Vevlagret

Vevlagret
GurraG skrev:
-------------------------------------------------------
> Dra åt rätt håll!
>
> /G

äsch, med den där uppställningen kommer något att lossna oavsett riktning, låt slumpen avgöra vilket.

Vevlagret
Du behöver inte exakt samma modell, men du ska ha ett med 110mm axel för 68mm hylsbredd med brittisk gänga. Är det det enda du ska ha är det nog billigare att köpa över disk än de billiga priserna i utlandet + frakt.

Vevlagret
Yes, bra jobbat!

Ta nu en smal spårskuvmejsel och spräck plasthylsan från drivsidan.
Är det jobbigt så får du såga några spår i hylsan med ett bågfilsblad.
Sluta innan du når gängan. Försök sedan spräcka hylsan igen från drivsida.

Senast jag bytte lager var det faktiskt med en aluminiumhylsa istf. plast.
Kanske för att de ändå alltid går sönder när plasten blir spröd efter några år?

Vevlagret
Det finns modernare typer av vevlager. Tyvärr håller de inte alls lika länge som gamla fyrkantslager, dessutom behöver du i så fall ett nytt vevparti. Köp ett nytt fyrkantslager, kleta på lite kopparpasta på gängorna och glöm det i tio år.

Vevlagret
Har en fråga! Någon som har tips på riktigt bra smörjfett till vevlagret och olja till kedjan? Tänkte beställa hem saker från CHainreaction idag så alla tips upopskattas :)

Vevlagret
Finnen skrev:
> Det finns modernare typer av vevlager. Tyvärr
> håller de inte alls lika länge som gamla
> fyrkantslager, dessutom behöver du i så fall ett
> nytt vevparti. Köp ett nytt fyrkantslager, kleta
> på lite kopparpasta på gängorna och glöm det i
> tio år.

Ja, det är sant, men va faaaaaaaaaan. Fyrkants och invändiga lagerskålar är ju döden när dom är slut. Han är ju inte den förste som strippar gängorna vid försök till demontering. Nu kan du säkert mer om hojmek än mig, men jag har blivit mycket nöjd sedan jag frångått äldre lagertyper. Sen finns ju fiffiga guider på hur man servar olika typer av lager.

Vevlagret
Johnny_slagköping skrev:
> Ja, det är sant, men va faaaaaaaaaan. Fyrkants
> och invändiga lagerskålar är ju döden när dom
> är slut. Han är ju inte den förste som strippar
> gängorna vid försök till demontering. Nu kan du
> säkert mer om hojmek än mig, men jag har blivit
> mycket nöjd sedan jag frångått äldre
> lagertyper. Sen finns ju fiffiga guider på hur
> man servar olika typer av lager.

Helt klart är utvändiga lager mer lättmekade. Men den svåra biten är ju gjord nu =) Mitt största argument var väl mest att det är tveksamt om det är värt att köpa nya vevar bara för att byta lagertyp. Iofs, om vevarna ändå ska bytas så blir det en annan fråga.

Vevlagret
Idag lyckades jag även ta bort den spruckna platsthylsan. Sågade först 4 jack tills jag nästan kom ned till gängorna. Sprutade in rostlösande olja som fick stå under natten. Idag tog jag en liten radiomejsel och slog försiktigt mellan hylsan och gängorna till den lossnade.
Men kan inte cykla på några dagar nu, tills denna kommer på posten:

Shimano, BB-UN55 vevlager, 68-110 mm

1.jpg

Senast ändrad:
Vevlagret
Scott_Blackstone skrev:
> Risken är att insidan av ramen är lika rostig
> som lagret.
> Vad ska man spruta in för att ta bort eller
> förhindra att ramen rostar sönder från insidan?

Oj, det är nästan lika diskuterat som hur man ska vårda sin kedja.

En del gillar linolja

Andra föredrar exklusiva, cykelspecifika produkter som http://www.treefortbikes.com/product/333222339240/351/JP-Weigles-Frame-Saver-Aerosol.html

Eller så köper man rostskyddsspray för bil:http://biltema.se/sv/Bilvard/Rostskydd/Rostskyddsmedel-for-halrum-362415/

Sen finns det säkert minst ett dussin till produkter och mer eller mindre sinnrika hemkokta recept som funkar "lika" bra.

Vevlagret
Jo, den lär passa. Kedjor brukar säljas "för långa", du får ta bort de länkar som är överflödiga. Köp kedjebrytare om du inte har det. Biltema har, om du ändå köper verktyg där.

Vevlagret
Vevlagret
Verktygen är intjänade första gången du använder dem, så kostnaden är inget bekymmer. Nästa gång slipper du bekymra dig om att lämna in cykeln, det är bara att köpa reservdelen/delarna och byta.

Vevlagret
Earlslick sa:
Naikon sa:
Ah tack så mycket! Tråkig kostnad med verktygen då jag förmodligen bara kommer använda dem en gång. Man kanske kan lämna tillbaka dem på öppet köp? Kalla mig sosse
Du menar att köpa verktyg, använda dem och sen lämna tillbaka den gör dig till sosse?

@Naikon Berätta gärna vilken butik som går med på den tolkningen så man själv slipper riskera att köpa begagnade verktyg som nya.

Tillbaka
Topp