Växlingsproblem med Campagnolo reglage

Mina Chorus(bakväxeln) reglage har börjat krångla, dom exakta växlingarna finns inte mer. Vad beror detta på?
Jag har bytt och smort vajrarna, men det blev inte bättre. Kan man laga eller måste man köpa nytt reglage?

Kolla så att växelörat är rakt... på en 10/11 delad kassett behövs inte så mycket för att det ska krångla...

Och...det ska va rakt i alla riktningar...

Om reglagen varit med länge så kan det vara dom små G-formade fjädrarna som fungerar som spärrhakar som är slitna. Går att byta med lite tålamod. Finns på ECI och hos Racerdepån.

asomianders skrev:
-------------------------------------------------------
> Mina Chorus(bakväxeln) reglage har börjat
> krångla, dom exakta växlingarna finns inte mer.
> Vad beror detta på?
> Jag har bytt och smort vajrarna, men det blev inte
> bättre. Kan man laga eller måste man köpa nytt
> reglage?

Hej!

Kontrollera kedjan. Är den sliten? Är den osmord? Detta kan vara orsak.

Om inte:
Kontrollera att växeln går från innersta till yttersta klingan bak.
-Om inte se till att den gör det medelst att justera inner- ytter-skruven på bakväxeln.

Efter detta, växla till klinga 4 utifrån.
Kontrollera att kejan och trissorna bildar en "rak linje"
-Jag brukar sitta "bakfram" på cykeln och titta ned mot växel och kedja.

Använd endast skruven som sitter på bakväxeln (växelwire till bakväxel)för att justera växelns position. Moturs=spänner=rörelse innåt mot ekrar. Medurs=släpper=rörelse utåt.

Detta brukar hjälpa.

Tack för svaren! Jag tycker att det mesta ser rakt ut, jag har en ny och välsmord kedja, men med 4 års användande så kanske det är så att det är slitet, ska prova att byta dom där G-grejerna.

Anders H skrev:
-------------------------------------------------------
> Om reglagen varit med länge så kan det vara dom
> små G-formade fjädrarna som fungerar som
> spärrhakar som är slitna. Går att byta med lite
> tålamod. Finns på ECI och hos Racerdepån.

Tar upp den här tråden igen. Med facit i hand så var det G-fjädrarna som behövde bytas, efter det så fungerade det perfekt ända tills i dag när ett nytt problem dök upp. Hoppas jag kan få hjälp med det också!
Kedja och kasset är bytta, likaså vajrar och höljen. Sen har jag justerat enligt Campas anvisningar och det funkar nästan. På lilla drevet fram så kan jag växla ner till det minsta drevet där bak, men om jag lägger upp på det stora drevet fram så orkar inte växeln ut till minsta drevet där bak( inte för att jag ofta använder det, men man vill ju att det skall fungera)
Har jag gjort något uppenbart fel, eller är det växeln som börjar bli gammal och sliten?
//anders

Tillbaka
Topp