Vem cyklar på GT?, visa!

Vem cyklar på GT?, visa!
Jag cyklar på två stycken GT. En Tequesta och en Zaskar Race!

När det gäller trådar om GT får man vara jobbig!

/Erik

Vem cyklar på GT?, visa!
Vad är det som är så speciellt med GT, förutom att de slösade på rör och därmed gjorde cyklarna många gram tyngre än traditionella ramar?

Vem cyklar på GT?, visa!
Avalache ramarna har lite mer gods än Zaskar ramarna, men geometrin är det som gör att jag gillar GT. Dem ligger nog närmare 1800-2000 gram!

/Erik

Vem cyklar på GT?, visa!
Inte en chans att en Avalanche ram väger 1800g. Jag provkörde en GT Avalanche när jag skulle köpa min första hoj, den var VRÖLTUNG. Den ramen väger lätt 2,5kg.

Vem cyklar på GT?, visa!
Nån som har nån bra lösning på att fixera vajerhöljet bak för bakbromsen?
trippeltriangeln är verkligen inte avsedd för cantileverbromsar...

Vem cyklar på GT?, visa!
Jag cyklar på en blå Avalanche 1.0 (skol-cykel). Mekaniska skivbromsar å så (trevligt värre).
Passar perfekt att ha med sig hela vägen genom förorten till skolan!

Vem cyklar på GT?, visa!
Avalanchen måste vara lättare än Ruckusen och om den väger 2,2 kg så kanske Avalachen inte väger mer än 2000 gram?

Ingen som luskat fram vad den väger? Dem som jag cyklat på har iallfall varit trevliga. Lite tunga, men funktionella. Det sitter inte direkt lättviktskomponenter på den i övrigt=) Avalanchen asså!

/Erik

Vem cyklar på GT?, visa!
Problemet är att jag har cantilever bromsar. Och det finns ingen höljestopp i mitten ovanför bromsfästena som det gör i en "vanlig" ram. Istället så sitter höljet löst på ena sidan och flexar så att vajern blir onödigt lång, därav dålig bromsverkan...

Borde ta en bild för att demonstrera...

Vem cyklar på GT?, visa!
Jag cyklar på GT

En Zaskar Team -04
En Avalanche 1.0 -03
En Avalanche -99

Drifter skrev:
-------------------------------------------------------
Förresten så kanske inte Avalanche ramarna säljs lösa...

-Jo det gör dom, jag köpte min Zaskar Team och Avalanche 1.0 som lös ram

Vem cyklar på GT?, visa!
Jag också: en Zaskar LE modell äldre, olackad... dessvärre med spricka vid sadelstolpen. Så svaret är väl nej, deras triangelsystem håller nog inte bättre än andra. Hittar jag ingen som kan svetsa och härda får det bli rambyte. Synd eftersom jag trivs mycket bra med den annars.
/Claes

Vem cyklar på GT?, visa!
SebbeK skrev:
> Var det inte av just den anledningen som många
> GT´s var utrustade med u-broms bak?

Hell if i know... :)
Mina var utrustade med canti shimano XT som standard iaf... (tror det står i katalogen också)

Vem cyklar på GT?, visa!
Återuppväcker en fin tråd. (:

Bruno: Väger Ruckusramen hela 2,2kg? 05orna väger ju bara 1,9kg enligt Colin på CRC

Vem cyklar på GT?, visa!
Hela 2,2 kg??? det var väl inte mycket!
Min är en 01:a small, har för mig att vågan stannade runt 2,2kg när jag vägde den nån gång.
Har svårt att tro att dom skulle väga så lite som 1900 gram nu.
Men inte vet jag, dom kanske blivit lättare. Men det är ju ingen XC-ram direkt.

Vem cyklar på GT?, visa!
GT STS-1

Men numera med lagad bakdämpare.

Bilagor

• DSC07338liten.jpg
    DSC07338liten.jpg
    105.7 KB · Besök: 37
Vem cyklar på GT?, visa!
jag cyklade på en gt avelange men den döde jag genom att köra stret/trail med en skiv broms bak, båda stagen ner till hjul infästningen på skiv broms sidan gjick av, nu har jag ingen gt längre som synd var den var skit mysig innan den gjick av;)

Vem cyklar på GT?, visa!
bruno: Oj, jag ska byta till en xcram och kollar på ramar som väger 1500-1600gram, kommer ju bli hur lätt som helst då istället för min Ruckus som är av storlek Medium. Gött. (:

Vem cyklar på GT?, visa!
Bygger ihop 2 GT hojar nu.

1995 års GT Zaskar
2000 års GT STS DH.

Hoppas min plånbok tillåter en sådan återlåtning parallellt med min Porsche 911 bygge.

Vem cyklar på GT?, visa!
Kid1000 skrev:
> Bygger ihop 2 GT hojar nu.
>
> 1995 års GT Zaskar
> 2000 års GT STS DH.

Smaskens! Återkom gärna med bilder! Zaskar 95 har ju världens vackraste svetsjobb. STS är ju världens vackraste hoj.

Vem cyklar på GT?, visa!
Cerro: Jag vet inga 18 tums Zaskar ramar som väger runt de 1500, de väger snarare 1900 gram.

Lättare än så får det bli Xizang (titan).

Scott scale är en riktigt lätt ram men ingen GT.

Lekeberg: tack! har ett par bilder och fått hem lite prylar..
Skall lägga upp dom inom kort.

Senast redigerad av en moderator:
Vem cyklar på GT?, visa!
Kid1000: Zaskar Race ifrån 2002 väger strax över 1600, fråga Drifter. Annars har jag tyvärr inte bara kollat på GT eftersom det inte finns så många till salu.

Vem cyklar på GT?, visa!
CRC säljer nya GT Zaskar Team ramar för ca 3 papp, inte så dyrt men mindre storlekar verkar inte finnas på lager....

F.ö så har jag haft 2 st Zaskar LE förut på mitten av 90 talet, trots vikten så gillade jag dom bättre än min cannondale CAAD3

Vem cyklar på GT?, visa!
de Zaskar CRC har är antingen L eller XL och jag vill ha M så de är för stora. Har redan hittat en ram isåfall, gäller bara att få sålt min Ruckusram, intresserade?

Tillbaka
Topp