Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Konkret sa:Det är tex väldigt synd att man inte kan bestämma detta regionalt istället för nationellt.
JLarsson sa:Crossmax sa:Hade man skickat in en ansökan om hunden inte var söt?JLarsson sa:En söt liten sällskapshund blev uppäten i morse i Riala. En ansökan för skyddsjakt är inlämnad till Länstyrelsen.
Det tror jag inte.
Konkret sa:GoranS sa:Om det, som jag antar är fallet, handlar om en okopplad hund ska man alltså jämföra att man måste avliva sitt husdjur p.g.a. att det lider av något man själv inte kunnat påverka kontra att djuret blir skadat/dödat p.g.a. att man själv uppträtt oförsiktigt. Jag tycker att det är en viss skillnad. Sen är det fullt förståeligt att personen i fråga i båda fallen kan bli ledsen.Konkret sa:I den ena happytråden bölar folk om när deras hundar och katter får en spruta de själv betalat för att döda dom.
I den andra tråden hånas hundarna som dumma när dom inte kan försvara sig mot en varg.
Undrar hur den hussen och matten mår som får sin hund dödad under en svampplockning i skogen.
Känner ni själva folk som har djur på landet som vaknat upp där fårhagen blivit till ett blodbad?
Jag vill inte utrota vargen men det gör verkligen inget om vi styr upp utbredningen.
Fråga: Vad menar du med att "styra upp utbredningen" och hur menar du att det ska gå till?
Visst är det ju skillnad mellan att avliva sin hund och få det dödad av en varg men smärtan och sorgen hos ägaren är nog detsamma.
Jag ville bara påvisa detta eftersom många katt och hundägare i den andra tråden är så förstående för en människa som skall avliva sin gamla katt.
Här däremot är det rätt åt folk som låter sin hund springa lös i skogen.
Dessutom förstår vissa inte varför man har sin hund lös.
Ta en titt på cykla med hund tråden, läs om folk som långdistanslöper med sina hundar, folk som tränat sina hundar att leta upp kantareller i skogen osv.
Vargproblemet är komplext. Hade jag haft en lösning på problemet hade jag skrivit ut det.
Det är tex väldigt synd att man inte kan bestämma detta regionalt istället för nationellt.
Jag upprepar vad jag skrev tidigare: Där vargen befinner sig är den inte speciellt populär, och där den inte befinner sig är den väldigt populär.Aron sa:Konkret sa:Det är tex väldigt synd att man inte kan bestämma detta regionalt istället för nationellt.
Hade det beslutats regionalt så hade det ju skjutits mer varg. För om vargarna själva får välja så bor de nog helst utanför storstadsområdena, som verkar vara det enda stället där de är någorlunda välkomna.
BLEKINGE BAD ASS sa:Förstår inte att man i ena tråden kan beklaga förlusten av en familjemedlem i form av en hund eller katt när man i nästa tråd helt uppvisar saknad av empati.
Aron sa:Konkret sa:Det är tex väldigt synd att man inte kan bestämma detta regionalt istället för nationellt.
Hade det beslutats regionalt så hade det ju skjutits mer varg. För om vargarna själva får välja så bor de nog helst utanför storstadsområdena, som verkar vara det enda stället där de är någorlunda välkomna.
Konkret sa:Aron sa:Konkret sa:Det är tex väldigt synd att man inte kan bestämma detta regionalt istället för nationellt.
Möjligt, men långt ifrån helt säkert. Men är det inte vettigare att folk får bestämma där problemet är istället för att folk i Stockholm skall behöva utreda saken i 2-3 år innan och det troliga är att inte mycket händer efter det?
Som jag skrev i det första inlägget. Hur många här har eller känner någon som har djur/boskap och vaknat till en hage som blivit ett blodbad över natten?
Stockholmarna skall lösa "lantisarnas" problem.
Varför lyssnar man inte på Sveriges lantbrukare och jägarkår?
Luthman Photography sa:Konkret sa:Aron sa:Konkret sa:Det är tex väldigt synd att man inte kan bestämma detta regionalt istället för nationellt.
Möjligt, men långt ifrån helt säkert. Men är det inte vettigare att folk får bestämma där problemet är istället för att folk i Stockholm skall behöva utreda saken i 2-3 år innan och det troliga är att inte mycket händer efter det?
Som jag skrev i det första inlägget. Hur många här har eller känner någon som har djur/boskap och vaknat till en hage som blivit ett blodbad över natten?
Jägarkåren är väl sällan speciellt nyanserad när det gäller rovdjur? Generellt sett.
Konkret sa:Aron sa:Konkret sa:Det är tex väldigt synd att man inte kan bestämma detta regionalt istället för nationellt.
Har sett stängsel till hage där varg tagit (sex stycken om jag minns rätt) får där det var tämligen uppenbart att stängslet precis där attacken inletts varit klart undermåligt, så den hypotesen du har är i alla fall inte fullt ut sann.BLEKINGE BAD ASS sa:Konkret sa:GoranS sa:Om det, som jag antar är fallet, handlar om en okopplad hund ska man alltså jämföra att man måste avliva sitt husdjur p.g.a. att det lider av något man själv inte kunnat påverka kontra att djuret blir skadat/dödat p.g.a. att man själv uppträtt oförsiktigt. Jag tycker att det är en viss skillnad. Sen är det fullt förståeligt att personen i fråga i båda fallen kan bli ledsen.Konkret sa:I den ena happytråden bölar folk om när deras hundar och katter får en spruta de själv betalat för att döda dom.
I den andra tråden hånas hundarna som dumma när dom inte kan försvara sig mot en varg.
Undrar hur den hussen och matten mår som får sin hund dödad under en svampplockning i skogen.
Känner ni själva folk som har djur på landet som vaknat upp där fårhagen blivit till ett blodbad?
Jag vill inte utrota vargen men det gör verkligen inget om vi styr upp utbredningen.
Fråga: Vad menar du med att "styra upp utbredningen" och hur menar du att det ska gå till?
Visst är det ju skillnad mellan att avliva sin hund och få det dödad av en varg men smärtan och sorgen hos ägaren är nog detsamma.
Jag ville bara påvisa detta eftersom många katt och hundägare i den andra tråden är så förstående för en människa som skall avliva sin gamla katt.
Här däremot är det rätt åt folk som låter sin hund springa lös i skogen.
Dessutom förstår vissa inte varför man har sin hund lös.
Ta en titt på cykla med hund tråden, läs om folk som långdistanslöper med sina hundar, folk som tränat sina hundar att leta upp kantareller i skogen osv.
Vargproblemet är komplext. Hade jag haft en lösning på problemet hade jag skrivit ut det.
Det är tex väldigt synd att man inte kan bestämma detta regionalt istället för nationellt.
Håller med i ovanstående inlägg. Förstår inte att man i ena tråden kan beklaga förlusten av en familjemedlem i form av en hund eller katt när man i nästa tråd helt uppvisar saknad av empati. Och dåliga stängsel är verkligen inte anledningen till att vargar lyckas ta får. För mig är inte vargen värd mer än ett husdjur eller tamboskapt. Dom flesta som håller djur skulle nog hålla med mig i den frågan.
Konkret sa:Möjligt, men långt ifrån helt säkert. Men är det inte vettigare att folk får bestämma där problemet är istället för att folk i Stockholm skall behöva utreda saken i 2-3 år innan och det troliga är att inte mycket händer efter det?
gerrardsdobbar sa:Det här har ju potential att bli en episk fredagstråd. Vargkramare mot Anti-Vargare.
1888 sa:Personligen är jag mer rädd för vildsvinen än för vargen.
bjorre sa:Jag är mer rädd för bilar...
1888 sa:Personligen är jag mer rädd för vildsvinen än för vargen.
DT sa:gerrardsdobbar sa:Det här har ju potential att bli en episk fredagstråd. Vargkramare mot Anti-Vargare.
Det tror jag inte, denna fråga brukar man kunna debattera lugnt och sansat utan brösttoner. :-)
AddeN sa:Blekinge: Vill du ha ihjäl bilförare om du låter hunden gå lös på trafikerade gator (valfri storstad eller riksväg tex) och hunden blir överkörd?
Är man i vargens revir så är de dennes regler som gäller.
Självklart är det tråkigt om hunden blir riven av varg, men finns det varg i området så får man anpassa sitt agerande ihop med hunden efter detta.
Det går bra att träna hundar att inte uppsöka varg utan aktivt undvika (uppsökande av varg är den klart vanligaste dödsorsaken), en teknik som gett utomordentligt resultat i tex områdena kring Filipstad som har den tätaste vargpopulationen i Sverige.
BLEKINGE BAD ASS sa:Den som någon gång blivit attackerad av en en stor hund utan tillhygge vet nog precis vad jag talar om.
Miss Lycka sa:Jag har sett varg på Skansen.
Jeppe_E sa:Miss Lycka sa:Jag har sett varg på Skansen.
Ja, men har du spottat varg på skansen då?
jomper sa:Klar fler jägare och jakthundar har blivit skadade av vildsvin än av varg.
Oskar sa:jomper sa:Klar fler jägare och jakthundar har blivit skadade av vildsvin än av varg.
En av anledningarna till detta är naturligtvis att vildsvinen är så oerhört många fler. Enligt Naturvårdsverket finns det sannolikt mer än 200 000 vildsvin i Sverige. Det är en ganska drastisk ökning från de högst 500 frilevande vildsvin som fanns i Sverige år 1987 då riksdagen beslutade att vildsvin är en naturlig del av vår fauna.
Enligt Naturvårdsverkets senaste (2016/17) rovdjursinventering av den svenska vargstammen finns det ca 355 vargar i Sverige.
xtote sa:.A. sa:Får man idka skyddsjakt på livsfarliga bilister? ;-) Hur stoppar man utbredningen av dessa?
Jag är för. Vem ska jag rösta på ;-)
Luthman Photography sa:Borde inte den naturliga följden av det bli att man vill begränsa vildsvinens (inte vargen) utbredning?
H. sa:Ett djur som är eller nästan är utrotningshotat borde ha högre värde än icke utrotningshotade djur.
När det gäller vargen är det väl dock inte frågan om utrotningshot på global nivå varför det i slutändan blir en fråga om vi vill ha djuren i sverige eller ej. Det är ett val som vi sällan har i sverige.
Konsekvenserna av lite vargdödande kan alltså på nationell nivå bli betydligt större än konsekvenserna av dödandet av andra djur. Så ja, vargen är mer värd.
De jagas väl ganska frekvent också. Nu är inte jag jägare själv, men jag har förstått att vildsvinsjakt är ganska svårt och riskabelt, vilket säkert är en anledning till att jägare och hundar skadas. Så villaägare etc som får sina trädgårdar förstörda av vildsvin borde vara tacksamma mot jägarna som tar på sig denna uppgift, kan jag tycka.jomper sa:Luthman Photography sa:Borde inte den naturliga följden av det bli att man vill begränsa vildsvinens (inte vargen) utbredning?
Ja, det var lite det som var nästa naturliga steg i min tankegång. Vildsvinen är ju problem på riktigt.
mikaeljc sa:H. sa:Ett djur som är eller nästan är utrotningshotat borde ha högre värde än icke utrotningshotade djur.
När det gäller vargen är det väl dock inte frågan om utrotningshot på global nivå varför det i slutändan blir en fråga om vi vill ha djuren i sverige eller ej. Det är ett val som vi sällan har i sverige.
Konsekvenserna av lite vargdödande kan alltså på nationell nivå bli betydligt större än konsekvenserna av dödandet av andra djur. Så ja, vargen är mer värd.
Fast är vargen hotad? Då menar jag inte i Skandinavien utan i stort?
Fredrik Z sa:Har man löst gående höns och stängsel till fåren som är lätta för varg att ta sig förbi, så bör man kanske inte bli så fövånad om man blir av med lite djur då och då. Är ju som att be om att få varg inpå knuten. Sen att det drabbar andra i närheten (tex hundägare med lösa hundar) när vargen har lärt sig att det är lätt att få mat i närheten utav gårdar och hus är ju lite tråkigt.
Men man kanske kan titta på hur man gör för att skydda sina får mm, och försvåra för rovdjur, istället för att alltid skrika att det måste skjutas hela tiden så fort något händer. Eller nä, det är enklare om det är någon annans fel.
ooms sa:De jagas väl ganska frekvent också. Nu är inte jag jägare själv, men jag har förstått att vildsvinsjakt är ganska svårt och riskabelt, vilket säkert är en anledning till att jägare och hundar skadas. Så villaägare etc som får sina trädgårdar förstörda av vildsvin borde vara tacksamma mot jägarna som tar på sig denna uppgift, kan jag tycka.jomper sa:Luthman Photography sa:Borde inte den naturliga följden av det bli att man vill begränsa vildsvinens (inte vargen) utbredning?
Ja, det var lite det som var nästa naturliga steg i min tankegång. Vildsvinen är ju problem på riktigt.
Precis! Det är ju bara att kolla på ramaskriet här när nån myndighet vill begränsa cykelåkande på nån stig eller i nåt naturreservat för att skydda natur och biologisk mångfald. Tar ju hus i helvete! Att det finns tusen andra ställen att cykla på hjälps inte, det måste cyklas på just den stigen! :-)AddeN sa:Fredrik Z sa:Har man löst gående höns och stängsel till fåren som är lätta för varg att ta sig förbi, så bör man kanske inte bli så fövånad om man blir av med lite djur då och då. Är ju som att be om att få varg inpå knuten. Sen att det drabbar andra i närheten (tex hundägare med lösa hundar) när vargen har lärt sig att det är lätt att få mat i närheten utav gårdar och hus är ju lite tråkigt.
Men man kanske kan titta på hur man gör för att skydda sina får mm, och försvåra för rovdjur, istället för att alltid skrika att det måste skjutas hela tiden så fort något händer. Eller nä, det är enklare om det är någon annans fel.
Vadå? Menar du att folk ska ändra sitt beteende? Omöjligt!
Luthman Photography sa:ooms sa:De jagas väl ganska frekvent också. Nu är inte jag jägare själv, men jag har förstått att vildsvinsjakt är ganska svårt och riskabelt, vilket säkert är en anledning till att jägare och hundar skadas. Så villaägare etc som får sina trädgårdar förstörda av vildsvin borde vara tacksamma mot jägarna som tar på sig denna uppgift, kan jag tycka.jomper sa:Luthman Photography sa:Borde inte den naturliga följden av det bli att man vill begränsa vildsvinens (inte vargen) utbredning?
Jo, vildsvin jagas friskt. Jag har varit med själv ett par ggr. Men de jagas ju inte för att de anses vara en fara för djur och människor. Där används väl snarare odlingar och golfbanor, samt det höga nöjet, som argument. Det finns ju säkrare sätt att jaga gris än att köra med stötande hundar i tät vegetation, åtel till exempel. Men det är måhända inte lika effektivt, jag har inte provat.
Jag tror för övrigt inte att jägarna ser det som en betungande uppgift att skjuta vildsvin, om de inte ville jaga skulle de inte göra det.
Nej till förändring!ooms sa:Precis! Det är ju bara att kolla på ramaskriet här när nån myndighet vill begränsa cykelåkande på nån stig eller i nåt naturreservat för att skydda natur och biologisk mångfald. Tar ju hus i helvete! Att det finns tusen andra ställen att cykla på hjälps inte, det måste cyklas på just den stigen! :-)AddeN sa:Fredrik Z sa:Har man löst gående höns och stängsel till fåren som är lätta för varg att ta sig förbi, så bör man kanske inte bli så fövånad om man blir av med lite djur då och då. Är ju som att be om att få varg inpå knuten. Sen att det drabbar andra i närheten (tex hundägare med lösa hundar) när vargen har lärt sig att det är lätt att få mat i närheten utav gårdar och hus är ju lite tråkigt.
Vadå? Menar du att folk ska ändra sitt beteende? Omöjligt!
Varför måste jag titta på antalet hundar resp. vargar om jag ska avgöra risken att jag blir dödad/skadad av varg resp. hund? Med det resonemanget skulle man behöva beakta antalet bakterier och virus om man ska avgöra risken att bli sjuk p.g.a. bakterier eller virus och då är man nog nere på helt försvinnande liten risk. Om man vill göra en extrapolering till en situation där antalet djur signifikant ändras kan jag möjligen förstå att man vill få fram ett mått på djurets farlighet och att det då kan vara lämpligt att dividera med populationsstorleken, men för att bedöma nuvarande risk låter det skumt.ooms sa:Hm, det har tagits upp i tråden att fler människor blivit skadade/dödade av hundar än av vargar, och att fler jägare/jakthundar blivit skadade av vildsvin än av vargar.
Det är antagligen sant, men hur ser det ut om vi kollar relativt population? Dvs hur många hundar, vildsvin, och vargar finns/fanns det i landet? Den jämförelsen måste göras om man ska uttala sig om risk.