Varma braller

Varma braller
Jag har ett par Endura Thermastat Windstopper Clip, har för mig att dom kostade runt tusenlappen.

Enormt nöjd är jag. Funkar superbra från +10 till -5 ungefär, även i regn. Blir det kallare än så så är det bara att ha ett par underställsbyxor under så funkar det ner till -15. För skogskörning då, landsvägskörning är nog kyligare.

Varma braller
Endura byxorna som ni pratar om är säker bäst

I dag var första dagen med tights för mig

Mina Vermarc då , brukar va tillräckligt på hösten och våren. Har ett par vindtäta gamla Cannondalebrallor för vinterbruk, men det är snart dags för ett byte och då blir det nog Endura.

ha det
Jan

Varma braller
Jag vet inte riktigt vad det där beror på, har hänt mig också. Jag tog bort de överflödiga inläggen (hoppas det inte räknas som censur :-)).

Ska kika om det går att lösa.

Varma braller
Spana även in Endura Thermastat Clip(de utan windstopper), <http://www.easytrade.net/cykelcity/product.dip?item=977969>

Har ett par sådana sen drygt fyra år tillbaka, de håller än och är otroligt bra! De funkar från ca +7-10C ner till -10-15C som de är, med vanliga cykelbrallor under. Över +10C är de för varma och blir det kallare än -10-15C så kan man komplettera med underställ typ Craft.

Fördelen med modellen utan Windstopper är att de har en gummiförstärkt insida på vaden som stänkskydd. Vet inte om de nyare Windstopper varianterna har detta gummiskydd, men bra är det om man kör i skogen när det är kallt, blött och lerigt!

/Leo

Varma braller
Kör med samma byxor som Leo, och de funkar riktigt kanonbra. Har använt dem tillsammans med underställsbyxor vid -20, fast då var det riktigt kallt.

En sak man inte ska glömma är att de är ruskigt bekväma att cykla i också, mycket bättre än några andra tights jag har använt.

Varma braller
Jag tror de med och utan Windstopper är snarlika. Windstopperbyxorna känns helt vattentäta framtill, baktill är de lite mera ventilerade.

Nöjd blir man nog med vilka som :-)

Varma braller
Har ett par Gore Actionrib troursers och de har fungerat väldigt bra. Windstopper på framsidan, fleece på innsidan och de känns hyfsat slitstarka. Om det är under ca 5 minus har jag longkallinag under.

Köpte mina på cykloteket i stockholm för 1000 kr men med tanke på deras prisbild så går det säkert att hitta billigare...

Varma braller
Jag kör med Gore profi trousers (tror dom heter så?). Dom åker på när det är för kallt att köra i kortbyxor och när det blir tillräckligt kallt förstärker jag med ett superunderställ. Då kan jag ligga ute i minus 20 i några timmar.
Jag har dom också med mig då det är regnrisk. Efter två säsonger (tredje börjar väl nu va?) så börjar dom bli lite väl slitna i baken så det är dags att köpa nya. Jag kommer nog köpa likadana för jag är grymt nöjd.

Nackdelen för mig är att alla byxor är för korta (ja, jag är längre än genomsnittet) så det blir bra ventilation mellan strumpan och byxan :(
Skall testa med benvärmare som extra förstärkning i år...

/Mattias

Varma braller
jonas@happymtb.org:

"Funkar superbra från +10 till -5 ungefär, även i regn."

Hur mkt regn klarar dom? Behöver nämligen ett par byxor som är vattentäta, och i cykelcity katalogen står det väl att dom bara är vattenavvisande!? Vill inte cykla runt i lössittande byxor, utan riktiga tights.

Finns det några andra byxor som är vattentäta och i tights modell, om inte Endura byxorna klarar kravet. Byxorna ska användas i ur å skur!

Varma braller
Leo: Tack för svaret, då blir det inte Endura byxor för mig. Måste tåla ihållande regn i minst 3 timmar.

Får väl bli ett par lössittande Craft byxor.

/Fredrik

Varma braller
Freahl: Bor du i Borås? ;-) Ta och kolla med CykelCity som säljer Endura, de borde kunna svara på hur regntåliga windstopper varianten av Thermastat clip tight är. De görs ju i England och deras klimat är minst sagt blött... Jonas borde också veta, eftersom han har ett par...?!

Varma braller
Leo: Tack för svaret, då blir det inte Endura byxor för mig. Måste tåla ihållande regn i minst 3 timmar.

Får väl bli ett par lössittande Craft byxor.

/Fredrik

Varma braller
Leo: Nej, inte i Borås men i kungsbacka söder om gbg.

Ska ju in till CC-rean på måndag, får prata med dom då.

Lite många inlägg av mig, dom där 1:or och 0:ollrna som kom fel;)

/Fredrik

Varma braller
*hrmpf* Vad menar du med det Leo? ;)

För egen del kör jag med ett par GoreTexbrallor m hängslen (Gores innehandlade hos Evalds har jag för mig) utanpå ett par tajts om det (mot all förmoda) skulle regna o vara kallt i solskensstaden Borås... Funkar kanon o är inte "sladdrigt" så det stör heller.

Varma braller
Ok, tänkte på regnet där... :-) Jag bor i Göteborg och klarar mig finfint med Endura brallorna utan windstopper, och ja, jag kör året om och hela vintern. Även i regn, måttligt regn då iofs, det gör inget om det börjar regna under turen men ösregnar det innan så blir det nog en vilodag...

Craft byxorna ser fina ut annars, har också kollat lite på dom i katalogen. Kanske blir ett par såna nån gång i framtiden...synd att inte de var med i rean... :-)

Varma braller
Jag har aldrig känt mig blöt i windstopperbyxorna.

Lite fuktigt blir det alltid, även om det inte regnar, men jag misstänker att det är svett :-)

Tyvärr är Endurabyxorna dyra, men jag kan inte tänka mig några bättre byxor.

Varma braller
Tycker faktiskt det är skönt att köra i regn(under sommarn villl säga). Men nu tänkte jag cykla hela året och då är det inte så roligt att 10 mil hemifrån börjar det läcka in...

Ibland är man värd en vilodag;-)

Leo: Du ska ner på rean förstår jag!?

Varma braller
Jonas: I hur mkt regn har du kört? Några långa(5-6 tim) pass i ihållande regn?

Leo: Det blir nog en hel del där, ska räjsa in med bilen efter min matte lektion är slut!

Varma braller
Freahl: Ja, jag tänkte nog det. Men åker nog inte dit förrän på eftermiddagen...ett sätt att kanske slippa köpa för mycket prylar då nåt säkert är slut?! ;-)

Varma braller
Klockan verkar förresten gå fel här på forumet, den är inte mer än 21:34 just nu, men det blir nåt annat när man postar inlägget? :-P

Varma braller
F.ö. så är det svårt att göra helt vattentäta saker som man dessutom ska svettas i. Då blir det genomblött från insidan istället.

Till och med windstopper upplever jag som för tätt ibland. Inte i byxorna, men i min windstopperjacka.

Varma braller
Jag har kört långa turer i riktigt ösregn. Svårt som sagt att svara på om de håller helt torrt, men jag har aldrig frusit i de byxorna.

Varma braller
5-6 timmars ihållande regn, det är sällan det ens är så dåligt väder i Göteborgsområdet?! ;-) Du vet väl att man ska cykla mot vinden, så kommer du snabbare ifrån regnet/molnen...kanske... :-D

Varma braller
Jonas: I hur låg temp. har du varit ute? Vad har du haft under när det har regnat?

Leo: Jo det vet jag;), men ibland är det ju så att hela himlavalvet är svart, vad gör man då?

Varma braller
Jag har kört i minus tio med underställsbyxor, men då har det inte regnat.

Jag har kört i 4-5 plusgrader och regn, utan underställsbyxor.

Det här gäller skogscykling, på landsvägen misstänker jag att det är mera fartvind som ställer till det.

Varma braller
Leo: I o f sig. Detta forumet verkar MYCKET lovande.

Jonas: det är väl mest till landsväg som det kommer att användas. Nu var det info, blir svårt att avgöra. Men tack för tipsen i varje fall!

/Fredrik

Varma braller
Jag tror den extra hundralappen som windstoppermodellen kostar är väl investerade pengar om du ska köra landsväg när det är kallt. Skönt att slippa köra med underställ.

Varma braller
Frågan är extremt aktuell - finns det några nya favoriter, som är varma, inte fukttäta samt inte kostar en förmögenhet eftersom jag troligen kommer köra sönder de i en grusolycka innan de blir utslitna.

Varma braller
garfunkah skrev:
-------------------------------------------------------
> Årets bump? 10+ år :)

Nja, jag sökte fram den faktiskt. Letar på riktigt efter ett par bra kring nollan brallor.

Varma braller
Billigt förslag om de finns kvar, Lidls hängslebyxor, fleecefodrade och vindtäta framtill. Tunnare men ff fodrade på baksidan, padding modell damsadel och lite memoryfoamkänsla. 169kr så du lär överleva om de går sönder...

/David, icke Lidlsponsrad, än :-)

Varma braller
arcamone skrev:
-------------------------------------------------------
> Billigt förslag om de finns kvar, Lidls
> hängslebyxor, fleecefodrade och vindtäta
> framtill. Tunnare men ff fodrade på baksidan,
> padding modell damsadel och lite
> memoryfoamkänsla. 169kr så du lär överleva om
> de går sönder...
>
> /David, icke Lidlsponsrad, än :-)

Har dom lidl bib'sen också, funkar rätt bra, till priset iallfall!

Tillbaka
Topp