Vi borde prata om BikeSthlm

staine sa:
Hasse#7 sa:
Jag vill nog definiera rättshaverist som någon som upprepat hävdat att man har rätt, inte fått igenom detta, vidhållit att man har rätt, slutat tro på systemet och skapat egen rätt utanför systemet. Alltså en rätt som saknar grund och som andra inte känner till och förstår. Därifrån kan man fortsätta olika långt men inget är bra.
Det är nog ingen här som tycker annat. Men ordet, haverist, betyder inte att man har havererat i sin rättsuppfattning, snarare att man anser sig hava rätt.
Det hade inte jag fattat heller, tackar för info.
:)
Man kan tycka vad man vill, men att se det som att någon havererat i sin rättsuppfattning är inte fel.

pirx

Medlem
Fuskcyklist sa:
Man kan tycka vad man vill, men att se det som att någon havererat i sin rättsuppfattning är inte fel.
Nix det är precis så jag har tänkt om det innan,men alltid undrat om det kanske menas "någon som havererar rättssystemet" (vilket ju skulle vara underligt)

<edit>fast man kan ju haverera genom att dra saker till sin spets förstås. Har hört någonstans att det är ett poppis sätt att protestera i tex Kina, att börja göra saker 100% by the book, och att allt då såklart går orimligt sakta. </edit>

<on-topic>

Tror ni att BikeSthlm gör som han gör för att han
1. Vill ha uppmärksamhet (stå i centrum)
2. Inbillar sig att han gagnar cyklismen
3. Något annat
?

Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
pirx sa:
Fuskcyklist sa:
Nix det är precis så jag har tänkt om det innan,men alltid undrat om det kanske menas "någon som havererar rättssystemet" (vilket ju skulle vara underligt)

<edit>fast man kan ju haverera genom att dra saker till sin spets förstås. Har hört någonstans att det är ett poppis sätt att protestera i tex Kina, att börja göra saker 100% by the book, och att allt då såklart går orimligt sakta. </edit>

<on-topic>

3. Något annat
?
Jag tror att nånting hände i barndomen. Han nekades något som han lider av fortfarande.

GoranS

Aktiv medlem
Om det är 1 har han nog gjort ett dåligt val. Hur mkt uppmärksamhet får han egentligen? Jag gissar att 2 är åtminstone en del av anledningen.

staine

Aktiv medlem
Fuskcyklist sa:
staine sa:
Hasse#7 sa:
Jag vill nog definiera rättshaverist som någon som upprepat hävdat att man har rätt, inte fått igenom detta, vidhållit att man har rätt, slutat tro på systemet och skapat egen rätt utanför systemet. Alltså en rätt som saknar grund och som andra inte känner till och förstår. Därifrån kan man fortsätta olika långt men inget är bra.
Det är nog ingen här som tycker annat. Men ordet, haverist, betyder inte att man har havererat i sin rättsuppfattning, snarare att man anser sig hava rätt.
Det hade inte jag fattat heller, tackar för info.
:)
Japp. Och det är väl just därför denna semantiska ”missuppfattning” uppstått.

pirx sa:
Fuskcyklist sa:

<on-topic>

3. Något annat
?
Jag ser det snarare som att det är rättshaveristen som själv havererar inuti rättssystemet, eller snarare den byråkrati han (nästan alltid en man) försöker kämpa mot. Visst är det inte den ursprungliga betydelsen, men den som haft oturen att ha haft att göra med en sådan förstår.

Sådär väldigt mycket uppmärksamhet får han väl inte. Den här tråden blir nog höjden av hans berömmelse, om han inte får för sig att göra något roligt tokigt. Helt klart är i alla fall att han inte räknar antalet kommentarer på sina YT-klipp, då han går hört fram bland dem som kritiserar. Ibland är det bara hans alter ego Godzilla Hårddisksson, (Ja, det är han själv som kommenterar sina egna filmer), som får vara kvar. Han har inte heller något namn eller någon bild på sig själv, så någon uppmärksamhetshora kan man i alla fall inte beskylla honom för att vara.

Han tror säkert han gör något gott. Att den absoluta majoriteten tar avstånd från hans aktivism, verkar inte bekomma honom det minsta. Men varför? Han har väl kanske inget bättre för sig?

Senast ändrad:

andersen

Ny medlem
Jag tycker att en del saker som han filmar är bra,tex bilar på cykel&gångbanor,fast visst är det så att han söker upp mycket av problemet, i Stockholmstrafiken,men å andra sidan så är ju trafiken här till stor del laglös,och avsaknad av Polis i trafiken som bötfäller är stor.

BikeSthlm har gjort det igen. Rätta mig om jag har fel, men jag tror i alla fall att BikeSthlm kör parallellt med Nynäsvägen, 73-an, och svänger av från cykelbanan in på en avfart från leden. Detta någonstans vid Gamla Enskede och Globen.

Själv har jag inte cyklat här, men jag har svårt att tro att trafiklösningen är så dålig, att cyklister tvingas ut i körbanan på det här sättet. BikeSthlm kallar denna korta blinkning "high-beam abuse" efter sitt misslyckade försök till provokation.

Detta kan jämföras med 1.01 minuter in i det här klippet med "horn abuse" jag tidigare länkade till.

Var är BikeSthlm när han tutar och skrämmer en fotgängare mitt på ett torg nånstans?

Tomcaten

Aktiv medlem
Fuskcyklist sa:
BikeSthlm har gjort det igen. Rätta mig om jag har fel, men jag tror i alla fall att BikeSthlm kör parallellt med Nynäsvägen, 73-an, och svänger av från cykelbanan in på en avfart från leden. Detta någonstans vid Gamla Enskede och Globen.
Riktigt, södergående och vägen som korsar de är Sockenvägen.

Arma jävla människa, knackar han på mitt fönster så är det kört för han.

Bengt-re

Aktiv medlem
Tomcaten sa:
Fuskcyklist sa:
Riktigt, södergående och vägen som korsar de är Sockenvägen.

Arma jävla människa, knackar han på mitt fönster så är det kört för han.
Jo. Det där var rätt onödigt. Inte fan behöver man cykla där. Trist att han spär på cyklisthatet genom att bete sig som en mupp....

båtbensbudet

Aktiv medlem
Tomcaten sa:
Här tog han hem det

Hade gärna svarat "JA" där för att se vad som händer
Han beter sig som ofta illa och snackar för mkt. Men om man bortser från hur han hanterar situation så kan man ju konstatera att om han faktiskt blev påkörd av bilen så har ju bilisten inte på vägar att göra överhuvudtaget.. Går inte riktigt att avgöra i videon men i och med namnet på filmen får man väl tro på att det är det som händer eftersom han dessutom blir rätt lack.

Senast ändrad:

Tomcaten

Aktiv medlem
Hahaha han lackar ju på alla.

"Övrig tid är du välkommen till psykiatriska akutmottagningen, som är öppen dygnet runt. Ring gärna oss på telefon 08-123 492 00. "

båtbensbudet

Aktiv medlem
Tomcaten sa:
Hahaha han lackar ju på alla.

"Övrig tid är du välkommen till psykiatriska akutmottagningen, som är öppen dygnet runt. Ring gärna oss på telefon 08-123 492 00. "
Det gör det väl inte okej att köra på honom bakifrån? Då om ngn gång kan man väl få bli lack som cyklist kan jag tycka..

Senast ändrad:
båtbensbudet sa:
Tomcaten sa:
Här tog han hem det

Han beter sig som ofta illa och snackar för mkt. Men om man bortser från hur han hanterar situation så kan man ju konstatera att om han faktiskt blev påkörd av bilen så har ju bilisten inte på vägar att göra överhuvudtaget.. Går inte riktigt att avgöra i videon men i och med namnet på filmen får man väl tro på att det är det som händer eftersom han dessutom blir rätt lack.
Bara för att bilisten råkar göra ett misstag i snömodden, är det väl kategoriskt att förbjuda honom att någonsin köra bil igen. Misstag gör alla.

Senast ändrad:

båtbensbudet

Aktiv medlem
Fuskcyklist sa:
båtbensbudet sa:
Tomcaten sa:
Här tog han hem det

Bara för att bilisten råkar göra ett misstag i snömodden, är det väl kategoriskt att förbjuda honom att någonsin kör bil igen. Misstag gör alla.
Nu tog du mig nog lite väl ordagrant. Min poäng var att om cyklisten blir påkörd så e det ju inte konstigt att han blir lack och i mitt tycke är det bilisten som gör fel. Sen att vår "stjärna" har problem med attityden ja det har vi ju redan konstaterat.

Att dessutom göra ett sådant misstag i den snömodden när man har en oskyddat cyklist framför sig och det gått så långsamt som det gör i videon tyder på så oerhört dåligt omdöme som bilförare alt att man gör det lite halft med vilje för att stressa cyklist att flytta på sig, inte helt ovanligt skulle jag tro.

Senast ändrad:
Tomcaten sa:
Här tog han hem det

Bilisten var säkert mycket ångerfull över sitt slarv, glad att Bikesthlm klarade sig helt oskadd, och bilisten var antagligen beredd att förbehållslöst be om ursäkt.

Att då få dörren uppslängd och en massa oförskämdheter i ansiktet. Inte blir det bättre stämning mellan bilister och cyklister i all fall.

Sen vet jag inte. Han verkar rätt stor och stark, och jag är rätt klen. Så hur det skulle gå där är rätt givet. Om du nu är stöddigare kanske du kan låta bli att göra Bikesthlm till martyr.

Senast ändrad:
båtbensbudet sa:
Fuskcyklist sa:
båtbensbudet sa:
Tomcaten sa:
Här tog han hem det

Bara för att bilisten råkar göra ett misstag i snömodden, är det väl kategoriskt att förbjuda honom att någonsin kör bil igen. Misstag gör alla.
Nu tog du mig nog lite väl ordagrant. Min poäng var att om cyklisten blir påkörd så e det ju inte konstigt att han blir lack och i mitt tycke är det bilisten som gör fel. Sen att vår "stjärna" har problem med attityden ja det har vi ju redan konstaterat.

Att dessutom göra ett sådant misstag i den snömodden när man har en oskyddat cyklist framför sig och det gått så långsamt som det gör i videon tyder på så oerhört dåligt omdöme som bilförare alt att man gör det lite halft med vilje för att stressa cyklist att flytta på sig, inte helt ovanligt skulle jag tro.
Ja, det är otroligt dåligt kört, särskilt med tanke på hur långsamt det går, dagsljus, och att Bikesthlm för en gångs skull inte verkar vara ute för att provocera.

Men den poäng Tomcat ville med länken var snarare att uppmärksamma Biksthlms reaktion, vilket vi väl ska göra nu när han står på höjden av sin berömmelse.

Senast ändrad:

matz 1

Ny medlem
So what...sluta hacka på killen nu.
Trafiken i Sthlm är galen. Och visst, han är knäpp.
Men han är inte ensam om det .... :)

perzzon

Aktiv medlem
Den reaktionen bs har på att bli påkörd är väl skitsnäll. Allt mindre än en käftsmäll är väl ok. En bilist underlåter att sköta sitt fordon ordentligt och utsätter därmed en oskyddad trafikant för stor fara. Helt okontroversiellt att ryta till då.

.A.

Medlem
Fuskcyklist sa:

Själv har jag inte cyklat här, men jag har svårt att tro att trafiklösningen är så dålig, att cyklister tvingas ut i körbanan på det här sättet. BikeSthlm kallar denna korta blinkning "high-beam abuse" efter sitt misslyckade försök till provokation.
Jag har svårt att se någon provokation från BS sida här. Det är helt fritt bakåt när han går ut i körbanan för att svänga vänster på Sockenvägen. Hur är det en provokation? BS behöver inte motivera sitt vägval, men hade han valt cykelbanan hade det inneburit tre rödljus istället för ett, så gissa varför.

Varför är du Fuskcyklist så fixerad vid BS? Du är nyreggad och har i princip bara gjort inlägg i denna tråd. När den har halkat ner från första sidan har du dessutom sett till att den kommit upp igen. Finns du med i en av videorna? Är detta någon slags vendetta? Att bensintroll som Tomcaten med sin keyboard warrior-läggning hänger på gör denna tråd rätt tragisk. Killen är kanske lite kantig och reagerar inte på samma sätt som jag skulle gjort, men att som tidigare gräva upp ett klipp från 2016 för att försöka svartmåla honom blir bara larvigt. Speciellt när klippet börjar med två bilar som kör på en gång- och cykelbana. Varför länkar du inte till någon av de senare klippen där han t ex hjälper andra cyklister med mekaniska fel? Eller en bilist med igensnöad sidobackspegel?

.A. sa:
Fuskcyklist sa:

Jag har svårt att se någon provokation från BS sida här. Det är helt fritt bakåt när han går ut i körbanan för att svänga vänster på Sockenvägen. Hur är det en provokation? BS behöver inte motivera sitt vägval, men hade han valt cykelbanan hade det inneburit tre rödljus istället för ett, så gissa varför.

Varför är du Fuskcyklist så fixerad vid BS? Du är nyreggad och har i princip bara gjort inlägg i denna tråd. När den har halkat ner från första sidan har du dessutom sett till att den kommit upp igen. Finns du med i en av videorna? Är detta någon slags vendetta? Att bensintroll som Tomcaten med sin keyboard warrior-läggning hänger på gör denna tråd rätt tragisk. Killen är kanske lite kantig och reagerar inte på samma sätt som jag skulle gjort, men att som tidigare gräva upp ett klipp från 2016 för att försöka svartmåla honom blir bara larvigt. Speciellt när klippet börjar med två bilar som kör på en gång- och cykelbana. Varför länkar du inte till någon av de senare klippen där han t ex hjälper andra cyklister med mekaniska fel? Eller en bilist med igensnöad sidobackspegel?
Jag är jävligt ointresserad av cykelprylar, men intresserad av cykling. Är intresserad av pryleri inom andra områden. Reggningen av mig och upptäckten av Bikesthlm beror på att jag kunde börja cykla dagligen igen i höstas. Men jag lovar, jag har andra intressen i livet, men de ligger utanför HappyRide.

Han provocerar oerhört, och tråden om bör han slår en taxichaffis på käften, är något sorts försvarstal av honom. Varför har cyklister så svårt att inse hur många usla cyklister det finns i Stockholm? Bara för att det handlar om en person ska det inte vara tyst om det.

2016 eller nu, han är sig lik.

Vad Tomcat skriver får stå för honom. Att bete sig som Bikesthlm med aggressivitet oxh försöka få oss att tro att han skulle ge sig in i slagsmål är bara löjligt.

Jag tror inte jag påstått att Bikesthlm provocerar i Headlight Abuse-videon. Fel av mig I så fall, för det glr han inte där. Det jag ville peka på är hans dubbelmoral, att han gnäller, trots att han själv inte drar sig för att tuta hej vilt på oskyddade gångtrafikanter.

Edit: Ser att jag visst skrivit att han provocerar. Skrev visst av bara farten, och det får jag ta tillbaka. Nej, han provocerar inte där.

Klippet börjar med två bilar på gång/cykelbana. Inte mitt fel hur Bikesthlm klipper, och att film hans tutande börjar en minut in.

Jag har faktiskt länkat till en där han får tag på en rödljuskörande och livsfarlig busschaufför. Mer sånt och han är värd att tas på allvar.

Nej, jag har inget behov av "min" tråd ska vara populär. Vore rätt tragiskt. Tänker du så? Jag tänkte bara påtala något som borde angå många, trots att det inte handlar om lättviktsramar. Responsen har väl varit hyfsad. Tyvärr har varken jag eller någon annan någon lösning. Ja, utom Tomcat då, som kanske vill brotta ner honom.

Senast ändrad:
perzzon sa:
Den reaktionen bs har på att bli påkörd är väl skitsnäll. Allt mindre än en käftsmäll är väl ok. En bilist underlåter att sköta sitt fordon ordentligt och utsätter därmed en oskyddad trafikant för stor fara. Helt okontroversiellt att ryta till då.
Klart han, jag och alla får bli arga när vi blir påkörda. Men notera att han inte ens försöker fr bilisten en chans att be om ursäkt för si dåliga körning.

Sen nu när jag sett om klippen börjar jag undra lite. En väldigt lätt påkörning. Så väldigt lätt. Men så tråkigt att Bikesthlm just här inte hade en fungerande kamera bakåt, som han alltid annars har. Så lätt och så dåligt dokumenterad att jag börjar undra om den faktiskt inträffade. Notera att Bikesthlm inte ens nämner någon påkörning när han skäller ut bilisten, utan bara att han ska hålla avstånd.

Senast ändrad:

Tomcaten

Aktiv medlem
När han säger "Vill du ha problem" till han i skåpbilen, tror ni att han ska börja veva på honom på öppen gata?

Det heter bara attityd och jag tror att det inte är något annat än hans spel.

Kneecap

Aktiv medlem
Fuskcyklist sa:
Klart han, jag och alla får bli arga när vi blir påkörda. Men notera att han inte ens försöker fr bilisten en chans att be om ursäkt för si dåliga körning.

Sen nu när jag sett om klippen börjar jag undra lite. En väldigt lätt omkörning, så väldigt lätt. Så tråkigt att Bikesthlm just här inte hade en fungerande kamera bakåt, som han alltid annars har. Så lätt och så dåligt dokumenterad att jag börjar undra om den faktiskt inträffade. Notera att Bikesthlm inte ens nämner någon påkörning, utan bara att bilisten ska hålla avstånd.
Även den minsta knuff i den snömodden hade gjort att man märkt det på filmen. Rubriken är BS

Crocko

Aktiv medlem
Tycker vi kan sluta prata om Bike sthlm, ämnet har ju väldigt lite med cykling att göra och snarare nedmonteringen av psykiatrin att göra.

Åttioåtta

Ny medlem
matz 1 sa:
Det är en skum jävel.
Svor åt mig en morgon vid Sockenplan för att jag inte hade nog med reflexer för ett par v sedan.
Såg honom även på väg in till Söder några ggr i somras. Klipper rosenbuskar kl 7 på morgonen.
Vid sidan av Nynäsvägen.....:D :/
Har sett några av hans klipp. Utan att röja hans anonymitet han verkar vilja ha, hur ser han ut rent allmänt? Jag har fått bilden av en riktig rambo eller att han bara har riktigt galna ögon för folk tycks ju ofta ge sig ganska fort eller bli rätt mesiga så fort han konfronterar.

Tomcaten

Aktiv medlem
joe men ingen dagspendlare har särskilt mycket lust med att bemöta nån sån där jobbig jävel på morgnarna på väg till jobbet.

Sticker en ut hakan och gapar mycket uppfattas det en aning hotfullt, behöver inte alls vara mera än så. Jag tror inte han sitter på någon latent döds-fara för andra.

Polisen är varslad om hans video där han slår till taxi-chaffisen iallafall.

Bonzo

Medlem
Åttioåtta sa:
matz 1 sa:
Det är en skum jävel.
Svor åt mig en morgon vid Sockenplan för att jag inte hade nog med reflexer för ett par v sedan.
Såg honom även på väg in till Söder några ggr i somras. Klipper rosenbuskar kl 7 på morgonen.
Vid sidan av Nynäsvägen.....:D :/
Har sett några av hans klipp. Utan att röja hans anonymitet han verkar vilja ha, hur ser han ut rent allmänt? Jag har fått bilden av en riktig rambo eller att han bara har riktigt galna ögon för folk tycks ju ofta ge sig ganska fort eller bli rätt mesiga så fort han konfronterar.
Folk i allmänhet är väl rätt osugna på att slåss, så jag tror inte det är så konstigt att folk viker sig när han beter sig som ett psyko.

Senast ändrad:

Tomcaten

Aktiv medlem
Undrar om han har arbete.

Kanske bara cyklar fram o tillbaka för att intrycket av det.

Egentligen "arbetar" han med cykel-trafiken.

Tidigare var det gnäll om att jag länkade till filmer där Bikesthlm bara gör dåliga saker, i stället för de klipp där han gör bra grejer. En lite märklig anmärkning. Han själv säkert tycker att skälla ut taxichaufförer är lika självklart bra, som att fånga en busschaufför som kör mot rött.

Hursomhelst har han just lagt upp ett litet klipp, där han flyttar på en skylt som inte ska stå i cykelbanan. Det är bra, och jag önskar jag hade ork att hålla på med sånt.

Senast ändrad:

Crocko

Aktiv medlem
Fuskcyklist sa:
Tidigare var det gnäll om att jag länkade till filmer där Bikesthlm bara gör dåliga saker, i stället för de klipp där han gör bra grejer. En lite märklig anmärkning. Han själv säkert tycker att skälla ut taxichaufförer är lika självklart bra, som att fånga en busschaufför som kör mot rött.

Hursomhelst har han just lagt upp ett litet klipp, där han flyttar på en skylt som inte ska stå i cykelbanan. Det är bra, och jag önskar jag hade ork att hålla på med sånt.

Kanske var en mer generell reflektion över ditt enorma intresse i detta fenomen som har ganska lite att göra med de cykel diskussioner som vanligtvis förs här.

Min känsla är att de flesta inte skulle sakna om denna tråd föll i total glömska.

Fredrik S

Medlem
Hade varit kul att para ihop killen som ligger bakom Youtubekontot Bikesthlm med killen som ligger bakom kontot enkelriktatjkpg. Hade nog blivit en del intressanta diskussioner.

jofahjalm

Aktiv medlem
Tomcaten sa:
joe men ingen dagspendlare har särskilt mycket lust med att bemöta nån sån där jobbig jävel på morgnarna på väg till jobbet.

Sticker en ut hakan och gapar mycket uppfattas det en aning hotfullt, behöver inte alls vara mera än så. Jag tror inte han sitter på någon latent döds-fara för andra.

Ett korrekt spårkbruk är viktigt och jag tycker man ska nöja sig med att varsla om avsked. Jag hade istället uttryckt mig så här.

”Jag har tjallat på BikeSthlm till bängen”.

andersen

Ny medlem
jofahjalm sa:
Tomcaten sa:

Golare har inga polare.

Mini_me

Aktiv medlem
Inte säker man jag har träffat denna någon IRL och cyklat med. Trevlig prick 😊👍

(Inte säker = inte frågat Personen ifråga som nån rackarns mupp 😂)

Tomcaten

Aktiv medlem
andersen sa:
jofahjalm sa:
Tomcaten sa:

Golare har inga polare.
lol

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer