Vart är Strava på väg?

Vart är Strava på väg?
kul förresten att de slutat stödja convert to route för gratis. Gratisversionen har blivit rätt meningslöst, undra om det är så smart av dem.
Jag var tvungen att prova och det fungerar fortf för mig med gratisversionen
Strava_to_GPX - 2026-06-26.webp

Och ja, jag har även provat att öppna den nedladdade GPXen i https://gpx.studio/
 
Vart är Strava på väg?
Ja, när jag trycker på knappen märkt GPX laddas GPX-filen ned i min dator

???
Vad är det då som inte fungerar för dig?
Knappen bredvid. "skapa rutt". Nu spelar det ingen roll men när jag för första gången testade navigering i Garmin för 2 dagar sen så synkade jag över dem från Strava.
Jag kan lika bra ladda upp manuellt i Garmin connect.
 
Vart är Strava på väg?
Knappen bredvid. "skapa rutt".
Då förstår även jag, den funktionen försvann väl för flera år sedan (5-10 år eller så?)

Nu spelar det ingen roll men när jag för första gången testade navigering i Garmin för 2 dagar sen så synkade jag över dem från Strava.
Jag kan lika bra ladda upp manuellt i Garmin connect.
Så gör jag oftast, då går det att dela med andra och GPXn laddas trådlöst på min Edge
Men det går även att rita rutten direkt i GC-appen i telefonen och ladda på samma sätt
 
Vart är Strava på väg?
strava har ju sina sidor om man vill snoka och är redo att betala för det.
Hur funkar det i ridewithgps? Första problemet är väl att det måste finnas nån där att snoka på

EDIT. Luska på var andra cyklar syftar jag på
huvudsyftet med ridewithgps för mig är att de tillåter fungerande integration med squadrats (som är lite kul för tillfället) (och wandrer, som dock skitifierats sönder av dem själva redan). ridewithgps har även en gratis ruttningsfunktion. snokandet är svårt än så länge eftersom det inte är lika många användare.

sen får en väl vara beredd på att lämna ridewithgps också till slut. bäst backuppa sina gpx:er lokalt regelbundet.
 
Vart är Strava på väg?
huvudsyftet med ridewithgps för mig är att de tillåter fungerande integration med squadrats (som är lite kul för tillfället) (och wandrer, som dock skitifierats sönder av dem själva redan). ridewithgps har även en gratis ruttningsfunktion. snokandet är svårt än så länge eftersom det inte är lika många användare.

sen får en väl vara beredd på att lämna ridewithgps också till slut. bäst backuppa sina gpx:er lokalt regelbundet.
Det enda jag är rädd om är väl egentligen några 20 år gamla rutter. Får kolla att jag har dem som gpx.
 
Vart är Strava på väg?
Blev precis local legend på ett segment med 9st färder sett över 90 dagar. Segmentet ligger dessutom i Täby på väg in till stan så inte direkt mitt i skogen som ingen cyklar på.

Har folk slutat med Strava?
 
Vart är Strava på väg?
Har gjort tvärtom, alltid (dvs de senaste dryga 5 åren) haft local legends grejen avslagen, nu slog jag på den för en period sedan och fått 5 st local legends noteringar (3 för cykling, 2 för löpning), jag verkar vara lättroad... :sneaky: Har även fått en uppmaning att omedelbart ge mig ut då en snubbe snodde en legend notering för några dagar sedan (jag vet vem han är men inte var han bor). Nej, jag pallade inte så nu enbart 4 st. Jaja, återstår att se om jag låter denna finess vara påslagen eller ej... lite psykad blir jag trots allt. 3 av mina local legends är mycket trafikerade varav 1 är en mera udda svängom vid östra järvafältet (mycket stor chans få behålla den).

Angående vad Strava pysslar med så tror jag de får vara lite försiktiga om de inskränker för mycket på de features man har vid ett gratisabonnemang. De har trots allt helt överlägset störst marknadsandel inom denna nisch men det går säkert att strula till om de anstränger sig.

Kan iofs tycka det är komiskt att vara negativ mot Strava men digga Garmin Connect. Garmin tycker jag sakta men säkert börjar likna Apple och gå mot ett mera stängt ekosystem, samt att de börjar nyttja marknadsansdelen för att börja överprissätta. Med det sagt så är jag j-kligt nöjd med min Garmin Epix 2 Standard Edition (även om jag ignorerar de flesta analyser/uppmaningar från Garmin :sneaky:).
 
Senast ändrad:
Vart är Strava på väg?
Det finns en Youtube-film har jag för mig, kan det varit GCN(?), som är öppet kritiska mot Strava och de ställer sig frågan "Varför är du på Strava från första början?" och ingen har ett bra svar. För min egen del började det med att jag letade rundor utomlands och fann en hel del, dessutom med en bra kartritningsfunktion.

Men det blev med åren ganska dyrt och till slut kändes det jobbigt att ge en tumme upp på alla pendlingsrundor jag ser i flödet.

Jag har Strava och ger en och annan tumme upp men nu för tiden ritar jag kartor i GarminConnect vilket funkar alla tiders.

Det enda jag kan sakna från Strava Premium är "heat maps" över mina egna rundor, dessutom uppdelat på olika tidsperioder. Det är, för mig, en kul feature. Någon som har ett bra alternativ till detta?
 
Vart är Strava på väg?
Det finns en Youtube-film har jag för mig, kan det varit GCN(?), som är öppet kritiska mot Strava och de ställer sig frågan "Varför är du på Strava från första början?" och ingen har ett bra svar. För min egen del började det med att jag letade rundor utomlands och fann en hel del, dessutom med en bra kartritningsfunktion.

Men det blev med åren ganska dyrt och till slut kändes det jobbigt att ge en tumme upp på alla pendlingsrundor jag ser i flödet.

Jag har Strava och ger en och annan tumme upp men nu för tiden ritar jag kartor i GarminConnect vilket funkar alla tiders.

Det enda jag kan sakna från Strava Premium är "heat maps" över mina egna rundor, dessutom uppdelat på olika tidsperioder. Det är, för mig, en kul feature. Någon som har ett bra alternativ till detta?
Det jag gillar mest med Strava är för att få inspiration/förslag på rutter, väldigt praktiskt. Men i vissa fall inspirerar det mig också att se hur folk jag följer levererar, kan få effekten att jag själv försöker anstränga mig lite mer. 🙃 Tycker helt klart det är roligt samt intressant att se hur andra tränar (även om inte alla väljer att lägga ut allting öppet), inget jag stressas av negativt utan jag inspireras. (y)
 
Vart är Strava på väg?
Jag slutade betala för något år sedan, och slutade ladda upp och titta i samband med ägarbytet.
Jag har sedan dess varit in och kollat på heatmaps, vilka jag upplever som bättre än de som finns på Garmin, trots att den mesta av datan väl kommer från Garminanvändare till Strava?

Enda anledningen till att jag fortfarande har en user är att när jag försökte radera mitt konto fick jag "service not available" och har sedan inte orkat ta tag i det.
Personligen är jag totalt ointresserad av det sociala på Strava och hade knappt några jag följde, eller följare.

Edit jag gillar dock veloviewer och tycker att det är synd att de inte kan ta data direkt från Garmin.
 
Vart är Strava på väg?
Har gjort tvärtom, alltid (dvs de senaste dryga 5 åren) haft local legends grejen avslagen, nu slog jag på den för en period sedan och fått 5 st local legends noteringar (3 för cykling, 2 för löpning), jag verkar vara lättroad... :sneaky: Har även fått en uppmaning att omedelbart ge mig ut då en snubbe snodde en legend notering för några dagar sedan (jag vet vem han är men inte var han bor). Nej, jag pallade inte så nu enbart 4 st. Jaja, återstår att se om jag låter denna finess vara påslagen eller ej... lite psykad blir jag trots allt. 3 av mina local legends är mycket trafikerade varav 1 är en mera udda svängom vid östra järvafältet (mycket stor chans få behålla den).

Angående vad Strava pysslar med så tror jag de får vara lite försiktiga om de inskränker för mycket på de features man har vid ett gratisabonnemang. De har trots allt helt överlägset störst marknadsandel inom denna nisch men det går säkert att strula till om de anstränger sig.

Kan iofs tycka det är komiskt att vara negativ mot Strava men digga Garmin Connect. Garmin tycker jag sakta men säkert börjar likna Apple och gå mot ett mera stängt ekosystem, samt att de börjar nyttja marknadsansdelen för att börja överprissätta. Med det sagt så är jag j-kligt nöjd med min Garmin Epix 2 Standard Edition (även om jag ignorerar de flesta analyser från Garmin :sneaky:).
Analyser från Garmin? 🤔
 
Tillbaka
Topp