Vart man får cykla och inte?

Scubamike

Ny medlem
Vart får man egentligen cykla och inte? Får man exempelvis
cykla på elljusspår som jag brukar göra emellan stigarna osv?

Bilagor

• RL_2007-08-25_1352el.jpg
    RL_2007-08-25_1352el.jpg
    132.8 KB · Besök: 70
Många, för att inte rent utsagt säga dom flesta, mindre elljusspår som jag stött på har cykelförbud-skyltar utsatta i början, sluten och ofta nånstans i mitten av spåret. Är man dock trevlig, saktar ned för fotgängare, hundägare, etc så brukar väl sällan någon klaga mer än den enstaka pensionären som tycker att han/hon äger skogen helt själv...

Det varierar beroende på var du bor. I Delsjön, Sisjön och Änggården (Göteborg) finns det vad jag vet inga cykelförbud. Sedan ser det som jag har fattat det annorlunda ut i andra orter.

Vad jag förstår så finns det inga förbud på vandliga elljusspår, Du får inte framföra ett motorfordon eller rida brukar det stå.

Finnen skrev:
-------------------------------------------------------
> Det varierar beroende på var du bor. I Delsjön,
> Sisjön och Änggården (Göteborg) finns det vad
> jag vet inga cykelförbud. Sedan ser det som jag
> har fattat det annorlunda ut i andra orter.

de anlagda löpspåren har väl cykelförbud i Delsjön & Sisjön iaf? Tror det är vanligt med cykelförbud på elljusspår.

Så länge det inte finns någon förbudskylt av någe slag så känns det som att det bara är att trampa på. För mtb känns det dock lite si o så iom att man inte alltid kommer infarande där en väg, stig, elljusspår börjar utan kanske mitt på från skogen. Gällande elljusspår är det nog olika bud från anläggning till anläggning som sagt.

Förbud mot fordonstrafik - Gäller även cykel men man får leda cykeln.
100px-1_2_1.svg.png

Förbud mot infart med fordon - Gäller även cykel men man får leda cykeln.
100px-1_2_2.svg.png

Gäller motorfordon exkl moped klass II - Här får man cykla.
100px-1_2_3.svg.png

Förbud mot cyklar - Hår får man inte cykla men man får leda cykeln.
100px-1_2_10.svg.png

Påbjuden gångbana - Här får man inte cykla.
100px-1_3_6_1.svg.png

Motorväg/motortrafikled - Här får man varken cykla, gå eller åka moped.
100px-1_4_1.svg.png

100px-1_4_3.svg.png

Jag undrar dock om egensnickrade förbudsskyltar hos den lokale idrottsanläggningen, bonden etc har någon laglig betydelse. Tilläggsskyltar kan såklar förekomma så vid ex det första exemplet ovan - Förbud mot fordonstrafik - skulle det kunna stå - Gäller ej cykel - eller liknande under.

Finns det några generella regler för lederna, exempelvis Sörmlandsleden? Har cyklat en massa där, knappt stött på några människor.
Däremot är det helt sönder-ridet av hästar, som orsakar långt mer skada än en cykel kan göra. Undrar just om det är tillåtet.

Vad bra då kan jag trampa på med gott samvete alltså :) Stannar eller saktar in rätt mycket när det kommer hästar nära, det uppskattas alltid av den som rider.

Scubamike skrev:
> Vart får man egentligen cykla och inte?

Man får väl cykla vart fan man vill. Du kanske mera tänker på var man får cykla?

Det beror helt och hållet på var. Om man får cykla eller ej kan regleras i lokala förordningar (t ex om det är naturreservat), och det finns inga generella regler som gäller för hela landet. Hemmasnickrade skyltar som satts upp av markägaren har ingen laga kraft, eftersom denne inte har rätt att sätta allemansrätten ur spel. Det kan däremot kommunen göra genom reservatsbildningar, om cykelförbud skrivs in i reservatsföreskrifterna.

smurfrox skrev:
> Hemmasnickrade skyltar som satts upp av
> markägaren har ingen laga kraft, eftersom denne
> inte har rätt att sätta allemansrätten ur spel.

Hel sant!

> Det kan däremot kommunen göra genom
> reservatsbildningar, om cykelförbud skrivs in i
> reservatsföreskrifterna.

Inte riktigt helt sant. De måste visa att cykling är ett hot mot skyddsvärd fauna för att det skall få förbjuda cykling i ett skyddsområde/reservat. Kan de inte bevisa det är förbudet ogiltigt.
Undantaget är anlagd stig, dvs inte naturstig. Det är alltså helt ok att bestämma att här skall skogen skövlas och allt skall dö för det skall vara en bred gångväg istället och på den vägen förbjuda cykling för det förstör naturen...

Det är inte alltid det tillåtna är det mest lämpliga, som elljusspår. Använd sunt förnuft (det som majoriteten av befolkningen saknar).

Oavsett om du får eller inte, tycker jag det inte är rekomenderat att cykla på elljusspår. De är till för löpare och promenererare och bör så respekteras.

plumse skrev:
>
> Inte riktigt helt sant. De måste visa att cykling
> är ett hot mot skyddsvärd fauna för att det
> skall få förbjuda cykling i ett
> skyddsområde/reservat. Kan de inte bevisa det är
> förbudet ogiltigt.
> Undantaget är anlagd stig, dvs inte naturstig.

Man kan ju skapa skyddsområden av olika skäl. Har du källa/referens på
"De måste visa att cykling är ett hot mot skyddsvärd fauna för att det skall få förbjuda cykling i ett skyddsområde/reservat. Kan de inte bevisa det är förbudet ogiltigt"

Eller är det egen tolkning?

Jag måste vara trött, men definitionen "anlagd stig" är väl lite sådär va?...

Blev utskälld av en grinig pensionär när jag cyklade i ett elljusspår idag. Så vitt jag har sett finns där inga förbudsskyltar mot att framföra cykel. Av den här tråden (om den inte är alldeles o-up-to-date regelmässigt) tolkar jag det som att det är okej att cykla i motionsspår så länge det inte finns några skyltar?

//Kristin

Senast redigerad av en moderator:
Griniga pensionärer gnäller på allt o alla, har förmodligen blivit skrämd av en cyklist när hon/han stapplat fram mitt i vägen.

Jag skulle fortsätta cykla på motionsspåret och visa hänsyn.

the_TnT skrev:
> Kristin och Harri, när ska ni flytta in i
> Snickeriet? Ni är lika goda trådarkeologer båda
> två. :P

Vi kommer när våra arkeologiska fynd inte längre ryms i våra respektive förråd och vi behöver utökat förvaringsutrymme :).

Väl fungerande trådar ska man inte slänga!

//Kristin

Jag cyklar ofta på stigar och motionsspår där man enligt egen skyltning inte får cykla. I början av motionsspåren och på ett par anslutningar till spåren runt om på berget där jag oftast cyklar finns det cykling förbjudenskyltar men dom passerar jag inte. Enligt min mening, så länge jag inte möter en cykling förbjudetskylt så är det fritt fram. För min del som mtbcyklist är ju också oftast löpspåren bara transport mellan mindre stigar.

Ingen har hittills sagt någonting. Iofs är det högt tempo och musik i öronen som gäller så jag vet inte. Någon har hytt med pekfingret, men det var länge sedan.

simpish skrev:
> Ingen har hittills sagt någonting. Iofs är det
> högt tempo och musik i öronen som gäller så
> jag vet inte. Någon har hytt med pekfingret, men
> det var länge sedan.

Nu så här på våren kan jag ju tipsa dig om att ta av dig hörlurarna, så hör du koltrastens sång.

simpish skrev:
> Ingen har hittills sagt någonting. Iofs är det
> högt tempo och musik i öronen som gäller så
> jag vet inte. Någon har hytt med pekfingret, men
> det var länge sedan.

Då kör du inte tillräckligt fort.

elixir skrev:
> Man får inte cykla framför långtradare på
> motorvägen.
> man får heller inte cykla på tak

enligt min mening får man cykla framför långtradare om man aldrig ser någon förbudsskylt mot att cykla framför långtradare.

Det sitter en fordonstrafik förbjuden-skylt på cykelbanan som leder till bokskogen utanför Malmö. Hur tänkte man då? Cykelbana där man ska leda cykeln?

simpish skrev:
> Man får inte cykla på motorvägen.
> Men det visste du, oxr egentligen va?

Inte enligt min mening.

Lagen säger "Finns en cykelbana, ska cyklister använda den istället för bilvägen". Nån som fått böta för att man inte följt den lagen?

53:12 skrev:
> Lagen säger "Finns en cykelbana, ska cyklister
> använda den istället för bilvägen". Nån som
> fått böta för att man inte följt den lagen?

Japp. Jag känner en som fått böter för det vid två olika tillfällen.

geologen skrev:

> Japp. Jag känner en som fått böter för det vid
> två olika tillfällen.

Men jag undrar om inte snuten ser mellan fingrarna många ggr. De flesta med racerhoj här i Uppsala kör på vägbanan fast det för det mesta även finns en cykelbana.

Finns många hemsnickrade skyltar längs våra vägar som inte betyder ett dugg. Hur utläser man denna på ett korrekt sätt?
Är det: fordonstrafik förbjuden, dock i högst 20 km/h, samt att behörig trafik har fri hastighet.
Eller: skit i skylten!

/steen
20kmhfrobehriga.JPG ht=640

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp