlägg Janzon. Jag förstår poängen. I andra sammanhang skulle detta gå under radarn som en egenskap snarare än ett problem. När det gäller mina XTR-bromsar så känner jag av det här även sommartid. Men då är det så vagt att det helt klart känns som en egenskap snarare än ett problem. Men med lite svalare väder så blir det så påtagligt att det är det enda jag tänker på när jag hojar. Det är som att man hela tiden måste provbromsa lite inför varje inbromsning för att veta var man har bromsen. Hur mycket jag än försöker få det här till egenskap så går det inte. Hela cykelglädjen försvinner. Bromsarna känns opålitliga och man vet inte riktigt var man har dem. Dessutom är det ju så att man har två bromsar på en hoj. Frambromsen är inte lika problematisk. Och då känns det märkligt med två blomsar med helt olika karraktär.

Jag har ju hojat en massa vintrar med mina gamla XT-bromsar utan minsta problem. Så det är klart att man blir besviken när "premiumbromsarna" bara trasslar. De kostar ju en del pengar trots allt.

Ok då hade Jag börjat labba med olika märken på bromsvätska kanske en mer trögflytande göra att vätskan ej utjämnar så snabbt kolla datablad.
Är det fler kolvar på XTR skulle kunna göra det känsligare vid kyla?

Om det här problemet beror på att tätningarna i oken blir sena i låga temperaturer så skulle såklart en tjockare olja kunna göra att huvudcylindern inte släpper in ny olja lika fort.

Det som talar emot tätningarna i bromsoken är det faktum att det verkar finnas en korrelation med slanglängd. När jag googlar på det här så verkar det vara vanligare på bakbromsen med lång slanglängd.

Har du testat byta ok med dina gamla XT-bromsar? För att utröna om problemet är i oket eller handtaget alltså. Det hjälper i och för sig kanske inte så mycket att veta var felet är om Shimano inte är intresserade av att lösa det...

Annars så har jag väldigt goda erfarenheter av både gamla SLX och XT. Använt båda i flera tappningar i flera år. Inga problem. Med andra ord, kanske dags att leta på K&S?

Jag håller på att fixa med mina M985or nu. Bakbromsen flyttar på sig, och kolven i huvudcylindern fastnar ibland så handtaget glappar.

Har plockat isär allt och tvättat rent. Kolven går nästan trögt utan tätningar, vettefasen hur det ska gå sen.

Återkommer i ämnet!

Nu har jag ledsnat på att försöka få mina XTR-bromsar att fungera. Shimano säger att det här är en produktegenskap. Men jag behöver ett par bromsar som fugerar även vår, höst och helst vinter också. Nu åker de här tillbaka till inköpsstället.

Vilka bromsar ska man skaffa istället?
- De ska fungera i temperaturer ner mot ca -5
- Lätta
- Helst olja istället för bromsvätska
- Lättluftade
- Driftsäkra
- God tillgång på bromsbelägg.

Kanske har den önskelistan uteslutit nästan alla bromsar?

Kom med förslag:-)

Var inte du nöjd med ett par Mt4 som du haft tidigare?

Domnträffar alla punkter på din lista förutom lätta att lufta, skulle säga 2snäpp över att lufta shimano på en 1 - 10 skala.

Sen är det ju bara välja mt2/4/5/7/trail beroende på behov av bett.

Dom fungerar ju bevisligen, och hur i hela havet kan någon som är så petig och fundersam som _du_ är ens överväga bromsar som inte är foolproof? Sjukt egentligen att du ens orkar klaga, forska och försöka när du egentligen från början visste om problemen!?

Köp inte Shimano SLX iaf för de är identiska. Köp äldre shimano så fungerar det.

Magura kanske är grejen. Men jag begriper mig inte på deras modellprogram?

Vilka mer tillverkare kör med olja i bromsarna?

Oggler sa:
Nu har jag ledsnat på att försöka få mina XTR-bromsar att fungera. Shimano säger att det här är en produktegenskap. Men jag behöver ett par bromsar som fugerar även vår, höst och helst vinter också. Nu åker de här tillbaka till inköpsstället.

Vilka bromsar ska man skaffa istället?
- De ska fungera i temperaturer ner mot ca -5
- Lätta
- Helst olja istället för bromsvätska
- Lättluftade
- Driftsäkra
- God tillgång på bromsbelägg.

Kanske har den önskelistan uteslutit nästan alla bromsar?

Kom med förslag:-)

Nu har ju just Shimano rätt vanlig hydraulisk mineralolja i sina bromsar, det är just bromsvätska de inte har.... :) Maguras bromsar är jag osäker på, men används "magura blood" så är det samma sak, hydraulisk mineralolja.

Maguras Royalblood är en blåfärgad mineralolja typ som shimanos.

Mt2 är lätt, mt4 "xc", mt5 budgetenduro/dh, mt7 enduro/dh (samma som mt5 fast med 1belägg per kolv),mt trail am/enduro.

Det är iaf så jag tolkar deras utbud.

Nu har ju just Shimano rätt vanlig hydraulisk mineralolja i sina bromsar, det är just bromsvätska de inte har.... :) Maguras bromsar är jag osäker på, men används "magura blood" så är det samma sak, hydraulisk mineralolja.[/quote]

Den där kommentaren förstod jag inte. Det är ju just olja som jag tycker är bra. Det är delvis därför jag gillar shimano (trots allt).

Jag hade fått för mig att Maguras modeller steg i "exkklusivitet" med stigande beteckning. Men så är det alltså inte? Eller? Deras hemsida är ju som sagt inte så informativ.

Magura MT2 verkar ju inte vara så lätt. Inte enligt google.

Vilken maguramodell är deras XC-flaggskepp :-) ? Lätta bromsar som hejdar den värsta farten innan kurvorna.

Tillbaka
Topp