Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
frause sa:Är det en cykelbana?
OK. Cyklisten.Luzen sa:frause sa:Är det en cykelbana?
En G/C-bana.
frause sa:OK. Cyklisten.Luzen sa:frause sa:Är det en cykelbana?
En G/C-bana.
Mats65 sa:Båda har väjningsplikt.
Se denna länk: http://www.transportstyrelsen.se/gl...ykelpassager-och-cykeloeverfarter-a5-webb.pdf
Öh??? Har du läst på länken?Mats65 sa:Båda har väjningsplikt.
Se denna länk: http://www.transportstyrelsen.se/gl...ykelpassager-och-cykeloeverfarter-a5-webb.pdf
emmer sa:Öh??? Har du läst på länken?Mats65 sa:Båda har väjningsplikt.
Men det gäller alltid att alla alltid har väjningsplikt i så måtto att man alltid ska undvika olyckor.
Men om det ska funderas även "vållandeansvar" så är bilisten risigt ute oavsett.
Vilken oxå går att läsa på det länkade.
[För här är inte utfartsregeln tillämplig.]
1888 sa:Å så finns det dom som undrar varför jag cyklar på vägen när det finns en cykelbana bredvid.....
båtbensbudet sa:Det känns ju otroligt underligt att påstå att man ökar säkerheten när man ger båda ansvaret för att ett möte ska kunna ske på ett säkert sätt. Det är ju uppenbart för mig iaf att man nu sänker säkerheten just för att det råder tvivel om vem som utföra väjningsplikten även om både har skyldighet till dettta.
E ju inte så att cyklister hade börjat cykla rakt ut i dessa situation bara för att bilen har väjningsplikt..Lite självbevarelsedrift har de flesta människor. Däremot e jag övertygad om att vissa bilister nu känner att de med "rätten" på sin sida kan strunta lite i att det kommer cyklister och jobba lite mer med "skrämseltaktik".
Mats65 sa:båtbensbudet sa:Det känns ju otroligt underligt att påstå att man ökar säkerheten när man ger båda ansvaret för att ett möte ska kunna ske på ett säkert sätt. Det är ju uppenbart för mig iaf att man nu sänker säkerheten just för att det råder tvivel om vem som utföra väjningsplikten även om både har skyldighet till dettta.
E ju inte så att cyklister hade börjat cykla rakt ut i dessa situation bara för att bilen har väjningsplikt..Lite självbevarelsedrift har de flesta människor. Däremot e jag övertygad om att vissa bilister nu känner att de med "rätten" på sin sida kan strunta lite i att det kommer cyklister och jobba lite mer med "skrämseltaktik".
Jag tror inte det är någon ny regel eller tolkning. När jag själv blev påkörd i en sådan situation för 21 år sedan så kom bilföraren undan helt och hållet straffrättsligt. Motivet från polisen var ungefär det som står i den länkade broschyren.
Däremot täckte hans försäkring mina skador, men det berodde inte på att han ansågs vållande.
båtbensbudet sa:Ok så man ska släppa före ngn, men man har inte väjningsplikt, hur funkar det? Lr föresten, det var ju lite det som var min poäng, det funkar ju inte alls i praktiken..
Max_max sa:Det är enkelt, tycker att broschyren krånglar till det lite.
Om cykeln ligger före och hinner ut binnan bilen börjar blinka, så kör cykeln först.
Om bilen börjar blinka och cyklisten har sett det, då ska cykeln stanna.
Inte krångligare än så?
båtbensbudet sa:Ok så man ska släppa före ngn, men man har inte väjningsplikt, hur funkar det? Lr föresten, det var ju lite det som var min poäng, det funkar ju inte alls i praktiken..
båtbensbudet sa:En viss risk.. Jo tack. Men så här har man ju gjort för att öka trafiksäkerheten enligt broschyren. Det stör mig för att jag tror inte på det. Jag tror att det är så det är för så har det alltid varit och sedan så låter det bra att säga så i broschyren om man inte drar det vidare och tänker på vad det egentligen innebär.
8 är utfartsregel. Dvs att cykelvägen leder ut på vägen och sedan fortsätter på vägen. Så är det inte på bilden TS postade.Mats65 sa:emmer sa:Öh??? Har du läst på länken?Mats65 sa:Båda har väjningsplikt.
Men det gäller alltid att alla alltid har väjningsplikt i så måtto att man alltid ska undvika olyckor.
Men om det ska funderas även "vållandeansvar" så är bilisten risigt ute oavsett.
Vilken oxå går att läsa på det länkade.
[För här är inte utfartsregeln tillämplig.]
På sidan som är numrerad 8:
• Att du har väjningsplikt när du kommer in på en väg från en cykelbana samtidigt som bilföraren har skyldigheter mot dig som cyklist på en cykelpassage kan verka motsägelsefullt. Genom att både du och bilisten har skyldigheter tvingas ni båda ta hänsyn till varandra. Då ökar säkerheten.
På sidan 9 finns den aktuella situationen:
• När du har svängt i en korsning och ska passera en obevakad cykelpassage, ska du köra med låg hastighet och ge cyklande och mopedister (klass II), som är ute på eller just ska ut på cykel- passagen, tillfälle att passera.
Bilisten skall alltså ge cyklisten tillfälle att passera, men eftersom det är en cykelpassage skall cyklisten lämna företräde mot bilisten.
Dvs båda har väjningsplikt.
Fast själv har jag alltid trott att bilisten har väjningsplikt i den aktuella situationen. Tyvärr har jag dock dålig erfarenhet av att hävda det som cyklist.
Aliide sa:61§ 3 st.
"En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera. Förordning (2014:1035)."
Så, varken cyklisten eller bilisten har väjningsplikt.
h.g.j sa:I min värld (som yrkeschaufför) har jag blivit itutad att det i det här fallet är billisten som ska lämna företräde till cyklisten.
Som cyklist litar jag dock aldrig på det utan är beredd att stanna om det behövs... På bilden finns ingen cykelöverfart el dyl utan bara en korsande cykelväg.
...som i högerregeln.frause sa:Om det är en cykelbana och det finns en cykelbana på andra sidan är det förmodligen en cykelpassage. Då har cyklisten väjningsplikt...
Mats65 sa:På sidan som är numrerad 8:
• Att du har väjningsplikt när du kommer in på en väg från en cykelbana samtidigt som bilföraren har skyldigheter mot dig som cyklist på en cykelpassage kan verka motsägelsefullt. Genom att både du och bilisten har skyldigheter tvingas ni båda ta hänsyn till varandra. Då ökar säkerheten.
Mats65 sa:På sidan 9 finns den aktuella situationen:
• När du har svängt i en korsning och ska passera en obevakad cykelpassage, ska du köra med låg hastighet och ge cyklande och mopedister (klass II), som är ute på eller just ska ut på cykel- passagen, tillfälle att passera.
Du menar att man inte behöver titta sig för innan man korsar en väg?d_anders sa:Det där är en väldigt otäck situation. Det värsta är när bilen kommer snabbt bakifrån så att man inte hinner se den och troligen glömmer bilisten att kolla efter cyklister.
Det där har alltid förundrat mig. Varför bilister som grupp (helyllebilister som uppträder helt korrekt) skall betala för klantiga cyklister?Mats65 sa:Däremot täckte hans försäkring mina skador, men det berodde inte på att han ansågs vållande.