Varg spottad i Nackareservatet?

ooms sa:
AddeN sa:
Fredrik Z sa:
Har man löst gående höns och stängsel till fåren som är lätta för varg att ta sig förbi, så bör man kanske inte bli så fövånad om man blir av med lite djur då och då. Är ju som att be om att få varg inpå knuten. Sen att det drabbar andra i närheten (tex hundägare med lösa hundar) när vargen har lärt sig att det är lätt att få mat i närheten utav gårdar och hus är ju lite tråkigt.

Men man kanske kan titta på hur man gör för att skydda sina får mm, och försvåra för rovdjur, istället för att alltid skrika att det måste skjutas hela tiden så fort något händer. Eller nä, det är enklare om det är någon annans fel.

Vadå? Menar du att folk ska ändra sitt beteende? Omöjligt!
Precis! Det är ju bara att kolla på ramaskriet här när nån myndighet vill begränsa cykelåkande på nån stig eller i nåt naturreservat för att skydda natur och biologisk mångfald. Tar ju hus i helvete! Att det finns tusen andra ställen att cykla på hjälps inte, det måste cyklas på just den stigen! :-)

Håller med. Det finns ju skitmycket cykelvägar att cykla på istället för landsvägar och grusvägar istället för skogar.

ooms sa:
AddeN sa:
Fredrik Z sa:
Har man löst gående höns och stängsel till fåren som är lätta för varg att ta sig förbi, så bör man kanske inte bli så fövånad om man blir av med lite djur då och då. Är ju som att be om att få varg inpå knuten. Sen att det drabbar andra i närheten (tex hundägare med lösa hundar) när vargen har lärt sig att det är lätt att få mat i närheten utav gårdar och hus är ju lite tråkigt.

Men man kanske kan titta på hur man gör för att skydda sina får mm, och försvåra för rovdjur, istället för att alltid skrika att det måste skjutas hela tiden så fort något händer. Eller nä, det är enklare om det är någon annans fel.

Vadå? Menar du att folk ska ändra sitt beteende? Omöjligt!
Precis! Det är ju bara att kolla på ramaskriet här när nån myndighet vill begränsa cykelåkande på nån stig eller i nåt naturreservat för att skydda natur och biologisk mångfald. Tar ju hus i helvete! Att det finns tusen andra ställen att cykla på hjälps inte, det måste cyklas på just den stigen! :-)

Men cyklister är väl biologiska? Således bör även dessa ingå i den biologiska mångfalden?

Luthman Photography sa:
Jag tror för övrigt inte att jägarna ser det som en betungande uppgift att skjuta vildsvin, om de inte ville jaga skulle de inte göra det.

Jag vet minst en markägare här i Värmland som planterat in vildsvin, och han lär inte vara ensam. Ganska tanklöst agerande tycker jag, men möjligheten att jaga hela året lockar väl.

theBrand sa:
Luthman Photography sa:
Jag tror för övrigt inte att jägarna ser det som en betungande uppgift att skjuta vildsvin, om de inte ville jaga skulle de inte göra det.

Jag vet minst en markägare här i Värmland som planterat in vildsvin, och han lär inte vara ensam. Ganska tanklöst agerande tycker jag, men möjligheten att jaga hela året lockar väl.
Om han såg till att hålla vildsvinen på sin egen mark vore det väl OK, men jag antar att så inte är fallet och i så fall tycker jag det är tämligen egoistiskt gjort med tanke på hur det ser ut där de djuren gått fram.

Jag måste säga att den nuvarande licensjakten känns ganska puckad dår vargkåta jägare skjuter de mest lättåtkomliga vargarna så fort de kan. Det vore mycket bättre om samma kvot gick till Naturvårdsverket eller länsstyrelserna och proffs under hela året kunde skjuta av samma mängd individer men välja de som orsakar problem, visar tecken på inavel etc.

GoranS sa:
Fjärdebrunn sa:
Maakus sa:

Har en kompis som hade Riala-vargen på hjul i veckan. Pulshöjning på morgonrundan så att säga. I trakten av Brottby.
Varg på hjul!? Vad körde den för cykelmärke? ;-)

Bilagor

• Motorized-Bicycle.jpeg
    Motorized-Bicycle.jpeg
    44.8 KB · Besök: 33
  • cyclingwolf.jpg
    cyclingwolf.jpg
    13 KB · Besök: 37
GoranS sa:
Fjärdebrunn sa:
Maakus sa:

Har en kompis som hade Riala-vargen på hjul i veckan. Pulshöjning på morgonrundan så att säga. I trakten av Brottby.
Varg på hjul!? Vad körde den för cykelmärke? ;-)

Det jag vet är att han vände sig om först när vargen släppte. Glömde fota och så.

BLEKINGE BAD ASS sa:
AddeN sa:
Blekinge: Vill du ha ihjäl bilförare om du låter hunden gå lös på trafikerade gator (valfri storstad eller riksväg tex) och hunden blir överkörd?

Är man i vargens revir så är de dennes regler som gäller.

Självklart är det tråkigt om hunden blir riven av varg, men finns det varg i området så får man anpassa sitt agerande ihop med hunden efter detta.

Det går bra att träna hundar att inte uppsöka varg utan aktivt undvika (uppsökande av varg är den klart vanligaste dödsorsaken), en teknik som gett utomordentligt resultat i tex områdena kring Filipstad som har den tätaste vargpopulationen i Sverige.

Intressant att du tar för givet/antar att jag är /skulle vara för en vargutrotning. Det jag skrev är att jag tycker inte vargen är mer värd än något annat djur eller människor i Sverige. Anser du att den är det?

Vart läste du det?

toshiba sa:
Jag måste säga att den nuvarande licensjakten känns ganska puckad dår vargkåta jägare skjuter de mest lättåtkomliga vargarna så fort de kan. Det vore mycket bättre om samma kvot gick till Naturvårdsverket eller länsstyrelserna och proffs under hela året kunde skjuta av samma mängd individer men välja de som orsakar problem, visar tecken på inavel etc.

Helt enkelt den enda riktiga lösningen.
+1000

ooms sa:
Hm, det har tagits upp i tråden att fler människor blivit skadade/dödade av hundar än av vargar, och att fler jägare/jakthundar blivit skadade av vildsvin än av vargar.
Det är antagligen sant, men hur ser det ut om vi kollar relativt population? Dvs hur många hundar, vildsvin, och vargar finns/fanns det i landet? Den jämförelsen måste göras om man ska uttala sig om risk.

Nej, det måste man inte.

1888 sa:
toshiba sa:

+1000

Ska de skjuta jägare eller vargar?

ooms sa:
Enligt reglerna för Tyresta naturreservat där de enligt artikeln befann sig gäller:

Har du med dig hund, måste den alltid vara kopplad.

Källa: http://www.tyresta.se/om-tyresta/regler-omradet/

Därmed borde det inte vara något stort problem att ha hunden nära sig och framför allt borde man inte släppa hunden lös så som personen i artikeln indikerar är förekommande.

Ser inte fram emot dagen då vargen ger sig på någons hund :/ då båda parter kommer att förlora på det.
Men det vore kul att sen en (mätt) varg, på lite håll.

xdr sa:
1888 sa:
toshiba sa:

+1000

Ska de skjuta jägare eller vargar?
Kan man inte skjuta bådeoch så slipper man diskussionen?

"kan röra sig om en tik som under en tid rört sig i området kring Tyresta, efter att ha vandrat in över den norska gränsen"

Är detta bara hur Stockholmare ser på resten av världen. Allt utanför Stockholms län är "typ Norge". Eller kan vargar verkligen vandra hela vägen till Stockholm från Norge? Och framför allt, vilken väg tog den till Tyresta, essingeleden eller klarastrandsleden?
/invandrad numera Stockholmare

Dom kan gå långt... Kolla bara den stackars varghonan som dom har sövt typ tre gånger långt uppe i Lappland och flugit ner till Riala som direkt hon vaknat knatat upp till Lappland igen...

BLEKINGE BAD ASS sa:
Personligen så förstår jag inte hur man kan ha fullt med sympati för en varg men ingen sympati alls för dom får eller hundar som blivit vargdödade. Är man djurvän då?
Är man djurvän om man vill ha djur inspärrade?
Djurvän är man väl om man tycker att normala beteenden i naturen fortfarande skall gälla?
Om man nu vill diskutera djurvänsfrågor.

rotmys sa:
onegear sa:
Dom kan gå långt... Kolla bara den stackars varghonan som dom har sövt typ tre gånger långt uppe i Lappland och flugit ner till Riala som direkt hon vaknat knatat upp till Lappland igen...
Varför får hon inte vara kvar i Lappland?

Lapparna blir arga då, farligt för renarna.

Och lappar retar man inte i onödan. ?

rotmys sa:
onegear sa:
Varför får hon inte vara kvar i Lappland?
Numera är hon väl död (skjuten av tjuvjägare). Varg tolereras inte i renskötselområde, så de flyttas eller skjuts.

BLEKINGE BAD ASS sa:
Och dåliga stängsel är verkligen inte anledningen till att vargar lyckas ta får.
Vilken är anledningen då? Lägger man upp maten på faten och bjuder in, så är det inte så konstigt om någon tackar för inbjudan.
Det vargen har emot sig är att den ofta smakar på alla rätterna. Hade den bara tagit ett får hade den kommit lindrigare undan.

För mig är inte vargen värd mer än ett husdjur eller tamboskapt. Dom flesta som håller djur skulle nog hålla med mig i den frågan.
Så för dig är det lika naturligt att bedriva jakt på husdjur som på varg?

Vildsvinen är det som man i mitt tycke borde ägna störst intresse av att få bort eller minska betydligt. De ställer till stor skada, inte minst på cykelstigar.
Vargen hjälper till att att hålla bestånden nere, men är ju alldeles för få. Och jägarna ser en konkurrent i vargen.

rotmys sa:
"kan röra sig om en tik som under en tid rört sig i området kring Tyresta, efter att ha vandrat in över den norska gränsen"

Är detta bara hur Stockholmare ser på resten av världen. Allt utanför Stockholms län är "typ Norge". Eller kan vargar verkligen vandra hela vägen till Stockholm från Norge? Och framför allt, vilken väg tog den till Tyresta, essingeleden eller klarastrandsleden?
/invandrad numera Stockholmare

Som tillfällig Stockholmare känner jag mig kränkt av ditt inlägg.
Självklart är inte allt utanför Stockholm Norge.
Jag ska förklara hur det ligger till.
Utanför Stockholm är "Landet". På Landet bor mest bönder. Bönderna har får bakom jättedåliga staket.
Norr om Dalälven är Norrland. I Norrland bor nästan inga människor, där är det är mest skog, jättemycket skog.
Svenska Fjällen ligger i Falun. I Falun finns det jättemycket snö som Vinter studion har sparat under en hög med sågspån. Falun har så mycket snö så att hela världen samlas där för att åka skidor på vintern.
Norge ligger längre bort än Norrland. Därför är det enklast att åka till Alperna om man vill ut i naturen.
Åk inte till Norge. Norge är känt för att ge förbjuden medicin till alla som befinner sig utomhus på vintern. Inte ens vargarna känner sig säkra i Norge längre.
Om en varg vill flytta söder ut så får den åka helikopter. Det är sedan gammalt.

Vi Stockholmare har även en del alternativ fakta om Göteborg och Skåne... Men det tar vi nästa gång.
/tillfällig Stockholmare denna vecka.

Lars.E sa:
Självklart är inte allt utanför Stockholm Norge.
Jag ska förklara hur det ligger till.
Utanför Stockholm är "Landet". På Landet bor mest bönder. Bönderna har får bakom jättedåliga staket.
Norr om Dalälven är Norrland. I Norrland bor nästan inga människor, där är det är mest skog, jättemycket skog.
Svenska Fjällen ligger i Falun. I Falun finns det jättemycket snö som Vinter studion har sparat under en hög med sågspån. Falun har så mycket snö så att hela världen samlas där för att åka skidor på vintern.
Norge ligger längre bort än Norrland. Därför är det enklast att åka till Alperna om man vill ut i naturen.
Åk inte till Norge. Norge är känt för att ge förbjuden medicin till alla som befinner sig utomhus på vintern. Inte ens vargarna känner sig säkra i Norge längre.
Om en varg vill flytta söder ut så får den åka helikopter. Det är sedan gammalt.

Vi Stockholmare har även en del alternativ fakta om Göteborg och Skåne... Men det tar vi nästa gång.
/tillfällig Stockholmare denna vecka.

Haha. Den här kvällen blev just mycket bättre.

/Johan

Luthman Photography sa:
ooms sa:
jomper sa:
Luthman Photography sa:
Borde inte den naturliga följden av det bli att man vill begränsa vildsvinens (inte vargen) utbredning?

Ja, det var lite det som var nästa naturliga steg i min tankegång. Vildsvinen är ju problem på riktigt.
De jagas väl ganska frekvent också. Nu är inte jag jägare själv, men jag har förstått att vildsvinsjakt är ganska svårt och riskabelt, vilket säkert är en anledning till att jägare och hundar skadas. Så villaägare etc som får sina trädgårdar förstörda av vildsvin borde vara tacksamma mot jägarna som tar på sig denna uppgift, kan jag tycka.

Jo, vildsvin jagas friskt. Jag har varit med själv ett par ggr. Men de jagas ju inte för att de anses vara en fara för djur och människor. Där används väl snarare odlingar och golfbanor, samt det höga nöjet, som argument. Det finns ju säkrare sätt att jaga gris än att köra med stötande hundar i tät vegetation, åtel till exempel. Men det är måhända inte lika effektivt, jag har inte provat.

Min erfarenhet är att åteljakt är det absolut säkraste och effektivaste, och inte minst tråkigaste. Sitta och frysa mitt i natten i beckmörkret, i sin ensamhet. Aptrist.

I det här landet vill vi jaga älg. De är dumma, förutsägbara, lättskjutna och stora. Man jagar med fördel i lag, som en social aktivitet med inslag av eld, kaffe och sprit. Grisarna är ju jättejobbiga. Smarta, lättskrämda, svårskjutna. Ska helst jagas nattetid av en ensam galning. Jättetråkigt ju.

Tillbaka
Topp