Vättern cykel

Vättern cykel
Pfaff sa:
Bengt-re sa:
ozzian89 sa:
OK, tackar.
bike 24 var ju lite billigare och jag antar att det är en seriös firma då jag läst lite tips från er om dem innan.
är det något annat som behöver köpas, jag har ju inga verktyg till att byta vajrar, endast insexnykelsats och verktyg för att byta slang.
jag beställer väl 2 set med en gång.

Vajertång är bra att ha. De som är anpassade för cykelvård brukar kunna klippa höljen också samt pressa ändpluppar. Det går annars kapa med dremmel/vinkelslip eller så men enklare och trevligare med en bra tång.

Annars behövs inga avancerade verktyg. Någon insexnyckel för att lossa/dra dit vajerlåsen på växlsrna/bromsarna och en skruvmejsel för att justera växeln. Det är ett rätt enkelt jobb om man gör det i tid. Väntar man för länge med växelvajer så är det bra mycket mer jobb - ofta måste man lossa hela reglage för att komma åt och få bort allt av gamla vajern.

Det heter väl insektsnyckel? ?

Jag kör i åratal med samma vajrar utan minste tecken på slitage. Men bromsar väl för lite antar jag.

Växelvajer med STI reglage där växelvajerhöljet går under styrlindan håller inte så länge. Den böjs för brant.

Vättern cykel
Bengt-re sa:
Pfaff sa:
Bengt-re sa:
ozzian89 sa:
OK, tackar.
bike 24 var ju lite billigare och jag antar att det är en seriös firma då jag läst lite tips från er om dem innan.
är det något annat som behöver köpas, jag har ju inga verktyg till att byta vajrar, endast insexnykelsats och verktyg för att byta slang.

Vajertång är bra att ha. De som är anpassade för cykelvård brukar kunna klippa höljen också samt pressa ändpluppar. Det går annars kapa med dremmel/vinkelslip eller så men enklare och trevligare med en bra tång.

Annars behövs inga avancerade verktyg. Någon insexnyckel för att lossa/dra dit vajerlåsen på växlsrna/bromsarna och en skruvmejsel för att justera växeln. Det är ett rätt enkelt jobb om man gör det i tid. Väntar man för länge med växelvajer så är det bra mycket mer jobb - ofta måste man lossa hela reglage för att komma åt och få bort allt av gamla vajern.

Jag kör i åratal med samma vajrar utan minste tecken på slitage. Men bromsar väl för lite antar jag.

Växelvajer med STI reglage där växelvajerhöljet går under styrlindan håller inte så länge. Den böjs för brant.

STI? Nja, jag har ju mest Campagnolo ?

Vättern cykel
Pfaff sa:
Bengt-re sa:
Pfaff sa:
Bengt-re sa:
ozzian89 sa:
OK, tackar.

STI? Nja, jag har ju mest Campagnolo ?

Meh...

Kombinerade växel och bromshandtag då....

Gott Nytt År!

Vättern cykel
ozzian89 sa:
ja det är ju kombinerad växel o bromshandtag på min, men jag ska väl fortfarande köpa det som länkades till, bike24 eller biltemas grejor?

Ja. Vi bara gubbgnatas lite. STI är shimanos benämning på kombinerade reglage, men även campa och SRAM gör ju också liknande lösningar, men då heter de inte STI.

CAMPA har väl btw andra ändpluttar så då är det annan vajer om jag inte minns fel. Länge sedan jag körde campa.

Vättern cykel
Testade 15km idag men cykeln strular med framväxeln, vad gäller vid en blocketaffär?
Jag tittade ju på den o cyklade 200m och betalade, får man skylla sig själv då?

Han sa ioförsig att allt ska fungera.

Sen känns den liten, hur bedömer man det?

Vättern cykel
Jag testade 15km idag, framväxeln strulade, kollade med säljaren, det ska går att ställa in, frågan är om JAG kan

Cykeln var annars jättefin, men jag funderar lite på om den är i minsta laget, hur mäter man storleken?
kanske man skulle satsat på en gravecykel istället?

Kan ju meddela till er glädje att jag har många mils träning innan jag klarar 30 mil.
sista km hade jag ont i baksida lår. men har ej cyklat över 3km på 20 år!

Vättern cykel
ozzian89 sa:
Cykeln var annars jättefin, men jag funderar lite på om den är i minsta laget, hur mäter man storleken?

Jag skrev ju det. Du har storlekssiffran och sen tittar du i geometritabellen från tillverkaren. Den såg att vara mindre än min förra cykel som var liten och du är längre än mig.

Vättern cykel
Spacekitty sa:
ozzian89 sa:

Jag skrev ju det. Du har storlekssiffran och sen tittar du i geometritabellen från tillverkaren. Den såg att vara mindre än min förra cykel som var liten och du är längre än mig.
jag vet ju inte om den är liten, storlek 54 ska det vara, men var ser jag den siffran?
var hittar jag denna tabell, google ville inte?

Vättern cykel
ozzian89 sa:
Jag testade 15km idag, framväxeln strulade, kollade med säljaren, det ska går att ställa in, frågan är om JAG kan

kanske man skulle satsat på en gravecykel istället?

Kan ju meddela till er glädje att jag har många mils träning innan jag klarar 30 mil.
sista km hade jag ont i baksida lår. men har ej cyklat över 3km på 20 år!

Härligt!

Justera framväxeln är inte lika enkelt som bakvägen, men på vilket sätt var det problem?

Det går rimligt bra att förstora cyklar med setback stolpe och längre styrstam.

Vättern cykel
den växlade hemma när jag spände vajern, men kan vara så enkelt att vajern är slut, den har traslat sig lite där man skruvar fast den nere vid hjulet(heter det kassett ?)

alltså att den är för svag för att orka ställa om till stora hjulet.

Vättern cykel
ozzian89 sa:
Spacekitty sa:
ozzian89 sa:

jag vet ju inte om den är liten, storlek 54 ska det vara, men var ser jag den siffran?
var hittar jag denna tabell, google ville inte?
Här finns lite info. Ser ut som att 54:a rekommenderas för 170-180 lång cyklist.
http://www.velo.se/cykling/velo-se-racertest-crescent-giga-tal-att-uppgraderas/

Vättern cykel
ozzian89 sa:
den växlade hemma när jag spände vajern, men kan vara så enkelt att vajern är slut, den har traslat sig lite där man skruvar fast den nere vid hjulet(heter det kassett ?)

alltså att den är för svag för att orka ställa om till stora hjulet.

Låter som ny vajer och börja ställa in från början. Länken ovan lär ge dig nog med instruktioner. Ta det lugnt och få det bra! Väljusterade framväxlar gör livet roligare!

Vättern cykel
Ställa in framväxel.
Justera växelföraren så den är parallell med kedjan - längs kedjans längd - när den ligger på stora klingan och något utanför mitt på kassett.
Spänn vajern så kedjan går på stora lingon utan att skrapa mot, med reglaget i läge för stora klingan.
Ställ yttre stop så att kedjan inte hoppar utanför stora klingan när man trycker reglaget i bott
Ställ inre stopp så kedjan inte hoppar innanför och inte skrapar mot när den ligger något utanför mitt på kassetten.
Gör några växlingar up och ner och kolla igenom punkterna igen.

(Nota bene dock att det var ett tag sedan jag giddrade med Shimanos växlar - jag tycker dom är lite kitsligare än SRAM och Campa)

Vättern cykel
jag har insett att en ny vire är ett måste, jämför jag främre och bakre växel så går främre mycket kärvare, antagligen skadad vire.

Men frågan är om den inte är för liten, jag skulle antagligen åkt till en handlare istället.
men tyckte en knappt använd giga för 8000kr var skitbilligt.....
så jag har tre val:
Lämna in för byte/inställning av framväxel( kostar väl 500kr)
Klaga på säljaren och försöka häva köpet(än så länge är han behjälplig)
Byta in den mot en ny hoj hos en säljare, vilka nu som byter in.( vad man nu får i inbyte)

Men jag har iallafall fått känna vad kul det är med en riktig hoj, tänk vad kul när den fungerar till 100%

Vättern cykel
Äh bara läs park tool instruktionen och köp lite wire.
Justera storlek allt eftersom.
Kommer antagligen att bli tillräckligt bra för att få dig att veta om du vill satsa herrejössesmycket pengar på en ny om ett par år, fortsätta som det är eller sluta cykla.

Vättern cykel
Om, du tyckte 8000 var skitbilligt så är det nog värt att ta med hojen till en cykelverkstad som fräschar upp den med nya vajrar. Kan nog vara en idé att lägga till några hundralappar och be dom serva den. Utgår från att du själv inte är kunnig/intresserad av att meka med den, då är det bättre att betala någon som är det :)

Vättern cykel
jag kan ju ringa runt i morgon och höra vilka i växjö som kan, jag hörde att sportsman tar 12-1300 för en årlig kontroll, men kanske billigare att bara byta virer.

Vättern cykel
Det är tyvärr omöjligt att utifrån endast din längd och en storlekssiffra för cykeln säga om den är för liten eller inte. Storleksangivelser som t ex 54 är väldigt oprecisa och kan skilja sig betydligt mellan olika tillverkare. Det finns såklart massor av vägledning på internet, men att sålla bland all mer eller mindre användbar info är inte helt enkelt.

Kanske finns det möjlighet att hos någon mer eller mindre lokal cykelhandlare få hjälp med att avgöra om cykeln passar dig skapligt eller inte alls? Om den passar så är det läge göra en grundläggande anpassning till dig, samt justera växlar bromsar eller vad som med kan behöva fixas. Som sagt, det är lättare att få till positionen på en för liten cykel än på en för stor.

Vättern cykel
ovan.jpg

sida.jpg

Jag kollade med knä- stortåleden och jag kan flytta fram sadeln minst 1 cm, så där börjar jag,
tyvärr så var det väl sista cykeldagen idag, nu kommer det minusgrader.
115 mm är styrtappen idag, den går ej att vinkla vad jag förstår.

Senast ändrad:
Vättern cykel
jo, vända gör väl 1 cm?

men jag flyttar sadeln först, annars måste det väl finnas en kortare styrtapp, de kan väl ej kosta så mycket?
Jag ringer i morgon bitti om vajerbyte, går som sagt inte cykla nu på 3-4 dagar, kanske inte på länge.

Vättern cykel
ozzian89 sa:
Jag kollade med knä- stortåleden och jag kan flytta fram sadeln minst 1 cm, så där börjar jag,
tyvärr så var det väl sista cykeldagen idag, nu kommer det minusgrader.
115 mm är styrtappen idag, den går ej att vinkla vad jag förstår.

Vänd på den då höjs styret ett par cm.

Men! Är gaffelröret i kolfiber är det noga med att dra med rätt moment! Det står säkert på styrstammen, 5 nm eller så.

Senast ändrad:
Vättern cykel
Ett bra utgångspunkt för att ställa avståndet sadel-styre är att sätta armbågen mot sadelspetsen. Då skall fingertoppen på långfingret vidröra styret.
Justera därifrån, byt ev styrstam kortare/längre. De finns i 10 mm intervaller från 60-130 mm.
Och cykeln blir inte nervös med kortare stam vad som än sägs.

Vättern cykel
Pfaff sa:
Ett bra utgångspunkt för att ställa avståndet sadel-styre är att sätta armbågen mot sadelspetsen. Då skall fingertoppen på långfingret vidröra styret.
Jag brukar nå till ungefär centrum stolpen.
Iofs gillar jag lite mindre ramar och noll off-set men jag kanske har väldigt korta underarmar :-)

Tillbaka
Topp