Varg spottad i Nackareservatet?

jofahjalm sa:
Det mest sannolika är väl fortfarande att det bara var en stor hund?

Varför? Varg på vift är rätt vanligt. Varglik stor hund på vift är nog ovanligare.
Det finns tex ett par vargar som ganska frekvent trampar in i skåne och eventuellt bor här.

Eveningstar ;)

Man har väl väldigt stor koll på de vargar som finns. Det står ju också i artikeln att det sannolikt inte är någon varg.

jofahjalm sa:

Ja, men om det skulle vara en riktig varg får man väl köpa nya tillbehör? Fästet för hagelbössan måste sitta fast någonstans på cykeln ;-) Ny cykeltröja med vargavskräckande mönster kanske blir hett (influenserad av vissa våtdräkters hajavskräckande mönster).

rotmys sa:
jofahjalm sa:

Ja, men om det skulle vara en riktig varg får man väl köpa nya tillbehör? Fästet för hagelbössan måste sitta fast någonstans på cykeln ;-) Ny cykeltröja med vargavskräckande mönster kanske blir hett (influenserad av vissa våtdräkters hajavskräckande mönster).

Man får inte skjuta varg. Men man kanske kan stanna och klappa den? Så den blir SNÄLL. (mätt)

Jag är inte vargvan på något sätt men rädd för varg är jag inte. Hade jag hund då hade jag varit rädd, för hundens skull. Vuxen människa och ensam, och vad det verkar skygg varg, då tror jag det är ganska lugnt. Jag har fridykt i australien med en sälkoloni en km åt ena hållet och en pingvinkoloni ett par kilometer åt andra hållet i vithajsrikt område, och grumligt vatten, de var de längsta 3 timmarna i mitt liv. Varg i hellas känns galet safe.

Men om det otroliga händer så lär man väl inte hinna få fram multiverktyget och dra fram största insexan och vifta med, vad skulle man göra? Peta i ögonen? Jag gissar att cykeln mellan sig och varg är bästa tipset.

När jag tänker efter så borde det gå att klämmas ganska bra med kedjebrytaren, men jag undrar om vargen sitter still i 2 minuter så jag hinner applicera den?

H. sa:
Var väl en varg som fällde några får i tyresta för någon vecka sedan så inte helt orimligt.

Ungvargen i Brottby har ju visat sig vara rätt orädd, så det är väl inte omöjligt att det skulle kunna vara en varg så nära bebyggelse. Oas kollar man in rovdjursrapporterna så ser man vad folk anmäler för grejer och inser då att folk i stor utsträckning är rätt bäng.

Även om vi får varg på Nacke 4, vilket jag verkligen hoppas, så är det väl inte så mycket att vara rädd för. Vargarna brukar inte äta upp barnen.

jofahjalm sa:
Även om vi får varg på Nacke 4, vilket jag verkligen hoppas, så är det väl inte så mycket att vara rädd för. Vargarna brukar inte äta upp barnen.
Nä senast ett barn blev ätet av varg var 1821 i Gysinge...
Även om det kan vara en varg som kollar läget i Nacka så brukar det oftast vara hundar som är på rymmen. Finns några rätt varglika raser...

Luthman Photography sa:
H. sa:
Var väl en varg som fällde några får i tyresta för någon vecka sedan så inte helt orimligt.

Ungvargen i Brottby har ju visat sig vara rätt orädd, så det är väl inte omöjligt att det skulle kunna vara en varg så nära bebyggelse. Oas kollar man in rovdjursrapporterna så ser man vad folk anmäler för grejer och inser då att folk i stor utsträckning är rätt bäng.

Det verkar röra sig om två vargar. En i Haninge och en i Södra Roslagen. Den i Roslagen (Åsättra) var inne i en villaträdgård med staket igår, där det var två hundar; en valp och en labbe. Matte tog in hundarna men vargen dröjde sig kvar fem minuter innan den lufsade iväg. Finns film. Som sagt var, oroa er inte för er själva utan för era hundar.

Jag körde A-trail i söndags och hörde en hund som jag tyckte ylade läskigt likt en varg. Men då verkar det ju sannolikt att det faktiskt var vargen jag hörde!

Vi kan lugnt säga att vargen i Brottby har orsakat en hel del Pro- vs Antivarg bråk i sociala medier... Inga slagsmål på ICA ännu men det är väl bara en tidsfråga...
Det är nästan lika uppiskad stämning som den mot alla landsvägscyklister...nästan

antonCq sa:
Jag körde A-trail i söndags och hörde en hund som jag tyckte ylade läskigt likt en varg. Men då verkar det ju sannolikt att det faktiskt var vargen jag hörde!

Var den mörk och hade en cyklist i koppel så kan det nog vara mig du såg... Vi var även nere på Nacke 1 och 2, längre kom vi inte pga att cyklist nr 2 hade omaket att slarva bort en GoPro vi behövde leta rätt på i bushen :/

Så länge det inte är denna Varg som stryker omkring i skogarna så kan man nog känna sig lugn....

Bilagor

• IMG_1104.JPG
    IMG_1104.JPG
    65.7 KB · Besök: 54
Vargen i Roslagen är en ung hane som kommer från Norge, fastställ av länsstyrelsen.

En vän till mig som har löptik hemma hade den på tomten i 10 minuter i lördags så det är helt enkelt bara en kåtbock som letar hona.

Tyrestavargen är enligt uppgift en sändarförsedd hona så chans till nytt revir finns om dom hittar varandra.

Lainen sa:
Vargen i Roslagen är en ung hane som kommer från Norge, fastställ av länsstyrelsen.

En vän till mig som har löptik hemma hade den på tomten i 10 minuter i lördags så det är helt enkelt bara en kåtbock som letar hona.

Tyrestavargen är enligt uppgift en sändarförsedd hona så chans till nytt revir finns om dom hittar varandra.
Den gyllene medelvägen borde väl vara att de slår sig ner på Gärdet!?

Peth sa:
Cyklot B sa:
Vad är det för fel på det svenska ordet siktad?
Och vad är det för fel på det svenska ordet spotta?

Varför man nu vill spotta på djur ...
I den här situationen är ju "felet" med ordet spotta att det inte är transitivt. Det av detta avledda ordet bespotta är däremot transitivt och skulle fungerat alldeles utmärkt i trådens rubrik (i participformen bespottad) – fastän då förstås bara grammatiskt, inte innehållsligt.

Cyklot B sa:
Peth sa:
Cyklot B sa:
Vad är det för fel på det svenska ordet siktad?
Och vad är det för fel på det svenska ordet spotta?

Varför man nu vill spotta på djur ...
I den här situationen är ju "felet" med ordet spotta att det inte är transitivt. Det av detta avledda ordet bespotta är däremot transitivt och skulle fungerat alldeles utmärkt i trådens rubrik (i participformen bespottad) – fastän då förstås bara grammatiskt, inte innehållsligt.

Jag väljer att se det som att TS missat ett "på" i rubriken.

:-)

GoranS sa:
Lainen sa:

Den gyllene medelvägen borde väl vara att de slår sig ner på Gärdet!?

Långhåriga i ansiktet, LCHF Diet, Aktiva, Friluftande. Dricker de IPA? Söder om söder kanske passar?

staine sa:
rotmys sa:
jofahjalm sa:

Man får inte skjuta varg. Men man kanske kan stanna och klappa den? Så den blir SNÄLL. (mätt)
Jo man får under vissa omständigheter skjuta varg.

Tillbaka
Topp