Totteman
Aktiv medlem
Varför tränar du?
Exakt! Jag fattar!
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Exakt! Jag fattar!
För att du har cykeldator som triggar dig?
För att få susa fram i naturen en härlig vårkväll.
Det kan vara ännu värre: för att tvinga dig att träna. Jag mötte en cyklisk som lagde upp träningar på Strava innan, så att hon MÅSTE träna, annars sog hennes vänner att hon hade skippad en träning.
Jag tvekade länge om jag skulle skriva i tråden.ä, känns OT. Som flera har skrivit härtränarcyklar jag för att det är roligt, för att vara ute i naturen och för att jag känner mig mentalt bättre efteråt. Men som bonus får man träning av kroppen och på stig också av tekniken. Jag tycker att många svenskar är konstiga, flera, kvinnan ovan inklusive, förstår inte att jag cyklar så "mycket" utan att har en tävling som mål. Jag uppfattar träning som att göra en aktivitet med som mål att förbättra. Jag tränar inte, jag cyklar.
Är nog en hel del som har svårt med att förstå att "träning" kan vara roligt.
Imho handlar det mest om att hitta sin nisch, och här på happy så råkar det vara cykling i en eller annan form.
Jag tänker att det handlar om att flytta gränser. Det gäller att kunna behålla motivationen/viljan/inspirationen trots att man springer/cyklar/tränar, längre/snabbare/hårdare. Tar man i för mycket är iaf. min erfarenhet att man snabbt dödar motivationen/viljan/inspirationen. Det måste inte kännas roligt alltid, men man kan inte heller bara plåga sig igenom träningsveckorna.Vägen till att det faktiskt ofta känns roligt/inspirerande kan dock vara halvtuff, dvs innan man tränat upp sig till en hyfsad grundnivå och hur jobbig den resan är kan variera mellan olika personer.
Men jag ger inte mycket för snacket att träning alltid måste kännas så roligt. Antingen tror jag att man ljuger, för det mesta enbart Z1-Z2 cyklar, kanske är en sporadisk solskenscyklist eller helt enkelt bara är väldigt lättroad.
Kör man tuffa pass blir det väl mera en känsla av att man anstränger sig men däremot känns det ju oftast väldigt bra efteråt. Periodvis under passet kan man väl dock ha en hmmm "rolig/bra känsla".![]()
![]()
Type 2 kind of fun.Vägen till att det faktiskt ofta känns roligt/inspirerande kan dock vara halvtuff, dvs innan man tränat upp sig till en hyfsad grundnivå och hur jobbig den resan är kan variera mellan olika personer.
Men jag ger inte mycket för snacket att träning alltid måste kännas så roligt. Antingen tror jag att man ljuger, för det mesta enbart Z1-Z2 cyklar, kanske är en sporadisk solskenscyklist eller helt enkelt bara är väldigt lättroad.
Kör man tuffa pass blir det väl mera en känsla av att man anstränger sig men däremot känns det ju oftast väldigt bra efteråt. Periodvis under passet kan man väl dock ha en hmmm "rolig/bra känsla".![]()
![]()
Vägen till att det faktiskt ofta känns roligt/inspirerande kan dock vara halvtuff, dvs innan man tränat upp sig till en hyfsad grundnivå och hur jobbig den resan är kan variera mellan olika personer.
![]()
Håller med om allt. Utom "musik i skogen", skogen är ju musik i sig själv. Det rasslar till vid sidan, man tittar ditåt och ser ett rådjur står o titta på en, eller några dovhjortar sprätta iväg. Man hör kvitter från fåglar, lövsus i träden, eller kulingvindar slita i talltopparna medan man har det nästan stilla nere på marken under dem. Det blir inte mer zen än zå...Jag cyklar/tränar för mitt välmående. Båda psykiskt och fysiskt. Bästa timmarna på dygnet är de när jag cyklar och bara rensar skallen, kanske lyssnar på musik om man är mitt ute i skogen. Ett bra sätt för mig att vara ifred, och att folk inte bryr sig så mycket.
Håller med om allt. Utom "musik i skogen", skogen är ju musik i sig själv. Det rasslar till vid sidan, man tittar ditåt och ser ett rådjur står o titta på en, eller några dovhjortar sprätta iväg. Man hör kvitter från fåglar, lövsus i träden, eller kulingvindar slita i talltopparna medan man har det nästan stilla nere på marken under dem. Det blir inte mer zen än zå...
Håller helt med! Och glöm inte hackspetten.
Tänk vad älgen sa till kompisarna! "Jävla cykeldåre, kom från ingenstans juh!"Livsfarligt ute i skogen ju . Va 1m ifrån att cracha in I en älg igår när han klev ut framför mig på väg ner för en skogsbacke .
Yes men bara i löpning och Mtb. Skulle väldigt gärna prova landsväg men steget har känts större där. Mycket evenemang men få tillfällen att tävla, swecup som första när man är 40 är ett stort kliv.Ni som cyklar/tränar mycket. Har ni tävlat? Om inte, varför inte?
Ni som cyklar/tränar mycket. Har ni tävlat? Om inte, varför inte?
Är ju bara nån 1000dels promille av alla som tävlar som gör det gör att komma först över mållinjen. Nu för tiden är det nästan bara Pogi av alla..Vänder delvis tillbaka frågan till dig: Vad är det du reagerar på? Vad är det som du själv tycker är konstigt/underligt med folk som tränar mycket utan att tävla? Vänligen förklara vilka tankar som rör sig i din skalle så tror jag att du får intressantare/bättre svar från oss andra.
Bara för att man cyklar tränar mycket behöver ju inte det per automatik betyda att man är såpass bra att man kan hävda sig i riktiga tävlingar? (ej medräknat motionslopp nu) Cykling är en speciell sport där det krävs både uthållighet och explosivitet för att kunna hävda sig, det är långt ifrån alla som besitter båda dessa egenskaper. Att regelbundet utsätta sig själv för knallhårda intervaller (vilket nog krävs för att kunna tävla) är också mer krävande både för kroppen, knoppen samt ökar skaderisken en del. Lite lugnare cykling känns nog hmmm "trevligare" för många. Det är även en skillnad på att träna "ganska mycket" vs "jättemycket" (jag tror att det sistnämnda ofta krävs om man vill kunna tävla). Sist men inte minst spelar fysiska förutsättningar, dna etc stor roll också, lungkapacitet, mixen av muskelfibrer etc.
Sedan är det ju otroligt vanligt i Sverige att man börjat träna mer seriöst/regelbundet först i "medelåldern" och uppåt. Då tror jag nog det är för sent för de flesta att tävla om man inte känner ett kraftigt driv att försöka hävda sig i diverse olika gubb/master/veteran-klasser. Kanske i synnerhet för konditionssporter som tex cykling och löpning. Cykling och medel+långdistanslöpning är trots allt inte särskilt populära sporter bland yngre i Sverige.
Har tävlat till och från under åren. Hade en plan att börja igen. Men flera sega sjukdomsperioder gjorde att steget blev allt tyngre och avlägsnare. Även jag blir äldre. Tänkte att jag får lägga tiden på att må bra, ha skoj och göra så bra som det går istället.Ni som cyklar/tränar mycket. Har ni tävlat? Om inte, varför inte?
Vet inte riktigt. Är väl mer fascinerad över att många cyklar 15-20 mil och ännu längre, bara för kul. Men då jag var som mest aktiv 82-86 och cyklade 50-70 mil i veckan, så såg jag nästan bara andra tävlingscyklister och sällan någon motionär. När jag 20 år senare hittade ut på landsvägarna igen så kryllade det av motionärer. Vad hände, när uppstod det stora intresset?Vänder delvis tillbaka frågan till dig: Vad är det du reagerar på? Vad är det som du själv tycker är konstigt/underligt med folk som tränar mycket utan att tävla? Vänligen förklara vilka tankar som rör sig i din skalle så tror jag att du får intressantare/bättre svar från oss andra.![]()
Vänder tillbaka. Hur mycket cyklar du på fritiden?Vänder delvis tillbaka frågan till dig: Vad är det du reagerar på? Vad är det som du själv tycker är konstigt/underligt med folk som tränar mycket utan att tävla? Vänligen förklara vilka tankar som rör sig i din skalle så tror jag att du får intressantare/bättre svar från oss andra.![]()
Började cykla lvg regelbundet januari 2021 som 50 åring och har väl cyklat knappt 5800 mil sedan dess men en del av dessa mill är "fuskmil" i Zwift, en del av mina bas-mil får jag också genom jobbpendlingen på ca 17 x 2 vardagar.Vänder tillbaka. Hur mycket cyklar du på fritiden?
Vad fick dig att börja cykla så mycket.Började cykla lvg regelbundet januari 2021 som 50 åring och har väl cyklat knappt 5800 mil sedan dess men en del av dessa mill är "fuskmil" i Zwift, en del av mina mil får jag också genom jobbpendlingen på ca 17 x 2 vardagar.
jo, men vad är din anledning? Jag trodde att jag skulle bli bra på fullaste allvar, när jag började.Det finns väl 1000 anledningar till att inte tävla.
Att tävla handlar om att vinna.
Vad fick dig att börja cykla så mycket.
Jag cyklar normalt 1000 + mil /år för att jag behöver träna, tycker att det är kul, gillar att labba med förbättring mm mmjo, men vad är din anledning? Jag trodde att jag skulle bli bra på fullaste allvar, när jag började.
Jag är helt klart en sådan som ser omgivningen när jag cyklar. Viktigt för mig. Hör till upplevelsen.Hmmmm, flera saker:
- Motiveras fortfarande av att utmana samt utveckla mig själv. Jag är väl ingen "lyssna på fåglarna och lukta på blommorna" motionär ännu men det kommer säkert i takt med åldern.
För mig har det ganska mycket att göra med träningsintensitet, ju lugnare jag tar det ju mer uppskattar jag omgivningen. Avsevärt lättare för mig uppskatta naturen när jag Z1 & Z2 tränar. Så för mig varierar det en del och sedan spelar vädret ganska stor roll också, kallare temperaturer samt regn är väl tex ingen favorit direkt för lvg cykling. Beror också lite på typ av träning. Nu är det ju många som tränar i ganska stora grupper inför Vätternrundan tex, visst kan man njuta av omgivningen men man måste samtidigt vara jäkligt fokuserad i de höga hastigheterna man får upp i en grupp annars kan det lätt bli farligt.Jag är helt klart en sådan som ser omgivningen när jag cyklar. Viktigt för mig. Hör till upplevelsen.
Hur gick det på vm/os då? vann du eller komma du bara på pallen?Jag cyklar normalt 1000 + mil /år för att jag behöver träna, tycker att det är kul, gillar att labba med förbättring mm mm
Har tävlat i annat på riktigt men skulle aldrig komma på tanken att börja tävla i handikappklass i cykel.
Fanns ju tyvärr varken eller......Hur gick det på vm/os då? vann du eller komma du bara på pallen?