Velothon Stockholm 2016

Velothon Stockholm 2016
konstruktören sa:
Kul tävling väldigt bra arrangerat. Trixig bana fast man kunde haft fler skyltar som varnar för skarp kurva. Riktigt kul att cykla på dom avspärrade vägarna genom förorterna. Entusiastisk publik mycke folk i Nynäshamn och nära målgången. Fast det borde vara fler än 2000 startande i långa klassen det är tävlingen värd

Tycker det var extremt bra skyltat med varningar för rondeller, gupp och andra trafikmöbler. Gott om flaggvakter som varnade vid "farliga" passager som exempelvis den skarpa kurvan innan målet.

Velothon Stockholm 2016
gerrardsdobbar sa:
konstruktören sa:
Kul tävling väldigt bra arrangerat. Trixig bana fast man kunde haft fler skyltar som varnar för skarp kurva. Riktigt kul att cykla på dom avspärrade vägarna genom förorterna. Entusiastisk publik mycke folk i Nynäshamn och nära målgången. Fast det borde vara fler än 2000 startande i långa klassen det är tävlingen värd

Tycker det var extremt bra skyltat med varningar för rondeller, gupp och andra trafikmöbler. Gott om flaggvakter som varnade vid "farliga" passager som exempelvis den skarpa kurvan innan målet.

Tänkte mer på när man cyklade på landsvägen tex vid olyckstillfället där en cyklist körde in i räcket. Det är skillnad på "högersväng" och "skarp högersväng" fast annars håller jag med om att det var bra utmärkt när man cyklade genom bostadsområdena.

Velothon Stockholm 2016
Var med om 8 olika tillfälle där folk gick i backen - första gruppen och andra gruppen. Det var flera än 1 person inblandad i alla utom 1 olika. Man tappade lite lust liksom.... Körde solo i de sista 15 km för att slipa den hassle in i stan.
Jag tyckte att det var en bättra bana än förra året och verkligen uppskattade alla funktionärer / polis / och publiken. Bra arrangemang. Kan inte förstår hur populärt Vättern är i relation till den här lopp... Det borde vara flera tusen till anmäld.

Velothon Stockholm 2016
elllguapo sa:
Kan inte förstår hur populärt Vättern är i relation till den här lopp... Det borde vara flera tusen till anmäld.

Där håller jag med dig fullständigt. Velothon smiskar upp Vättern alla dagar i veckan, i mitt tycke.

konstruktören sa:
gerrardsdobbar sa:
konstruktören sa:

Tänkte mer på när man cyklade på landsvägen tex vid olyckstillfället där en cyklist körde in i räcket. Det är skillnad på "högersväng" och "skarp högersväng" fast annars håller jag med om att det var bra utmärkt när man cyklade genom bostadsområdena.

Såg helikoptern i luften, men ingen olycka. Såg att det skrevs lite om det på FB bl.a. dock. Var hände det och vad hände?

Velothon Stockholm 2016
Körde också loppet. Inte bästa uppladdningen med att stå upp 10h igår på jobb för att avsluta dagen med middag med kompis där "en öl eftersom det är velothon imorgon" blev fler :-)

Tyckte det var rolig bana men kunde inte riktigt njuta eftersom för många kör lite som om det inte fanns någon morgondag. Den stora ökningen av cykelsporten har tyvärr gjort att det finns många starka cyklister med väldigt liten vana av att köra i klunga...tyvärr genererade det några vurpor. Blev hindrad några gånger men klarade mig för att jag såg vart hän det barkade....

Gick iaf i mål hel och trött så det var en bra dag på sadeln mao :-D

Velothon Stockholm 2016
Det var ett serpentin liknade parti utför, men en 180-graders kurva i vilken olyckan var i utgången.

Mellan Stora Vika & Stora Sundby får jag det till att det måste ha varit.

Velothon Stockholm 2016
Vet någon om det går att se sin placering någonstans? Inte tiden alltså, den hittar jag. De 50 första i mål är också numrerade men jag är liksom inte en av dem;)

Velothon Stockholm 2016
Barrett sa:
Det var ett serpentin liknade parti utför, men en 180-graders kurva i vilken olyckan var i utgången.

Mellan Stora Vika & Stora Sundby får jag det till att det måste ha varit.

Det är ett välkänt parti för oss som cyklar där jämt. Var olycka där ifjol också - trist om inte arrangörerna varnade bra för det kan säkert vara lite oväntat med en 160 graders kurva i nerförsbacke - speciellt som "serpor" är ovanliga i Sverige.

Velothon Stockholm 2016
Hade en grymt rolig dag. Körde också förra året, då 32 i snitt. Och ja, banan var knixig och hade själv några close calls. Men mtp att det var i Sthlm så är det helt ok.

En liten bit i Älvsjö och Västberga är min dagliga pendlingsstråk, så det var kul att susa där I grupp.

Krampade dock ihop på Liljeholmsbron. Så blev tvungen att klicka ur fötterna och slå lite på låren. Lite synd för vi hade ett bra gäng som jag tappade.

Landade på 4.15 och 36,5kmh. Helt nöjd mtp att man körde med en CX från 2012. :)

Velothon Stockholm 2016
Mitt omdöme:
Spontant "Oj vad dyrt!!" Sedan förstår jag efter att ha cyklat dagens lopp att det är en jätteorganisation med flaggvakter i alla hörn, bilfritt mm. Bra pilat och tillräckligt tydligt.
Kände en rädsla ibland då loppet var väldigt tekniskt för att vara ett motionslopp med tidtagning. Mycket upp och ner, mycket kurvor och en hel del ojämnheter i vägen (bäst att hålla rejält i styret!).
Bra och gott käk efter, trevligt mässområde.

Att förbättra nästa år:
1)Tillåt officiellt att hämta nummerlappen samma morgon. Det blir dyrt och omständigt för oss som inte bor nära city att ta oss dit dagen innan. 2) Tillåt inga cyklister att cykla utan hjälm!! Såg minst tre stycken som trampade på för fullt mitt i klungor. Släpp inte in dem som inte bär hjälm i startfållorna! 3) Snygg Velothontröja - MEN aldrig, aldrig i svart!! Har varit nära att köra ihjäl tränande cyklister i svart mundering när jag kört bil. Tänk dålig sikt, solflimmer, kurvor osv. Våra mänskliga sinnen är inte perfekta! Hjälp ögonen att upptäcka i tid! 4) Hur svårt kan det vara att uppge rätt distans på loppet? Självklart kör alla samma sträcka rättvisemässigt och vi har våra datorer på styrena, men jag kan tycka att jag för en dyr startpeng i förväg skall få veta hur långt loppet är. Vi som körde korta var ganska eniga om att det i det närmsta var 58 km. (Har f.ö. kört 80 km:s-lopp som visat sig vara 90! Är låren stumma vid 75 så är det en evighet till målstrecket då!) Denna detalj bevisar en seriositet hos arrangören.

Slutord: Tack Velothon. Jag kommer rekommendera evenemanget. Mina tyckanden ovan är bara kommentarer till en utvärdering. Tack för upplevelsen!

Velothon Stockholm 2016
Bra drag i dag på vägarna. Snyggt kört alla.

Bilagor

• DSC07533.jpg
    DSC07533.jpg
    329.2 KB · Besök: 29
  • DSC06034.jpg
    DSC06034.jpg
    446.3 KB · Besök: 31
Velothon Stockholm 2016
Jag förstod det som att man kunde hämta nummerlapp på startdagen stod att det öppnade klockan 07.00 fast nu hämtade jag dagen innan.

Motionärer är helt avgörande för en sådan här tävling. Jag snittade 30km/h och dom cyklister jag cyklade med var nog ganska rutinerade det gick lugnt och sansat till fast jag kan tänka att det hetsades mer bland dom som hade bråttom. Cykelvasan har haft samma problem med många olyckor. Där har man satsat på utbildning och även bättre skyltning på olycksdrabbade sträckor. Vet inte om det har hjälpt men på senaste Vasan tyckte jag det kändes helt OK hetsmässigt

Det är alltid tråkigt med olyckor självklart mer för dom drabbade. Men även övriga deltagande och arrangörerna känner av det

Velothon Stockholm 2016
Tycker loppet var bra arrangerat. Tyvärr drogs jag med i en krasch i Ältarondellen precis i början av loppet. Såg ut som att personen framför mig blev trängd av någon till höger. Han låg ner på tvären framför mig på innern så det gick inte att undvika krasch.

Tycker allt flöt på bra och tydligt skyltat. Men ibland hade det varit fint med en flaggvakt / funktionär på t ex. en mittrefug när det kommer en klunga med 200 pers i 50km/h över hela vägens bredd.

Man märkte att många var starka, men kanske inte hade åkt i så stora klungor så fort förut. För det var ofta man fick ropa åt folk som var på väg att preja en etc. Körde solo sista 1.5 milen pga. tekniskt haveri. Nu slickar jag skrapsåren. ;-)

Velothon Stockholm 2016
Bra lopp premiär för mig. Några nära ögat incidenter bla vi vänster,högern vid korsningen mot Ankarudden. Grus i en skarp kurva är inte att leka med. Det hade inte varit fel med en vakt som varnade för serpan efter Stora Vika. För oss som hojar där ofta är det en känd kurva men det är ju en hel del som inte kan vägen. I det stora hela en mycket roligt lopp och som tidigare sagts stor eloge till alla funktionärer efter banan, både för flaggning och pepp.

Velothon Stockholm 2016
Körde runt med en grupp Hovetpolare på 4:28ish och tycker att det var ett av de bättre arrangerade loppen jag kört! Större delen av mellan sveriges poliskår måste ha varit utkommenderad för det var poliser i varenda korsning och en miljard flaggvakter i varenda rondell och korsning som verkligen gjorde ett kanonjobb. Riktigt häftigt att cykla på vägar där man normalt sett inte får tex Söderledstunneln och en del motorleder i söderort. Vi mötte eller passerades inte av en enda bil! Vätternrundan har mycket att lära av Velothon arrangören tycker jag.

Vi klarade oss helt från incidenter och såg egentligen ingenting av alla de krascher som rapporterades. Men vi körde också på klassiskt Hovet maner där vi drar på ordentligt på platten men tar det lungt uppför och i tvära kurvor. Vidare var vi stenhårda med att inte släppa in några främmande i vår rotation. Vi var dock lite för få för att orka hålla riktigt högt tempo, gick för det mesta runt på 5-6 gubbar vilket blev slitigt i motvinden ner till Nynäs. Möjligtvis kunde vi ha fått lite bättre tid om vi släppt in någon från svansen som hjälpt till men jag tycker säkerheten att cykla med folk man känner och vet inte hittar på dumheter är värd några minuter i sluttid. Det var en del idioter som låg i vår stora svans som säkert var 2-300 pers som tyckte man skulle passera både till höger och vänster när vi slog av i uppförsbackarna för att sedan lägga sig precis framför oss och bli omkörda när vi drog upp farten igen.

Vill även tipsa om Bangs fantastiska fotoskatt där ni som körde igår helt säkert fastnat: https://www.flickr.com/photos/143490623@N05/29322132140/in/album-72157670463579143/

Velothon Stockholm 2016
Selast sa:
Körde runt med en grupp Hovetpolare på 4:28ish och tycker att det var ett av de bättre arrangerade loppen jag kört! Större delen av mellan sveriges poliskår måste ha varit utkommenderad för det var poliser i varenda korsning och en miljard flaggvakter i varenda rondell och korsning som verkligen gjorde ett kanonjobb. Riktigt häftigt att cykla på vägar där man normalt sett inte får tex Söderledstunneln och en del motorleder i söderort. Vi mötte eller passerades inte av en enda bil! Vätternrundan har mycket att lära av Velothon arrangören tycker jag.

Vi klarade oss helt från incidenter och såg egentligen ingenting av alla de krascher som rapporterades. Men vi körde också på klassiskt Hovet maner där vi drar på ordentligt på platten men tar det lungt uppför och i tvära kurvor. Vidare var vi stenhårda med att inte släppa in några främmande i vår rotation. Vi var dock lite för få för att orka hålla riktigt högt tempo, gick för det mesta runt på 5-6 gubbar vilket blev slitigt i motvinden ner till Nynäs. Möjligtvis kunde vi ha fått lite bättre tid om vi släppt in någon från svansen som hjälpt till men jag tycker säkerheten att cykla med folk man känner och vet inte hittar på dumheter är värd några minuter i sluttid. Det var en del idioter som låg i vår stora svans som säkert var 2-300 pers som tyckte man skulle passera både till höger och vänster när vi slog av i uppförsbackarna för att sedan lägga sig precis framför oss och bli omkörda när vi drog upp farten igen.

Vill även tipsa om Bangs fantastiska fotoskatt där ni som körde igår helt säkert fastnat: https://www.flickr.com/photos/143490623@N05/29322132140/in/album-72157670463579143/
Nu cyklade inte jag loppet, men det känns märkligt att du kallar folk för idioter bara för att de cyklar om er i uppförsbackarna när ni dessutom slår av på takten.

Velothon Stockholm 2016
Selast sa:

För mig 100% obegripligt hur man skulle kunna palla åka med det där gaphalsiga gänget från Hovet. Jag åkte själv in på 4.28 och detta helt ofrivilligt i deras extremt skrikiga sällskap. Vad är det för skrikande de håller på med hela tiden? Den som kan skrika högst får per automatik ligga längst fram i deras klunga? Det var nog det stillösaste jag varit med om i cykelväg. Låg det ett gruskorn på vägen skulle 10 personer i Hovetsällskapet skrika ut detta för full hals. Var det en helt vanlig snäll vänstersväng skulle det också vrålas ut för full hals. Efter ett tag fick jag för mig att det måste finnas åtminstone några i gänget som måste ha varit både blinda och döva. Är det nåt slags americana marinkårskomplex eller nåt liknande de har? Vad vet jag. Nä....fy satan. Instängd av dem blev man också på rakan så man inte kunde spurta sig förbi hela det där märkliga gänget. Hua. Skönt att jag kom ifatt dem först vid Liljeholmen....blev ju ganska kort lidande på det sättet även om själva målgången kändes en smula nedsmutsad.

Velothon Stockholm 2016
Guldragge sa:
Selast sa:

För mig 100% obegripligt hur man skulle kunna palla åka med det där gaphalsiga gänget från Hovet. Jag åkte själv in på 4.28 och detta helt ofrivilligt i deras extremt skrikiga sällskap. Vad är det för skrikande de håller på med hela tiden? Den som kan skrika högst får per automatik ligga längst fram i deras klunga? Det var nog det stillösaste jag varit med om i cykelväg. Låg det ett gruskorn på vägen skulle 10 personer i Hovetsällskapet skrika ut detta för full hals. Var det en helt vanlig snäll vänstersväng skulle det också vrålas ut för full hals. Efter ett tag fick jag för mig att det måste finnas åtminstone några i gänget som måste ha varit både blinda och döva. Är det nåt slags americana marinkårskomplex eller nåt liknande de har? Vad vet jag. Nä....fy satan. Instängd av dem blev man också på rakan så man inte kunde spurta sig förbi hela det där märkliga gänget. Hua. Skönt att jag kom ifatt dem först vid Liljeholmen....blev ju ganska kort lidande på det sättet även om själva målgången kändes en smula nedsmutsad.

Det var nog en av de mest korkade inläggen jag sett på länge. Det är väl till 100% frivilligt att ligga bakom oss och för att ha stött på oss med mindre än milen kvar är det märkligt hur du vet exakt hur vi körde hela vägen. Att vi stängde någon på de 5 man vi var i mål säger nog mer om din egen förmåga att spurta än vår skicklighet på att stänga in andra. Det var rätt gott om folk med ben kvar som tackade för draghjälpen genom att spurta om oss sista kilometrarna, vilket vi gärna bjöd på. Vad det gäller vår kommunikation så måste väl ändå faktumet att vi tog oss igenom den, med motionslopps mått mätt, rätt tekniskt svåra banan helt utan incidenter ändå indikera att vi gjorde nått rätt eller?

Velothon Stockholm 2016
cal. sa:
Tycker loppet var bra arrangerat. Tyvärr drogs jag med i en krasch i Ältarondellen precis i början av loppet. Såg ut som att personen framför mig blev trängd av någon till höger. Han låg ner på tvären framför mig på innern så det gick inte att undvika krasch.

Tycker allt flöt på bra och tydligt skyltat. Men ibland hade det varit fint med en flaggvakt / funktionär på t ex. en mittrefug när det kommer en klunga med 200 pers i 50km/h över hela vägens bredd.

Man märkte att många var starka, men kanske inte hade åkt i så stora klungor så fort förut. För det var ofta man fick ropa åt folk som var på väg att preja en etc. Körde solo sista 1.5 milen pga. tekniskt haveri. Nu slickar jag skrapsåren. ;-)

Var det den här?
https://instagram.com/p/BKNQ3aMgADv/

Senast ändrad:
Velothon Stockholm 2016
Det är väl bra att folk som vill kan åka lite organiserat, men det verkar även fort bli så att man därmed tycker sig ha rätt att ha synpunkter på alla andra som deltar i loppet och hur dessa kör. Diverse fräsanden åt andra som råkar komma ivägen för deras rotation, sura miner åt andra motionärer som lägger sig bakom, synpunkter på i vilken takt andra kör (så att de blir omkörda och tvingas köra om med mera). Dessutom brukar det pratas om att de fokuserar på säkerhet, men flera gånger blev jag i en liten provisorisk klunga omkörd i hög fart av dessa klungor som körde 2 man i bredd och passerade mycket nära oss andra. Den sista gången blev det dessutom en incident när en stackare råkade vingla till precis när de kom och därmed stod på öronen så att det sjöng om det. Trist uppförande tycker jag.

Velothon Stockholm 2016
Ska man köra militärisk stil i klunga tycker jag man ska göra det i andra sammanhang än motionslopp. Vill man tävla tycker jag man ska köra tävlingar och då är målet att komma först i mål.
I ett motionslopp måste man nog acceptera och tolerera att andra deltar.

Velothon Stockholm 2016
Det är väl OK att skrika lite om det plötsligt dyker upp ett stort hål i vägen eller nått liknande, men folk som inte kan cykla över ett brunnslock eller farthinder utan att någon varnar dem för det innan kanske inte borde köra i 30+ tempo.

Velothon Stockholm 2016
Verkar ha vart ett bra arr, kul att läsa då jag själv inte cyklade. Trist att läsa att Hovet fortfarande beter sig illa, har själv lämnat föreningen efter att ha blivit utskälld av en klunghitler på Skandisloppet förra året.

Velothon Stockholm 2016
Nu cyklade inte jag, men tycker det låter väldigt likt hur det blir jämt på stora motionslopp. Hets deluxe med krasher och annat otyg till följd. Fascinerande hur många som tycker att "vara bäst på motionslopp" är viktigt nog att gå i backen för.

Velothon Stockholm 2016
Kurets sa:
Nu cyklade inte jag, men tycker det låter väldigt likt hur det blir jämt på stora motionslopp. Hets deluxe med krasher och annat otyg till följd. Fascinerande hur många som tycker att "vara bäst på motionslopp" är viktigt nog att gå i backen för.
+1

Velothon Stockholm 2016
Jag känner inte alls igen mig i den hets som beskrivs, varken från enskilda cyklister eller organiserade klungor (vilka jag f.ö. såg förvånansvärt få av).
Kanske det såg helt annorlunda ut i främre delen av fältet, men det känns väl också mer naturligt (motionslopp eller ej) och med högre fart försvinner stor del av säkerhetsmarginalen.

Velothon Stockholm 2016
Hade Fredrikshof fler än en grupp? Blev omkörd av en ganska stor klunga från dem och tycker inte dom betedde sig speciellt dåligt.
Annars så var det sjukt bra arrangemang och bra mycket högre standard på avspärrningarna än jag vågat hoppas på.

Velothon Stockholm 2016
Fredrikshof hade säkert många grupper. Det är bra att de är övertydliga i kommunikationen för att undvika olyckor så gott det går. Fast som några säger blev det ju lite gapigt så jag passade på att vika av och käka en bulle istället när jag kommit ikapp en sådan grupp.
Vi klagar ju alltid på bilister m.fl. som svänger utan att blinka och annat. En del kanske borde känna igen sig och tänka sig för när de cyklar i klunga. Det är ju rätt enkelt att ge varandra plats och ge ett litet tecken innan man byter spår eller vad man nu har tänkt sig. Olyckor händer såklart ändå men risken blir i alla fall mindre.

Velothon Stockholm 2016
gerrardsdobbar sa:
Bengt-re sa:
gerrardsdobbar sa:
Vill ni ha kvällsunderhållning? Gå in på Polisen Huddinges FB-sida och läs deras inlägg om Velothon. Kretinernap ockuperade kommentarsfältet direkt.
Bara hoppas att det inte brister för någon i begåvningsreserven i morgon som det gjorde ifjol.
Ja, i fjol började det ju redan i Sickla när en bil forcerade avspärrningarna och tvingade sig rakt in i klungan. Sen var det ju något fall där en bilist misshandlade en funktionär när han inte fick köra som han ville. Och lastbilen som ställt sig mitt över vägen i Jordbro i ren protest.
Kanske idé att sluta med vakter och avspärrningar och istället sprida ut fotanglar och lågt uppspända vajrar på anslutande vägar...

Velothon Stockholm 2016
Varför cykla dom här rundorna samtidigt som några tusen andra stressade och aggresiva cyklister ?? Välj en annan dag, ta det lugnt, cykla alla fina rundor på Södertörn och i Sth utan fight, fika lite ibland, relax !!

Velothon Stockholm 2016
Bikzz sa:
Varför cykla dom här rundorna samtidigt som några tusen andra stressade och aggresiva cyklister ?? Välj en annan dag, ta det lugnt, cykla alla fina rundor på Södertörn och i Sth utan fight, fika lite ibland, relax !!

För att man kan cykla denna runda en gång per år om man vill göra det på helt bilfria vägar?

Velothon Stockholm 2016
Bikzz sa:

1) Det är kul med lopp.
2) Det är kul med avstängda, bilfria vägar som vi annars inte kommer i närheten av.
3) Det kul med bilfritt.
4) Det var inte några tusen stressade cyklister. Det är enstaka incidenter som är oundvikligt på lopp av den här typen.
5) Detta innebär inte att vi inte njuter av fikarundor.
6) Jävligt kul med bilfritt.
7) Bra drag i stan och i Nynäshamn med folk som är ute och hejar.
8) Sa jag att bilfritt är kul?

Velothon Stockholm 2016
Min Garmin valde att lägga av under loppet. Är det någon som vet hur många km loppet faktiskt varpå?
Har hört siffror som varierar mot det som står på VS hemsida.
Tack på förhand.

Velothon Stockholm 2016
WSMC sa:
Min Garmin valde att lägga av under loppet. Är det någon som vet hur många km loppet faktiskt varpå?
Har hört siffror som varierar mot det som står på VS hemsida.
Tack på förhand.
Strava uppger det tidtagna segmentet till 153.7 km. Oklart om det är officiellt men känns rimligt.

Velothon Stockholm 2016
Bikzz sa:
Varför skriva en kommentar på Happy när du kunde ha skrivit den i en anteckningsbok samtidigt som du luktade på blommorna och kände dig lagom nöjd med dig själv för att du är så alternativ?

Velothon Stockholm 2016
Jag loggade från startlinjen till mållinjen, med en split vid km 0, med min Garmin 520. Visade 6,1 km för prologen och 154,8 km för loppet. Jag kan dock ha varit lite sen att trycka på knappen vid km 0-skylten. Och jag höll inte på och snurrade vid depåerna utan gick ganska rakt igenom.

Så jag tycker det verkar stämma ganska bra...

Velothon Stockholm 2016
Agnanaurion sa:
cal. sa:

Var det den här?
https://instagram.com/p/BKNQ3aMgADv/

Exakt den! Jag i petroleumblå rapha-tröja som föll som nr 2. Insåg inte att så många fler drogs med. Jaja. Skönt att man hann ikapp klungan igen efter lite köttande.

Velothon Stockholm 2016
Vet inte vilken av smällarna det var men en happyit råkade illa ut. Vill inte säga mer innan jag vet att happyiten/familjen tycker att det är OK. Från det lilla jag vet är det dock inte omöjligt att han blir fullt återställd.

Senast ändrad:
Velothon Stockholm 2016
Peter K sa:
Mitt omdöme:
Kände en rädsla ibland då loppet var väldigt tekniskt för att vara ett motionslopp med tidtagning. Mycket upp och ner, mycket kurvor och en hel del ojämnheter i vägen (bäst att hålla rejält i styret!).

Kan tycka att det gjorde det ännu roligare! Sista delen från innan Hornstull fram till målen var klockren.

Jag tyckte iaf att det var mycket bra arangerad och super kull att köra på avstängda vägar. Kanske ska man precis som med cykelvasan ha en tävlingsklass bara för de som har tävlingslicens. Då slipper man kanske några krashar av cyklister som är ovana att cykla i klunga.

Tillbaka
Topp