Vätternrundan, Rekord?

• Trådstartare Trådstartare ee
  • Start datum Start datum
Vätternrundan, Rekord?
Ni kan ju alltid jämföra med Milano-San Remo som är 298 km. Snabbaste tiden är 6h 25min 6s vilket ger ett snitt på 46.4 km/h.

/Staffan

Senast redigerad av en moderator:
Vätternrundan, Rekord?
Är det inte ganska svårt att få nåt klokt ut av att jämföra tider från olika år?

edit:För att inte tala om olika lopp. :-)

Vätternrundan, Rekord?
ST skrev:
-------------------------------------------------------
> Ni kan ju alltid jämföra med Milano-San Remo som
> är 298 km. Snabbaste tiden är 6h 25min 6s vilket
> ger ett snitt på 45.8 km/h.

Nja. Milano-San Remo går från Milano till San Remo. Är det nordost-vind så är det medvind hela vägen.

Vätternrundan, Rekord?
Det e sant, men det är lite mer backar längs Liguriens kust än runt Vättern

JT skrev:
> ST skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ni kan ju alltid jämföra med Milano-San Remo
> som
> > är 298 km. Snabbaste tiden är 6h 25min 6s
> vilket
> > ger ett snitt på 45.8 km/h.
>
> Nja. Milano-San Remo går från Milano till San
> Remo. Är det nordost-vind så är det medvind
> hela vägen.

Vätternrundan, Rekord?
"Supertramps 209W med 39 km/h i snitt " 209 watt e en hastighet runt 31km/h såvida supertramps inte väger under 50 kilo. Och att ligga på rulle och snitta 39km/h, så borde man nog behöva trycka i lite mer än 31km/h (209)watt

Vätternrundan, Rekord?
Visst är det ett motionslopp men vad spelar det för roll? Så länge det finns en start och ett mål kommer folk att köra på tid för att se hur fort de kan köra denna sträcka, kalla det tävling, motionslopp, lopp, runda, hobby, gurksvängen, det spelar ingen roll.

Jag gissar att i alla fall en 11-12.000 av de 15.000 som startade hade ett "mål", antingen att förbättra sin tid från tidigare VR, en "VR-premiärtid", ett vad med polare etc.

De killarna/gubbarna som började VR hade väl också målet att köra fortare varje år, från att ha varit helt otränade första gången (har för mig jag läst det någonstans).

Det trevliga med den här typen av begivenheter är väl att snabb som långsam kan delta och når man sina individuella mål kan man åka hem nöjd, om man missar får man ta nya tag till nästa år.

skogsvakt skrev:
> Så här tycker jag, Vättern är väl ett
> motionslopp? Vem bryr sig om tidtagning och
> resultat? Vill man cykla på tid finns det ju
> riktiga tävlingar.

Vätternrundan, Rekord?
MinC skrev:
> "Supertramps 209W med 39 km/h i snitt " 209 watt
> e en hastighet runt 31km/h såvida supertramps
> inte väger under 50 kilo. Och att ligga på
> rulle och snitta 39km/h, så borde man nog behöva
> trycka i lite mer än 31km/h (209)watt

Supertramp mätte sin effekt till just 209W med ett Powertapnav. Och han snittade 39 km/h. Men den tråden kanske du missade?

Vätternrundan, Rekord?
Yes missade ja,, då 209 watt ger mig ett snitt på 31 km/h och jag väger 64, så känns det skumt att han skulle ha ett snitt på 39, med 209 watt även om han ligger på rulle. då 270ichwatt ger 40 i snitt för en cyklist på 65-70kg.. och även om man frihjular en hel del, så låter 209 lågt :) Men det stämmer säkert :), 31.5km/h e vad man teoretiskt borde cykla om man skall ligga på rulle i 45km/h

Vätternrundan, Rekord?
JT skrev:
> skogsvakt skrev:
> -----
> > Håller med Garry där.
> >
> > Så här tycker jag, Vättern är väl ett
> > motionslopp? Vem bryr sig om tidtagning och
> > resultat? Vill man cykla på tid finns det ju
> > riktiga tävlingar.
>
> Men allvarligt? Vem försöker man egentligen lura
> när man gör såna uttalanden? Med tanke på hur
> många SUB-X-grupper det finns i klubbar och på
> happy så är det nog jävligt många som bryr
> sig, framförallt vilken tid man har. Nu får man
> förvisso reda på sin tid. Nästan. Man får reda
> på tidpunkterna man passerar kontrollerna. Precis
> som om det skulle "dölja" ett resultat.
> Patetiskt.
> Personligen så begriper jag inte vilken
> sagovärld SCF lever i som på allvar tror att man
> på någon form av dagispedagogik ska låtsas som
> att det inte är "tävling".
> Alla får medalj och ingen tid och resultat. Men
> oj så svenskt och trevligt. Gulligull och
> bomullspluttinutt. Det verkar dock bara var
> landsvägscykel som detta gäller. Stockholm
> maraton? Vasaloppet? Göteborgsvarvet?
> Lidingöloppet? Tidtagning. Tävling.
> Det går alldeles utmärkt att köra
> cykelmotionslopp i tävlingsform. Det finns massor
> med exempel på detta nere i europa. Med
> tidtagning. Och resultat. Och prispengar. Och
> avspärrade vägar.
>
> Vad är problemet?

inget problem, men man startar faktiskt inte samtidigt så förhållandena är ju troligen olika. Så en helt rättvis jämförelse av tider blir det inte. Men visst är det kul att göra det ändå. ;)

Vätternrundan, Rekord?
Vätternrundan tror jag har gått som elitlopp tidigare. Jag tror de körde på 6.50 något år och då 15km längre och Övralidsbacken som extra krydda strax innan Motala.

Vätternrundan, Rekord?
bugge skrev:
> inget problem, men man startar faktiskt inte
> samtidigt så förhållandena är ju troligen
> olika. Så en helt rättvis jämförelse av tider
> blir det inte. Men visst är det kul att göra det
> ändå. ;)

Man startar inte samtidigt på Lidingöloppet eller Vansbrosimmet heller men där får man en placering ändå, fast iofs så kanske de bästa är seedade och startar i samma startgrupp så då är det väl lika villkor för dom iaf ;). Inte för att jag bryr mig så värst mkt om en placering, vätternrundan är skoj bara för att det är ett tokigt långt lopp som ska cyklas så snabbt som möjligt och där man knappast klarar sig så värst jättebra utan att sammarbeta med andra. Det finns iofs vissa undantag där ;)..

Vätternrundan, Rekord?
jag kan vara hare och sen så cyklar jag i förväg och hjälper till med ett depåstopp enbart för finaxgänget i fagerhult

sen kanske jag lägger mig på rulle;)

Vätternrundan, Rekord?
man hör så mycket.

Hörde att de cyklade på omkring 7 timmar på tävling på sextiotalet nån gång. En släktings chef var tävlingscyklist då och kom 4a på 7.04.

En gubbe på Roslagsvåren i år hörde jag säga att han (och en till tror jag...) cyklade tvåmannatempo på 8.12 på oljegruset som smyckade vägarna då, när det nu var.

Vätternrundan, Rekord?
Obs att jag vill ha en ny form av tävlingsregler som ger möjlighet till riktiga Gran Fondo. Varför inte 10000 som startar samtidigt och total kaos ca 10 minuter åt gången på vägen som flyttar med loppet istället för delvis kaos i många timmar?

Lidingloppet är sanktionerat av Fridrottsförbundet
Cykellopp av Cykelförbundet.

Fridrottsförbundet och Cykelförbundet är med i RF (Riksidrottsförbundet). I RF stadgarna står det att varje person som tävlar i sanktionerade lopp ska ha klubbtillhörighet i en RF förening ansluten till förbundet som har gett sanktion.
Fridrottsförbundet skiter i detta och använder sund förnuft, man tillåter vem som helst att tävla i Lidingöloppet oavsett om man har klubbtillhörighet eller inte. (Man bryter mot RF stadgar).
SCF (via GS) kräver att SCF föreningar ska följa denna RF paragrafen. (SCF bryter inte mot RF stadgar).
Jag hade ett försök att vi skulle förslå en ändring av RF paragrafen men fick inget gehör.
Scenario:
Intresserde motionären: "Hej, jag skulle vara med i ert lopp, hur går det till?"
Cykelförening: Du ska ha licens.
Intresserde motionären: "Hur går det till?"
Cykelförening: Du ska hitta en lokal förening som har tid för dig och som har ett lösenord och som kan hjälpa dig skaffa en licens från ett stelbent system som skickar fakturan med OCR nummret till klubben och inte till dig. Din förening ska ge dig tillstånd till att tävla. Om du tävlade för en annan förening ifjol ska de skicka in ett fribrev så du kan tävla för en ny förening.
Intresserde motionären "Jag återkommer".
Tio minuter senare....
Intresserde motionärer: "Hej, jag skulle vara med i ert lopp, hur går det till?"
Löpförening: Anmäl via hemsidan, inget mer behovs
Intresserde motionären: "Bra, hur enkelt!"

Att cykel tappar bort blivande tävlingscyklister till andra idrotter är ganska självklart.

Iofs har GS:en rätt men det är inte bra för utveckling av tävlingscykling. De som tycker som mig som skulle kunna göra något åt det har gett upp för länge sedan. Det tar årtal att ändra eller påverka SCF och de flesta står inte ut med det. Om det nu finns en övervägande del som tycker som jag så kan vi försöka tillsammans via föreningar och distrikt nästa mars.

Målsättning är att tillåter vem som helst att tävla i alla klasser i Gran Fondo liknande lopp utan krav på förening eller licens. Allt för att göra det enklare för cyklister att tävla.

Man borde också kanske tillåta langning med langningsträckor under motionslopp. Idag är langning förbjudet under motionslopp. Cyklister med tävlingslicens som tar emot langning under motionslopp kan riskera böter och avstängning för "osportslig uppträdandet".

Visst jämför folk tider men jag tycker de flesta vill bara jämföra sig med andra som är med på matchen.

Vätternrundan, Rekord?
OMG! det var en långt inlägg!
Men alla det du säger stämmer.
Det verkar som SCF vill göra sig av med cyklister. Om de vill kan jag gå ur redan nu ;-)

Vätternrundan, Rekord?
JT skrev:
> Lidingöloppet? Tidtagning. Tävling.
> Det går alldeles utmärkt att köra
> cykelmotionslopp i tävlingsform. Det finns massor
> med exempel på detta nere i europa. Med
> tidtagning. Och resultat. Och prispengar. Och
> avspärrade vägar.
>
> Vad är problemet?

Tja, ex att det kanske är svårt att få tillstånd från polisen
att spärra av 300 km landsväg under ca 24 timmar för Vätternrundan?

Att olika andra cykelmotionslopp också kanske har svårt att få tillstånd
från polisen för att spärra xx km landsväg under yy timmar?

Jag vet inte, det kan vara så.

Å andra sidan...av gammal vana kanske klubbarna bara fortsätter med motionsloppen som förut
och försöker inte få tillstånd att spärra av?

Än en gång, jag vet inte, men jag tror att polisen kan vara lite motsträvig.

Min bestämda uppfattning är att det tyvärr finns alldeles för lite cykelkultur i Sverige
för att avspärrningar skulle tillåtas i någon omfattning.

/Fedde

Vätternrundan, Rekord?
MinC skrev:
> Yes missade ja,, då 209 watt ger mig ett snitt
> på 31 km/h och jag väger 64, så känns det
> skumt att han skulle ha ett snitt på 39, med 209
> watt även om han ligger på rulle. då
> 270ichwatt ger 40 i snitt för en cyklist på
> 65-70kg.. och även om man frihjular en hel del,
> så låter 209 lågt :) Men det stämmer säkert
> :), 31.5km/h e vad man teoretiskt borde cykla om
> man skall ligga på rulle i 45km/h

Jag har märkt att det är extremt stor skillnad på den effekt som går att ligga på rulle långt bak i två led jämfört med att ligga på rulle i ett led. Det är därför som en stor belgisk kedja som vi körde på upp mot en 50 man är otroligt effektiv.

39-40km/t med ett led som snurrar med en 7-8 man (våra pass på Färingsö) brukar ligga på ungefär kring 270W. Har även kört samma sträcka solo en gång, 257W / 32,9 km/t (vädligt blåsigt dock vilket gör effekten lite högre även när man startar och stoppar på samma ställe).

Analythic cyclings defaultvärden på frontarea och Cw ger väldigt låga effektvärden. Är det för tempocyklar kanske?

Enligt häftet som följde med min powertap så ökar luftmotståndet typiskt med kroppsvikten^0,425. Alltså tex en 10% tyngre cyklist har drygt 4% större luftmotstånd. Jag väger f.ö. ca 78kg.

Vätternrundan, Rekord?
fedde skrev:
> Att olika andra cykelmotionslopp också kanske har
> svårt att få tillstånd
> från polisen för att spärra xx km landsväg
> under yy timmar?

Det går tydligen utmärkt att spärra av delar av både göteborgs och stockholms centrum för göteborgsvarv respektive stockholm maraton. Det handlar inte praktikalitet och logistik. Det är en attitydfråga.

fedde skrev:
> Min bestämda uppfattning är att det tyvärr finns alldeles för lite cykelkultur i Sverige
> för att avspärrningar skulle tillåtas i någon omfattning.

Absolut. Det som är så märkligt är att SCF verkar inte vilja förbättra cykelkulturen i Sverige. Det borde ju vara deras huvudsakliga uppgift. Om det nu inte är det där magiska och tämligen obegripliga "projektet" som diskuterades i en tråd för några veckor sedan.

Vätternrundan, Rekord?
Man skal aldrig vara med i förbund, föreningar eller något liknande.
Om det funnits cykel kultur i sverige, då hade folk kanske cyklat vättern runt på ett givet datum UTAN arrangörer, utan tillåtelse.
Se på andra såkallade länder, där kan tusentals samlas vid olika spektakel på grund av kultursammanhörighet.
Det är tankeverksamheten inuti de svenska såkallade motionärerna som är problemet, ett hävdelsebehov och en avsaknad av korrekt inställning till sport och kamp.
Problemet i dagens idrott är att allt skall vara arrangerat, allt skall vara inom vissa ramar och regler. Detta leder till fusk, mindervärdeskomplex, doping och en maffiaattityd hos arrangörerna.
Dessutom tycker jag det är helt sinnessjukt att liggister inte får deltaga i vättern runt, snacka om att motarbeta och döda utvecklingen inom cyklismen.
Cyklen kan klå bilen malmö - stockholm om den får åka på räls och drivas av flertalet cyklister.
Om det finns någon kunnig matematiker som gillar watt, aerodynamik, massa och rullmotstånd kan ju denne räkna ut hur många watt som krävs för 200 km/h på räls i en SUPER strömlinjeformad body.

DESSUTOM hade en liggist i en bra kokong knäckt alla som någonsin har och kommer cykla runt vättern.
Citerar från en kokong man
"I can go 60 kph (37 mph) at 80 rpm cadence with 160 watts of power input."
Det betyder även att herr supertramp eller vem det nu va som hade 209 watt eller va det var, hade haft en snittfart på dryga 67 km/h med en rejält bra kokong.
Dvs en tid runt vättern på 4 timmar och 30 minuter.
Tänk då en riktigt bra cyklist i en kokong.
Sådana spektakulära siffror hade startat en debbatt i sverige, och en oönskad revolotion mot motordrivna fordorn, DVS bilar!

DESSUTOM kan cyklar flyga, varför satsas inte forskningsanslagen världen runt om global uppvärming p ådetta område istället,,, jo därför att då skulle människan få aldeles för stor frihet.
Räcker det inte med att dom förbjöd hästar och transport med hästar.
Snart kommer de vilja förbjuda cyklen speciellt om den börjar flyga, eller åka snabbare än X 2000.

Vätternrundan, Rekord?
Mike_Dee skrev:
> DESSUTOM hade en liggist i en bra kokong knäckt
> alla som någonsin har och kommer cykla runt
> vättern.
> Citerar från en kokong man
> "I can go 60 kph (37 mph) at 80 rpm cadence with
> 160 watts of power input."
> Det betyder även att herr supertramp eller vem
> det nu va som hade 209 watt eller va det var, hade
> haft en snittfart på dryga 67 km/h med en rejält
> bra kokong.
> Dvs en tid runt vättern på 4 timmar och 30
> minuter.
> Tänk då en riktigt bra cyklist i en kokong.
> Sådana spektakulära siffror hade startat en
> debbatt i sverige, och en oönskad revolotion mot
> motordrivna fordorn, DVS bilar!
>

Jag skulle kunna köra runt vättern på 2h med bil, leta fram någon kokongman som slår det :)

Vätternrundan, Rekord?
Jag kan göra som sköldpaddan i sagan som förekommer i ett avsnitt av Drutten och Gena. Jag hoppar av cykeln strax efter start och gömmer mig i en buske tills alla andra kört runt pölen. Sen hoppar jag fram och ropar "Jag är redan här".

Vätternrundan, Rekord?
Mike_Dee skrev:
> DESSUTOM kan cyklar flyga, varför satsas inte
> forskningsanslagen världen runt om global
> uppvärming p ådetta område istället,,, jo
> därför att då skulle människan få aldeles
> för stor frihet.
> Räcker det inte med att dom förbjöd hästar och
> transport med hästar.
> Snart kommer de vilja förbjuda cyklen speciellt
> om den börjar flyga, eller åka snabbare än X
> 2000.

Mike har tagit fram den extra stora pukan ikväll...

Vätternrundan, Rekord?
alarix skrev:
> Jag vill köpa flygcykel. Finns det billigare i
> tyskland?

Ja, men dom svarar inte på mail.

Vätternrundan, Rekord?
Happen skrev:
> Mike_Dee skrev:
> > DESSUTOM hade en liggist i en bra kokong
> knäckt
> > alla som någonsin har och kommer cykla runt
> > vättern.
> > Citerar från en kokong man
> > "I can go 60 kph (37 mph) at 80 rpm cadence
> with
> > 160 watts of power input."
> > Det betyder även att herr supertramp eller vem
> > det nu va som hade 209 watt eller va det var,
> hade
> > haft en snittfart på dryga 67 km/h med en
> rejält
> > bra kokong.
> > Dvs en tid runt vättern på 4 timmar och 30
> > minuter.
> > Tänk då en riktigt bra cyklist i en kokong.
> > Sådana spektakulära siffror hade startat en
> > debbatt i sverige, och en oönskad revolotion
> mot
> > motordrivna fordorn, DVS bilar!
> >
>
> Jag skulle kunna köra runt vättern på 2h med
> bil, leta fram någon kokongman som slår det :)

Tjena!

Jag skulle kunna göra det på 1,5 på båge.. Ska vi starta ett motordrivet VR??

Vätternrundan, Rekord?
Haken med att det inte går att kalla VR tävling ligger väl i den fnattiga starten?

De löptävlingar som nämns ovan har alla det gemensamt att de som är snabbast startar först baserat på tidigare prestationer, liksom i alla riktiga cykeltävlingar, exempelvis LL-cupen i MTB. Egentligen vore det inga problem att göra samma sak med VR. Start från exempelvis 8.00 på lördag morgon för de snabbaste och därefter motionärer utportionerade som nu i startgrupper. Förvisso skulle det sannolikt betyda målgång på natten för de långsammaste, med det är väl ingen signifikant skillnad mot att starta mitt i natten? Vidare är det för mig ofattbart att vägarna hålls öppna under loppet. Själv var jag del i sub8-klungan och vi hade massor av möten på vägen ner mot Jönköping i regn och halvmörker med lastbilar som inte slog av det minsta på farten.

Vad gäller licenskrav skulle det kunna vara en fet inkomstkälla för SCF. Jämför Vasaloppet som kräver licens och som gissningsvis tiodubblar antalet licensierade skidåkare i Stockholm. Om det skulle krävas cykellicens på VR skulle det knappast stoppa alla lönnfeta gubbar med 40-årskris som bara måste gör Klassikern för att bevisa att de kan utstå 30 timmars ackumulerat lidande, eller vad det nu är de bevisar.

Calle - snart 40, men varken gubbe eller lönnfet ;-)

Vätternrundan, Rekord?
Kneecap
Happen

Ja men med den farten skulle ni få betala säkert 500 spänn för soppan om inte hutlöst mycket mer, jag skulle behöva betala noll kronor.

Dessutom hade min nya kokongman jag skissat på, kört vättern på under 1.5 timmar. se min nya tråd.

Vätternrundan, Rekord?
Daddy D.Lux skrev:
> Haken med att det inte går att kalla VR tävling
> ligger väl i den fnattiga starten?
>
> De löptävlingar som nämns ovan har alla det
> gemensamt att de som är snabbast startar först
> baserat på tidigare prestationer, liksom i alla
> riktiga cykeltävlingar, exempelvis LL-cupen i
> MTB. Egentligen vore det inga problem att göra
> samma sak med VR. Start från exempelvis 8.00 på
> lördag morgon för de snabbaste och därefter
> motionärer utportionerade som nu i startgrupper.
> Förvisso skulle det sannolikt betyda målgång
> på natten för de långsammaste, med det är väl
> ingen signifikant skillnad mot att starta mitt i
> natten? Vidare är det för mig ofattbart att
> vägarna hålls öppna under loppet. Själv var
> jag del i sub8-klungan och vi hade massor av
> möten på vägen ner mot Jönköping i regn och
> halvmörker med lastbilar som inte slog av det
> minsta på farten.
>
> Vad gäller licenskrav skulle det kunna vara en
> fet inkomstkälla för SCF. Jämför Vasaloppet
> som kräver licens och som gissningsvis tiodubblar
> antalet licensierade skidåkare i Stockholm. Om
> det skulle krävas cykellicens på VR skulle det
> knappast stoppa alla lönnfeta gubbar med
> 40-årskris som bara måste gör Klassikern för
> att bevisa att de kan utstå 30 timmars
> ackumulerat lidande, eller vad det nu är de
> bevisar.
>
> Calle - snart 40, men varken gubbe eller lönnfet
> ;-)

Fattar inte varför alla som är runt 40 måste kallas 40-årskrisande bara för att de vill se om de pallar en klassiker. Om man som lönnfet 40-åring kommer på att om ska man göra en klassiker så är det nu tycker inte jag att det är en kris, det är insikt. Tror att det för många är ett sista sätt att komma ur soffan och jobba sig i form och det är väl inget fel med det?

Ska tillägga att mitt inlägg inte specifikt riktar sig till dig, Daddy D.Lux, har bara hört 40-årskrissnacket en gång för mycket för att låta det passera okommenterat. Själv är jag 32 och körde min andra vätternrunda i år men har tränat olika saker större delen av mitt liv. Har jag en 30-årskris nu då?

/Mycketvillhamer - Jobbar på att vara sur gubbe vid 40 och det kräver träning.

Vätternrundan, Rekord?
Kupa skrev:
> Jag kan göra som sköldpaddan i sagan som
> förekommer i ett avsnitt av Drutten och Gena. Jag
> hoppar av cykeln strax efter start och gömmer mig
> i en buske tills alla andra kört runt pölen. Sen
> hoppar jag fram och ropar "Jag är redan här".

hahaha

Vätternrundan, Rekord?
Mike_Dee skrev:
> Kneecap
> Happen
>
> Ja men med den farten skulle ni få betala säkert
> 500 spänn för soppan om inte hutlöst mycket
> mer, jag skulle behöva betala noll kronor.
>
> Dessutom hade min nya kokongman jag skissat på,
> kört vättern på under 1.5 timmar. se min nya
> tråd.

Tjena!

Jag kan göra det med en Tesla.. Då talar vi 60kr i el..

Vätternrundan, Rekord?
sprattlas skrev:
> Kupa skrev:
> -----
> > Jag kan göra som sköldpaddan i sagan som
> > förekommer i ett avsnitt av Drutten och Gena.
> Jag
> > hoppar av cykeln strax efter start och gömmer
> mig
> > i en buske tills alla andra kört runt pölen.
> Sen
> > hoppar jag fram och ropar "Jag är redan här".
>
>
> hahaha

Sen var det ju faktiskt en igelkott, inte en sköldpadda, men poängen blir densamma.

Vätternrundan, Rekord?
Mycketvillhamer skrev:
>
> Fattar inte varför alla som är runt 40 måste
> kallas 40-årskrisande bara för att de vill se om
> de pallar en klassiker. Om man som lönnfet
> 40-åring kommer på att om ska man göra en
> klassiker så är det nu tycker inte jag att det
> är en kris, det är insikt. Tror att det för
> många är ett sista sätt att komma ur soffan och
> jobba sig i form och det är väl inget fel med
> det?

Fine, låt var och en bli salig på sin religion. Det jag raljerade över var snarare att vem som helst kan lida sig igenom en klassiker på väl tilltagen tid och därmed varken bevisa, eller uppnå ett smack. Men visst om det leder till att vederbörande börjar träna och bränner av en klassiker i vettigt tempo, låt säga 20 timmar, instämmer jag i att det enbart är positivt.

Vätternrundan, Rekord?
>
> Fine, låt var och en bli salig på sin religion.
> Det jag raljerade över var snarare att vem som
> helst kan lida sig igenom en klassiker på väl
> tilltagen tid och därmed varken bevisa, eller
> uppnå ett smack. Men visst om det leder till att
> vederbörande börjar träna och bränner av en
> klassiker i vettigt tempo, låt säga 20 timmar,
> instämmer jag i att det enbart är positivt.

jaha, skulle vara intressant att veta vad du tycker är acceptabla hålltider på klassikerloppen då för en lönnfet 40-åring. Kanske:

Vasan 7:45 h
VR 9 h
Vansbro 0:45 h
Lidingö 2:30 h

Några följdfrågor, har du gjort klassikern själv och vad ville du isåfall bevisa? Vilka tider hade du om du har gjort det? Hur gammal är du?

Sista frågan ställer jag eftersom jag tvivlar på att tiderna ovan är genomförbara (om man inte har grym talang) utan att lägga mer tid på träning än vad den genomsnittliga 40-åringen har och jag undrar lite vad du har för referenser.

Själv är jag som sagt 32 och mina bästa tider på klassikerloppen är:

Vasan 10:13 (Åkte tre kilometer skidor när jag gick i trean, sedan hade jag inte stått på ett par skidor innan start i öppet spår).
Vansbro 50:53
Vättern 9:41 (Årets happy sub10)
Lidingö 3:09 (målet var 3 timmar men en knäskada gjorde att jag inte kunde träna ordentligt sista månaden så jag fick gå mycket i uppförsbackarna sista milen).

Skönt att man har några år kvar till 40 så man slipper ha den pressen på sig om man skulle få för sig att göra en klassiker igen.

Vätternrundan, Rekord?
> Fridrottsförbundet och Cykelförbundet är med i
> RF (Riksidrottsförbundet). I RF stadgarna står
> det att varje person som tävlar i sanktionerade
> lopp ska ha klubbtillhörighet i en RF förening
> ansluten till förbundet som har gett sanktion.
> Fridrottsförbundet skiter i detta och använder
> sund förnuft, man tillåter vem som helst att
> tävla i Lidingöloppet oavsett om man har
> klubbtillhörighet eller inte. (Man bryter mot RF
> stadgar).

Mig veterligen måste man vara medlem i en löparklubb som är ansluten till friidrottsförbundet för att kunna tävla i löpning. Har man inget klubbmedlemskap springer man i motionsklass istället och kan varken vinna loppet eller få några prispengar. Ska gälla alla sanktionerade lopp även om det är gemensam start för de olika klasserna.

Vätternrundan, Rekord?
Mycketvillhamer skrev:
> Men kom igen nu, jag vill veta vad du tycker är
> rimliga tider för en lönnfet fyrtis?
>
> Ja, jag har hängt upp mig lite på det här =)

Hyfsat oviktigt med tiden. Poängen var min skepcis till att över huvudtaget göra klassikern som otränad och att det inte bevisar något.

Om jag prompt skall avkrävas en tid så kanske "tränad" i mina ögon börjar vid 6,5h på Vasan, 10h på Vättern, 60min på Vansbro och 2.45 på Lidingö, men det beror naturligtvis på hur hemma man är inom respektive sport.

Vätternrundan, Rekord?
Daddy D.Lux skrev:
> Mycketvillhamer skrev:
> -----
> > Men kom igen nu, jag vill veta vad du tycker
> är
> > rimliga tider för en lönnfet fyrtis?
> >
> > Ja, jag har hängt upp mig lite på det här =)
>
> Hyfsat oviktigt med tiden. Poängen var min
> skepcis till att över huvudtaget göra klassikern
> som otränad och att det inte bevisar något.
>
> Om jag prompt skall avkrävas en tid så kanske
> "tränad" i mina ögon börjar vid 6,5h på Vasan,
> 10h på Vättern, 60min på Vansbro och 2.45 på
> Lidingö, men det beror naturligtvis på hur hemma
> man är inom respektive sport.

Tack, då vet jag.

Vätternrundan, Rekord?
Daddy D.Lux skrev:
> Om det skulle krävas cykellicens på VR skulle det
> knappast stoppa alla lönnfeta gubbar med
> bevisar.
>
> ;-)

40-årskris har jag aldrig hört talas om, möjligen försenad 30-årskris.

Vätternrundan, Rekord?
Din 40-årskris kanske är att köra VR på sub-8, vilket då skulle bevisa att du inte är en lönnfet gubbe... ;-)

Daddy D.Lux skrev:
> bevisar.
>
> ;-)

Tillbaka
Topp