Varg spottad i Nackareservatet?

Ni vet väl hur man dödar en varg?

Behövs ingen kedjebrytare.
Man håller bara fram en underarm,
lämpligen den man använder minst,
låter Vargen bita sig fast,
använder den fria underarmen till att knäcka huvudet av vargen.
Klarrt.

De fick vi lära oss i vargungarna på det gamla onda 1900-talet

Jag har funderat lite på vad jf skulle göra om vargen kom när jag vsr ute med hunn i skogen (vi bor ju i krokarna av där det skett en del attacker på sistone). Jag har kommit fram till att jag skulle låta den fokusera på hunden, gå till attack och när den är i språnget mot hunden kastar jag mig fram från sidan, tar hundens koppel och snor runt truten och tassarna på vargen. Knyter ihop den till ett litet paket och ringer länsstyrelsen så att de kan frakta den till Dalarna eller Värmland där den kan få litr kompisar.

Luthman Photography sa:
Jag har funderat lite på vad jf skulle göra om vargen kom när jag vsr ute med hunn i skogen (vi bor ju i krokarna av där det skett en del attacker på sistone). Jag har kommit fram till att jag skulle låta den fokusera på hunden, gå till attack och när den är i språnget mot hunden kastar jag mig fram från sidan, tar hundens koppel och snor runt truten och tassarna på vargen. Knyter ihop den till ett litet paket och ringer länsstyrelsen så att de kan frakta den till Dalarna eller Värmland där den kan få litr kompisar.

Jag tror mer på att forma handen som en liten pil.
Som förr i världen. Man jagade allt så förr i världen.

Luthman Photography sa:

Det räcker väl om du sätter dig på den?

Schreddan sa:
Luthman Photography sa:

På sin hund? Ska han rida iväg från vargen?

Crossmax sa:
Schreddan sa:
Luthman Photography sa:

Eller vargen. Vilket som.

Crossmax sa:
Schreddan sa:
Luthman Photography sa:

Är det inte bättre att be den sitta fint? Vargen alltså?

Jag har alltid velat veta hur en brottningsmatch mellan en varg och en kulturarbetare skulle sluta!

kulturvarg.jpg

Igår när jag gick med hundarna i reservatet, så blev de plötsligt lite oroliga och markerade.

Självklart kom tanken på varg då jag alltid har mina hundar lösa när vi är i skogen, kände inte för att börja dagen med lite norrländsk vargabrottning, men döm om min förvåning när det blev klar för mig vad det var som oroade hundarna.

Hukandes i klyfta precis mellan reservatet och sicklaskogen så var det en stor samling människor, skolsmullar, fågelskådare, svampplockare, orienterare, fotvandrare och annat löst friluftsfolk. Det som fått hundarna att reagera var den stora mängd rått kött de hade med sig.

Ut sopsäckar och väskor kom styckdetaljer som hade fått den mest inbitna vegan att fundera på att konvertera eller kaskadkräkas, det var märgben, oxsvansar, soppben, hela flankstekar bara för att nämna några saker. Först tänkte jag att vilket trevlig initiativ, här har olika sorters naturintresserade samlats på en helg och köpt en massa dyrt kött för att locka ut vargen ur reservatet så att den inte blir föremål för skyddsjakt, vilka osjälviska fina människor.

Men plötsligt såg jag oxå den stora mängden vattenflaskor de hade, sen spandexkläder, hjälmar, linimentburkar, chamois cream, punkteringsvätskor och slangbitar. Jag beordrade hundarna ligg bakom en stor sten och smög mig närmare för att undersöka var som egentligen försegick, det var då jag såg det. Alla hade någon sorts armbindel, det var svårt att se till en början vad som stod på den, men jag har alltid en liten kikare i fickan när jag är i skogen och med hjälp av den kunde jag undersöka detta närmare.

De militärgröna armbindlarna hade någon sorts grovt hjul stiliserat med 2 korslagda framgafflar?

Det var då det slog mig, vart var min cykel, phuuuu jag var ju en oskyldig hundägare på promenad idag, inte en en clips runt byxan kunde visa på vad jag sympatiserade med MTB kulturen. Där satt de alltså, skulle uppskatta denna kompani till ca 200-300 personer i varierande ålder.

Alla med armbindlar som har ett hjul i mitten och symboliskt korslagda framdämpare, texten: MSA, Natur och djur före MTB kultur, (militanta stigaktivisterna.)
Den diaboliska planen stod plötsligt klar för mig, nu har det hänt, det är jaktsäsong på stigcyklister, här har fredliga ornitologer och skogsluffare samlats för att sätta in krafttag mot de som de upplever som vandalism av skogen.

Med otäck precision placerade man kött och ben i närheten av skarpa kurvor, runt rotmattor och alla andra ställen där de kunde tänka sig att man riskerar att sakta in eller ramla, styckdelarna varvades med cykelslang, elastiska klädesplagg som man stänkte ner med chamois cream eller punkteringsvätska, allt för att vargen skulle fatta tycke specifikt för cyklister.

SÅ varning varning, ni som tänkt er ut i området, se upp för vilka ni möter därute och kör försiktigt, visa extra stor hänsyn och om vargen syns, gå inte fram och spotta på den eller påkalla onödig uppmärksamhet som kan få den att se dig som sin nästa middag, backa långsamt bakåt i vindriktning (det håll man kissar för att inte få blöta ben) sen lägger ni en waypoint som ni kan PM:a mig. Försök absolut inte att springa, lämna cykel och anan lös utrustning som kan hindra en tyst reträtt och "öka" er cyklist status, tänk på att detta är ett vilddjur som präglats på att äta cyklister, det finns ingen metod att skydda sig på om den får syn på er.

Jag kommer personligen besöka alla platser som rapporterats till mig tillsammans med länets jaktvårdskonsulent, en professionell vargspårare och en skyddsjägare, så det är av största vikt att ni inte återvänder till platsen inom 48timmar.

Av statistiska skäl uppskatta vi om ni i adressfältet på PM'et skriver märke och årsmodell på fordonet ni färdades på då detta underlättar återlämnandes av er utrustning efter utförd undersökning.

Tack för mig och cykla försiktigt därute.

Tillbaka
Topp