Vem har väjningsplikt?

Vem har väjningsplikt?
Torskade min första uppkörning på just en sån situation och som alla vet lr borde veta så har vi inte uppkörning på cykel i Sverige än. Så, antingen borde jag stämma Vägverket lr så är den här sajten full av bilisttroll lr så kryllar det av idioter till cyklister som inte ens vet om sina rättigheter i trafiken. Vad tror ni?

Vem har väjningsplikt?
26er sa:
Torskade min första uppkörning på just en sån situation och som alla vet lr borde veta så har vi inte uppkörning på cykel i Sverige än. Så, antingen borde jag stämma Vägverket lr så är den här sajten full av bilisttroll lr så kryllar det av idioter till cyklister som inte ens vet om sina rättigheter i trafiken. Vad tror ni?

Det låter rätt, tror jag, men kan du beskriva situationen du torskade på?

Vem har väjningsplikt?
Vem har väjningsplikt?
emmer sa:
Aliide sa:
61§ 3 st.
"En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera. Förordning (2014:1035)."

Så, varken cyklisten eller bilisten har väjningsplikt.

Att lämna tillfälle att passera är väl väjningsplikt?

Nej, därför har i juridisk mening INGEN väjningsplikt, en bilförare har väjningsplikt mot mot varje fordon vars kurs hen bryter. Om cykelvägen var obruten hade saken varit klar, men nu var det en obevakad cykelpassage invid korsningen, vilket medför att det högersvängande fordonet enl lag ska köra med låg hastighet och låta cyklister på och även de bakom på väg att färdas ut på passagen låta dessa göra det före hen avslutar sin sväng. Passager invid korsningar har därför ingen väjningsplikt. Bilisten har inte väjningsplikt och cyklisten har det inte heller. Kallas samspel.

Att störst och hårdast går först lär man sig bara för bilar är hårda, varför man kanske kollar extra så man kanske kan förbereda sig på att många inte kollar höger när de ska svänga höger (obegripligt) och det kan vara en god idé att söka ögonkontakt innan man passerar passagen.

Värsta passagen på min gamla pendelsträcka var dock äen bevakad passage, god sikt mot cykelvägen så där låg inte problemet, på körbanan högersväng/framåtfil, det slår just om till grönt när man är 25 meter från korsningen, nerförbacke men man kollar ändå bilisterna "skönt ingen blinkar, då är det bara att köra", och så ändå så tvärbromsar någon någon cm ifrån en, "Vad fan, jag hade grönt, till och med några sekunder för dig din jäkel" tänker man i sitt stilla.
Staden har till och med satt upp skylt med cykel och högerpil, för att så att säga få svängande fordon att haja att de bryter en väg, hjälper det?
Förgrönt, skylt vad mer kan göras? (skylten kom säkert upp efter att någon faktisk blev påkörd). Trafikplats så är det rött får man vänta evigheter, vänstersvängande och sen ska folk från E4 svänga in osv osv innan det äntligen blir grönt, så slår det precis om till grönt när man kommer blir man rätt lättad... Finns typ inget sätt att ställa om ljusen mer.. För många vägar till för liten yta eller något.

Vem har väjningsplikt?
26er sa:

Kan säga att körskollärare inte alltid har koll på lagen, att man inte får stå på en rödmålad psssage och övergångställe i väntan på att köra in på cirkulationsplatsen. Lärare med elev bakom ratten. Slog ett samtal till körskolan vars namn stod på bilen och undrade om man faktiskt inte lärde ut att man väntar BAKOM hajtänder och skylt innan man kör in i en cirkulationsplats och att det är totalt förbjudet att stå på cykelpsssage och övergångställe?

Edit: om du inte torskat på körkortet hade du vetat att det inte finns något som heter rättigheter i trafiken. Där finns endast skyldigheter. Från första till sista paragraf i Trafikförordning (1998:1276).

Och i ursprungliga frågan har alltså ingen väjningsplikt eftersom det är en korsning. (Vore det en passage mitt på en väg hade cykeln haft väjningsplikt och riskerat böter om hen körde ut om kom motorfordon vars kurs cyklisten skulle bryta, men så är inte fallet här).

Senast ändrad:
Vem har väjningsplikt?
Aliide sa:
emmer sa:
Aliide sa:
61§ 3 st.
"En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera. Förordning (2014:1035)."
Nej, därför har i juridisk mening INGEN väjningsplikt...
...det högersvängande fordonet enl lag ska låta cyklister färdas ut på passagen. Bilisten har inte väjningsplikt... Kallas samspel.
Öh... Vad tror du man kan använda för käckt ord på att tvingas släppa fram korsande trafik då?
(Så när som på att "plikt" ger idiotiska konnotationer om att har rätt att inte behöva väja.)

Vem har väjningsplikt?
emmer sa:
Aliide sa:
emmer sa:
Aliide sa:
61§ 3 st.
...det högersvängande fordonet enl lag ska låta cyklister färdas ut på passagen. Bilisten har inte väjningsplikt... Kallas samspel.
Öh... Vad tror du man kan använda för käckt ord på att tvingas släppa fram korsande trafik då?
(Så när som på att "plikt" ger idiotiska konnotationer om att har rätt att inte behöva väja.)

Följande gäller när man cyklar eller kör moped klass II och ska köra ut på en cykelpassage:
- Den som cyklar eller kör en moped klass II och som ska färdas ut på en cykelpassage ska ta hänsyn till fordon som närmar sig överfarten och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara. (6 kap. 6 § Trafikförordningen)
Denna väjningsplikt gäller ej när man ska köra ut på en cykelöverfart, men cyklande ska visa hänsyn till avståndet och övriga fordons hastighet.

Jag har förstått att detta är en cykelpassage då cykelövergången saknar markeringar,då har ju cyklisten automatiskt väjnings plikt då han inte kan passera vägen utan fara då bilisterna oftast skiter i dem:)
Men är det markerat då har inte cyklister väjnings plikt men han ska visa hänsyn till avstånden och inte kasta sig ut i 40 knyck när man är 1/2 m från cykelöverfarten.
Slut på diskussionen 1-0 till bilar :)

Senast ändrad:
Vem har väjningsplikt?
Om jag skall sammanfatta för min egen skull.

Vi har en regel som inte spelar roll när man cyklar själv och det inte svänger bilar. Ju fler bilar desto otydligare tills det är så otydligt att man nästan krockar innan man kan tolka. Allt leder som vanligt till att man som oskyddad trafikant måste förlänga sin restid för stt garantera sin egen säkerhet så långt man kan påverka. Sen är man ändå chanslös om det kommer en bil som kör för fort, inte blinkar och inte ser sig för. Så här kan vi inte ha det.

Vem har väjningsplikt?
I situationen är det väldigt mycket lättare för bilisten att se cyklisten än tvärtom i och med att bilisten kommer bakifrån. Att som cyklist i farten titta bakåt strax innan man kommer fram till vägen är mycket svårt att göra på ett säkert sätt.

Om det dessutom är bilisten som kör in i cyklisten så är jag övertygad om att bilisten kommer att anses vara vållande till olyckan.

Om däremot cyklisten kör in i bilisten gissar jag att båda kan anses ha orsakat olyckan pga cyklisten kan anses ha hållit för hög fart och borde ha hunnit bromsa. Jag gissar dock att det beror väldigt mycket på vad eventuella vittnen har att säga. Om det är som jag tolkar bilden att bilisten i hög fart kör passerar metern innan och sen svänger in precis framför cyklisten så finns det säkert en möjlighet att bilisten kan anses ansvarig juridiskt sett.

"Moraliskt" anser jag att bilisten bär det klart största ansvaret vid denna typ av olycka.

För övrigt är det irriterande (men inte lika farligt) när bilar kör om på smågator inne i stan för att 20-30m senare bromsa in hastigt för att svänga höger och då tvinga cyklisten att i princip stanna bakom. Med lite smidighet hade de struntat i omkörningen. Jag betvivlar faktiskt att de hade kört på samma sätt om cykeln hade ersatts med en bil som körde i 30km/h.

Senast ändrad:
Vem har väjningsplikt?
Det är ännu värre på vissa platser än vad som illustreras på bilden. På många platser är det häckar, träd eller bullerplank som går fram till öppningen för vägen. Där tvingas man som cyklist i stort sett stanna för att se att ingen är på väg att svänga in.

Vem har väjningsplikt?
Allra farligast tycket jag att situationen är när det är två vägar som korsas med cykelbana på högersidan + trafikljus som har visat grönt länge och snart kommer att slå om. Cyklisten har grönt ljus och vill hinna över, stannar man upp och tittar bakåt hinner man inte över i tid. Bilisten vill hinna svänga innan den får rött.

För de som cyklar i Lund är korsningen vid Tetrapak på Malmövägen ett bra exempel. Där kan man råka illa ut när man cyklar på cykelbanan på högra sidan vägen på väg in mot stan.

Vem har väjningsplikt?
geologen sa:
Det är ännu värre på vissa platser än vad som illustreras på bilden. På många platser är det häckar, träd eller bullerplank som går fram till öppningen för vägen. Där tvingas man som cyklist i stort sett stanna för att se att ingen är på väg att svänga in.
Det är likadant för bilister. Inte nödvändigtvis i TS situation, utan generellt. Ser man inte får man anpassa hastigheten.
Inte för att jag tycker det är en bra situation.

Vem har väjningsplikt?
Jag tycker att man ska ha ett trafiksystem och en miljö med god sikt, och där utformningen av korsningar och annat underlättar för alla att göra rätt, och underlättar för alla att ta sig fram så snabbt, smidigt och säkert som möjligt.

Vem har väjningsplikt?
geologen sa:
Jag tycker att man ska ha ett trafiksystem och en miljö med god sikt, och där utformningen av korsningar och annat underlättar för alla att göra rätt, och underlättar för alla att ta sig fram så snabbt, smidigt och säkert som möjligt.
De flesta skriver nog under på det. Transportstyrelsen har en del att fundera över, och i och med att det är en myndighet/verk lär det ta ett tag.

Vem har väjningsplikt?
Fältprästen sa:
geologen sa:
De flesta skriver nog under på det. Transportstyrelsen har en del att fundera över, och i och med att det är en myndighet/verk lär det ta ett tag.
Är nog snarare så att planering av/för cykelväg eller GC är ett ganska nytt påfund vilket gör att ännu så länge (dvs gator/vägar planerade innan -90) så är cykelvägar en efterhandskonstruktion man får klämma in bäste det går.
I vart fall här i GBG är det en helt annan stuns på saker byggda på senare tid. Sen kommer man ju aldrig ifrån situationer enligt TS bild (om man inte bygger planskilt, och gissa vem som får åka över/under då :-) ) att kunna undvikas, men de mest infantila kommer säkert försvinna (i kommuner med cyklister).

Vem har väjningsplikt?
Jag tycker annars att de flesta GC-vägar är katastrof även när de är nybyggda. T ex den längs Gustav Dalénsgatan som bara funnits nåt år eller två. Snirklig, korsar flera utfarter på ett farligt sätt, sen försvinner gångdelen från den asfalterade delen men folk går naturligtvis där ändå eftersom det är blomkrukor och stenplattor runt om. Dåligt utformat kring Vågmästareplatsen utanför saluhallen också, med massa konfliktpotential mellan flanörer, bussresenärer och korsande trafik. Nån måste varit rejält på fyllan när den utformades. Det var dessutom en väg som innan var bred och smidig för alla trafikanter att färdas och samsas på. Nu är den i stället kraftigt avsmalnad på grund av en enorm mittseparering, med daglig trafikstockning som följd. Hela utformningen av den nya versionen av GDgatan är en total katastrof. Alla trafikanter har fått det sämre eller inte bättre. För gångtrafikanter är det minst skillnad, egentligen ingen alls, men mycket sämre för cyklister och motorfordon.

Vem har väjningsplikt?
emmer sa:
Aliide sa:
emmer sa:
Aliide sa:
61§ 3 st.

Som lagen ser ut ut idag när bilister enligt lagen på endast har väjningsplikt vid cykelöverfart, "låta passera" är inte "väjningsplikt". Skillnaden är kanske hårfin och väldigt konstig skrivning eftersom det står i samma paragraf som för "zebralagen"
(alltså väjningsplikt för gående på och på väg över övergångställe, och sedan i tredje stycket i samma paragraf "låta passera" när det gäller obevakad cykelpassage vid utfart ur cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning.

Vem har väjningsplikt?
Aliide sa:
emmer sa:
Aliide sa:
emmer sa:
Aliide sa:
61§ 3 st.

Som lagen ser ut ut idag när bilister enligt lagen på endast har väjningsplikt vid cykelöverfart, "låta passera" är inte "väjningsplikt". Skillnaden är kanske hårfin och väldigt konstig skrivning eftersom det står i samma paragraf som för "zebralagen"
(alltså väjningsplikt för gående på och på väg över övergångställe, och sedan i tredje stycket i samma paragraf "låta passera" när det gäller obevakad cykelpassage vid utfart ur cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning.

Ge tillfälle att passera kan man ju göra genom att gasa på lite extra så cyklisten kan passera bakom...

Vem har väjningsplikt?
Men "låta passera" bör innebära att en bil inte får passera och och svänga in framför/på cyklisten när denne kommer i maklig fart men trots det inte kan se bilen pga avsaknad av ögon i nacken. Bilisten ser ju cyklisten, så därmed bör bilisten agera så att en farlig situation inte uppstår.

De flesta bilar är vettiga och saktar in / stannar för att undvika att en farlig situation uppkommer. Det innebär dock att om man som cyklist stannar så förstörs flytet i trafiken. Därför vill man helst köra på i måttlig fart och hoppas man hinner bromsa om en bil kommer i full fart.

En annan irriterande passage mellan Malmö och Lund är vid en större vägkorsning. Även där finns en cykelväg, men här sitter det skyltar som ger cyklisterna väjningsplikt. Många cyklister cyklar dock farligt här och blåser på i full fart någon meter framför motorhuven på bilarna. Det har gjort att många bilar stannar även när cyklisten borde släppa fram dem. Flytet förstörs och dessutom inträffar det en väldig massa olyckor där.

Vem har väjningsplikt?
d_anders sa:
Men "låta passera" bör innebära att en bil inte får passera och och svänga in framför/på cyklisten när denne kommer i maklig fart men trots det inte kan se bilen pga avsaknad av ögon i nacken. Bilisten ser ju cyklisten, så därmed bör bilisten agera så att en farlig situation inte uppstår./

Så du tittar inte över axeln innan du korsar en väg? Gissar på att du skiter i döda vinkeln när du sitter i bilen med.

Senast ändrad:
Vem har väjningsplikt?
Skrev jag det? Nej.
Jag försöker titta över axeln för jag vet hur fort en del bilar kör in mot svängen och att de också kan ignorera cyklister. Jag gör det alltså av ren självbevarelsedrift. Dock blir det endast en snabb blick över axeln några meter innan, det är för farligt att titta bakåt under en längre tid vid en korsning med massa trafik åt alla håll. Det absolut säkraste hade varit att cykla på vägen, men det är ju inte tillåtet.

Vid motsvarande situation i en korsning mellan två vägar är det ju för övrigt mycket säkrare att cykla på cykelvägen på vänster sida vägen. Då ser man bilarna komma utan problem.

Om jag cyklar på en väg och ska byta fil är det en annan sak. Då signalerar jag och släpper först förbi annan trafik.

Vem har väjningsplikt?
Aliide sa:
emmer sa:
Aliide sa:
emmer sa:
Aliide sa:
61§ 3 st.
Som lagen ser ut ut idag när bilister enligt lagen på endast har väjningsplikt vid cykelöverfart, "låta passera" är inte "väjningsplikt". Skillnaden är kanske hårfin
Jo, visst är skillnaden obefintlig för "låta passera" är ju vad högerregel och lämna företräde i praktiken innebär.
Eller tolkar du högerregel eller lämna företräde på något annat sätt? än att man att folk från höger eller korsande väg ska låtas passera?

Tillbaka
Topp