Vättern 2008 SUB10 (Ny titel)

mzi skrev:
-------------------------------------------------------
> Det ger ju bara mer effekt att han inte vet. Är
> han så kallhamrad att han lämnar dig i sticket
> hos tre (fyra, fem?) okända, skäggiga män? Med
> sådana kompisar, vem behöver fiender? ;)

Tobbe kan behöva umgås mer med 3-4 skäggiga män så nog lämnar jag honom för hans eget bästa. Han behöver tuffa till sig lite ;)
Näe nu måste jag nog få tyst på min stora käft. Med tanke på hur utvecklingen sett ut kommer han snart börja vinterträna och då är det riktigt kört för min del. Då blir man ju tvungen att träna på riktigt.

Superape & Kitzblitz risken finns ju att man hamnar på det där plastgolvet igen men jag kan väl få drömma om solbränna, uppzippade trikåer, bruna ben och after bike med öl och lufttorkade charkuterier. Hellre det än att drömma om svettiga gympasalar som folk sovpruttar ohämmat i, pissregn, en orkester av mobillarm som avlöser varandra hela natten och smaklös lasagne :)

Glitch: klart du ska till Mallis och sedan ska du cykla med oss. Vi kör så långsamt så publiken kan beundra dina bränna. De som svichar förbi i sub8/9 kommer ingen ihåg. :)

Tänkte kolla läget lite. Vad ligger ni på för snitt när ni tränar själva?? Säg ungefär en 5mils runda som ni bestämmer er för att köra på rätt hårt.

Ta inte det här som att det är för seriöst bara kollar lite hur jämna vi är ungefär.

cykelstina skrev:
> Glitch: klart du ska till Mallis och sedan ska du
> cykla med oss. Vi kör så långsamt så publiken
> kan beundra dina bränna. De som svichar förbi i
> sub8/9 kommer ingen ihåg. :)

Charmör där! Tur att det är långt kvar till Vättern :)

matte82 skrev:
> Tänkte kolla läget lite. Vad ligger ni på för
> snitt när ni tränar själva?? Säg ungefär en
> 5mils runda som ni bestämmer er för att köra
> på rätt hårt.
>
> Ta inte det här som att det är för seriöst
> bara kollar lite hur jämna vi är ungefär.

Snittar ungefär 2,6 mil per dag uppdelat på två pass.. dvs pendling till och från jobbet ;). Tidsåtgång ca halvtimme dörr till dörr enkel väg. Det blir väl gurka 26km/h i snitthastighet, tid för att stanna vid rödljus o sånt är då inräknad.

Man kan väl försöka trimma ihop gänget på Siljan runt? Det kör väl alla i vilket fall som helst. Då märker man ju om man är någorlunda jämna eller kanske ska dela upp sig i flera grupper.

Anders H>>Den iden är inte alls dum. Vi får nog ta och planera det. Blir en riktig bra genomkörare innan dessutom.

Ni som va med förra året hur såg det ut då hur många klara mgränsen, höll ni i hop?? hur många stopp blev det? Vad låg snittet på? hur fort gick det i början?

matte82 skrev:

> Ni som va med förra året hur såg det ut då hur
> många klara mgränsen, höll ni i hop?? hur
> många stopp blev det? Vad låg snittet på? hur
> fort gick det i början?

Kanske dags att läsa igenom förra årets tråd? Tror det mesta du undrar kring står där.
Men för att sammanfatta det hela:
- Det var rätt spritt på hur många som klarade sub 10. Kanske hälften?
- De flesta körde nog 3 planerade stopp. Några tog en pisspaus också.
- Vi höll inte ihop något vidare bra. Klungan splittrades rätt så rejält redan innan Gränna. Resten av tiden var det småklungor som bildades. Ibland återanslöts man till de andra bara för att lite senare falla sönder igen.
- Ner till Jönköping rullade det på bra med ett snitt på kanske ~35-36. Sen kom vinden och därifrån sjönk snittet bara. Hade själv ett rullsnitt på strax under 33km/hr. Körde på 09:54. Tappade mycket tid i depåerna dels pga. kö men också pga. förvirring över var vi skulle återsamlas vilket gjorde att vi väntade ganska länge på andra cyklister som tappades bort i depån och sen inte återfanns.

Kan rekommendera det trevliga loppet Roslagshösten (och -våren med för den delen) och en Mastergrupp som siktar på minst 33 km/h snitt. Närmare "Vätternrundan sub10" än så kan man knappast komma innan själva rundan.

Siljan kan riskera krocka med Lida Loop - men datumen är väl inte klara så här långt innan.

Glitch>>Tack så mycket, jodå jag har allt kollat igenom förra årets tråd tänkte bara man kunde få en sammanfattning och det va ju du snäll o skrev. Tack.

Men 35-36 i snitt är inte det väl fort. vore det inte mer optimalt med en 32-33km/h fast det klart då gäller det att hålla det. Jaja tål o tänkas på.

Har funderat på roslagshösten låter intressant.

Jag körde på VR 10h49min i år, hade 29 km/h i snitt och stannade totalt 29 min. Depåstoppen hade kunnat gå snabbare om det funnits ett antal vattentankar vid sidan av bull- och saftstånden. Har förslagit det för VR i en utfrågning som jag var med i.

Jag tappade gänget innan Ödeshög. Jag rullade bak men missade var vår grupp slutade och kom in i svansen som inte hade ambition att hänga på när tempot ökad. Det gick för fort för mig för att jag skulle orka köra ifatt. Sedan när glipan var ännu större försökte jag köra ifatt igen, men det var bara dumt. Det borde jag ha lärt mig efter så många år som hobby-lvg-cyklist. Ett snitt på 32-34 i samtränad grupp hade jag klarat då. Från Fagerhult körde jag och en till mest själva, vi hängde på de grupper som kom förbi då och då. Vi valde att ta det lungt så vi skulle hålla (ihop) hela vägen framför att klara sub10. Vindbrottning har varit temat på alla lopp jag kört i år.

Om jag skulle köra 5 mil nu, på ett ställe utan stora backar, skulle jag snitta runt 28, men nu börjar det bli så kallt att min astma gör sig påmind. Före VR i våras körde jag samma runda med 30 i snitt, då tog jag det lungt första milen till andnigen kom igång. Skulle nog kunnat höja lite om jag värmt upp innan.

matte82: Jag tycker det är bra att du satt en undre gräns också (9.30), det var inte uttalat i år.

Det finns lite klurigheter med VR pga längden. Är man stark och har en bra dag är det svårt att hålla igen, men då hänger inte de något långsammare och sega med. Vindriktning spelar också in. I år var det rätt att köra fort till Jkp för att bygga upp ett tidskonto att ta av i motvinden resten av loppet. Andra år får man en hjälpande medvind på västsidan. Det är alltid bra att ha tidsmarginaler att ta av runt norrändan, det är lätt att sega till där.

Hur går det för er med träningen?

Just nu ligger starttiden på 02.44 så det dröjer en stund innan vi måste anmäla men det kan nog börja rulla på rätt fort snart.

Vi behöver fler i klungan eftersom det alltid blir några som hoppar av. Måste ju finnas fler som vill haka på denna trevliga klunga:-)

Jag tycker 03.45 kan bli en bra starttid på ett ungefär håller ni med??

matte82 skrev:
> Hur går det för er med träningen?
>
Köpt en trainer som ska användas i vinter, har redan provat två korta pass. Håller annars igång med MTB, löpning, gym. Känner mig riktigt träningssugen tack vare "Vättern 2008 SUB10". /Per

matte82 skrev:

Har varit förkyld till och från, men håller igång hyfsat. Hur går det själv?

matte82 skrev:
> Vi behöver fler i klungan eftersom det alltid
> blir några som hoppar av. Måste ju finnas fler
> som vill haka på denna trevliga klunga:-)

Det finns säkert några som kollar in här då och då, men som kommer till först i vår när de sett hur träningen går.

matte82 skrev:
> Jag tycker 03.45 kan bli en bra starttid på ett
> ungefär håller ni med??

Passar bra för mig.

Starttiden stämmer med vad jag föreställt mig, men jag har inga direkta synpunkter på "en halvtime hit eller dit". Träningsmässigt har jag väl inte börjat med någon mer målinriktad träning än, men jag är vid gott mod. =) Min plan ser ut att framförallt hålla igång med cykelpendling när det är snöfritt, springa när/om det blir för mycket snö och träna ryggen lite under vintern så jag orkar ligga i bocken utan att få för ont (det är mitt största problem just nu har jag märkt). Sen ska det cyklas långpass under våren! Jag är alltså nybliven racerägare men det känns som att hålla ett tempo på en bit över 30 km/h borde funka även på lite längre pass (tio mil kanske) om man är några (åtminstonde två) som hjälps åt. Är det någon Stockholmare (eller förbipasserare) i klungan som tänkt sig köra någon runda den närmsta framtiden så hänger jag gärna på! Skulle ju vara kul bara för att få träffas! Jag och mzi har planerat att köra ett pass men det har blivit uppskjutet (mest på grund av mig och min "dåligtväderfobi" ska tilläggas).

/Tobias

danne f>>Låter bra! Snacka med han att han skriver upp sig här på listan.

SUB10 Vättern 2008
1Matte82 (Matthias) Gruppledare 1
2Babyfat (Tobias)
3Saltgurkan(Micke)
4jerry (Jerker)
5Daner (Dane)
6peje (Per)
7Fjärdebrunn (Oscar)
8mzi (Mårten)
9Åke
10cykelstina (Stina) Gruppledare 2
11cerberos (Reimert)
12 pwarnsat (Patric)
13 karla (Joakim)
14 vitamin (kristin)
15 CR1Falun
16 danne f
17 (danne kompis??)

Ja men det låter ju bra med eran träningen.

För mig flyter det på bra är riktigt motiverade för det här. Kör just nu väldigt blandad träning MTB, orientering, rullskidor och styrka.

SUB10 Vättern 2008
2Babyfat (Tobias)
3Saltgurkan(Micke)
4jerry (Jerker)
5Daner (Dane)
6peje (Per)
7Fjärdebrunn (Oscar)
8mzi (Mårten)
9Åke
10cykelstina (Stina) Gruppledare 2
11cerberos (Reimert)
12 pwarnsat (Patric)
13 karla (Joakim)
14 vitamin (kristin)
15 CR1Falun
16 danne f
17 PP (Pär)

Vart bor ni? Ett bra sätt att hålla igång i vinter är att träna med någon annan. Jag och vitamin ska försöka träna en del ihop. Finns det fler Östgötar? Jag har fyllt i var jag bor i listan nedan, och lade till kanzeon.

SUB10 Vättern 2008
2Babyfat (Tobias)
3Saltgurkan(Micke)
4jerry (Jerker)
5Daner (Dane)
6peje (Per)
7Fjärdebrunn (Oscar)
8mzi (Mårten)
9Åke
10cykelstina (Stina, Linköping) Gruppledare 2
11cerberos (Reimert)
12 pwarnsat (Patric)
13 karla (Joakim)
14 vitamin (kristin)
15 CR1Falun
16 danne f
17 PP (Pär)
18 kanzeon

Jag är östgöte i grund o botten men bor i Sthlm. Ibland har jag dock vägarna förbi Linköping så då kanske jag kan joina ngn av era träningsturer. En afterjulskinkerajd kring julhelgen kanske vore ngt t ex ;)?

SUB10 Vättern 2008
2Babyfat (Tobias)
3Saltgurkan(Micke, Stockholm)
4jerry (Jerker)
5Daner (Dane)
6peje (Per)
7Fjärdebrunn (Oscar)
8mzi (Mårten)
9Åke
11cerberos (Reimert)
12 pwarnsat (Patric)
13 karla (Joakim)
14 vitamin (kristin)
15 CR1Falun
16 danne f
17 PP (Pär)
18 kanzeon

cykelstina skrev:
> Vart bor ni? Ett bra sätt att hålla igång i
> vinter är att träna med någon annan. Jag och
> vitamin ska försöka träna en del ihop. Finns
> det fler Östgötar? Jag har fyllt i var jag bor i
> listan nedan, och lade till kanzeon.
>

SUB10 Vättern 2008
2Babyfat (Tobias)
4jerry (Jerker, Stockholm)
5Daner (Dane)
6peje (Per)
7Fjärdebrunn (Oscar)
8mzi (Mårten)
9Åke
11cerberos (Reimert)
12 pwarnsat (Patric)
13 karla (Joakim)
14 vitamin (kristin)
15 CR1Falun
16 danne f
17 PP (Pär)
18 kanzeon

Senast redigerad av en moderator:
SUB10 Vättern 2008
2Babyfat (Tobias)
5Daner (Dane)
6peje (Per)
7Fjärdebrunn (Oscar)
8mzi (Mårten)
9Åke
11cerberos (Reimert)
12 pwarnsat (Patric)
13 karla (Joakim)
14 vitamin (kristin)
15 CR1Falun
16 danne f (katrineholm)
17 PP (Pär(katrineholm)
18 kanzeon

När är det dags att anmäla sig?

Vi är väl ett gäng från Stockholm. Jag, Daner, Fjärdebrunn, mzi och cerberos bor väl också här. Tror jag iallafall. =) I mitt eget fall är jag 100% säker. Midsommarkransen för att vara mer exakt.

danne >>Svårt att säga just nu ligger starttiden på 02.52 så det dröjer nog en stund kanske i början på november men det är bara en gissning.

baby fat skrev:
> Vi är väl ett gäng från Stockholm. Jag, Daner,
> Fjärdebrunn, mzi och cerberos bor väl också
> här. Tror jag iallafall. =) I mitt eget fall är
> jag 100% säker. Midsommarkransen för att vara
> mer exakt.

Hur går det med träningen Tobbe?;)

SUB10 Vättern 2008
2Babyfat (Tobias)
5Daner (Dane)
6peje (Per)
7Fjärdebrunn (Oscar)
8mzi (Mårten)
9Åke
11cerberos (Reimert)
12 pwarnsat (Patric)
13 karla (Joakim)
14 vitamin (kristin)
15 CR1Falun
16 danne f (katrineholm)
17 PP (Pär(katrineholm)
18 kanzeon (Jonnie Norrköping)

Jag bor i norrköping

Senast redigerad av en moderator:
Vi är fem som bor inom en timmes bilresa från varandra (Östergötland/Sörmland). Vore kul att träffas på ett motionslopp e dy. Daner bodde i Stockholm för ett år sedan, det vet jag säkert för då handlade jag en cykel av honom.

Saltgurkan: hör av dig när du kommer ner. Jag (och fler här) cyklar hela året om. En göra-plats-för-mera-mat-runda i mellandagarna vore trevligt!

cykelstina skrev:
> Vi är fem som bor inom en timmes bilresa från
> varandra (Östergötland/Sörmland). Vore kul att
> träffas på ett motionslopp e dy.

Det tycker jag låter som en kanon idé. Så det är bara att höra av sig när det blir dax.

Kan ju bara svara för egen del men jag kan tänka mig att ta en tripp till Linköping för en runda, kanske fika efter!

glitch skrev:

>
> Hur går det med träningen Tobbe?;)

Skitbra! =) Jag har ju iallafall planerat att köra till LB på lördag. Åtminstonde om det blir fint väder... Dessutom ska jag köra Vasaloppet i vinter eftersom jag fått det i 30årspresent av mina "snälla" kompisar. Mao så MÅSTE det bli vinterträning! Vasaloppet känns nämligen betydligt värre än Vättern för mig. Målsättningen blir helt enkelt att komma i mål. Men det borde ju hjälpa till lite inför Vättern att jag inte bara kommer sitta på stjärten under vintern iallafall.

Bruse>>Det krävs inget särskilt, ett gott humör kanske.

Det är mest för din egen del det kan va skönt om du känner att snitta runt 30km/h och en del över går bra. Men går de för fort är det ju bara släppa. Eller för sakta hänga på någon annan klunga.

Så anmäl dig du med!

//Matthias

SUB10 Vättern 2008
2Babyfat (Tobias)
5Daner (Dane)
6peje (Per)
7Fjärdebrunn (Oscar)
8mzi (Mårten)
9Åke
11cerberos (Reimert, Stockholm norrort)
12 pwarnsat (Patric)
13 karla (Joakim)
14 vitamin (kristin)
15 CR1Falun
16 danne f (katrineholm)
17 PP (Pär(katrineholm)

Bor norr om Stockholm.

Snyggar bara till listan....

SUB10 Vättern 2008
2Babyfat (Tobias)
5Daner (Dane)
6peje (Per)
7Fjärdebrunn (Oscar)
8mzi (Mårten)
9Åke
11cerberos (Reimert, Stockholm norrort)
12 pwarnsat (Patric, Mölnlycke)
13 karla (Joakim, Kungälv)
14 vitamin (kristin)
15 CR1Falun
16 danne f (katrineholm)
17 PP (Pär(katrineholm)

cykelstina. låter ju som en bra ide. tar ju mindre än en timme till linköping ifrån katrineholm och typ 40 minuter till norrköping där kanzeon bor.

Tillbaka
Topp