Vi borde prata om BikeSthlm

Crocko sa:
Fuskcyklist sa:
Tidigare var det gnäll om att jag länkade till filmer där Bikesthlm bara gör dåliga saker, i stället för de klipp där han gör bra grejer. En lite märklig anmärkning. Han själv säkert tycker att skälla ut taxichaufförer är lika självklart bra, som att fånga en busschaufför som kör mot rött.

Hursomhelst har han just lagt upp ett litet klipp, där han flyttar på en skylt som inte ska stå i cykelbanan. Det är bra, och jag önskar jag hade ork att hålla på med sånt.

Kanske var en mer generell reflektion över ditt enorma intresse i detta fenomen som har ganska lite att göra med de cykel diskussioner som vanligtvis förs här.

Min känsla är att de flesta inte skulle sakna om denna tråd föll i total glömska.
Trådar som glöms saknas inte.

Märkligare att den här trådens ämne är så ointressant, att du har behov av att skriva och berätta hur ointressant det är.

Senast ändrad:
Åttioåtta sa:
matz 1 sa:
Det är en skum jävel.
Svor åt mig en morgon vid Sockenplan för att jag inte hade nog med reflexer för ett par v sedan.
Såg honom även på väg in till Söder några ggr i somras. Klipper rosenbuskar kl 7 på morgonen.
Vid sidan av Nynäsvägen.....:D :/
Har sett några av hans klipp. Utan att röja hans anonymitet han verkar vilja ha, hur ser han ut rent allmänt? Jag har fått bilden av en riktig rambo eller att han bara har riktigt galna ögon för folk tycks ju ofta ge sig ganska fort eller bli rätt mesiga så fort han konfronterar.
Han har väl hängt ut fler än hundra personer på sin kanal, antingen med ansikte eller regnumret på bilen. Så jag vet inte om jag tycker det är så rimligt att han ska vara anonym.

Senast ändrad:
I sin semaate försöker han hänga ut en bussfilkörande bilist. Problemet är bara att han lyckas få fel på registreringsnumret.

Intressant nog så har ägaren upptäckt detta, och påpekar att han bor i Malmö, och att det är en helt annan bil i klippet. Något som tar ett par sekunder att kolla upp.

Man skulle kunna tro att Bikesthlm ursäktar sig och tar bort klippet, kort sagt beter sig som folk? Nejdå, i stället leker han dålig telefonlinje eller möjligen fejkar danska.

Jävla tramspelle!

Senast ändrad:

WSMC

Medlem
I följande klipp
kommenterar personen som får påhälsning av polisen då BS bett om detta.
Ingen supertrevlig kommentar, som avslutas med att utfästa en belöning på 2500 kr till den som kan tipsa om vem BS är.

WSMC sa:
I följande klipp
Ingen supertrevlig kommentar, som avslutas med att utfästa en belöning på 2500 kr till den som kan tipsa om vem BS är.
Har luskat tidigare i och försöka hitta ett namn, men han är duktig på att va anonym. Alla hans konton på sociala medier går under namnet bikesthlm. Frågar du mig så tror jag inte han hänger så mycket på sociala medier under eget namn, lite paranoia kanske ;)

WSMC sa:
I följande klipp
Kommentaren är inte lämplig, och kommer förstås att tas bort.

Annars har det att göra med frågan om lastning och lossning av gods i cykelbana, eller rent allmänt där bilen är i vägen. Svaret på den frågar är, oavsett vad muppiga miljöpartister säger i Statshuset:

Ja! Självklart får man stanna i cykelbanor och lassa och lossa, om det behövs för att utföra arbetet.

Hur skulle det annars fungera med transporter i stan?

Lika självklart får taxi stanna i cykelbanor för att lasta och lossa sina passagerare. Hur skulle för övrigt färdtjänst annars funka?

Senast ändrad:

fedde

Ny medlem
Fuskcyklist sa:
Annars har det att göra med frågan om lastning och lossning av gods i cykelbana, eller rent allmänt där bilen är i vägen. Svaret på den frågar är, oavsett vad muppiga miljöpartister säger i Statshuset:
Lika självklart får taxi stanna i cykelbanor för att lasta och lossa sina passagerare. Hur skulle för övrigt färdtjänst annars funka?
Men det finns ju inga miljöpartister i "Statshuset".
Och då faller rimligen resten av dina påståenden/slutsatser.

/Fedde

perzzon

Aktiv medlem
Fuskcyklist sa:
WSMC sa:
I följande klipp

Ja! Självklart får man stanna i cykelbanor och lassa och lossa, om det behövs för att utföra arbetet.

*Harkel*
https://www.cyklistbloggen.se/ar-det-riktigt-riktigt-riktigt-sakert-att-man-inte-far-parkera-i-cykelbanor/

perzzon sa:
Fuskcyklist sa:
WSMC sa:
I följande klipp

*Harkel*
https://www.cyklistbloggen.se/ar-det-riktigt-riktigt-riktigt-sakert-att-man-inte-far-parkera-i-cykelbanor/
Jag vet. Här är det ännu tydligare.

http://www.linkoping.se/contentassets/3c70115dffd343078cf1cf4ee06d205d/regler-for-lastning-och-lossning.pdf

Men återigen. Hur är det tänkt att funka i så fall? Även med miljöpartister. I klippet skrevs i kommentarerna att det var några slangar som skulle in? Ska de skaffa en femtio meter slang och dra den över gatan från parkeringsplats tvärs över gatan? I din referens var det någon glasruta som skulle bäras? Eller låt säga ett halvt ton matvaror till det lokala Icat?

Taxin i din referens kan hämta eller släppa av kunder i cykelbanan, men ska ge fan i cykelbanan när han ska ha pizzaslice på 7-Eleven.

Eller om man så vill, följa polismans order som i klippet.

Senast ändrad:

perzzon

Aktiv medlem
En skall inte stanna på cykelbanan.
Ica har en lastbrygga eller dyl.
Övriga får väl bära. Svårt att se något stort problem med det. Också svårt att se att man får någon större utskällning om man ställer sig i "någons" fil när man lastar av sina 100kilos fönster. Men om du har några verktygsväskor att lasta av har du iaf i min bok knappast det moraliska övertaget.

Senast ändrad:

izar

Aktiv medlem
Fuskcyklist sa:
perzzon sa:
Fuskcyklist sa:
WSMC sa:
I följande klipp

*Harkel*

http://www.linkoping.se/contentassets/3c70115dffd343078cf1cf4ee06d205d/regler-for-lastning-och-lossning.pdf

Men återigen. Hur är det tänkt att funka i så fall? Även med miljöpartister. I klippet skrevs i kommentarerna att det var några slangar som skulle in? Ska de skaffa en femtio meter slang och dra den över gatan från parkeringsplats tvärs över gatan? I din referens var det någon glasruta som skulle bäras? Eller låt säga ett halvt ton matvaror till det lokala Icat?

Taxin i din referens kan hämta eller släppa av kunder i cykelbanan, men ska ge fan i cykelbanan när han ska ha pizzaslice på 7-Eleven.

En bil/lastbil får aldrig vara på trottoar GC eller cykelbana. Behöver dom ändå vara där så får dom söka tillstånd, spärra av och göra en omledning av gång och cykeltrafiken. Sedan är det upp till byggaren att avgöra vad som är krångligast att spärra av korrekt eller bära 10m extra.

jolov

Ny medlem
Fuskcyklist sa:
WSMC sa:
I följande klipp

Ja! Självklart tycker jag att man får stanna i cykelbanor och lassa och lossa, om det behövs för att utföra arbetet.

Lika självklart tycker jag att taxi får stanna i cykelbanor för att lasta och lossa sina passagerare. Hur skulle för övrigt färdtjänst annars funka?
I fix

izar sa:
Fuskcyklist sa:
perzzon sa:
Fuskcyklist sa:
WSMC sa:
I följande klipp

*Harkel*

En bil/lastbil får aldrig vara på trottoar GC eller cykelbana. Behöver dom ändå vara där så får dom söka tillstånd, spärra av och göra en omledning av gång och cykeltrafiken. Sedan är det upp till byggaren att avgöra vad som är krångligast att spärra av korrekt eller bära 10m extra.
Visst, men är det bra? För övrigt handlar det ofta om betydligt mer än tio meter. Eller som i det här fallet om slangar där det helt enkelt inte funkar på annat sätt.

Men det är klart att en cykelnazi inte skulle bry sig om stan får hantera bortåt tusen ansökningar om dan, och att varje leverans kostar en halvtimme extra för företaget i administration och extra arbete på plats.

Eller att varje taxi får ansöka om tillstånd och ha med sig spärr- och omledningsmateriel, varje gång de ska ta upp OCH släppa av en skruttig gamling vid en port.

Falk1n

Ny medlem
Det hade ju blivit ännu närmre om de endast använde trottoaren för lastning i filmklippet ovan. Jag är också trött på att det är så naturligt att "låna" från cykelbanor.
Edit: Med det inte sagt att jag oreserverat stödjer BikeStockholms attityd eller tillvägagångssätt i många av hans förehavanden.

Senast ändrad:

izar

Aktiv medlem
Fuskcyklist sa:
izar sa:
Visst, men är det bra? För övrigt handlar det ofta om betydligt mer än tio meter. Eller som i det här fallet om slangar där det helt enkelt inte funkar på annat sätt.
Är det bra att barn inte vågar cykla till skolan för att de inte har någon säker väg att cykla på pga cykelbanorna är belamrade med bilar/containrar och annat bråte? Det sker lite för mycket på slentrian att man ställer saker i cykelbanan idag. I detta fall så borde man alltså att ha sökt tillstånd och gjort en korrekt omledning efter som det uppenbarligen inte gick att göra på något annat sätt enligt dig. Krångligare, ja men får det bort alla slentrianmässiga parkeringarna i cykelbanorna så tycker jag att det är bra.

Med det sagt så tycker jag att BikeSthlm är en väldigt fyrkantig person som söker konfrontation i alla möjliga situationer som absolut inte sympatiserar med.

GoranS

Aktiv medlem
Min känsla är att taxibilars parkering i cykelfält tämligen ofta inte är på grund av att de precis då släpper av eller tar upp kunder utan snarare att de använder det som en inofficiell plats att stanna till på. Och av kunderna skulle jag misstänka att det stora flertalet inte är personer som har svårt att gå.

Lingon

Aktiv medlem
Största problemet är ju hur cykelbanorna är utformade. Varutransporter, taxibilar och andra motorfordon har "alltid" använt vägkanten för tillfälliga stopp och kommer såklart att fortsätta med det. Det spelar ingen roll att nån förvirrad hobbypolitiker bestämt att det skall asfalteras med festlig röd asfalt inramad av vita streck som slingrar sig som en orm i vägkanten, upp på trottoaren, ner på vägen igen och tvärs över gatan.
Man får såklart räkna med att väja för gående och fordon, om man väljer att cykla där.

Tills det finns riktiga cykelbanor, som är fysiskt avskärmade från bilar och gående, väljer jag hellre att cykla på gatorna i innerstan. Det är både säkrare och snabbare.

Tomcaten

Aktiv medlem
Ja det finns mycket dålig infrastruktur inne i Stockholm men när mupparna inte bryr sig annat om Co2-utsläpp så kommer liksom ändå inget att hända nu eller framöver.
Jag har helt förlorat tron på stan, landet och gjort skatteändringar för detta så jag inte drabbas.

Erik O

Aktiv medlem
Tomcaten sa:
Ja det finns mycket dålig infrastruktur inne i Stockholm men när mupparna inte bryr sig annat om Co2-utsläpp så kommer liksom ändå inget att hända nu eller framöver.
Jag har helt förlorat tron på stan, landet och gjort skatteändringar för detta så jag inte drabbas.
Jag har också problem med den dåliga infrastrukturen, främst den för cyklister. Men hur gör man egentligen skatteändringar för att slippa drabbas av den?

Tomcaten

Aktiv medlem
Istället för att åka på den vanliga skatten(30%) som förvärvsarbetare och se hur de offentliga finanserna ändå försummas, alltså den "drabbningen" att behöva se hur 1/3 av ens slantar inte går till något vettigt där ute!

Förvänta er flera dömda människor taxi-bilar i cykelfälten när man nu halverar kapital-insatsen i AB från 50K till 25K.

grondahl

Aktiv medlem
Tomcaten sa:
Istället för att åka på den vanliga skatten(30%) som förvärvsarbetare och se hur de offentliga finanserna ändå försummas, alltså den "drabbningen" att behöva se hur 1/3 av ens slantar inte går till något vettigt där ute!
Du har alltså slutat betala skatt?

GoranS sa:
Min känsla är att taxibilars parkering i cykelfält tämligen ofta inte är på grund av att de precis då släpper av eller tar upp kunder utan snarare att de använder det som en inofficiell plats att stanna till på. Och av kunderna skulle jag misstänka att det stora flertalet inte är personer som har svårt att gå.
Väl otympligt att kräva att de ska leta rätt på parkeringsplats, och dessutom fundera på hur rörelsehindrade kunden kan tänkas vara.

Nog är det bättre att se taxi som en del av infrastrukturen i stan.

Att sedan chaufförerna ska låta bli att se cykelbanor och trottoarer som mer eller mindre tillfälliga parkeringsplatser är en annan sak.

Bengt-re

Aktiv medlem
Fuskcyklist sa:
GoranS sa:
Väl otympligt att kräva att de ska leta rätt på parkeringsplats, och dessutom fundera på hur rörelsehindrade kunden kan tänkas vara.

Att sedan chaufförerna ska låta bli att se cykelbanor och trottoarer som mer eller mindre tillfälliga parkeringsplatser är en annan sak.
Gör de fel skall de straffas. Det är väl så det skall fungera? Taxiförare kommer undan med lite väl mycket kan jag tycka ibland. Problemet är att de ser undantaget som något normalt och inte ens överväger att låta bli cykelbanan - så länge de inte lagförs för tilltaget så finns det lite incitament till att låta bli.

Tomcaten

Aktiv medlem
Även om de lagförs för sådant så straffas de inte mera än en penning-böter, de kommer alltså att fortsätta få stå lite som de känner utan någon påverkan på deras "högre" behörighet.

GoranS

Aktiv medlem
Fuskcyklist sa:
GoranS sa:

De som är rörelsehindrade har väl rätt till färdtjänst. Det skulle kunna utgöra en gränsdragning.

Bengt-re

Aktiv medlem
Tomcaten sa:
Även om de lagförs för sådant så straffas de inte mera än en penning-böter, de kommer alltså att fortsätta få stå lite som de känner utan någon påverkan på deras "högre" behörighet.
Det kan nog stämma, men möjligen skulle problemet minska i omfattning. Den andra vägen är att göra det fysiskt omöjligt - tyvärr så hindrar sådana lösningar även för ambulanser, brandkår och färdtjänst.

Tomcaten

Aktiv medlem
Det kommer inte att minska i omfattning när brottet är så lågt prioriterat och Transportstyrelsen vill inte göra på annat sätt än att få ett "riktigt" brott serverat på sitt bord av konstapeln som de eventuellt skulle förverka chaufförens taxi-leg.

Riktigt brott där man demonstrerat mycket lågt trafik-säkerhets tänk som att köra upp på trottoaren och köra på en fotgängare.

Tills dess kommer arbetsförmedlingen fortsätta pumpa ut okunniga människor i taxi-bilar för att lösa arbetslöshetssiffrorna som ändå stiger.

Bengt-re

Aktiv medlem
Tomcaten sa:
Det kommer inte att minska i omfattning när brottet är så lågt prioriterat och Transportstyrelsen vill inte göra på annat sätt än att få ett "riktigt" brott serverat på sitt bord av konstapeln som de eventuellt skulle förverka chaufförens taxi-leg.

Riktigt brott där man demonstrerat mycket lågt trafik-säkerhets tänk som att köra upp på trottoaren och köra på en fotgängare.

Tills dess kommer arbetsförmedlingen fortsätta pumpa ut okunniga människor i taxi-bilar för att lösa arbetslöshetssiffrorna som ändå stiger.
Hmmm... finns det inga bra och positiva förslag som lösning på problemet?

xyz-saft

Aktiv medlem
Det är ju bara att fundera på vad som skulle hända om man i rusningstrafik slentrianparkerade och blockerade ett körfält för bilarna i rusningstrafik. Inga problem så länge det går bra att ta sig förbi i fältet bredvid? Om svaret är nej på den frågan borde det rimligtvis inte heller vara okej att göra de i cykelfält/bana.

Tomcaten

Aktiv medlem
Har försökt redan hos transp-styrelsen!

Dessa små brott bevisar inte att deras högre behörighet är nog så motsägesfull till deras beteende.

Även om du samlar in film-material på att samma taxi(reg-nr) ofta står på felaktiga ställen så går det ju inte eftersom det generellt går två chaufförer på samma bil.

Trafikbrottet är för ringa.

GoranS

Aktiv medlem
xyz-saft sa:
Det är ju bara att fundera på vad som skulle hända om man i rusningstrafik slentrianparkerade och blockerade ett körfält för bilarna i rusningstrafik. Inga problem så länge det går bra att ta sig förbi i fältet bredvid? Om svaret är nej på den frågan borde det rimligtvis inte heller vara okej att göra de i cykelfält/bana.
Men då blockerar du ju BILTRAFIKEN! Det går ju inte för sig fattar du väl!? Det handlar ju om viktiga transporter, inte om några Tour de France-gubbar i spandexkläder som måste stressa fram och bryta mot alla trafikregler. ;-)

Rimligtvis borde taxilicensen dras in efter upprepade förseelser.

Men då borde de ha rimliga möjligheter att göra rätt. Som jag tidigare skrev ska man kunna släppa av och ta upp (lasta och lossa) kunder här och var. Men att för raster ska bilen vara ordentligt parkerad.

Oskar

Aktiv medlem
Lingon sa:
Största problemet är ju hur cykelbanorna är utformade. Varutransporter, taxibilar och andra motorfordon har "alltid" använt vägkanten för tillfälliga stopp och kommer såklart att fortsätta med det. Det spelar ingen roll att nån förvirrad hobbypolitiker bestämt att det skall asfalteras med festlig röd asfalt inramad av vita streck som slingrar sig som en orm i vägkanten, upp på trottoaren, ner på vägen igen och tvärs över gatan.
Man får såklart räkna med att väja för gående och fordon, om man väljer att cykla där.

Tills det finns riktiga cykelbanor, som är fysiskt avskärmade från bilar och gående, väljer jag hellre att cykla på gatorna i innerstan. Det är både säkrare och snabbare.
Särskilt om man cyklar mot rött:

fy.PNG

https://happyride.se/forum/read.php/1/2968467/2969094#msg-2969094

GoranS sa:
xyz-saft sa:
Men då blockerar du ju BILTRAFIKEN! Det går ju inte för sig fattar du väl!? Det handlar ju om viktiga transporter, inte om några Tour de France-gubbar i spandexkläder som måste stressa fram och bryta mot alla trafikregler. ;-)
Nu är det oftast så att en bil i körbanan påverkar trafiken betydligt mer. Sen ska de inte parkeras på otillåten plats oavsett.

Tomcaten

Aktiv medlem
Fuskcyklist sa:
Rimligtvis borde taxilicensen dras in efter upprepade förseelser.
Det tycker jag med och har försökt att påverka här. En yrkeschaufför ska veta bättre säger de själva men de verkar nöjda med att sitta i Norrköping på sina bekväma stolar.

Pugilism

Aktiv medlem
Fuskcyklist sa:
GoranS sa:
xyz-saft sa:
Nu är det oftast så att en bil i körbanan påverkar trafiken betydligt mer. Sen ska de inte parkeras på otillåten plats oavsett.
Än något annat i körbanan? Och är inte all rörelse i gatuutrymmet (körfält, bussfiler, cykelbanor, cykelfält, trottoarer +ANNAT ) trafik?

Står det en bil i ett körfält finns det oftast ganska mycket luft kvar i det. Bilen är kanske 2 meter bred, körfältet är 3,5 meter på en huvudgata. Står samma bil på en cykelbana lämnas bara 0 cm till cyklisten. Cykelbanar ska ju vara 2 meter breda enligt den tekniska hanboken. Känner till många smalare. Det är väl mer påverkan?

Edit. Korr av cykelbanebredd.

Senast ändrad:

NAnders

Medlem
izar sa:
Fuskcyklist sa:
perzzon sa:
Fuskcyklist sa:
WSMC sa:
I följande klipp

*Harkel*

Korrekt. Det finns lagar, förordningar och inarbetade rutiner hos polisen och kommunen för att hantera detta. Däremot brister det i tillsyn och uppföljning.

Med det sagt så vill jag också påpeka att oaktat eventuell okunskap hos fastighetsägare, företag och förare så är varutransporter ofta väldigt styvmoderligt behandlade i samhällsplaneringen. Det är ett problem, och det går ofta ut över gående eller cyklister. Jag skulle kunna sträcka mig så långt som att antyda att många handläggare och planerare på kommunen (inom detaljplaner, bygglov, trafik, markanvisning, trafikanordningsplaner m.m.) faktiskt tror att det per definition är tillåtet för taxi, varutransporter och "ska-bara" att köra, stanna eller parkera på platser där det annars råder förbud mot att köra, stanna eller parkera. Tror man det så ser man inga problem med att en byggnads enda tillgängliga entré ligger på en gata med stannaförbud, till exempel.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer