Vaselin eller annat?

shibo

Medlem
Vaselin eller annat?
Efter att för första gången suttit på en sadel i 4,5 timmar i sträck fick jag ett par insikter...
Hur mycket kostar tillräckligt bra bibs??

Vad använder ni för "smörj"(vaselin, helosan eller annat?

Vaselin eller annat?
Det varierar beroende på hur kräsen man är.

Jag tycker Rapha är prisvärda för hur bekväma de är..

Assos smörj. Det är inte bara kräm utan diverse vaxer också för att skydda huden. Grymt att ha på alla sorters skav överallt på kroppen faktiskt.

Vaselin eller annat?
Jag använder ingen rövsmörja... så min definition av "tillräckligt bra" byxor är nog också oanvändbar.

Men för att vara lite allvarlig - det är också en vanesak. Om detta var din klart längsta tur någonsin så hade det nog inte spelat roll vilken byx-/fettkombination du kört med. Det ska nog ordna sig!

Vaselin eller annat?
Stjärtkräm är för mig med en okänslig rumpa ungefär som en bra sadel. ”Onödigt” men ändå en livskvalitetsförbättring när man väl provar.
Vilken som är bäst vet jag inte, men jag vet att assos och pearl izumis är väldigt mycket bättre än vaselin för mig i alla fall.

Vaselin eller annat?
Bra bibs. Mina favoriter är just nu Assos, Rapha, Gore och 2XU.

Assos kräm använder jag ibland. Dock inte igår på Vasacyklingen även om jag kanske borde haft den.

Vaselin eller annat?
Talk.

Bilagor

• cyclistpowder.jpg
    cyclistpowder.jpg
    20 KB · Besök: 94
Vaselin eller annat?
shibo sa:
Vad använder ni för "smörj"(vaselin, helosan eller annat?

De ggr jag smörjer baken vid cykling så använder jag
Jukon-salva
salva_thumb.jpg

http://www.hardford.se/vara-varumarken/jukon/
Säljs både på apotek och välsorterade dagligvarubutiker.

Har man fått 'problem' så är Inotyol en bra salva
inotyol001_85811522.jpg

"Inotyol är en fet salva som verkar mjukgörande och skyddande och som lindrar sveda och klåda vid hudirritation.
Inotyol används för behandling av icke infekterade hudåkommor t.ex. skrubb- och skavsår, självsprickor, hudrodnad/irritation
"

Har man fått ont men vill kunna fortsätta att cykla rekommenderar en del Xylocain, det är snabbverkande, men effekten går snabbt över för den som behöver smärtlindring under längre tid finns det en bättre kräm som är både snabb och långtidsverkande, nämligen
Emla
shamoa-baf97f5997.jpg

"Emla är ett lokalbedövningsmedel som kan användas på både barn och vuxna och som går att köpa receptfritt via webbapotek eller närmaste apotek. Emla innehåller en blandning av bedövningsmedlen lidokain och prilokain. Emla bedövar huden"

/Håkan

Vaselin eller annat?
ForesterGuy sa:

Låter som en bra produkt...

Talk består huvudsakligen av magnesiumsilikat, vilket är en blandning av silikon, magnesium, syre och väte. I dess naturliga form innehåller magnesiumsilikat en giftig substans som är bäst känd som asbest, och detta ämne kan enligt flera hälsostudier leda till olika typer av cancer.

Vaselin eller annat?
Bengt-re sa:
ForesterGuy sa:

Talk består huvudsakligen av magnesiumsilikat, vilket är en blandning av silikon, magnesium, syre och väte. I dess naturliga form innehåller magnesiumsilikat en giftig substans som är bäst känd som asbest, och detta ämne kan enligt flera hälsostudier leda till olika typer av cancer.

Man kan käka asbest men inte andas det.

Vaselin eller annat?
Bengt-re sa:
ForesterGuy sa:

"Som livsmedelstillsats betecknas talk med E-nummer E 553b. I naturligt förekommande talk kan föroreningar av Tremolitasbest förekomma och naturlig talk misstänks därför kunna ge upphov till lungcancer.
Talk som används i konsumentprodukter får inte innehålla någon asbest."

Vaselin eller annat?
Min sittdel gillar assos, har mucoff nu som är jämförbar. Inotyol använder jag bara vid mkt skav efter träning. Kan inte använda det när jag cyklar, kletar ihop för mkt.

Det som jag dock tycker funkar bäst är glide wax som man använder i triathlonsammanhang. Sitter kvar trots några kilometer i det våta och smörjer bra.

Vaselin eller annat?
ForesterGuy sa:
Bengt-re sa:
ForesterGuy sa:

"Som livsmedelstillsats betecknas talk med E-nummer E 553b. I naturligt förekommande talk kan föroreningar av Tremolitasbest förekomma och naturlig talk misstänks därför kunna ge upphov till lungcancer.
Går det inte lika bra med vetemjöl till bak?

Vaselin eller annat?
ForesterGuy sa:
Bengt-re sa:
ForesterGuy sa:

Oki. Men var ju larm i höstas om misstänkt samband mellan cancer och barnpuder. Jag låter bli iaf - känns onödigt.

Vaselin eller annat?
Är inte ömma rövar bara oträning?
Självs sitter jag på ostoppad kolfiber (speedneedle) med vanlig padding i cykelbrallorna, i princip enda gångerna det gör ont är på lite längre turer efter fikastopp, typ cyklat i 2-4 timmar och man ska iväg igen, innan cirkulationen kommit igång kan de göra ont som fn i 10-15 min.

Vaselin eller annat?
Jag använder Jukon vid pass över 4-5 timmar. Annars är det en vanesak, viktigast är nog att ha en sadel i rätt storlek tycker jag.
Jag har använt Bibs i prisklass mellan 250kr-2000kr. Visst är det skillnad, men sadeln i mitt tycket mycket mer avgörande för komforten.

Vaselin eller annat?
MickeMud sa:
Är inte ömma rövar bara oträning?
Inte bara men hur man sitter är väl så viktigt. Det viktiga (vid långturer) är ju att man inte glider omkring på sadeln utan sitter ”fast”.
[Fast visst känns det när man ska trampa vidare efter tolvmilarn dagen innan. Men så kör jag helt fel oxå med kalsonger och utan padding i löparbyxorna.]
Man kanske skulle rekommendera dom med problem att prova tublim :-)

Vaselin eller annat?
Ömhet är ovana. Skav är något som sitter illa. Fast jag har fått det enstaka gånger även med beprövade plagg t ex om jag blivit blöt eller något rört på sig. Då är krämen som ger ett andra skinn guld värd. Att bara smörja in med något som gör huden mjuk hjälper inte mig personligen om det redan börjat skava.

Vaselin eller annat?
JTF sa:
ForesterGuy sa:
Bengt-re sa:
ForesterGuy sa:

I form av en baguette, eller? En del gillar det, andra inte.

Vaselin eller annat?
JTF sa:
ForesterGuy sa:
Bengt-re sa:
ForesterGuy sa:

Bakpulver?

Vaselin eller annat?
Håkan C:s råd var ju klockrent. Plus så jäkla najjzz när man lägger upp bilder och inte bara skriver ett tråkigt ord :p
Fast själv använder jag inget alls. Tycker det börjar göra ont på alla möjliga andra ställen i kroppen innan det går ner på rumpan. Har väl haft tur i livet helt enkelt.

Vaselin eller annat?
Assos Chamois Creme ger en viss sänkning av slitagetakten. Appliceras förebyggande för när skav har uppstått verkar det inte göra så mycket nytta, förutom att det svider lite, det piggar upp. :)

OT:
Bengt-re sa:
Talk består huvudsakligen av magnesiumsilikat, vilket är en blandning av silikon, magnesium, syre och väte.
Tror inte det finns nåt silikon alls i talk. Däremot finns det säkert kisel och kisel heter silicon på engelska. Nån gjorde fel i översättningen.

Andra vanliga fel:
Titanium heter titan på svenska, inte titanium.
Vanadium heter vanadin på svenska, inte vanadium.
Carbon heter kol på svenska, inte karbon.

Vaselin eller annat?
åberg sa:
Assos Chamois Creme ger en viss sänkning av slitagetakten. Appliceras förebyggande för när skav har uppstått verkar det inte göra så mycket nytta, förutom att det svider lite, det piggar upp. :)

OT:
Bengt-re sa:
Talk består huvudsakligen av magnesiumsilikat, vilket är en blandning av silikon, magnesium, syre och väte.
Tror inte det finns nåt silikon alls i talk. Däremot finns det säkert kisel och kisel heter silicon på engelska. Nån gjorde fel i översättningen.

Andra vanliga fel:

Glöm inte tungsten.

Vaselin eller annat?
ForesterGuy sa:
åberg sa:

OT:
Bengt-re sa:

Andra vanliga fel:

Glöm inte tungsten.
Fast tungsten står faktiskt upptaget i SAOB.

Vaselin eller annat?
Är det fler som kan intyga om talk? Mitt skinn blir känsligt av värme och fukt. Då verkar talk smart.
Annars gör Sportslick eller Bodyglide god nytta. Xenofit är inte riktigt lika trevlig då den både luktar och innehåller peyroleumbaserad smörja. Men den funkar.

Vaselin eller annat?
Personligen skulle jag undvika Sportslick då det innehåller miljöfarligt och hormonstörande triclosan. Annars tycker jag att Assos creme funkar bra, även Helosan funkar helt ok.

Tillbaka
Topp