Vet frugan om..

SeALBoY

Ny medlem
Vet frugan om..
Vet frugan/sambon om vad era cyklar och tillbehör kostar? Eller är hon förd bakom ljuset? =D
Eller bryr hon sig inte om att ni lägger 30.000 på en cykle istället för semestern?! Låt höra..

Vet frugan om..
Frugan vet om varende krona som går till cyklar å andra sidan har jag väl inte lagt mer än 80-85tusen i år... ;-)

Vet frugan om..
Jo då... Hon vet!!!Jag läggger ned ca 50 K per år och byter mina LVG en gång per år. Men det är träning och tävling som hon retar sig på. Så hon har beslutat, i enväldig demokrati, att det inte blir några tävlingar och cykelträning när det passar henne. Så under semestern blir det flera löptävlingar och en bergsmara.(och löpträning är brutalt tråkigt när det är så här varmt!!!!)

Vet frugan om..
E en fördel att bo ensam, kan lägga pengarna var jag vill och cyklarna får stå var som helst,
dessutom kan cykeln ligga isärskruvad i lägenheten i en månad i väntan på delar utan att
ngn klagar... =D

Vet frugan om..
berättar frugan om alla sina shoppingrundor?

varför är det, oftast, mannen som 'tvingas' anpassa sina intressen efter fika och shopping?

Vet frugan om..
Varför skulle man villja underhålla eller ljuga om vad cykel sakerna kostar!? Då har man valt fel fru/sambo enligt mig...

/Joakim

Vet frugan om..
Till slut blev det så mycket gnäll hemma så jag kunde inte skaffa de komponenter och kläder jag ville ha. Så då började jag köpa svindyra och exotiska komponenter som inte hon eller hennes bror känner till. Nu är alla nöjda och glada.

Vet frugan om..
Dom få gånger hon har sett ett paket från utlandet så går det alltid att förklara med ebay. Det är svårare att komma undan med kvitton från cykelcity eller paket från CC.

Vet frugan om..
Hon vet vad det har gått på men var inte glad. Så inför köpet av ny cykel har jag varit strategisk och sponsrat en del av hennes nya hästkärra... Hon rider så min hobby är billig i jämförelse, snacka prylsport!

emil

Vet frugan om..
swerider skrev:
-------------------------------------------------------
> E en fördel att bo ensam, kan lägga pengarna var
> jag vill och cyklarna får stå var som helst,
> dessutom kan cykeln ligga isärskruvad i
> lägenheten i en månad i väntan på delar utan
> att ngn klagar... =D

Ja, det har varit katastrof hemma i vardagsrummet i nån månad när min sambos cykel legat där i delar. Dyr var den också, hon har sprungit och hämtat ut paket i tid och otid från diverse skumma leverantörer.

Vet frugan om..
Varför ska hon ha åsikter om det om familjen i övrigt har det de behöver?

Men _om_ man köper så mycket att påverkar tex om man har råd att åka på semester så
kanske det finns visst fog för kritik :)

Finns bara två anledningar att överhuvudtaget prata kostnad när det gäller egna hobbyprylar:
1) När det är billigt
2) När det har hållit länge ("haft den i fem år...")

Den som inte vet vad prylarna kostar reagerar mer på om det blir många inköp.
Köp därför mycket i samma låda från Düskland.

Tid att leka med sina prylar är en annan, och för en del mycket jobbigare historia.

Vet frugan om..
Det är min fru som håller koll på plånboken. Hon har köpt mig en racer i julklapp, en par fälgar i födelsdagspresent, en polar i julklapp, några Mallis-resor osv.

Borde jag fundra på varför ?

Vet frugan om..
bng skrev:
> Läste nyligen att ett barn kostar i snitt 1,3 Mkr
> att försörja.

Per månad ja!

Vet frugan om..
Stampe skrev:
> bng skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 6000 i månaden i snitt i 18 år
>
>
> Det är det värt! : )

Lätt.

Vet frugan om..
"Barn kostar 6000 i månaden i snitt i 18 år, men det är det värt!"

Det skall jag köra med nästa gång jag köper ny cykel.

Nej, det blir inga fler barn :)

Edit: Men vänta nu - mina är ju snart "amorterade" hehe... :O

Senast redigerad av en moderator:
Vet frugan om..
hakanf skrev:
> wow, då kan man alltså lägga ungefär så
> mycket på cykling i månaden om man inte har
> barn?

Japp, då slipper du dessutom kladda med bajs hela dagarna.

Vet frugan om..
hakanf skrev:
> wow, då kan man alltså lägga ungefär så
> mycket på cykling i månaden om man inte har
> barn?

Hmm, borde det inte vara så att i den uppskattade kostnaden på 6.000:- i månaden ingår både rena kontanta utlägg (dvs kassaflöde) som minskad inkomst (alternativkostnad) vid VAB, barnledighet etc?

Om man enligt samma tankesätt skulle räkna in alla arbetsgivares kostnader för att vi sitter och surfar på Happy på arbetstid torde barn vara billigare än vårt cykelintresse... ; )

Vet frugan om..
SeALBoY skrev:
> Vet frugan/sambon om vad era cyklar och tillbehör
> kostar? Eller är hon förd bakom ljuset? =D
> Eller bryr hon sig inte om att ni lägger 30.000
> på en cykle istället för semestern?! Låt
> höra..

Skojaru? Sambon cyklar själv och hon har inte ens en susning om kostnaden för det par Schwalbe Ultremo som jag köpte till henne som en extra födelsedagspresent (en present utöver presenterna, man kan trots allt inte komma bara med cykeldäck).

Vet frugan om..
trippel bokföring, en för sig själv, en för skattmasen, och en för frun.

berättar det mesta, men som privatperson är man ju inte momsredovisningsskyldig, så man får dra av 20% på alla belopp =)

sen skrivs ju smådelar däck o övrigt in under förbrukningsartiklar som målarfärg och toapapper.

Vet frugan om..
Randonörd: Jag är själv redan apatisk, utbränd och bitter så det räcker. Köp en present till frugan i stället!

/Janne

Vet frugan om..
Om hon inte frågar så ... Sen är det väl så att man lägger pengar på olika saker - förstår inte varför man skall känna skuldkänslor för att man spenderar pengar på cykling.

Tillbaka
Topp