Alfine har inte visat sig vara problematisk för mig på varken ett praktisk eller mekanisk sätt, men det finns några saker som man bör vara medveten om innan man bygger en MTB med det.
1) Om Shimano rekommenderar emot det för skogsbruk och du har problem med det på någonting som ser ut som en skogshoj, gäller då garantin? (Det borde inte)
2) Vissa bryr sig, under vissa omständigheter, om hur mycket glapp som finns från när man börjar att trampa tills kraften överförs till bakhjulet. Jag har ett 1990 Deore DX nav med 24 points of engagement (POE) och Alfine har betydligt mer glapp än detta nav. Om mitt gamla nav har 15 graders glapp (360/24) och Alfine har 16 POE, så har Alfine 22,5 graders glapp, eller hur? Detta spelar roll bara när man börjar att trampa efter man har frihjulat lite och är bara ett problem om man har erfarenhet av andra nav med flera POE (dvs, nästan alla andra på marknaden). Om man har redan etablerade förväntningar om optimal kraftöverföringssnabbhet på tekniskt terräng som är baserade på andra nav så kan man har grund till missnöje med Alfine, även om just denna användningsområde är inte någonting som Shimano rekommenderar.
3) Alfine kräver Shimanos tillhörande trigger växelreglage.
4) Alfine bromsar räcker för pendling, men Shimano har mycket bättre för MTB bruk.
5) Alfine vevar är snygga men inte ihåliga, och är därmed tyngre än motsvarande MTB modeller.
Min slutsats är att jag vill se Alfine med Gates Carbon remdrift på en pendlarhoj, men jag vill prova en SRAM i-Motion 9 (med liknande remdrift) innan jag kan säga vilken är bättre lämpad för MTB. NuVinci är i dagsläget fortfarande vaporware så vitt jag vet (lovande, men otillgängligt och än så länge inte heller optimerad för MTB).