Vevlagret på väg att lägga av

tommygunxs

Aktiv medlem
vevlagret håller på att ge sig, och när jag vände på cykeln kom två kullagers rullande så lagret är tokslut

Vet
IMG_9274.jpeg
någon vad det är för sorts Vevlager? Det står inget på den, samt vet någon hur man byter dessa?

Har du tur är det bara vevlagret som är slut, men det ser lite misstänkt ut som att svetsen gett sig där sadelröret är fäst i vevhuset. Kan dock vara en spricka i lacken, så kolla det innan du köper prylar.

ja skulle nog kolla över hela hojen innan ja bara byter vevlagret ser lurt ut som stumpy säger vid sadelrörets infästning mot vevlagerhylsan sen ser de de nästan ut som framdrevet sett sina bästa dagar för rätt länge sen o då undrar man hur kedja och bakdrev mår osv,

Har du tur är det bara vevlagret som är slut, men det ser lite misstänkt ut som att svetsen gett sig där sadelröret är fäst i vevhuset. Kan dock vara en spricka i lacken, så kolla det innan du köper prylar.
Ja jäklar, det har jag inte sett men visst ser det ut som en spricka. Får kolla den

Ja, men man behöver mäta längden, totala av axeln och utstick vänster och höger för att veta vilken vevlager man ska köpa.

Om man vill byta själva behöver man också ett verktyg för att drar loss och fast vevlagret.
Ok nu kanske jag har en spricka o då är det troligen tippen för cykeln men om det inte är en spricka så skall jag mäta, men ett vertyg för dra loss- tänkte den skulle ramla ut själv typ om jag lossade de märkliga ”fästena” men sådan tur hade jag alltså inte. Men först blir det inspektera ev spricka noga

Det är vevarna man drar loss med ett speciellt verktyg för typ en hundring. Själva lagret gängar man ur. Ena sidan är vänstergängad precis som ena pedalen men jag lär mig aldrig om det är vänster lager och höger pedal eller om det är tvärtom.
Om det sitter som berget kan det därför vara värt att testa dra åt andra hållet...

Det är vevarna man drar loss med ett speciellt verktyg för typ en hundring. Själva lagret gängar man ur. Ena sidan är vänstergängad precis som ena pedalen men jag lär mig aldrig om det är vänster lager och höger pedal eller om det är tvärtom.
Om det sitter som berget kan det därför vara värt att testa dra åt andra hållet...
ett knep ja lärde mej för många år sen för minnas vilket håll man gängar ur "normala" vevlager är att båda lagersidorna gängas ut år samma håll som hjulen snurrar då du cyklar

Ah ok

Jag har nu kollat o det är igen spricka,
Jag antar det finns något specialverktyg för lossa själva vevlagret (för vevarmen krävs det speciella vertyg)
Men för själva vevlagret tänkte jag skruvmejsel o hammare… sedan ersätta
Med Biltema…

För vevarmar:

För vevlagret, behövs även när du monterar det nya.

Enkelt. Vänster är vänster och höger är höger. Utom på lagret där vämster är höger och höger är vänster.
Och höger är den handen där tummem pekar åt vänster medan vänster är handen där tummen pekar åt höger
Ska det va så förtvivlat svårt? ?

Enkelt. Vänster är vänster och höger är höger. Utom på lagret där vämster är höger och höger är vänster.
Och höger är den handen där tummem pekar åt vänster medan vänster är handen där tummen pekar åt höger
Ska det va så förtvivlat svårt? ?
Haha jag skall försöka minnas det:)

För vevarmar:

För vevlagret, behövs även när du monterar det nya.
Tackar!

Tillbaka
Topp