Jag körde på VR 10h49min i år, hade 29 km/h i snitt och stannade totalt 29 min. Depåstoppen hade kunnat gå snabbare om det funnits ett antal vattentankar vid sidan av bull- och saftstånden. Har förslagit det för VR i en utfrågning som jag var med i.
Jag tappade gänget innan Ödeshög. Jag rullade bak men missade var vår grupp slutade och kom in i svansen som inte hade ambition att hänga på när tempot ökad. Det gick för fort för mig för att jag skulle orka köra ifatt. Sedan när glipan var ännu större försökte jag köra ifatt igen, men det var bara dumt. Det borde jag ha lärt mig efter så många år som hobby-lvg-cyklist. Ett snitt på 32-34 i samtränad grupp hade jag klarat då. Från Fagerhult körde jag och en till mest själva, vi hängde på de grupper som kom förbi då och då. Vi valde att ta det lungt så vi skulle hålla (ihop) hela vägen framför att klara sub10. Vindbrottning har varit temat på alla lopp jag kört i år.
Om jag skulle köra 5 mil nu, på ett ställe utan stora backar, skulle jag snitta runt 28, men nu börjar det bli så kallt att min astma gör sig påmind. Före VR i våras körde jag samma runda med 30 i snitt, då tog jag det lungt första milen till andnigen kom igång. Skulle nog kunnat höja lite om jag värmt upp innan.
matte82: Jag tycker det är bra att du satt en undre gräns också (9.30), det var inte uttalat i år.
Det finns lite klurigheter med VR pga längden. Är man stark och har en bra dag är det svårt att hålla igen, men då hänger inte de något långsammare och sega med. Vindriktning spelar också in. I år var det rätt att köra fort till Jkp för att bygga upp ett tidskonto att ta av i motvinden resten av loppet. Andra år får man en hjälpande medvind på västsidan. Det är alltid bra att ha tidsmarginaler att ta av runt norrändan, det är lätt att sega till där.