Varför skriker bromsarna trots nya bromsbelägg?

rotmys

Medlem
De skrek innan och de skriker nu efter byte av bromsbelägg. Högt och vid varenda inbromsning av bakbromsen (avid elixir 3) någon som vet vad som kan vara fel?

Rock: Jag har inte gjort rent skivan. Vilken produkt använder du till det? Det ska jag testa.
Jockster: Ja, allt är justerat.
Vicke_07: jag har 5an fram och den funkar perfekt. Hade även 5an bak men körde sönder den och fick panikbyta till 3an. Tror jag ska köpa 5an igen. Sjukt stor skillnad.

Har ett par elixir 3 som också gnällde rätt friskt precis när jag bytt belägg. 65 km i lera och skog gjorde susen. Så, kan vara så att du behöver "köra in" de nya beläggen.

JimGUS skrev:
-------------------------------------------------------
> Rock: Jag har inte gjort rent skivan. Vilken
> produkt använder du till det? Det ska jag testa.

Skivbromsrengöring/bräkleen, din närmaste LBS, bilverkstad, bensinmack(om dom nu inte bara har korv) kan sälja det till dig.

Om du inte rengjorde skivorna och hade fett eller olja på dem så har du det på dina nya belägg nu.

Har Elexir CR som gnällde som en febersjuk man när man bromsade. Testade allt men det blev inte bättre. Det visade sig att tillverkaren hade problem med resonans i rotorn. Bytte och det blev tyst.

Ja hade problem med skrikande bromsar väldigt länge, testade allt, nya skivor, belägg göra rent etc.
Inget funkade..
Sen fick jag nys om swisstop's disc brake silencer http://www.swissstop.ch/SwissStopSilencer.aspx och det funkade klockrent...
Var lite skeptisk innan men det visade sig va helt fel..
Bräkleen först på skivor/belägg, sedan en VÄLDIGT lite mängd från swisstop på beläggen.. Man sprayar på knappt en halvsekund bara...

Sedan får man "köra in" bromsarna typ 20-30min innan dom biter lika hårt som innan... Hur som helst, kört med det två turer nu och bromsarna är helt knäpptysta, förut skämdes ja över allt oväsen men nu är dom fina fisken... Verkar funka klockrent både när dom är torra och efter rejäla lerpölar så vätska verkar inte påverka varken ljud/bromseffekt..

Bromsarna ja kör med är Shimano XT handtag/ok, alligatorskivor och swisstop organic disc16 belägg.
Du kan ju prova att bara göra rent, kanske funkar det bättre för dig.
Lycka till..

P.s sprayburken var på 50ml och köptes från cycle components

Senast ändrad:
för att minska resonansen i rotorn så kan man smeta på lite kopparpasta på baksidan av beläggen (dvs den sidan som INTE ligger mot skivorna. kopparpasta finns på de flesta mackar eller biltema/meconomen el dyl. Jag hade "hesa-fredrik" på både fram- och bakbroms men en liten kludd med pastan så tystnade de efter ca 30 min körning. detta är ett mc trick egentligen men skivbroms som skivbroms. tänk bara på att pastan kladdar som f.......n så var lite försiktig vid applikationen..

Jag hade problem med att mina bromsar skrek vid minsta lilla inbromsning också (Shimano XTR) Men efter några KM genom lera och skog och över stock och sten så släppte det, var då helt nya skivor + belägg på så antog att de bara behövdes köras in. Sjukt irriterande för det hörs ju när man fegar nerför ;)

Jockster skrev:
> Har du justerat den korrekt? Dvs. lossa, bromsa,
> dra åt (repetera).

Den där justeringen är verkligen KASS även om många verkar låta den vara tillräcklig. :)

Möjligtvis bra som första justering när man skruvar på bromsarna första gången, men sen är det finlir som gäller. Jag brukar lossa lite på båda men låta en skruv sitta hårdare än den andra och justera en i taget, den som verkar mest off, då är det både smidigt och går snabbt på 10-15 sekunder max.

Peppen: mina gnällde exakt lika mycket före som efter byte av bromsbelägg. Så det är inte själva bytet som har orsakat skriket.
Lost soul: jag misstänker också rotorn. Kanske sax för en ny.
Klaviken: tack för tips!
Hampuseckerlid: ja det är sjukt irriterande. Enda som är bra är att man har en ringklocka så att folk flyttar på sig.

Nu har jag köpt rengöringsmedel till skivan. Affären hade dock inga nya bromsbelägg så det får väl bli nästa steg.

JimGUS: Har du provat att hetta upp beläggen på en spisplatta?
Om du har fått olja i beläggen så stek dom tills det slutar ryka...

swerider skrev:
> JimGUS: Har du provat att hetta upp beläggen på
> en spisplatta?
> Om du har fått olja i beläggen så stek dom
> tills det slutar ryka...

Skojar du?

JimGUS skrev:
> swerider skrev:
> --------------------------------------------------
> > JimGUS: Har du provat att hetta upp beläggen på
> > en spisplatta?
> > Om du har fått olja i beläggen så stek dom
> > tills det slutar ryka...
>
> Skojar du?

Det funkar men osar nått fördjävligt. Jag brukar grilla mina på utomhusgrillen istället.

Men en noggrann injustering är av nöden och där hänvisar jag till stizzes inlägg ovan.

Senast ändrad:
s skrev:
> JimGUS skrev:
> -----
> > swerider skrev:
> >
>
> > > JimGUS: Har du provat att hetta upp beläggen
> på
> > > en spisplatta?
> > > Om du har fått olja i beläggen så stek dom
> > > tills det slutar ryka...
> >
> > Skojar du?
>
> Det funkar men osar nått fördjävligt. Jag
> brukar grilla mina på utomhusgrillen istället.
>
>
> Men en noggrann injustering är av nöden och där
> hänvisar jag till stizzes inlägg ovan.

Du menar att du grillar bort den eventuella oljan? Har du senap och ketchup på beläggen också? ;)

Precis, man bränner bort skiten. Jag tycker räkmajonäs funkar bäst till bromsbelägg faktiskt.

JimGUS skrev:

> Nu har jag köpt rengöringsmedel till skivan.
> Affären hade dock inga nya bromsbelägg så det
> får väl bli nästa steg.

Rengöringsvätskan för skivan ska funka på beläggen också så prova göra rent dom innan du köper nya.
Om du inte känner för att köra ovan beskrivna köksvarianter

Klavikel skrev:
> JimGUS skrev:
>
> > Nu har jag köpt rengöringsmedel till skivan.
> > Affären hade dock inga nya bromsbelägg så
> det
> > får väl bli nästa steg.
>
> Rengöringsvätskan för skivan ska funka på
> beläggen också så prova göra rent dom innan du
> köper nya.
> Om du inte känner för att köra ovan beskrivna
> köksvarianter

Eftersom jag har cyklar, svettiga kläder och mekställ i lägenheten tror jag gränsen är nådd för min familj. om jag dessutom börjar steka belägg på spisen åker nog jag och cyklarna ut.

köpte denna http://www.cykloteket.se/weldtite-dirtwash-skivbromsrengoring/52060100/artikel.html tror du den funkar på beläggen också alltså?

Jag brukar istället "steka" beläggen med varmluftpistolen. Nu har jag hus och uttag så jag kan vara utomhus.

dock hjälper det inte så mycket mot gneket

Jag hade oxo skrikande bromsar.

Började med att bromsa rejält. Länge. Hjälpte inte.
Rengjorde skivorna med olika medel. Valla väck, T-röd, avfettning, bensin, mm... Hjälpte inte.
Gav skivan en rejäl omgång med sandpapper på plats på hjulet. Hjälpte inte.
Nollade bromsbeläggen linjärt mot bromsskivan genom att lossa på skruvarna och hålla in bromshandtaget sedan skruva åt. Hjälpte inte.
Tog av hjulet och lossade bromsbeläggen och slipade av bromsbeläggen 90 grader mot bromsriktningen i maskin. Hjälpte inte.
Tog av hjulet och lossade bromsbeläggen och borstade av beläggen med stålborste. De blev rena... Hjälpte inte.
Tog av hjulet och lossade skivan. Slipade av skivan med stålborste. Hjälpte inte.
Tog av hjulet igen och lossade skivan. Slipade med sandpapper 90 grader mot bromsriktningen relativt belägget. Hjälpte inte.
Fick ett utbrott och satte bromsbeläggen i skruvstädet och tog fram gasol-pistolen. Eldade på tills beläggen "självantände". Typ 10 sek.
Nu skriker inte bromsarna. Måste ha "kokat ur" allt elände ur beläggen... :)

/Henrik "En helt vanlig dag..."

foxic sa:
Jag hade oxo skrikande bromsar.

Började med att bromsa rejält. Länge. Hjälpte inte.
Rengjorde skivorna med olika medel. Valla väck, T-röd, avfettning, bensin, mm... Hjälpte inte.
Gav skivan en rejäl omgång med sandpapper på plats på hjulet. Hjälpte inte.
Nollade bromsbeläggen linjärt mot bromsskivan genom att lossa på skruvarna och hålla in bromshandtaget sedan skruva åt. Hjälpte inte.
Tog av hjulet och lossade bromsbeläggen och slipade av bromsbeläggen 90 grader mot bromsriktningen i maskin. Hjälpte inte.
Tog av hjulet och lossade bromsbeläggen och borstade av beläggen med stålborste. De blev rena... Hjälpte inte.
Tog av hjulet och lossade skivan. Slipade av skivan med stålborste. Hjälpte inte.
Tog av hjulet igen och lossade skivan. Slipade med sandpapper 90 grader mot bromsriktningen relativt belägget. Hjälpte inte.
Fick ett utbrott och satte bromsbeläggen i skruvstädet och tog fram gasol-pistolen. Eldade på tills beläggen "självantände". Typ 10 sek.
Nu skriker inte bromsarna. Måste ha "kokat ur" allt elände ur beläggen... :)

/Henrik "En helt vanlig dag..."

Skall jag gissa så läcker dina ok liiiite. Jag höll på ungefär sådär med min mtbs bakbroms. Köpe en ny broms tillslut och alla problem försvann. Mitt gamla ok läckte pyttelite med tydligen tillräckligt för göra livet beskt....

Miss Lycka sa:
och ändå är skivbromsar det mest underhållsfria som finns.

Precis min tanke!

Jag har skrikande skivor på min nästan nya mtb med hydrauliska bromsar, men aldrig upplevt problem med min lvg som har fälgbromsar... Mtb-bromsarna tar dessutom sämre (skulle aldrig kunna bromsa upp mig på framhjul). Hmm... Ska man köpa fälgbromsar eller skivbromsar på nästa lvg? Denna tråd verkar ge viss vägledning.

Lyckades också förorena mina bromsar både bak och fram efter en service förra veckan. Resultatet var att när jag bromsade så överröstade jag tågtutan ungefär :)
Körde först med bromsrengöring utan resultat så tänkte att det är bara att byta. Men provade först att snabbt bränna av beläggen med gasolbrännarn och gjorde det samma på skivorna. Resultatet är knäpptysta bromsar (som innan service) och minst lika bra bett! Visst jag kanske kortat livslängden avsevärt på beläggen men eftersom alternativet var att köpa nya så känns det just nu värt det.

På min sons MTB så har bromsarna helt plötsligt nu börjat skrika. MYCKET. Det i samband med att han körde den ute i regn för en vecka sedan. Hoppas på att cleaner skall göra susen..

Tillbaka
Topp