Växelnav på MTB?

anxious andy

Ny medlem
Växelnav på MTB?
hej happy,

Kan man sätta ett 5--7-växlat nav på en mtb med vertikala dropouts, med hjälp av kedjespännare?

Man tycker att det borde gå, men det har man ju tyckt tidigare...

/andreas

Växelnav på MTB?
Quite so. Jag tänkte bara på Rohloff i kombination med excentriska vevlager, men man har ju faktiskt sett även DH-riggar med Rohloff, så som sagt, varför inte.

tacktack/a

Växelnav på MTB?
Skägget skriver om Shimanos Nexus nav:

"Ideally, the frame should to have a drop-out spacing of 130 mm. ... if your frame is made for 135 mm spacing, you can add spacers to the axle to fill in the gap."

http://sheldonbrown.com/nexus.html

Så, det borde ju funka fint på en MTB-ram, som är gjord för 135mm axel.

Växelnav på MTB?
Ja, brickor känns bättre än att försöka cold-setta aluramen.

Det slog mig just att det är skivor på objekthojen i fråga. Växelnav med skivfäste, finns det till rimligt pris? Gissar att Rohloff har, men de är nog lite dyra för det här projektet.

/A

Växelnav på MTB?
ska du köra i skogen eller typ pendla till jobbet? Alfine rekommenderas inte av shimano för att köra i skogen med, jag tror att daner (?) hade testat och sagt att han håller med shimano..

Växelnav på MTB?
Det här ska bli en snygg (viktigt!) cykel för pendlande och en eller annan grusvägsexkursion, så det ställs inga hårda krav på prylarna. Jag hinner inte kolla just nu, men Alfie verkar vara helt rätt för kunden i fråga.

ta/andy

Växelnav på MTB?
AJ har testat under en längre tid med ett Nexus8-nav vi fick av Shimano och är såvitt jag vet nöjd. Det är tänkt att resultera i en artikel inom en rätt snar framtid.

Växelnav på MTB?
Ah, det låter ju som finfin tajming. Den artikeln kan komma till pass.
I dag ska objektet kollas in och provköras -- alltid lika skönt när man är i början av ett nytt bygge. Mmm.

tacktack/a

Växelnav på MTB?
Alltså, den här tråden är inte bra för för en sådan som mig med svag motståndskraft mot intressanta ideér och obefintliga mekkunskaper......

Jag googlade mig till att endast växelhandtag avsedda för nexusnavet fungerar, men skulle det kanske funka med någon ful-lösning?

Växelnav på MTB?
jansson99 skrev:
-------------------------------------------------------
> Alltså, den här tråden är inte bra för för
> en sådan som mig med svag motståndskraft mot
> intressanta ideér och obefintliga
> mekkunskaper......

Montering av växelnav innefattar vanligtvis inte kapning av gaffelrör, så du är safe.

Växelnav på MTB?
JLarsson skrev:
> > intressanta ideér och obefintliga mekkunskaper......

> Montering av växelnav innefattar vanligtvis inte kapning av gaffelrör, så du är safe.

Inte helt safe... "intressanta idéer" liksom.

Hade AJ testat Nexuset i skogen eller på pendlaren?

Växelnav på MTB?
JLarsson skrev:
> jansson99 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Alltså, den här tråden är inte bra för
> för
> > en sådan som mig med svag motståndskraft mot
> > intressanta ideér och obefintliga
> > mekkunskaper......
>
> Montering av växelnav innefattar vanligtvis inte
> kapning av gaffelrör, så du är safe.

Gud va skönt att höra! Jag var faktiskt lite orolig att jag var tvungen att ta fram kapen för att få dit navet..... ;-)

Växelnav på MTB?
shimano-alfine-hub.jpg

http://www.sheldonbrown.com/harris/shimano-alfine.html

Växelnav på MTB?
Varför skulle inte ett sådant här nav med planetväxel funka i skogen undrar jag? För långsam växling? klarar det inte krafterna/slitaget? För tungt?

Växelnav på MTB?
dajjen skrev:
> Varför skulle inte ett sådant här nav med
> planetväxel funka i skogen undrar jag? För
> långsam växling? klarar det inte
> krafterna/slitaget? För tungt?

Shimano anger att de inte är avsedda för MTB-bruk, men jag tror att det inte borde vara några problem (har dock inte testat).

De finns redan nu MTBs på marknaden med Alfine nav
* Genisis iO ID <http://www.genesisbikes.co.uk/index.php?bikeID=18&show_bike=TRUE>
* Red Bull Globe 200 <http://www.roseversand.de/output/controller.aspx?cid=156&detail=1000&detail2=8004>

I senaste MBR så testade de Genisis iO ID och där fick den en 9 av 10. Alfine navet ska i växelspann (eller vad man nu ska kalla det) motsvara en cykel med enkelklinga med 11-34 kasset. Tidigare vet jag att Daner har nämnt att han tyckte att det kändes som om att navet hade 16 POE eller nått sånt. MBR nämde även de att det tog ca 10 grader innan navet tog när man startade från stillastående (endast på 4:an och uppåt), men så fort cykeln rullade var det inget problem.

Har länge varit sugen på ett hjul med Alfine nav till funkar-till-allt-cykeln, men har än så länge inte hittat något ställe som säljer 26" hjul med Alfine nav.

Växelnav på MTB?
*Mikael* skrev:
> Var kan man köpa enbart Alfine navet då?

Bra fråga, har googlat runt lite och inte hittat något bra ställe att handla ifrån. Rose <http://www.roseversand.de/output/controller.aspx?cid=57> har Alfine hjul (28"), men inga lösa nav. Vem vet de kan kanske ta hem om man frågar.

Ett annat intressant alternativ skulle annars kunna vara SRAM i-Motion 9 nav, vet dock inte var man kan få tag i de heller.

Växelnav på MTB?
Alfine har inte visat sig vara problematisk för mig på varken ett praktisk eller mekanisk sätt, men det finns några saker som man bör vara medveten om innan man bygger en MTB med det.

1) Om Shimano rekommenderar emot det för skogsbruk och du har problem med det på någonting som ser ut som en skogshoj, gäller då garantin? (Det borde inte)

2) Vissa bryr sig, under vissa omständigheter, om hur mycket glapp som finns från när man börjar att trampa tills kraften överförs till bakhjulet. Jag har ett 1990 Deore DX nav med 24 points of engagement (POE) och Alfine har betydligt mer glapp än detta nav. Om mitt gamla nav har 15 graders glapp (360/24) och Alfine har 16 POE, så har Alfine 22,5 graders glapp, eller hur? Detta spelar roll bara när man börjar att trampa efter man har frihjulat lite och är bara ett problem om man har erfarenhet av andra nav med flera POE (dvs, nästan alla andra på marknaden). Om man har redan etablerade förväntningar om optimal kraftöverföringssnabbhet på tekniskt terräng som är baserade på andra nav så kan man har grund till missnöje med Alfine, även om just denna användningsområde är inte någonting som Shimano rekommenderar.

3) Alfine kräver Shimanos tillhörande trigger växelreglage.

4) Alfine bromsar räcker för pendling, men Shimano har mycket bättre för MTB bruk.

5) Alfine vevar är snygga men inte ihåliga, och är därmed tyngre än motsvarande MTB modeller.

Min slutsats är att jag vill se Alfine med Gates Carbon remdrift på en pendlarhoj, men jag vill prova en SRAM i-Motion 9 (med liknande remdrift) innan jag kan säga vilken är bättre lämpad för MTB. NuVinci är i dagsläget fortfarande vaporware så vitt jag vet (lovande, men otillgängligt och än så länge inte heller optimerad för MTB).

Växelnav på MTB?
Punkt 4 och 5 är inget problem eftersom man kan välja andra alternativ för vevar och bromsar.
Men det är alltid bra med en recension av alla delar i Alfine-gruppen.

Växelnav på MTB?
anxious andy skrev:
> Ah, tack för det!
>
> Projekthojen inhandlades för en timme sedan; en
> skön gammal GT med XT runt om, inkl skivbromsar.
> Kommer bli finfint, det här.
>
> /a

Hur har det gått? Funkar det bra?

Växelnav på MTB?
Äsch...

Som vanligt tog de estetiska eskapaderna över. Hojen får behålla sin XT-växel tills vidare, medan jag försöker komma på ett bra sätt att etsa fina mönster på ramen och hitta rätt konstskinn till sadeln.

Som Plura Jonssons mor nästan sa: Gör vad du vill min son, men bli aldrig formgivare.

yours/a

Växelnav på MTB?
kfn skrev:
> Sram i-Motion 9 för skivbroms kan ju vara ett
> alternativ också: http://www.sram-imotion.com

Fast det verkar ju väga ca 500gr mer än Alfine, knappa 2kg. Har även kollat på det för min framtida pendlare och annars verkar det ju finfint.
Fast Rohloff rockar ju mest!

Växelnav på MTB?
Växelnav med fotbroms är inget vidare i skogen - ja jag har försökt...

Planetväxlar stjäl kraft - det finns nog någon maskiningenjör som kan förklara varför, det har tydligen inte bara med friktion att göra.

Tillbaka
Topp