Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Pfaff sa:Bengt-re sa:ozzian89 sa:OK, tackar.
bike 24 var ju lite billigare och jag antar att det är en seriös firma då jag läst lite tips från er om dem innan.
är det något annat som behöver köpas, jag har ju inga verktyg till att byta vajrar, endast insexnykelsats och verktyg för att byta slang.
jag beställer väl 2 set med en gång.
Vajertång är bra att ha. De som är anpassade för cykelvård brukar kunna klippa höljen också samt pressa ändpluppar. Det går annars kapa med dremmel/vinkelslip eller så men enklare och trevligare med en bra tång.
Annars behövs inga avancerade verktyg. Någon insexnyckel för att lossa/dra dit vajerlåsen på växlsrna/bromsarna och en skruvmejsel för att justera växeln. Det är ett rätt enkelt jobb om man gör det i tid. Väntar man för länge med växelvajer så är det bra mycket mer jobb - ofta måste man lossa hela reglage för att komma åt och få bort allt av gamla vajern.
Det heter väl insektsnyckel? ?
Jag kör i åratal med samma vajrar utan minste tecken på slitage. Men bromsar väl för lite antar jag.
Bengt-re sa:Pfaff sa:Bengt-re sa:ozzian89 sa:OK, tackar.
bike 24 var ju lite billigare och jag antar att det är en seriös firma då jag läst lite tips från er om dem innan.
är det något annat som behöver köpas, jag har ju inga verktyg till att byta vajrar, endast insexnykelsats och verktyg för att byta slang.
Vajertång är bra att ha. De som är anpassade för cykelvård brukar kunna klippa höljen också samt pressa ändpluppar. Det går annars kapa med dremmel/vinkelslip eller så men enklare och trevligare med en bra tång.
Annars behövs inga avancerade verktyg. Någon insexnyckel för att lossa/dra dit vajerlåsen på växlsrna/bromsarna och en skruvmejsel för att justera växeln. Det är ett rätt enkelt jobb om man gör det i tid. Väntar man för länge med växelvajer så är det bra mycket mer jobb - ofta måste man lossa hela reglage för att komma åt och få bort allt av gamla vajern.
Jag kör i åratal med samma vajrar utan minste tecken på slitage. Men bromsar väl för lite antar jag.
Växelvajer med STI reglage där växelvajerhöljet går under styrlindan håller inte så länge. Den böjs för brant.
Pfaff sa:Bengt-re sa:Pfaff sa:Bengt-re sa:ozzian89 sa:OK, tackar.
Växelvajer med STI reglage där växelvajerhöljet går under styrlindan håller inte så länge. Den böjs för brant.
STI? Nja, jag har ju mest Campagnolo ?
ozzian89 sa:ja det är ju kombinerad växel o bromshandtag på min, men jag ska väl fortfarande köpa det som länkades till, bike24 eller biltemas grejor?
ozzian89 sa:Cykeln var annars jättefin, men jag funderar lite på om den är i minsta laget, hur mäter man storleken?
jag vet ju inte om den är liten, storlek 54 ska det vara, men var ser jag den siffran?Spacekitty sa:ozzian89 sa:Cykeln var annars jättefin, men jag funderar lite på om den är i minsta laget, hur mäter man storleken?
Jag skrev ju det. Du har storlekssiffran och sen tittar du i geometritabellen från tillverkaren. Den såg att vara mindre än min förra cykel som var liten och du är längre än mig.
ozzian89 sa:Jag testade 15km idag, framväxeln strulade, kollade med säljaren, det ska går att ställa in, frågan är om JAG kan
Cykeln var annars jättefin, men jag funderar lite på om den är i minsta laget, hur mäter man storleken?
kanske man skulle satsat på en gravecykel istället?
Kan ju meddela till er glädje att jag har många mils träning innan jag klarar 30 mil.
sista km hade jag ont i baksida lår. men har ej cyklat över 3km på 20 år!
Här finns lite info. Ser ut som att 54:a rekommenderas för 170-180 lång cyklist.ozzian89 sa:jag vet ju inte om den är liten, storlek 54 ska det vara, men var ser jag den siffran?Spacekitty sa:ozzian89 sa:Cykeln var annars jättefin, men jag funderar lite på om den är i minsta laget, hur mäter man storleken?
Jag skrev ju det. Du har storlekssiffran och sen tittar du i geometritabellen från tillverkaren. Den såg att vara mindre än min förra cykel som var liten och du är längre än mig.
var hittar jag denna tabell, google ville inte?
ozzian89 sa:den växlade hemma när jag spände vajern, men kan vara så enkelt att vajern är slut, den har traslat sig lite där man skruvar fast den nere vid hjulet(heter det kassett ?)
alltså att den är för svag för att orka ställa om till stora hjulet.
ozzian89 sa:den växlade hemma när jag spände vajern, men kan vara så enkelt att vajern är slut, den har traslat sig lite där man skruvar fast den nere vid hjulet(heter det kassett ?)
alltså att den är för svag för att orka ställa om till stora hjulet.
Byta styrtapp och flytta sadel är ju inte skitsvårt direkt.ozzian89 sa:Men frågan är om den inte är för liten
Det är inte storlek - det är stel cyklist :-)ozzian89 sa:ja styrtapp kan jag byta, men det går inte höja den väl?
så att styret blir några cm högre.
Flytta fram sadeln lite istället (imho)ozzian89 sa:läste just att man kan korta styrtappen för att slippa byta cyklist:):)
emmer sa:Flytta fram sadeln lite istället (imho)ozzian89 sa:läste just att man kan korta styrtappen för att slippa byta cyklist:):)
ozzian89 sa:ja styrtapp kan jag byta, men det går inte höja den väl?
ozzian89 sa:ja styrtapp kan jag byta, men det går inte höja den väl?
ozzian89 sa:emmer sa:Flytta fram sadeln lite istället (imho)ozzian89 sa:läste just att man kan korta styrtappen för att slippa byta cyklist:):)
men ska inte knäet vara i lod med tån när knäet är i 90 grader?
Den går iofs att vända på, men med så mycket spacers under så ska det inte behövas...ozzian89 sa:den går ej att vinkla vad jag förstår.
ozzian89 sa:Jag kollade med knä- stortåleden och jag kan flytta fram sadeln minst 1 cm, så där börjar jag,
tyvärr så var det väl sista cykeldagen idag, nu kommer det minusgrader.
115 mm är styrtappen idag, den går ej att vinkla vad jag förstår.
Vad?NickPick sa:Jäklar.
Det tar ju inte alls hänsyn till den hyfsat viktiga aspekten rygglängd.Pfaff sa:Ett bra utgångspunkt för att ställa avståndet sadel-styre är att sätta armbågen mot sadelspetsen. Då skall fingertoppen på långfingret vidröra styret.
Jag brukar nå till ungefär centrum stolpen.Pfaff sa:Ett bra utgångspunkt för att ställa avståndet sadel-styre är att sätta armbågen mot sadelspetsen. Då skall fingertoppen på långfingret vidröra styret.
ozzian89 sa:Det saknas 50mm från fingerspets till styret, ej centrum av styret utan kanten.
kan jag alltså flytta mycket mer n 15mm?