Vem har väjningsplikt?

Luzen

Aktiv medlem
Vem har väjningsplikt?
Vem har väjningsplikt här, bilisten eller cyklisten?
IMG_2059.JPG

Vem har väjningsplikt?
Är gräsmattan smal så att det är samma väg eller bred så att det är två olika vägar?
Är det samma väg så korsar man en körbana och det är väjningsplikt.
Är det två olika vägar så gäller högerregeln (om ingen annan skyltning finns, vilket det gör om det är en GC).

Vem har väjningsplikt?
Som jag tolkar Trafikförodningen, 3:e Kap 26 § En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. så är det bilisten som bör väja/lämna plats. Men det kanske inte anses som onödigt hinder att cyklisten ska väja, jag menar bilisten ska ju faktiskt fram...

Vem har väjningsplikt?
Det är iofs ganska roligt (och hemskt) att vi inte vet en så tillsynes självklar regel som vi dessutom nog råkar ut för i princip varje ggn vi cyklar. Varför skulle det inte vara bilen? Känns ju spontant att den som svänger är den som bör ha ansvaret för att det är fritt att köra. Måste ju vara säkrast så kan jag tycka.

Vem har väjningsplikt?
Om G/C-vägen hade varit en parallell bilväg så hade nog ingen tvekat...eller?

För mig känns det självklart att det är bilisten som har väjningsplikt (utan att ha läst i lagboken)

Vem har väjningsplikt?
Vem har väjningsplikt?
Vem har väjningsplikt?
Det verkar dröja så jag får väl skriva det obligatoriska inlägget:
Det finns inga rättigheter i trafiken, bara skyldigheter.

Vem har väjningsplikt?
emmer sa:
Mats65 sa:
Öh??? Har du läst på länken?

Men det gäller alltid att alla alltid har väjningsplikt i så måtto att man alltid ska undvika olyckor.
Men om det ska funderas även "vållandeansvar" så är bilisten risigt ute oavsett.
Vilken oxå går att läsa på det länkade.
[För här är inte utfartsregeln tillämplig.]

På sidan som är numrerad 8:
• Att du har väjningsplikt när du kommer in på en väg från en cykelbana samtidigt som bilföraren har skyldigheter mot dig som cyklist på en cykelpassage kan verka motsägelsefullt. Genom att både du och bilisten har skyldigheter tvingas ni båda ta hänsyn till varandra. Då ökar säkerheten.

På sidan 9 finns den aktuella situationen:
• När du har svängt i en korsning och ska passera en obevakad cykelpassage, ska du köra med låg hastighet och ge cyklande och mopedister (klass II), som är ute på eller just ska ut på cykel- passagen, tillfälle att passera.

Bilisten skall alltså ge cyklisten tillfälle att passera, men eftersom det är en cykelpassage skall cyklisten lämna företräde mot bilisten.
Dvs båda har väjningsplikt.

Fast själv har jag alltid trott att bilisten har väjningsplikt i den aktuella situationen. Tyvärr har jag dock dålig erfarenhet av att hävda det som cyklist.

Vem har väjningsplikt?
Det känns ju otroligt underligt att påstå att man ökar säkerheten när man ger båda ansvaret för att ett möte ska kunna ske på ett säkert sätt. Det är ju uppenbart för mig iaf att man nu sänker säkerheten just för att det råder tvivel om vem som utföra väjningsplikten även om både har skyldighet till dettta.

E ju inte så att cyklister hade börjat cykla rakt ut i dessa situation bara för att bilen har väjningsplikt..Lite självbevarelsedrift har de flesta människor. Däremot e jag övertygad om att vissa bilister nu känner att de med "rätten" på sin sida kan strunta lite i att det kommer cyklister och jobba lite mer med "skrämseltaktik".

Vem har väjningsplikt?
Jag råkade ut för detta på S:t Eriksgatan. För att slippa tvärnita kastade jag mig ut i bilbanan, BAKOM bilarna som var bakom svängbilen.
Sen när jag ville in på cb igen vart den kränkta omcyklade bilisten sur och prejade ut mig till vänster, sen tutade.
Det vart handgemäng.
Inte. Tack vare mitt saktmod.

Men - såklart ska bilisten som svänger över cb lämna företräde till en rakt fram körande cyklist.
Fast dom gör det inte. Beware!

Vem har väjningsplikt?
Nollvisionen; alla har alltid väjningsplikt mot alla och alla ska alltid stå still, ingen får röra sig ur fläcken förrän den andre gör det.
. Enkelt.

Vem har väjningsplikt?
båtbensbudet sa:
Det känns ju otroligt underligt att påstå att man ökar säkerheten när man ger båda ansvaret för att ett möte ska kunna ske på ett säkert sätt. Det är ju uppenbart för mig iaf att man nu sänker säkerheten just för att det råder tvivel om vem som utföra väjningsplikten även om både har skyldighet till dettta.

E ju inte så att cyklister hade börjat cykla rakt ut i dessa situation bara för att bilen har väjningsplikt..Lite självbevarelsedrift har de flesta människor. Däremot e jag övertygad om att vissa bilister nu känner att de med "rätten" på sin sida kan strunta lite i att det kommer cyklister och jobba lite mer med "skrämseltaktik".

Jag tror inte det är någon ny regel eller tolkning. När jag själv blev påkörd i en sådan situation för 21 år sedan så kom bilföraren undan helt och hållet straffrättsligt. Motivet från polisen var ungefär det som står i den länkade broschyren.
Däremot täckte hans försäkring mina skador, men det berodde inte på att han ansågs vållande.

Vem har väjningsplikt?
Mats65 sa:
båtbensbudet sa:

Jag tror inte det är någon ny regel eller tolkning. När jag själv blev påkörd i en sådan situation för 21 år sedan så kom bilföraren undan helt och hållet straffrättsligt. Motivet från polisen var ungefär det som står i den länkade broschyren.
Däremot täckte hans försäkring mina skador, men det berodde inte på att han ansågs vållande.

Nä tror inte heller att det är ngt nytt men fortfarande otroligt att det inte är ändrat. Broschyren är nog dock rätt ny och det är ju påståendet som för mig iaf känns otroligt ogenomtänkt att dubbelväjningsplikt ger ökad säkerhet (men visst har haft fel förut). För mig känns det ju givet att det då blir "störst går först" och iom detta lär ju personskador öka om ngt, iaf inte minska.

Som tur är står ju bilens försäkring (mig veterligen) alltid för skador på cykel / cyklist oavsett vem som är vållande. Men knäckta ben osv gör ju ont, helst krockar man ju inte alls..

Vem har väjningsplikt?
Ja, det verkar inte helt lätt att fastställa vem som har väjningsplikt.
Anledningen till min fråga var egentligen för att få veta om det är skillnader mellan Norge och Sverige i detta fall.
I Norge är det cyklisten som har väjningsplikt.

Vem har väjningsplikt?
Men, båda har ju inte väjningsplikt, det är ju lite olika saker att släppa före någon som precis ska korsa vägen och att ha väjningsplikt. Det innebär ju att som cyklist, om man kör bredvid bilen som på bilden, så ska man bromsa så fort man ser att bilen ska svänga. Medans bilen ska stanna bara om man redan har börjat ta sig över eller precis är på väg. För att det är lätt att missa en bil som svänger.
Och självklart har båda ansvar att undvika olyckor.

Vem har väjningsplikt?
Ok så man ska släppa före ngn, men man har inte väjningsplikt, hur funkar det? Lr föresten, det var ju lite det som var min poäng, det funkar ju inte alls i praktiken..

Vem har väjningsplikt?
Tänk om väjningsplikt mellan motorister tex i cirkulationsplats var lika ömsesidigt formulerad... Hade det funkat bra i praktiken?

Vem har väjningsplikt?
båtbensbudet sa:
Ok så man ska släppa före ngn, men man har inte väjningsplikt, hur funkar det? Lr föresten, det var ju lite det som var min poäng, det funkar ju inte alls i praktiken..

Det är enkelt, tycker att broschyren krånglar till det lite.
Om cykeln ligger före och hinner ut innan bilen börjar blinka, så kör cykeln först.
Om bilen börjar blinka och cyklisten har sett det, då ska cykeln stanna.

Inte krångligare än så?

Senast ändrad:
Vem har väjningsplikt?
Tittar man på bilden och får den uppfattningen att bilisten skall svänga in på en annan gata som korsas av en cykelbana/gångbana.
Och ser man så finns inga markeringar i cykelbanans vägbana som säger att det skulle vara en cykelöverfart .
så i det här fallet så är det cyklisten som skall lämna företräde .
Men om man vänder på frågan skulle bilisten in på en parkering så är det bilisten som lämnar företräde till cyklisten.
Men finns det markeringar och skyltar så är det dom som gäller .

Vem har väjningsplikt?
Max_max sa:
Det är enkelt, tycker att broschyren krånglar till det lite.
Om cykeln ligger före och hinner ut binnan bilen börjar blinka, så kör cykeln först.
Om bilen börjar blinka och cyklisten har sett det, då ska cykeln stanna.

Inte krångligare än så?

Så om man som cyklist blir påkörd i sidan hade man rätt men om man dunkar in i plåten hade man fel. Men oavsett den som tog smällen. Men det viktiga är att man bär hjälm.

Senast ändrad:
Vem har väjningsplikt?
båtbensbudet sa:

Bilisten ska ... ge cyklande ...som är ute på eller just ska ut på cykel-
passagen, tillfälle att passera
. Finns en viss risk att bilisten och cyklisten har olika tolkningar av vad just ska ut på betyder. Cyklisten har ju dock väjningsplikt (enligt texten, frågan är vad lagen säger) så vid fall där man är oense torde väl bilisten få rätt.

Vem har väjningsplikt?
En viss risk.. Jo tack. Men så här har man ju gjort för att öka trafiksäkerheten enligt broschyren. Det stör mig för att jag tror inte på det. Jag tror att det är så det är för så har det alltid varit och sedan så låter det bra att säga så i broschyren om man inte drar det vidare och tänker på vad det egentligen innebär.

Vem har väjningsplikt?
båtbensbudet sa:
En viss risk.. Jo tack. Men så här har man ju gjort för att öka trafiksäkerheten enligt broschyren. Det stör mig för att jag tror inte på det. Jag tror att det är så det är för så har det alltid varit och sedan så låter det bra att säga så i broschyren om man inte drar det vidare och tänker på vad det egentligen innebär.

+42

Vem har väjningsplikt?
I min värld (som yrkeschaufför) har jag blivit itutad att det i det här fallet är billisten som ska lämna företräde till cyklisten.

Som cyklist litar jag dock aldrig på det utan är beredd att stanna om det behövs... På bilden finns ingen cykelöverfart el dyl utan bara en korsande cykelväg.

Vem har väjningsplikt?
61§ 3 st.
"En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera. Förordning (2014:1035)."

Så, varken cyklisten eller bilisten har väjningsplikt.

Vem har väjningsplikt?
Mats65 sa:
emmer sa:
Mats65 sa:
Öh??? Har du läst på länken?

Men det gäller alltid att alla alltid har väjningsplikt i så måtto att man alltid ska undvika olyckor.
Men om det ska funderas även "vållandeansvar" så är bilisten risigt ute oavsett.
Vilken oxå går att läsa på det länkade.
[För här är inte utfartsregeln tillämplig.]

• Att du har väjningsplikt när du kommer in på en väg från en cykelbana samtidigt som bilföraren har skyldigheter mot dig som cyklist på en cykelpassage kan verka motsägelsefullt. Genom att både du och bilisten har skyldigheter tvingas ni båda ta hänsyn till varandra. Då ökar säkerheten.

• När du har svängt i en korsning och ska passera en obevakad cykelpassage, ska du köra med låg hastighet och ge cyklande och mopedister (klass II), som är ute på eller just ska ut på cykel- passagen, tillfälle att passera.

Bilisten skall alltså ge cyklisten tillfälle att passera, men eftersom det är en cykelpassage skall cyklisten lämna företräde mot bilisten.
Dvs båda har väjningsplikt.

Fast själv har jag alltid trott att bilisten har väjningsplikt i den aktuella situationen. Tyvärr har jag dock dålig erfarenhet av att hävda det som cyklist.
8 är utfartsregel. Dvs att cykelvägen leder ut på vägen och sedan fortsätter på vägen. Så är det inte på bilden TS postade.
Och på cykelpassager ska bilisten ge företräde och cyklisten bara vara rädd om sitt liv.

Vem har väjningsplikt?
Aliide sa:
61§ 3 st.
"En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera. Förordning (2014:1035)."

Så, varken cyklisten eller bilisten har väjningsplikt.

Att lämna tillfälle att passera är väl väjningsplikt?

Vem har väjningsplikt?
h.g.j sa:
I min värld (som yrkeschaufför) har jag blivit itutad att det i det här fallet är billisten som ska lämna företräde till cyklisten.

Som cyklist litar jag dock aldrig på det utan är beredd att stanna om det behövs... På bilden finns ingen cykelöverfart el dyl utan bara en korsande cykelväg.

Det kan däremot vara en cykelpassage, men sådana är ungefär lika flummigt definierade som resten av reglerna runt cykeltrafik.
De kan anges med vägmarkeringar, men behöver alltså inte vara det.

Bilisten måste i det här fallet alltså hålla reda på om den parallella vägen är en cykelbana eller inte.

Är det inte en cykelbana cyklisten färdas på är det körbana och då har bilisten väjningsplikt (högerregeln).

Om det är en cykelbana och det finns en cykelbana på andra sidan är det förmodligen en cykelpassage. Då har cyklisten väjningsplikt, men ska ges tillfälle att passera om den just är på väg ut.

Vem har väjningsplikt?
frause sa:
Om det är en cykelbana och det finns en cykelbana på andra sidan är det förmodligen en cykelpassage. Då har cyklisten väjningsplikt...
...som i högerregeln.
[Vilket är grunden i all väjningsplikt om det inte finns ytterligare markering i form av skyltar och/eller markeringar.]

Vem har väjningsplikt?
Det där är en väldigt otäck situation. Det värsta är när bilen kommer snabbt bakifrån så att man inte hinner se den och troligen glömmer bilisten att kolla efter cyklister. Om bilen kör på cyklisten måste bilisten ha fullt ansvar, om cyklisten kör på bilen är det mer tveksamt?

Vem har väjningsplikt?
Mats65 sa:

Denna förmodar jag att det är som @emmer skriver, att den gäller utfart på bilväg (ja ni vet vad jag menar), men om vi säger att den gäller även för TS:s bild:
Den ger båda ungefär samma skyldighet att ge andra parten företräde, om man tittar på hur det uttrycks här.

Mats65 sa:

Den ger bilisten i situationen mer skyldigheter än cyklisten.
Alltså: 2-1 till cyklisten.
Men återigen, första punkten har förmodligen inget med den aktuella situationen att göra.

Några har varit inne på att det skrivs väldigt (medvetet!) luddigt. Jo, men det intressanta är att punkten "På sidan som är numrerad 8:" som gäller utfart för cyklisten så tonar dom faktiskt ner att bilisten har företräde (ja jag vet, det retar en del att uttrycka det så, men i praktiken innebär det just det om den andra har väjningsplikt).
Men i punkten "På sidan 9 finns den aktuella situationen:" så är dom tillbaka på banan. Att bilisten har väjningsplikt uttrycks minst sagt luddigt och nedtonat.

Min tolkning av det hela är alltså att i situationen som TS postade så är det bilisten som skall ge cyklisten företräde.

För övrigt är också t.ex. högerregeln inget som ger någon bilist ett ovillkorligt företräde. Även där skulle det säkert uttryckas ungefär på samma sätt som i detta exempel. Kommer man från höger kan man inte bara blåsa på.

Det gäller för övrigt även "zebralagen". Om jag tolkar allt rätt där, och petigt, så betyder det i praktiken att om en gående tar ett steg ut i lugnt tempo och blir påkörd så är det enligt reglerna som gäller gångtrafikanten som gör fel (om bilisten inte hållit en vårdslös hastighet) - gångtrafikanten har inte varit uppmärksam. Om däremot gångtrafikanten ser faran och snabbt steppar tillbaka så är det bilisten som enligt reglerna gör fel, bilisten har inte varit uppmärksam.

Visst, lite smått raljerande, men iom att ingen har rättigheter, bara skyldigheter så är det egentligen konsekvensen av det hela - inom rimliga ramar givetvis.

Alla trafikregler/lagar är till för att reglera trafiken, att få ett smidigt trafikflöde, inte för att i första hand reglera skuldfrågan. Därför blir det inte så klart vem som är skyldig om olyckan är framme.

Vem har väjningsplikt?
Mats65 sa:
Det där har alltid förundrat mig. Varför bilister som grupp (helyllebilister som uppträder helt korrekt) skall betala för klantiga cyklister?
För det är ju bara bilisterna som är tvungna att ha trafikförsäkring.

Tillbaka
Topp