Vårride Karlstad 7:e maj

Stenhårt o stenhårt, jag har börjat röra på mig på motionsnivå, en halvtimme varannan dag typ. Jag är ytterst tveksam om jag klarar hela distansen men det får vi se den dagen.

Det är ju happytempo så det lär inte bli några problem. kunde jag klara din vårride nästan otränad och närmare 100 kg så kommer det gå galant för dig. Det är ju långt kvar också så du hinner få en massa mil i benen.

Jonas, kollade på Kartan och det skall gå att ta sig skogsvägen utan att köra runt Alstern. Vi måste ju provköra det såklart. Tror det kommer kännas gött att slippa sista delen så att vi slipper köra längre än på förra vårriden.

Det skulle isåfall innebära I2->"skutberget"->Vandringsleden till kil->Viker av vandligsled strax efter trossnäsväg->Öster om flygplats->Kil->Vandringsled mot nilsby(frykenleden)->Viker av led innan den spårar ur->Ut på led mot forshaga (föra vårriden)->Forshaga->Genom skog till linsrågen (annan väg än sist tror jag)->Tyr via skogen

Färdväg skulle innebära en stor % stig, lite asfalt och lite grusväg. Ett alternativ är att vi kör den åt samma håll som sist, alltså moturs.

Vis av erfarenheten från rutterna till wolfriden så kan det vara så att "traktorväg" på garmins friluftskarta i verkligheten betyder igenväxt kärr.

Ett alternativ som jag tänkt på är att man kan gena via I2 och strunta i de södra delarna mot skutberget. Då skulle man snabbare ta sig till kil. Det är ju lite som vi vill. Föreslår att vi provkör båda delarna. Om vi delar upp provkörningen av hela sträckan på 3 dagar så är det ju inga problem att testa lite olika varianter.

Skilgannon skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det fortfarande så att ni från Uddevalla är
> intresserade av att komma upp på vårriden här i
> Karlstad?

Det verkar som vi blir några iaf, exakt hur många vet jag inte i dagsläget men ska kolla...

Då skall vi se om vi kan väcka liv i den hära tråden.

Det har rekats vägar friskt i Karlstadsskogarna den sista veckan och ca 7,5 mil är nu klart inför nästa helg. Den totala sträckan med transportsträckor till och från startplats bör landa på runt 90km (men folket från Karlstad vet att jag har haft fel förr..)

Startplats är rackethallen i Karlstad.

Min tanke är att vi INTE kommer att köpa käk efter vägen. Om någon ändå måste trycka en burgare för att få upp fettnivån finns det grillar i Forshaga(3 mil) samt i Kil(5 mil) som vi passerar på vägen. I forshaga finns också ett coop som kan användas för att proviantera. Strax innan Kil's tätort finns det en riktigt fin rastplats med möjlighet till tak där vi har våran "huvudrast" och käkar medhavda socker och fettbomber. Observera att denna rast kommer innan kils tätort och innan möjligheten att proviantera där.

Med tanke på att sträckan Forshaga->Kil är känt för att slakta bakväxelöron och bakväxlar bör de som har möjlighet ta med ett i reserv. Med tanke på sist bör vi kanske även ta med extra kedjor men någonstans måste vi ju dra gränsen om vad som är möjligt att ha med =)

Personlig utrustning:
Slangar
Växelöra
MAT!!!!

Gruppens utrustning
Bakväxel
Pump
Kedjelås

Min ambition är att få upp en karta under helgen med de första 7,5 milen som är klara. För de som känner till kommer här lite beskrivning.

Vi startar vid rackethall och åker sedan transport till kroppkärr. Där susar vi in i skogen och tar oss via delar av tyrs motionsspår norrut mot gräsås. För att undvika "Sumpvägen" och "slyträsket" får det bli en kort tur på "banvallen" innan vi åker in i skogen igen för att sedan komma ut i skived vid deras motionsspår.

Efter kort besök på coop tar vi stigar upp mot sisugården där vi åker vandringsleden mot kil. Förhoppningsvis håller växelöron, bakväxlar och kedjor ihop och vi hamnar vid frykstastugan. Vi forsätter på motionsspår och stigar och hamnar snart med utsikt över fryken och slalombacken. Här blir vår lunchrast.

Vi cyklar vidare ned för berget på stig och in till Kils tätort vilket är sista möjligheten att proviantera. Via sannerudsvallen åker vi in på vandringleden mot karlstad även känt som helvetesleden i cykelkretsar. Vi vill ha en angenämare resa varför vi avviker från den och kör på mindre vägar, skogvägar och stigar mot sörmons ridhus. De sista 6 kilometrarna upplevde jag och Kristoffer som ruskigt tekniska när vi rekade. Det kan ha något att köra med att klockan var halv 11 på kvällen och det var kolsvart ute...

Vi anländer på vägen mellan Bergvik och trossnäs och har nu kört 7,5 mil. Härifrån tar vi oss till sörmomasten och vidare ned till parkeringen. Vi korsar E18 och åker in på vandringsleden mot skutberget. Efter några kilometer anländer vi till motionscentralen och tar asfalt in till staden och rackethallen.

Vilka kommer?
*Frolicc
*Skilgannon

Kristoffer skrev:
> > Vilka kommer?
> > *Frolicc
> > *Skilgannon
> *Kristoffer
*Enrico

Enrico skrev:
> Kristoffer skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > > Vilka kommer?
> > > *Frolicc
> > > *Skilgannon
> > *Kristoffer
> *Enrico
*Bozz

Vad tror ni om farten, hur lång tid blir det i sadeln?
Med största säkerhet blir jag INTE med på resan tyvärr, inser min begränsning och spar knän mm till resten av sommarn.

Farten och hårdhet som förra riden. Cirkus 2,5 mil är gemensamma med din vårride.

Med gott om käk borde de flesta kunna haka på. Det kommer säkert bli många stopp.

Det finns mapsourcefiler(gdp, gpx, går säkert att exportera till annat om det önskas) för den som vill ha en mer utförlig beskrivning över rundan. Inga garantier på att rutten stämmer exakt med hur vi tänkt åka. Ruttat blir det 79,2 km. Skulle tro att det blir uppåt 90km när vi väl cyklar sträckan.

vrride2011.jpg ht=725

Skilgannon skrev:
> Är det fortfarande så att ni från Uddevalla är
> intresserade av att komma upp på vårriden här i
> Karlstad?

Här kommer tyvärr ett återbud från Uddevalla, fått kallelse till operation den 4:e så jag måste tyvärr hoppa av:(

Senast redigerad av en moderator:
Verkar ju ändå som att vi blir ett rätt bra gäng som kommer att åka. Det ska bli riktigt kul även om jag inte får åka på min egen cykel. Stort tack till Frolicc som lånar ut sin cykel till mig.

För att komma i stämmning kan vi ta och läsa de rider som varit hittils.

Våren 2008 tog andematt initiativet som resulterade i Karlstads första longride. Har sträckan Forshaga->Kil gemensam med årets ride.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/814150/page=1

2009 var det dags igen och efter mkt planerande ställdes hela riden in, eller? Jag tror iallafall inte att jag åkte...
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1061984/page=1

Under sommaren 2010 tog jag på mig ansvaret att fixa en höstride, denna gång i Torby. Efter en något kall och misskyckad tur på lördag blev söndagen kanon med 8 mil och ruskigt många höjdmeter.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1475181/page=1

Vilka kommer?
*Frolicc
*Skilgannon
*Kristoffer
*Enrico
*Bozz?
*Trangärd
*MiaMaria
*Jordan?
*Uddevallagänget?

*Biaz - Jo men vist... Lilla "Nybörjaren" ansluter sig till... Sällskapet.

Vilka kommer?
*Frolicc
*Skilgannon
*Kristoffer
*Enrico
*Bozz?
*Trangärd
*MiaMaria
*Jordan
*Biaz
*Uddevallagänget?
*KONAmi + Erika

Senast redigerad av en moderator:
2½ enligt Google Maps så jag räknad med 3 då jag alltid blir sen och kör vilse, sen behöver jag en timme mellan klockan ringer och jag sätter mig bakom ratten.

Rätt tveksamt om jag kommer då jag har åtaganden på kvällen, men det beror ju lite på hur lång turen brukar bli.

Jag kommer!

ni säger lugna tempo på vår riden, men jag undrar om hur ni tycker att folk ska klara sig som inte är särskilt erfarna MTB cyklister? Möjligtvis finnes det intresse av någon som är inte av bra MTB vana att följa med också...

Jollyjumper Det går säkert bra. Gäller bara att äta och dricka hela tiden eftersom det är en heldag som man är ute. Det brukar vara många stopp och mycket väntande under turen. Men nu är den ju så väl rekad så det kanske blir mindre stopp den här gången!!! Happy handlar ju om att alla som är med också hänger med. Så be happy don´t worry.

Tobbe Arnesson skrev:
> andematt skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > hur lång tid blir det i sadeln?
>
> +1?
>
> Tveksamt om man orkar upp vid 05 dock...

Att gissa tider har aldrig varit min starka sida...

Etapp 1 Karlstad->Forshaga
Ingen aning, GPS'en dog någonstans på vägen. Gissningsvis 1,5h?

Etapp 2 Forshaga->Kil->Trossnäsvägen
Under rekning tog sträckan 5 timmar inkl. bakväxelkras, kedjebrott, vänta på transport, bullfika hos orienteringsklubben, körning i komplett mörker. Dock utan matrast.

Etapp 3 Trossnäsväg->Karlstad
På 1 timme borde vi fixa det.

Alltså... typ 8 h plus matraster.

Jag är i fruktansvärd oform men jag häger på så långt jag orkar. När jag tröttnat lägger jag mig under nån gran och vilar några timmar.

Sambon informerade mig om att jag kommer vara både sambo och hundfri på lördag kväll efter riden. Plötsligt framstår "afterbike" som något helt klart intressant. =)

Är det någon som är på?

Jag kommer med på kvällen men inte på raiden. Blev klart idag att mitt vätterngäng ska köra långa metsorundan som träning på lördag. Försökte få dom att ändra till söndag.

> *Frolicc
> *Skilgannon
> *Kristoffer
> *Enrico
> *Bozz?
> *Trangärd
> *MiaMaria
> *Biaz
> *Uddevallagänget?
> *KONAmi + Erika
*Tobbe86
*JollyJumper

Nu när det börjar närma sig får vi se till att tråden ligger på 1:a sidan hela tiden i fall någon mer vill åka med när de ser vår fina idé.

Tillbaka
Topp