Vättern 2008 SUB10 (Ny titel)

Jag tappade klungan redan efter 5 mil.. det gick för fort helt enkelt.
Blev snuvad på 10:an också, 10:05 landade jag på.

Bra väder idag!

jag gick i mål på 9:48 så jag klarade det men jag tänker aldrig göra om det, fan så jobbigt det var. Stort tack till ALA iaf så jag kom runt under 10

Senast redigerad av en moderator:
Jag hade inte kapacitet att hänga med sub10 gänget när de rullade förbi mig. Men terroriserade lite andra klungor och tog mig i mål på 9:44.

Sub9 nästa år, när börjar träningen?

Grattis till er alla,

Jag och min dotter har hejat pa er fran soffan.
Hoppas pa att aka med nasta ar sa jag ocksa far kanna att det ar jobbigt.

Jepp precis som skrivet ovan så gick jag i mål på 9.15. Det fanns många starka cyklister i klungan. Min Runda blev kortfattat:

Efter 15-20km måste kissa!! stannade medan klungan dundrade vidare...... Kan jag hinna i kapp??

Efter att ha plöjt solo i mellan 35-40 en bra stund kom Johan Olsson i kapp mig han hade haft samma ärende vi kom slutligen ikapp klungan och kunde fortsätta mot sub 10.

Klungan var väldigt välldisciplinerad och bra, mycket bra jobbat trots att vi inte kört tillsammans tidigare. Verkligen Happy! De fanns några lok som skall ha ett erkännande bla killen med "Bollnäs bagarn" på brallorna han var ett lokomotiv. Sedan så fördelades arbetet väl.

Hade vi siktat på sub 9 från början hade det kanske gått. Efter 20 mil så hade vi sub 9 tempo. Men vi hade ju en del kvar då :)

Ett stort tack till allla som jobbade så förtjänstfullt och gjorde resan runt Vättern väldigt trevlig!! Sub10 2008 var ett sant nöje att delta i jag bara mös när vi plöjde fram genom landskapet!!

cerberos skrev:
-------------------------------------------------------
> Jepp precis som skrivet ovan så gick jag i mål
> på 9.15. Det fanns många starka cyklister i
> klungan. Min Runda blev kortfattat:
>
> Efter 15-20km måste kissa!! stannade medan
> klungan dundrade vidare...... Kan jag hinna i
> kapp??
>
> Efter att ha plöjt solo i mellan 35-40 en bra
> stund kom Johan Olsson i kapp mig han hade haft
> samma ärende vi kom slutligen ikapp klungan och
> kunde fortsätta mot sub 10.
>
> Klungan var väldigt välldisciplinerad och bra,
> mycket bra jobbat trots att vi inte kört
> tillsammans tidigare. Verkligen Happy! De fanns
> några lok som skall ha ett erkännande bla killen
> med "Bollnäs bagarn" på brallorna han var ett
> lokomotiv. Sedan så fördelades arbetet väl.
>
> Hade vi siktat på sub 9 från början hade det
> kanske gått. Efter 20 mil så hade vi sub 9
> tempo. Men vi hade ju en del kvar då :)
>
> Ett stort tack till allla som jobbade så
> förtjänstfullt och gjorde resan runt Vättern
> väldigt trevlig!! Sub10 2008 var ett sant nöje
> att delta i jag bara mös när vi plöjde fram
> genom landskapet!!

Var det inte du som var i Portugal nyligen?
Starkt att ta sig igenom VR efter den strapatsen

Kaijan skrev:
>
> Var det inte du som var i Portugal nyligen?
> Starkt att ta sig igenom VR efter den strapatsen

Jo, tack, sista etappen av Trans-Portugal avslutades i söndags och jag har haft lite mycket att göra i veckan. Kroppen har nog inte läkt ut helt ännu men det fungerade. Och ja, jag är jättenöjd med att ha avslutat både Trans-Portugal och Vättern inom en vecka :) Nu skall kroppen få läka ett tag sedan blir det Stockholm-Göteborg 28-29 om det inte händer något oförutsett.....

Tjipp!

Jag hamnade bakom en bil jag inte kom förbi i en av de första stigningarna i Jönköping och fick släppa klungan.

Efter några mil blev jag ikappkörd av lite annat sub10-folk som också stannat/släppt huvudklungan och vi körde in i Fagerhult tillsammans. Där var tappade vi ett par som försvann(...) och resten drog vidare.

Det höll dock inte så många mil till innan jag måste släppa eftersom magen sa att det var dags att tömma sig och sen var det solokörning och ett par tillfälliga klungor som gällde till Motala.

Efter lite mag- och ryggproblem kom jag imål på 10:25. Surt att missa 10 h i år igen (10:07 i fjol), men träningen nu mot slutet har inte varit den bästa, så det var väl inte helt oväntat. Bara att bryta ihop och komma tillbaka nästa år :)

Tack för en bra klunga och kul sällskap!
//Daniel

Edit: 10:25 ska det vara..

Faan va kul det var. Gick ju toppen trots en punktering och en sadel som pajjade. Men hur långt va det till Gyllene Uttern? verkar inte stå på hemsidan!

Har lite dåligt samvete. Jag hade ju tänkt hjälpa dom som låg på gränsen till sub10 men tyvärr så verkade det som om en hel del försvann ganska tidigt och då är det väldigt svårt att bestämma sig för att släppa en så fin klunga för att backa ner och hjälpa till. Hoppas att det gick bra för er som inte satt med i vårat gäng. Vi hade en kanonresa, jämnt och fint och hyfsat fort. Själv slog jag mitt pers med sex sekunder, mycket tack vare Bollnäs-bagaren som blåste på ordentligt på slutet. Tack pojkar!

Senast ändrad:
Vill passa på att tacka alla i happyklungan för en fin runda trots att vi ganska snabbt delade upp oss i mindre grupper. Jag klarade mig också runt under 10 timmar vilket var långt över mina förväntningar! Utan er hjälp hade det inte varit möjligt i år!

Ett alldeles extra stort tack till Jompa som var den som främst gjorde det möjligt med otroligt långa förningar i precis lagom tempo när det var som jobbigast! Du är min hjälte!

/Ala, i mål 13.42

ala skrev:
> Vill passa på att tacka alla i happyklungan för
> en fin runda trots att vi ganska snabbt delade upp
> oss i mindre grupper. Jag klarade mig också runt
> under 10 timmar vilket var långt över mina
> förväntningar! Utan er hjälp hade det inte
> varit möjligt i år!
>
> Ett alldeles extra stort tack till Jompa som var
> den som främst gjorde det möjligt med otroligt
> långa förningar i precis lagom tempo när det
> var som jobbigast! Du är min hjälte!
>
> /Ala, i mål 13.42

Tack själv för en bra peppning och perfekt timad enervit gt tablett.

Hemma igen efter en minst sagt minnesvärd första VR. Fan vad roligt det var!

Så här gick det för mig:

Vi hade en stuga 1 km från starten, så jag rullade in ungefär 10 minuter innan motorcyklarna drog iväg. Hittade flera bekanta ansikten i startfållan och några till med smileys på hjälmen så det kändes bra. Efter starten det blev snart lite ordning på klungan och jag kunde stämma av att det kändes bättre att ligga inom räckhåll av täten istället för att ta det piano och riskera att bli avhängd. Första gången för mig i en klunga med fler än 10-15 andra, men jag har sett den mycket på Eurosport så jag vet precis hur det går. ;)

Struntade i depåstopp i Hastholmen som planerad men sedan blev det svagt uppför och klungan sprack. Jag har kört utan cykeldator sedan typ men kunde lätt räkna ut att vi var redan ett par minuter före schema även i svagt motvind, så jag lät de snabba försvinna utan att deppa för mycket eftersom jag visste ju att det fanns flera från Sub 10 gruppen bakom mig än före.

Efter ett kort tag kom jag ikapp Bengt W som har också varit med på ett flertal av tisdagsträningar på Färingsö. Han hade försökt att hänga med i första klungan men mådde illa, så jag körde vidare och önskade honom lycka till. Vi skulle ses igen flera ggr. under dagen.

Körde mest i egen takt mellan Hastholmen och Gränna. Försökte att hålla pulsen under 165 på stigningarna och hänga på med klungorna som rullade på i en takt som lät mig pendla mellan 145 bak i klungan och 160 när jag tog förningar. Började att märka att jag blev otålig varje gång det gick nedför eftersom jag HATAR att bromsa i onödan och Batbiken rullar snabbare än allt förutom tandems och liggcyklar.

Kom in till Gränna 2-3 minuter före schemat. Kastade förbrukade vatten och hämtade ny (som inte behövdes, bara extra vikt), disponerade om innehållet i fickorna lite och tog en saltgurka. Jerry hade tagit en snabbare paus så vi växeldrog ett tag utför mot Jönköping. Vi hade ingen klunga att köra med så han lät mig förtsätta i egen tempo när det gick uppför ett tag, och jag såg honom inte mer på dagen. Första 90 km gick i 2:53 trots motvind och depåstopp i Gränna och det kändes bra. Var då lite skraj för att ha gått ut för hårt eftersom jag hade aldrig kört mer än 17 mil i taget, men jag bestämde mig att förtsätta att lyssna på kroppen, dricka och äta enligt schemat och försöka att hitta bra hjul att hänga på.

Rullade in till Jönköping 4-5 minuter före schema trots motvinden. Hade känningar i högre hamstring men hoppades att det skulle inte bli värre. Körde genom stan i en klunga med en kille som var på en vit fixie. Respekt! Noterade att pulsmätaren blev obrukbar så snart man var i närheten av tågspåret (234 i puls? Not!) så jag struntade i det. Blåsen kändes onödigt tungt så jag lättade lasten vid foten av första stigningen utanför staden. Bestämde att försöka ta det lungt uppför eftersom jag låg så bra med schemat och vi hade medvind nu. Inga smileys, ingen klunga, så jag kunde köra helt i egen takt uppför. Största klingan bak hade på något sätt justerats fel, så 42/23 blev lättaste växeln, men jag hade tränat hela våren på en tyngre cykel med CX däck och en 32/16 som lättaste växel, så det gick mycket bra. Hade läst en del om folk som trycker cykeln bakåt när de står för att klättra, så jag testade några gånger själv för att se om det var någonting som jag gjorde. Det blev tvärt om - cykeln rör sig närmare cykeln framför när jag står, så jag bestämde mig för att strunta i att vara rädd för det. Hittade en bra klunga med 3 st. från Cyklig! som lät inte oss andra ta förningar men höll en fart som funkade bra för min del. Det skulle har gått snabbare för mig om jag hade presenterat mig och hängt med på riktigt, men jag ville inte besvära och jag tappade dem någonstans innan Fagerhult.

Fagerhult kom 7 minuter tidigt och jag märkte att jag hade inte tagit en klunk från storflaska nr. 2 hela dagen. Blev småsur för att ha burit så pass mycket extra vikt med mig uppför i onödan, så jag tog bara ett par minuter att skaffa en vetebulle och en saltgurka. 14 mil, nästan halvvägs, medvind och kroppen kändes fortfarande bra. När en stor klunga med vita jerseys med någon dataföretagnamn rullade förbi jag hoppade på och det blev en snabb tur uppe mot Hjo. Enligt Sheldon om man har 23-622 däck och en 54/12 och kör i 90 rpm så blir det 51 km/t. Jag var där ett par gånger och klickade förgäves efter en till kugga som inte var där. (Note to self: Next year use an 11-23 cassette instead of a 12-25). Det var en helt otrolig och magisk känsla att vara med och t.o.m. leda (!) en så pass stor och proffsig klunga i över 50 knick ett tag. Som sagt, Batbiken är så otroligt aero att det ledar lätt sin ägare in till Frestelsens Dal. Efter en så överväldigande head trip längst fram blev det lite mer stökigt på vägen bak i klungan, och jag missade nästa pass framåt. Oh well... Lite jo-jo i klungorna efter det med Sub-10 Martin och den svarta Briko-mannen som visade sig vara Patrick från Happy. Tillbringade också lite tid med att växeldra med en killa på en Litespeed som hade en mycket bra och tillsynes avspännd aero sitställning. Riktigt textbok Greg LeMond i en tempolopp. En till som jag borde har ansträngt mig lite mer för att hänga med längre. Live and learn.

Karlsborg kom så småningom och det var först här att jag kände igen mig. Familjen var här för några år sedan och jag blev glad när jag noterade att slussbron var inte i bruk. Kom i sällskap med ett par killar på en tandem som var stark nog att hålla bra tempo uppför och snabb nog utför att jag var inte frestad att försöka köra om hela tiden. Magen började skrika efter lite uppmärksamhet ungefär vid den tiden, men jag bestämde mig för att hålla ut tills den planerade depåstop i Boviken.

Rullade in till Boviken 12 minuter tidigt och tog tiden att stå i kön till Bajamajorna, disponera om innehållet i fickorna (bli av med tömma gelpacks och sånt, hur svårt är det att bära dem tills en depå? Funderade på att ta av tåvarmarna men jag var varken för varmt eller för kallt och de ser ut att vara en aerodynamisk fördel, så jag behöll dem. ;) Rullade ut efter ett lungt och avspännt vistelse fortfarande 7 minuter före schemat.

Hittade snart en klunga med Bengt (kommer du ihåg honom?) som jag passade på att hänga med. Det kändes bra och vi hade bra flyt, men plötsligt blev det mycket stökigt framför och alla blev tvungen att stanna för polis och ambulans och sjukvårdare och skadade cyklister. Mina MTB skor kom väl till pass när jag bar cykeln runt stöket på vägrenen men när killen framför mig fick en rejäl utskällning från en av sjukvårderna jag klev tyst tillbaka på vägen och kom ut igen på rulle ganska snabbt. Tappade några minuter där, men det värsta var att jag tappade flyttet. Klungan som jag hittade och hängde med i ett par mil efter detta hade en storvuxen man med P-B-P tröja som var mycket lätt att följa och ett par tjejer som jag hade sett i depån i Boviken, den ena som hade en hel matförråd i någon slags nätmidjebälte med fickor baktill. Jag menar det, hon hade typ 3 olika sorts gelpacks, bananer och mer därtill och det var bara typ 5 mil kvar till målet. Jag hade lust att fråga om hon tänkte sälja lite förtäring på slutsträcket och om hon tog Visa, men jag kände att det skulle kanske inte bli lika roligt för henne som det var för mig så jag struntade i att säga någonting.

Strax innan högersvängen mot Hammarsundet blev jag lite otålig med den lungna tempot så jag trampade förbi gruppen och satsade på att hålla egen tempo tills en snabbare klunga skulle komma. Efter ett tag noterade jag att en ny och ganska stor grupp hade samlats bakom mig (i min egen tempo, pulsen mellan 158 och 162) så efter flera minuter tänkte jag att jag kanske kan ta fördel av detta och vila lite i gruppen eftersom de verkar vara nöjda med tempot. Vi kom då till backen upp till bron och jag gled sakta nedför gruppen och frågade snällt ett par gånger om jag kunde komma in. "Nej" kom svaret, "vi har en stängd grupp. Du får vara längst bak om du vill hänga med." De hade inget emot att jag drog hela gruppen, och jag hade upplevt flera gånger under dagen att längst bak funkade inte så bra eftersom det fanns ingen ordning, mycket yo-yo och folk släppte hela tiden och man blev tvungen att jaga och bromsa hela tiden. Att jaga kan jag leva med, men att bromsa i onödan retar mig otroligt mycket av någon anledning. Klättringen gick lungt eftersom gruppen ville hålla tillsammans, men jag var lite förbannad så jag tänkte "Fan ta er då!" och trampade förbi hela gruppen och framåt. Det var dumt och hetsig men det kändes otroligt bra att jag var stark nog att göra det efter 258 km. De kom ikapp på plattan men jag var snabbare själv både uppför och nedför. Om de i framdelen av gruppen hade låtit mig leda gruppen nedför och vila lite på plattan så skulle vi alla har vunnit tid.

Lite efter Hammarsundet kom jag ikapp gruppen med min kompis Bengt igen! Han hade det lite besvärligt men kunde hänga med så jag tänkte vi kanske hade en chans att klara 10-timmars gränsen. Var lite överraskad av de småvägar efter Medevi, för mycket trafik och stök för att kunna forcera en stor, snabb grupp genom här utan problem, men det fanns inga stora, lågom snabba grupper att hänga med så jag försökta att mala på i egen takt. Bengt och några till hängde med men hade inte mycket kvar att ge, men det var bra att ha lite sällskap ändå. När vi kom tillbaka på stora vägen och kunde se staden ville jag se hur nära jag kunde komma. Jag mosade på så snabbt jag kunde och tänkte på alla de slutscenerna som jag hade sett så många gånger på TV i så många år. Linjan genom den sista 90 graders vänstersväng blev perfekt och ljudet från mina stora kolfiber fälgerna hördes på upploppet. Jag kom över sista tidtagningsmätaren och klockan var...13:57! 10 timmar och en minut!

Man måste skratta! Vad roligt! Jag kom in helt utan referensramar när det gäller kondis (körde lite klungcykling sommaren 1989 och var alltid långsammast), tränade på en doublespeed CX utan cykeldator från mitten av mars till 2 veckor innan och gjörde dussentals retsamma misstag under själva loppet, men trots allt så klarade jag det!

Tack till alla som hjälpte mig att förbereda för loppet och tack mest till Jerry som har varit inspirationskällan för mig. Han är så klurig och diplomatisk att han tog bara ett fåtal körningar längst fram men förbättrade hans tid med typ 9 minuter trots mindre träning i år. "Grindvakt" taktiken är pure genius! Om jag hade varit lika smart så skulle jag har jobbat betydligt mindre men kommit in snabbare. Någonting att tänka på för framtiden...

I'll be back!

Tack för en skön runda allihop.
Väldigt bra disponerat lopp med pauser och hastighet!
Jag håller med övriga om att Bollnäs-Bagar'n gjorde ett riktigt hästjobb i klungan.
Vilket lopp, och vilka förutsättningar, medvind hela väst-sidan, bättre finns inte? Förutom medvind efter Hammarsundet kanske? :)
Kom också in på 9:15 som bland annat Anders H och cerberos, ni var väldigt starka loppet igenom måste jag säga!
Nu är det bara att ladda inför sub9 nästa år! :D

//
D. Fornander

Stort grattis till alla sub10:or, ni var starka i år. 9.15 av vissa var ju alla tiders, nästa år kör vi för sub9 då ;)!.

Själv så garderade jag och "cykelbud" oss med hovetsnören i hjälmarna så att vi kunde joina deras sub10-grupp då de startade 4 minuter efter oss. Hursom så hakade vi på gruppen som kom iväg 3.56 och efter ett tag så bildades det en ganska stor klunga. Tyvärr så gjorde jag misstaget att ligga lite väl långt bak vilket ledde till att man brände onödig energi på gummibandseffekten.
Jag och cykelbud släptte detta och beslöt oss för att softa ner en stund. En bit efter ödeshög så blev vi ikappcyklade av ngn happycyklist som hade tagit pinkpaus tidigare och därmed blivit avhängd, kanske var det Cerberos? Vi tog rulle och efter ett anslöt ytterligare en kille (Johan Olsson då kanske? ) och de växeldrog medans vi låg på rulle bakom och efter ett tag var ikapp happyklungan. Mkt starkt kört av er två, tack för draghjälpen ;)!

Framåt Gränna så var det en massa cyklister i klungan och jag hälsade på flera Zapiens, Anders H m fl. Låg längst fram en gång, sedan åkte jag alldeles för långt bak och efter kullerstenen i Gränna så märkte jag att luckan till Anders H och gänget var stor, eller jag såg dom rättare sagt in alls. Jag och Anders (cykelbud) tog en pinkpaus i Gränna och efter det tappade vi allt vad klungor hette och efter det cyklade vi solo tills strax innan Jönköping där vi blev ikappcyklade av hovets sub9-klunga.
De hade bra disciplin och vi låg på rulle bakom dom och låg med där till Fagerhult, där vi gick in i depå. Väl i depån så var det full kalabalik med folk som skulle fylla på vatten osv.
Jag lyckades med bedriften att tappa bort både sub9-klungan och cykelbud. Jag stod en stund vid utgången till depån och väntade men visste inte om de jag körde med hade dragit eller inte så jag beslöt mig för att köra vidare på egen hand.
Pinnade på en stund och efter ett tag hakade jag på 3 snabba killar som höll 36-37 km/h, vi hjälptes åt en bra stund, gick förbi de båda otäcka olyckorna och fortsatte ända upp till Boviken där vi gick in i depå.
I Boviken tappade jag bort de jag kört med igen och fortsatte solo och bitvis med lite softare klungor. Från Hammarsundet blev det en hel del solokörning tills på slutet då jag hängde med ngra spurtare, frågade ngn vad klockan var och insåg att jag hade chans på att gå under 9.30. Fokus och snurr på pedalerna också var man i mål på 9.24 ;)!

Träffade på Zapiens i matkön som hade bombat in på 9.15, fantastiskt som sagt, synd att man inte hade bättre koll på er under loppet så man kunde hakat på där ;). Jag var lite groggy efter målgång och halvblind på ena ögat då det grumlades tidigt under loppet (pga fartvind enligt sjukvårdsfolk..) så jag hittade faktiskt inte er på gräsmattan efteråt trots att ni säkert bara satt ngt 10-tal meter ifrån ngnstans så jag åt min pasta, drack ölen, la mig på gräset och somnade ;).

Till nästa år blir det till att VR-pensionera cyclocrossen, skaffa en "riktig" räser och försöka ta sig under sub9 ;)!

Tack ska ni ha för i år.

Hade en ganska behaglig tur runt sjön i år.

Släppte sub10-klungan redan innan Hästholmen då det gick lite för snabbt för mig.

Hittade rätt omgående en annan klunga som låg stabilt som en spårvagn runt 32-33 i rullsnitt. Blev tyvärr tvungen att släppa dem för en kort PP.

Sedan malde jag på själv någon mil innan Hofvets sub9 och sub10 klungor kom ikapp. La mig som grindvakt tillsammans med Peter i sub10-klungan och det gick som tåget, magisk känsla att rulla på i farter mellan 38 och 40:-) Tyvärr stannade dem i Gränna-depån.

Jag fortsatte tillsammans med Dane efter en snabbstopp utanför GU för att rota fram en Powerbar. Dane o och jag hade sällskap någon mil fram stax innan Kaxholm har jag för mig där jag blev tvungen att släppa. Forsätter på så vis in till Jönköping där jag fortfarande ligger på ett rullsnitt på 30,5.

Efter sista branta backen efter Jönköping får jag inte i storklingan utan är tvungen att stanna och lyfta dit den för hand.

Är fortfarande ensam några mil innan Hjo och rullsnittet är nere på 29,6 när det kommer ett gäng precis lagom mycket snabbare som jag hakar på och får en grym resa in till Hjo där rullsnittet är upp i 30,1. Stannar till för en snabb PP precis efter Hjo.

Lyckas hålla uppe farten i medvinden fram till Karlsborg men när jag kommer fram till bron är bommarna på väg ner:-/ En möjlighet att ladda med lite extra powerbars och vatten i lugn och ro men jädrar vilken tid det tar att få ner klaffarna då!

Fortsätter att spinna på ensam förbi Boviken med ett rullsnitt fortfarande runt 30,0 - 30.1. Går fint i medvinden:-) Börjar inse att det är kört eftersom jag med största sannolikhet inte kommer att stöta på en klunga där jag kan få upp rullsnittet.

Vid Hammarsundet kommer motvinden och riktigt driver in sista spiken i kistan bildligt talat. Tragglar på förbi Medevi och in på småvägarna där jag gör en sista snabbstopp för att trycka i lite extra med gel och powerbars. Strax efter att jag hoppat på hojjen igen kommer det en sådan där alldeles fantastisk klunga igen som jag kliver på längst bak och kan cykla på rätt behagligt i 35-40 på rakorna. Märkligt nog så ändra dem aldrig sina positioner utan jag kan ligga kvar bekvämt i baksuget. När vi tar sista HÖ svängen och vi har den lilla backen kvar ner till VÄ svängen och upploppet växer hornen ut och jag lägger på en liten spurt ner till VÄ kurvan och ut på upploppet och går imål på 10:30.

Lite sur på att jag var för dåligt tränad occh missade sub10 men inte helt missnöjd ändå då jag putsade tiden med 9 minuter och inte körde helt slut på mig utan mådde ganska bra hela vägen runt.

Då jag tappade sub10 klungan var det plan B som gällde - inga depåer utan snabba stopp på 1 - 2 minuter då jag måste ha en PP. Hade 3 onödiga stopp plus broöppningen i år.

PP 1        2 minuter
Powerbar 1  2 minuter
växelf      1 minut
PP 2        2 minuter
Broöppning 10 minuter?
Powerbar 2  2 minuter

Jag hade kunnat undvika 15 minuter av ovanstående stopptider. De restrerande 16 minutrarna får jag skylla på min slappa kropp=o)

Jag är iaf _grümt_ imponerad av resten av sub10 gänget, ni var übergrümma allihop! Särskilt tider på 0915 är värda all beundran. Sub9 till nästa år tror jag ni klarar galant.

Tur att du inte släpade runt på mig i år Anders, då hade det nog aldrig gått:-P

saltgurkan skrev:
> En bit efter
> ödeshög så blev vi ikappcyklade av ngn
> happycyklist som hade tagit pinkpaus tidigare och
> därmed blivit avhängd, kanske var det Cerberos?
> Vi tog rulle och efter ett anslöt ytterligare en
> kille (Johan Olsson då kanske? ) och de
> växeldrog medans vi låg på rulle bakom och
> efter ett tag var ikapp happyklungan. Mkt starkt
> kört av er två, tack för draghjälpen ;)!
>
Jepp stämmer bra, he he. Det var tur att Johan dök upp för jag började tappa hoppet om att komma i kapp klungan igen. Fast det kostade lite att flåköra sådär :)

Tack för iår det var en trevlig runda tyvärr tappade jag det mesta av
smileys hjälmarna i höjd med gränna. Hade sällskap med bla jompa, ala och bng.
Tappade tyvärr bng vid Fagerhult. Körde i div olika grupper bla en del danskar
och en kille från Trosa-Vagnhärads cykelklubb. Sista biten in från Medevi var seg
och trång med både klungor och mötande biler. Trots allt nöjd kom i mål 13.35 på
nytt personligt rekord. Nästa år blir det mer träning och rakade ben och en satsning på
sub 9. Delade boende med en cykelklubb där ett par stycken gick in på under 8.30.
En av herrarna fyller 50 nästa år och hade som mål att gå sub 8 2009.

Rullade in på 9:15 med många andra från sub10klungan.
Som nämts ovan, så var jag tvungen att stanna och pissa efter bara några mil. Typiskt. Jagade som en tok och kom ifatt cerberos+2 till (saltgurkan?) och kunde efter lite slit återansluta till klungan.
Satt med långt bak fram till första stoppet. Sen tappade jag farten lite och i jönköping hade jag tappat sub10 klungan. Låg bakom Azog ett tag, innan jag hängde på en grupp som kom bakifrån.
Så lagom till andra depåstoppet så var jag tillbaka i happyklungan. Resten av resan gick fint, å dom sista milen var riktigt fina.

Nästa år kör jag för SUB 9.

Körde med två 70cl flaskor på cyklen och en i ryggfickan. Den i ryggfickan rörde jag aldrig, och lämnade den i sista depån. Så 2 flaskor räckte mer än väl för min del om man fyller på två gånger.
Det ska jag komma ihåg tills nästa år, annars funkade det mesta bra.

Tack alla som gjorde min första VR till en behaglig resa!

Finaste förhållandena jag har varit med om på denna min 10:e Vätternrunda.
Soligt, fin medvind på västsidan och inget regn. Lagom temperatur också.

Hängde på som bäst 32 min före tidtabellen för sub10 i Fagerhult.
Vid det laget hade sub10 spruckit för länge sedan men det gick rätt
bra att hitta folk att köra med ändå, och med lite medvind gick det undan
även på egen hand. Tyckte att det kändes lite tungt och det var hjärtat
som bankade på lite för hårt. Benen kändes bra. Slog av lite på takten från
Boviken och hade det ganska tungt i motvinden efter Hammarsundet.
Unnade mig ett stopp i Medevi när jag insåg att sub10 var kört.
Belönades med fika, honungsbulle och - en barbershop-kör som sjöng i solskenet!
Rullade in på 10:36 och fick fin guldpeng runt halsen :)

saltgurkan skrev:
> ... tog en pinkpaus i Gränna och efter det
> tappade vi allt vad klungor hette ...

Samma här: Hängde med i sub10-gruppen, men efter Gränna vid planerat stopp tappade jag nästan alla,
trots påfyllning av flaskan i språngmarsch och en stressad PP. Undrar varför så gott som alla försvann?!

Tack till bossjo för trevligt sällskap från Gränna till strax efter backarna efter Jönköping.
Men jag brukar åka uppför de där backarna mycket fortare. Och denna gång var hela ekipaget 5 kg lättare? Skumt...

Jerry skrev:
>...
> Släppte sub10-klungan redan innan Hästholmen då
> det gick lite för snabbt för mig.

Jämförde med tiderna för Team 8, och sub10 rullade bara ca 2 km/h långsammare till Gränna.
Så visst gick det fort - antagligen för fort där i början.

Ursäkta att jag inte var så pratsam när jag hejade på dig Jerry i en av backarna på slutet...

Tack för i år och ett lyckat VR. Synd att klungan sprack så tidigt. Fick rigtigt bra hjälp från bla bng, kanzeo & ala mfl från strax efter Gränna. Kom in i någon snabb grupp i j-köping där kanzeo, ala och jag höll oss till Fagerhult ungefär sen tappa jag även dem men hitta en dansk klubb som körde på bra (gula tröjor). Tappade dem när jag var tvungen att ta en pp efter Karlsborg. Sen hittade Hisingen CK mig och de hängde jag med nästan ända in till mål tror det var en kvar som släppte vid Medevi. Tog mig in på 8h57min så jag är hel nöjd. Inför nästa år ska det tränas klungkörning.
TACK FÖR EN BRA RUNDA

Det talas mycket om sub 9 nästa år här i tråden. Med årets förutsättningar hade det nog varit fullt möjligt om vi kört mot det målet från början. Jag hade dock siktet inställt på en behaglig resa utan stress. Jag visste inte vilket skick jag skulle vara efter Portugal så jag valde sub 10. Sedan gick det ju väldigt behagligt hela resan förutom en liten svacka runt Hammarsunden men efter att ha tryckt rundans enda gel så kändes det bättre. Resan blev snabbare bara för att det gick så lätt för oss... ett riktigt bra klunga helt enkelt som körde trygtt och säkert -toppen!

Med liknande form, väder och folk nästa år så är sub9 fullt görbart. Men det är långt fram i tiden och det kan hända mycket på vägen dit :)

Det är roligt att läsa om alla positiva upplevelser som ni haft.

Än en gång tack för en fin tur!

No worries Bjarne, jag hade själv inte så stor lust att offra någon luft just då:-)

bng skrev:
<->
> Ursäkta att jag inte var så pratsam när jag
> hejade på dig Jerry i en av backarna på
> slutet...

Körde oxå in på 9:15 tack vare en mycket bra körning i klungan. Detta är när cykling är som bäst. Bra fart, stabil cykling, inga risker, omtänksamhet om det runt omring samt en mycket positiv "happy" stämmning i gruppen.

Tack det var toppen!

Jag var hög på endorfiner så jag åkte vidare på en 50 års fest i närheten drack vin dansade till midnatt sen slocknade jag totalt och drömde glada sub9 drönmmar ;-)

zapiens skrev:
>
> Jag var hög på endorfiner så jag åkte vidare
> på en 50 års fest i närheten drack vin dansade
> till midnatt sen slocknade jag totalt och drömde
> glada sub9 drönmmar ;-)

Hehe, värst vad energi du hade då, verkar som om det inte riktigt räckte med ett varv runt sjön, nästa gång får du köra två varv runt så att du blir ordentligt trött ;)!

Här är några Happy killar vid målet.
DSC00050.JPG ht=544

DSC00051.JPG ht=544

DSC00053.JPG ht=544

DSC00054.JPG ht=544

Man skymtar också kamraten från Bollnäs.

Ja titta vad kul där är ju många av de som gick in på 9.15!! Kul med kort Anders!

Fan vad heta vi ser ut....! till och med min Trans-Portugal tröja är ju snyggare på bild än förväntat ;) (Jag är till vänster på bild ett och min fula nuna sticket ut längst till vänster på bild två)

Lokomotivet med Bollnäs bagarn på braxerna på samtliga bilder 17006 - Peter enligt startlistan - stort tack grymma förningar!!!

I övrigt har du fått med Fornander, Rickard, Peje, Peter, Zapiens, Martin... har jag missat någon?? skönt gäng, skön stämning :)

Anders H skrev:
> Fast den där glipan mellan tröjan och
> armvärmarna ger egentligen tidstillägg;=)

Sant fult som fan men resåren börjar ge sig eller så är det dags att börja bygga överkropp :)

saltgurkan skrev:
> nästa gång får du köra två varv runt så att
> du blir ordentligt trött ;)!

Queen of the Pöl? 48 glada happyiter börjar i Motala, de första 24 i mål får en flagga, de utan får grilla och de med vänder och kör runt sjön åt andra hållet. De tolv första från det varvet får en flagga, osv.

Värt att konstatera är ju också att vi hade rundans klart bästa markering av gruppen i och med smilegubbarna. Trots att det var mycket folk i början kunde man lätt hålla koll att man hängde med även om det kom endel folk mellan en själv och de andra i happyklungan. Under senare delar av loppet kunde man hitta igen folk att köra med även om man inte kände igen dem i övrigt. Vår markering syntes överlägset bäst! Min kompis som några av er träffade på restaurangen på fredagen körde på lite drygt 14 timmar men har numera satt en smilegubbe på sin kaffekopp som inspiration!

/Ala

Undrar om vi blir kopierade till nästa år? En bild säger mer än tusen ord, det är så här vi happyiter känner oss:

Bilagor

• HappyVättern.jpg
    HappyVättern.jpg
    81.7 KB · Besök: 42
Kan man patentera eller varumärkesskydda "happygubbarna" som markering på Vättern? :)
Mycket bra ideé Zapiens för det var väl du som kläckte det med smliey-gubbarna! Fungerade klockrent!!!

Grundidén slängde jag fram Anders_H förädlade den med att hitta just dessa med reflex hos Claes Ohlson. Han kan säkert får provision därifrån ;-)

Det var riktigt snyggt att ligga långt bak i klungan i början och se morgonsolen blänka i ett trettital glada Happy reflexer framför.

Tillbaka
Topp