Vi borde prata om BikeSthlm

Lingon

Aktiv medlem
Oskar sa:
Lingon sa:
Största problemet är ju hur cykelbanorna är utformade. Varutransporter, taxibilar och andra motorfordon har "alltid" använt vägkanten för tillfälliga stopp och kommer såklart att fortsätta med det. Det spelar ingen roll att nån förvirrad hobbypolitiker bestämt att det skall asfalteras med festlig röd asfalt inramad av vita streck som slingrar sig som en orm i vägkanten, upp på trottoaren, ner på vägen igen och tvärs över gatan.
Man får såklart räkna med att väja för gående och fordon, om man väljer att cykla där.

Tills det finns riktiga cykelbanor, som är fysiskt avskärmade från bilar och gående, väljer jag hellre att cykla på gatorna i innerstan. Det är både säkrare och snabbare.
Särskilt om man cyklar mot rött:

https://happyride.se/forum/read.php/1/2968467/2969094#msg-2969094
😄😄😄
Det är ju bilrödljus!

Havoc 5

Medlem
perzzon sa:
En skall inte stanna på cykelbanan.
Ica har en lastbrygga eller dyl.
Övriga får väl bära. Svårt att se något stort problem med det. Också svårt att se att man får någon större utskällning om man ställer sig i "någons" fil när man lastar av sina 100kilos fönster. Men om du har några verktygsväskor att lasta av har du iaf i min bok knappast det moraliska övertaget.
Tills du själv ska få besök av byggaren eller polarn som ska leverera din nya soffa?
Då det visar sej att leveransen måste ske vis taket med hjälp av en helikopter till en kostnad av 18 miljoner.
Ibland kanske man kan göra avkall på regelverket?
Jag cyklar själv en del på stan och allvarligt?
Är situationen verkligen så bekymmersam som vissa vill göra den till?
Jag tycker iallafall inte det.

Lejon

Aktiv medlem
NAnders sa:
izar sa:
Fuskcyklist sa:
perzzon sa:
Fuskcyklist sa:
WSMC sa:
I följande klipp
kommenterar personen som får påhälsning av polisen då BS bett om detta.
Ingen supertrevlig kommentar, som avslutas med att utfästa en belöning på 2500 kr till den som kan tipsa om vem BS är.
Kommentaren är inte lämplig, och kommer förstås att tas bort.

Annars har det att göra med frågan om lastning och lossning av gods i cykelbana, eller rent allmänt där bilen är i vägen. Svaret på den frågar är, oavsett vad muppiga miljöpartister säger i Statshuset:

Ja! Självklart får man stanna i cykelbanor och lassa och lossa, om det behövs för att utföra arbetet.

Hur skulle det annars fungera med transporter i stan?

Lika självklart får taxi stanna i cykelbanor för att lasta och lossa sina passagerare. Hur skulle för övrigt färdtjänst annars funka?
*Harkel*
https://www.cyklistbloggen.se/ar-det-riktigt-riktigt-riktigt-sakert-att-man-inte-far-parkera-i-cykelbanor/
Jag vet. Här är det ännu tydligare.

http://www.linkoping.se/contentassets/3c70115dffd343078cf1cf4ee06d205d/regler-for-lastning-och-lossning.pdf

Men återigen. Hur är det tänkt att funka i så fall? Även med miljöpartister. I klippet skrevs i kommentarerna att det var några slangar som skulle in? Ska de skaffa en femtio meter slang och dra den över gatan från parkeringsplats tvärs över gatan? I din referens var det någon glasruta som skulle bäras? Eller låt säga ett halvt ton matvaror till det lokala Icat?

Taxin i din referens kan hämta eller släppa av kunder i cykelbanan, men ska ge fan i cykelbanan när han ska ha pizzaslice på 7-Eleven.

Eller om man så vill, följa polismans order som i klippet.
En bil/lastbil får aldrig vara på trottoar GC eller cykelbana. Behöver dom ändå vara där så får dom söka tillstånd, spärra av och göra en omledning av gång och cykeltrafiken. Sedan är det upp till byggaren att avgöra vad som är krångligast att spärra av korrekt eller bära 10m extra.
Korrekt. Det finns lagar, förordningar och inarbetade rutiner hos polisen och kommunen för att hantera detta. Däremot brister det i tillsyn och uppföljning.

Med det sagt så vill jag också påpeka att oaktat eventuell okunskap hos fastighetsägare, företag och förare så är varutransporter ofta väldigt styvmoderligt behandlade i samhällsplaneringen. Det är ett problem, och det går ofta ut över gående eller cyklister. Jag skulle kunna sträcka mig så långt som att antyda att många handläggare och planerare på kommunen (inom detaljplaner, bygglov, trafik, markanvisning, trafikanordningsplaner m.m.) faktiskt tror att det per definition är tillåtet för taxi, varutransporter och "ska-bara" att köra, stanna eller parkera på platser där det annars råder förbud mot att köra, stanna eller parkera. Tror man det så ser man inga problem med att en byggnads enda tillgängliga entré ligger på en gata med stannaförbud, till exempel.
Bra rutet!

Lejon

Aktiv medlem
Havoc 5 sa:
perzzon sa:
Övriga får väl bära. Svårt att se något stort problem med det. Också svårt att se att man får någon större utskällning om man ställer sig i "någons" fil när man lastar av sina 100kilos fönster. Men om du har några verktygsväskor att lasta av har du iaf i min bok knappast det moraliska övertaget.
Tills du själv ska få besök av byggaren eller polarn som ska leverera din nya soffa?
Då det visar sej att leveransen måste ske vis taket med hjälp av en helikopter till en kostnad av 18 miljoner.
Exakt!
Det finns redan för många trafiktalibaner (bikestockholm är bara en av dem). Om trafiken ska funka någorlunda får man fanimig acceptera att alla inte alltid kan följa alla regler alltid. Jag tycker det är helt ok att en flyttbuss eller varutransport tvingar mig till en omväg på några meter när de uppenbart måste stå tillfälligt på cykelbanan.
(Slentrianslöparkeringar lång tid i densamma kan dock få även mig att se rött.)

båtbensbudet

Aktiv medlem
Tycker inte jag heller och jag cyklar ju hela dagarna. Dock tycker jag generellt att det klankas väldigt mkt på cyklister och deras regelbrott medans bilister kommer undan med både det ena o det andra med argumentet, lr kanske snarare känslan av, att det gör ju typ alla ändå så då är det ju inte en så stor grej.

perzzon

Aktiv medlem
Havoc 5 sa:
perzzon sa:
Verkligen inte.
Jag bor fö. deltid på en ö så helitransport av husdelar är inte unheard of :)

GoranS

Aktiv medlem
Kan tycka att om många tycker det är ok att bryta en regel borde man a) ta bort regeln, b) modifiera regeln så att den tillåter de regelbrott man tycker är ok men behåller den för övriga fall eller c) sätter igång och beivrar regeln.

Att ha regler som inte beivras och som många bryter mot blir bara en bestraffning för de som följer reglerna.

NAnders

Medlem
Lejon sa:
NAnders sa:
izar sa:
Fuskcyklist sa:
perzzon sa:
Fuskcyklist sa:
WSMC sa:
I följande klipp
kommenterar personen som får påhälsning av polisen då BS bett om detta.
Ingen supertrevlig kommentar, som avslutas med att utfästa en belöning på 2500 kr till den som kan tipsa om vem BS är.
Kommentaren är inte lämplig, och kommer förstås att tas bort.

Annars har det att göra med frågan om lastning och lossning av gods i cykelbana, eller rent allmänt där bilen är i vägen. Svaret på den frågar är, oavsett vad muppiga miljöpartister säger i Statshuset:

Ja! Självklart får man stanna i cykelbanor och lassa och lossa, om det behövs för att utföra arbetet.

Hur skulle det annars fungera med transporter i stan?

Lika självklart får taxi stanna i cykelbanor för att lasta och lossa sina passagerare. Hur skulle för övrigt färdtjänst annars funka?
*Harkel*
https://www.cyklistbloggen.se/ar-det-riktigt-riktigt-riktigt-sakert-att-man-inte-far-parkera-i-cykelbanor/
Jag vet. Här är det ännu tydligare.

http://www.linkoping.se/contentassets/3c70115dffd343078cf1cf4ee06d205d/regler-for-lastning-och-lossning.pdf

Men återigen. Hur är det tänkt att funka i så fall? Även med miljöpartister. I klippet skrevs i kommentarerna att det var några slangar som skulle in? Ska de skaffa en femtio meter slang och dra den över gatan från parkeringsplats tvärs över gatan? I din referens var det någon glasruta som skulle bäras? Eller låt säga ett halvt ton matvaror till det lokala Icat?

Taxin i din referens kan hämta eller släppa av kunder i cykelbanan, men ska ge fan i cykelbanan när han ska ha pizzaslice på 7-Eleven.

Eller om man så vill, följa polismans order som i klippet.
En bil/lastbil får aldrig vara på trottoar GC eller cykelbana. Behöver dom ändå vara där så får dom söka tillstånd, spärra av och göra en omledning av gång och cykeltrafiken. Sedan är det upp till byggaren att avgöra vad som är krångligast att spärra av korrekt eller bära 10m extra.
Korrekt. Det finns lagar, förordningar och inarbetade rutiner hos polisen och kommunen för att hantera detta. Däremot brister det i tillsyn och uppföljning.

Med det sagt så vill jag också påpeka att oaktat eventuell okunskap hos fastighetsägare, företag och förare så är varutransporter ofta väldigt styvmoderligt behandlade i samhällsplaneringen. Det är ett problem, och det går ofta ut över gående eller cyklister. Jag skulle kunna sträcka mig så långt som att antyda att många handläggare och planerare på kommunen (inom detaljplaner, bygglov, trafik, markanvisning, trafikanordningsplaner m.m.) faktiskt tror att det per definition är tillåtet för taxi, varutransporter och "ska-bara" att köra, stanna eller parkera på platser där det annars råder förbud mot att köra, stanna eller parkera. Tror man det så ser man inga problem med att en byggnads enda tillgängliga entré ligger på en gata med stannaförbud, till exempel.
Bra rutet!
Fast då vill jag också tillägga att i valet mellan att stanna mot stannaförbud och att stanna på gångbana eller cykelbana så orsakar man oftast (och i stadsmiljö alltid) minst fara om man stannar mot stannaförbudet.

Pugilism sa:
Fuskcyklist sa:
GoranS sa:
xyz-saft sa:
Det är ju bara att fundera på vad som skulle hända om man i rusningstrafik slentrianparkerade och blockerade ett körfält för bilarna i rusningstrafik. Inga problem så länge det går bra att ta sig förbi i fältet bredvid? Om svaret är nej på den frågan borde det rimligtvis inte heller vara okej att göra de i cykelfält/bana.
Men då blockerar du ju BILTRAFIKEN! Det går ju inte för sig fattar du väl!? Det handlar ju om viktiga transporter, inte om några Tour de France-gubbar i spandexkläder som måste stressa fram och bryta mot alla trafikregler. ;-)
Nu är det oftast så att en bil i körbanan påverkar trafiken betydligt mer. Sen ska de inte parkeras på otillåten plats oavsett.
Än något annat i körbanan? Och är inte all rörelse i gatuutrymmet (körfält, bussfiler, cykelbanor, cykelfält, trottoarer +ANNAT ) trafik?

Står det en bil i ett körfält finns det oftast ganska mycket luft kvar i det. Bilen är kanske 2 meter bred, körfältet är 3,5 meter på en huvudgata. Står samma bil på en cykelbana lämnas bara 0 cm till cyklisten. Cykelbanar ska ju vara 2 meter breda enligt den tekniska hanboken. Känner till många smalare. Det är väl mer påverkan?

Edit. Korr av cykelbanebredd.
Cykeln är ett flexibelt fordon, som gör att det går att runda exempelvis en sjuktransport som står i cykelbanan. I värsta fall kanske man får hoppa och GÅ några meter.

Stannar en bil på den fyrfiliga Essingeleden klockan fem en vardageftermiddag blir det däremot ofelbart kö.

Jag vet inte hur du gör om du med cykel hamnar framför ett hinder i cykelbanan. Du kanske står och väntar till hindret är borta, och gör dig löjlig inte bara här?

GoranS

Aktiv medlem
Fuskcyklist sa:
Pugilism sa:
Fuskcyklist sa:
GoranS sa:
xyz-saft sa:
Det är ju bara att fundera på vad som skulle hända om man i rusningstrafik slentrianparkerade och blockerade ett körfält för bilarna i rusningstrafik. Inga problem så länge det går bra att ta sig förbi i fältet bredvid? Om svaret är nej på den frågan borde det rimligtvis inte heller vara okej att göra de i cykelfält/bana.
Men då blockerar du ju BILTRAFIKEN! Det går ju inte för sig fattar du väl!? Det handlar ju om viktiga transporter, inte om några Tour de France-gubbar i spandexkläder som måste stressa fram och bryta mot alla trafikregler. ;-)
Nu är det oftast så att en bil i körbanan påverkar trafiken betydligt mer. Sen ska de inte parkeras på otillåten plats oavsett.
Än något annat i körbanan? Och är inte all rörelse i gatuutrymmet (körfält, bussfiler, cykelbanor, cykelfält, trottoarer +ANNAT ) trafik?

Står det en bil i ett körfält finns det oftast ganska mycket luft kvar i det. Bilen är kanske 2 meter bred, körfältet är 3,5 meter på en huvudgata. Står samma bil på en cykelbana lämnas bara 0 cm till cyklisten. Cykelbanar ska ju vara 2 meter breda enligt den tekniska hanboken. Känner till många smalare. Det är väl mer påverkan?

Cykeln är ett flexibelt fordon, som gör att det går att runda exempelvis en sjuktransport som står i cykelbanan. I värsta fall kanske man får hoppa och GÅ några meter.

Stannar en bil på den fyrfiliga Essingeleden klockan fem en vardageftermiddag blir det däremot ofelbart kö.

Jag vet inte hur du gör om du med cykel hamnar framför ett hinder i cykelbanan. Du kanske står och väntar till hindret är borta, och gör dig löjlig inte bara här?
Vad har Essingeleden med saken att göra?

F.ö. misstänker jag att om en bilist väljer att stanna i körfältet där det finns ett cykelfält till höger så kommer bilarna att köra om bilen på utsidan. Om bilisten parkerar i cykelfältet kommer cyklisterna att cykla om på utsidan. Cyklisten kommer då att vara en bra bit ut i körfältet och bilister som kommer bakifrån kommer väsentligen att behöva svänga ut i mötande trafiks körfält om det är ett körfält i vardera riktningen.

GoranS sa:
Fuskcyklist sa:
Pugilism sa:
Fuskcyklist sa:
GoranS sa:
xyz-saft sa:

F.ö. misstänker jag att om en bilist väljer att stanna i körfältet där det finns ett cykelfält till höger så kommer bilarna att köra om bilen på utsidan. Om bilisten parkerar i cykelfältet kommer cyklisterna att cykla om på utsidan. Cyklisten kommer då att vara en bra bit ut i körfältet och bilister som kommer bakifrån kommer väsentligen att behöva svänga ut i mötande trafiks körfält om det är ett körfält i vardera riktningen.
Essingeleden använde jag som illustration.

Vad du vill säga är däremot obegripligt

GoranS sa:
Kan tycka att om många tycker det är ok att bryta en regel borde man a) ta bort regeln, b) modifiera regeln så att den tillåter de regelbrott man tycker är ok men behåller den för övriga fall eller c) sätter igång och beivrar regeln.

Att ha regler som inte beivras och som många bryter mot blir bara en bestraffning för de som följer reglerna.
Helt riktigt! Nu tror jag iofs att taxi redan nu får plocka upp och släppa av kunder på cykelbanor, och att det är tillåtet att stanna och lasta och lossa. Jag avstår att filosofera om hur det nu kan ligga till, men om det nu så inte råkar vara fallet är det rimligt att formellt tillåta detta.

I många fall kan bilen ställas bättre, och då kan det åtgärdas. Men taxi kommer aldrig åka runt kvarteret en eller två gånger, för att leta upp en parkeringsplats att släppa av en kund, eller beordra iväg kunden några hundra meter bort.

Varutransporter kommer att fortsätta leverera till Ica-affärer, och hantverkare kommer även i fortsättningen att låta bli att bära grejer flera hundra meter, oavsett vad miljömuppar i kommunen ritar på gatan.

Jag har rätt svårt att förstå varför så många cyklister blir så oerhört kränkta av att de - faktisk! - bara utför sitt arbete. Inte bara, men särskilt BikeSthlm, som surar till för att en lastbil står på en cykelbana han tycker han själv är för fin att nyttja. Stan måste fungera och där är både taxi, transporter och hantverkare viktiga. Ja, faktiskt viktigare än cyklister, även om jag tror att det går alldeles utmärkt att samsas.

GoranS

Aktiv medlem
Fuskcyklist sa:
GoranS sa:
Fuskcyklist sa:
Pugilism sa:
Fuskcyklist sa:
GoranS sa:
xyz-saft sa:

Då vi diskuterar bilar/lastbilar som stannar i miljöer där det förekommer både cyklister och bilister förefaller det mig inte relevant att diskutera Essingeleden där cykling är förbjudet. Att det uppstår köbildning om man har ett långsamt eller stillastående fordon i en miljö med tät trafik är förvisso sant men gäller även cyklar - titta t.ex. på Munkbrokajen klockan åtta en solig morgon i maj. Och då är det långsammare cyklister som orsakar köbildningen, inte en stillastående bil. Så jag tycker Essingeledsdiskussionen är irrelevant i sammanhanget.

Det jag försökte säga var att oavsett om du parkerar i cykelfältet eller i körfältet kommer det att utgöra ett hinder för bilar som kommer bakifrån i synnerhet om cyklister förekommer i den miljön. Observera att jag med det inte säger något om var eventuellt stannade ska ske.

marr sa:
Jag förstår fortfarande inte varför vi bör diskutera alla hans filmer?
Jag förstår fortfarande inte varför vi bör diskutera det lämpliga antalet ekrar i ett hjul. Det dilemmat löser jag (alldeles själv) genom att låta bli att diskutera detta.

Senast ändrad:
GoranS sa:
Fuskcyklist sa:
GoranS sa:
Fuskcyklist sa:
Pugilism sa:
Fuskcyklist sa:
GoranS sa:
xyz-saft sa:

Då vi diskuterar bilar/lastbilar som stannar i miljöer där det förekommer både cyklister och bilister förefaller det mig inte relevant att diskutera Essingeleden där cykling är förbjudet. Att det uppstår köbildning om man har ett långsamt eller stillastående fordon i en miljö med tät trafik är förvisso sant men gäller även cyklar - titta t.ex. på Munkbrokajen klockan åtta en solig morgon i maj. Och då är det långsammare cyklister som orsakar köbildningen, inte en stillastående bil. Så jag tycker Essingeledsdiskussionen är irrelevant i sammanhanget.

Det jag försökte säga var att oavsett om du parkerar i cykelfältet eller i körfältet kommer det att utgöra ett hinder för bilar som kommer bakifrån i synnerhet om cyklister förekommer i den miljön. Observera att jag med det inte säger något om var eventuellt stannade ska ske.
Riktigt! Vad jag avsåg är volymen, och därmed är Essingeleden en relevant jämförelse, och Munkbrokajen tydligen (pendlar inte i city) motsvarigheten med cyklar.

Men allra oftast orsakar inte en bil på en cykelbana så stora problem. Om den inte har där att göra ska den bort, för cykelbanan är som sagt främst till för säkerheten. Men så väldigt stort hinder är den oftast inte.

Så om last och loss behövs för att få stan att funka, så måste det göras.

Eller den som tyckte att ansökningar och omledning är rätt väg. Är du beredd att betala de dyrare priserna på Icat, för det extra arbete detta orsakar?

perzzon

Aktiv medlem
Givetvis behövs lite "giv" i systemet för att allt skall snurra på.
Det som verkar föreligga här är en stor skillnad i hur mycket giv olika personer tycker att det skall finnas.
Anledningen till att vissa trafikantgrupper känner sig trängda är så klart att de upplever att kompromisserna orimligt ofta sker på deras bekostnad.
Som sagt. Få har nog problem att köra runt något som de upplever som legitimt. Men så fort det framstår som ilegitimt så kommer konflikten. Lex hantverkare som inte orkar bära sina väskor 3m extra. (I min upplevelse sjukt vanligt)

ooms

Aktiv medlem
perzzon sa:
Det som verkar föreligga här är en stor skillnad i hur mycket giv olika personer tycker att det skall finnas.
Anledningen till att vissa trafikantgrupper känner sig trängda är så klart att de upplever att kompromisserna orimligt ofta sker på deras bekostnad.
Som sagt. Få har nog problem att köra runt något som de upplever som legitimt. Men så fort det framstår som ilegitimt så kommer konflikten. Lex hantverkare som inte orkar bära sina väskor 3m extra. (I min upplevelse sjukt vanligt)
Håller verkligen med om hantverkare. De verkar av nån helt outgrundlig anledning få parkera hur och vart f-n de vill. Och påpekar man något kring det som beställare, t.ex. att de får parkera på gatan som alla andra, blir de sjukt upprörda.

båtbensbudet

Aktiv medlem
Ok men då håller du oxå med om att på alla transporter som kommer ske av cyklist i innerstaden inom en snar framtid och även de tex jag redan gör idag, så kan vi tulla lite på trafikreglerna oxå för vi är ju trots allt lite viktigare än den enskilde bilisten?

Senast ändrad:
ooms sa:
perzzon sa:
Håller verkligen med om hantverkare. De verkar av nån helt outgrundlig anledning få parkera hur och vart f-n de vill. Och påpekar man något kring det som beställare, t.ex. att de får parkera på gatan som alla andra, blir de sjukt upprörda.
Ja, ungefär som några cyklister blir kränkta in i själen när en taxi stannar i cykelbanan för att släppa av en gammal tant.

Problemet är nog snarast att lagarna inte är utredda riktigt angående stanna i cykelbanan. Därav dessa hantverkare som står hela dagarna tvärs över är och cykelbana, under förevändning att de behöver hämta något verktyg då och då.

Erik O

Aktiv medlem
Fuskcyklist sa:
GoranS sa:
Fuskcyklist sa:
GoranS sa:
Fuskcyklist sa:
Pugilism sa:
Fuskcyklist sa:
GoranS sa:
xyz-saft sa:

Riktigt! Vad jag avsåg är volymen, och därmed är Essingeleden en relevant jämförelse, och Munkbrokajen tydligen (pendlar inte i city) motsvarigheten med cyklar.

Men allra oftast orsakar inte en bil på en cykelbana så stora problem. Om den inte har där att göra ska den bort, för cykelbanan är som sagt främst till för säkerheten. Men så väldigt stort hinder är den oftast inte.

Så om last och loss behövs för att få stan att funka, så måste det göras.

Eller den som tyckte att ansökningar och omledning är rätt väg. Är du beredd att betala de dyrare priserna på Icat, för det extra arbete detta orsakar?
Fuskcyklist men den enda som gör sig löjlig i den här tråden är du, att du fortsätter att tjata om leveranser till ICA och Essingeleden är ju så skevt så jag har svårt att se annat än att allt bara är en ovanligt trött trollning.

båtbensbudet sa:
Ok men då håller du oxå med om att på alla transporter som kommer ske av cyklist i innerstaden inom en snar framtid och även de tex jag redan gör idag, så kan vi tulla lite på trafikreglerna oxå för vi är ju trots allt lite viktigare än den enskilde bilisten?
Självklart visar man extra hänsyn till yrkestrafiken. (Så länge föraren sköter sig.) Särskilt om hen kommer på cykel. Eller har du missat all yrkescykeltrafik som redan förekommer?

båtbensbudet

Aktiv medlem
Ok så vad innebär "sköter sig" i cyklistens fall? Innebär det att man följer trafikreglerna till punkt o pricka då? Vilket inte yrkestrafikanterna som kör bilar gör (vilket är det vi disskuterar).

Peth

Aktiv medlem
Fuskcyklist sa:
ooms sa:
perzzon sa:
Ja, ungefär som några cyklister blir kränkta in i själen när en taxi stannar i cykelbanan för att släppa av en gammal tant.

Problemet är nog snarast att lagarna inte är utredda riktigt angående stanna i cykelbanan. Därav dessa hantverkare som står hela dagarna tvärs över är och cykelbana, under förevändning att de behöver hämta något verktyg då och då.
Lagarna är tydliga. Stoppförbud i cykelbana och cykelfält för ALLA utom blåljus. Gäller även cyklar.

GoranS

Aktiv medlem
Fuskcyklist sa:
izar sa:
Fuskcyklist sa:
Ja, faktiskt viktigare än cyklister, även om jag tror att det går alldeles utmärkt att samsas.
Jaha så vi som cyklar i stan är bara ute och roar oss lite, eller hur tänkte du när du skrev detta?
Påstod jag inte. Men jag tror nog du också kan hålla med om att en varutranspoet är viktigare än den enskilde cyklisten.
Varutranspoet = transsexuell poet som ägnar sig åt varuleveranser!? ;-)

simson

Medlem
ALLA borde väl följa reglerna , jag upplever iallafall att cyklisterna är de som är sämst på det!? , igår stod en herre vid ett oövervakat övergångsställe å gormade att inte billarna stannar, jag kom tio meter bakom och en hantverkarbil stannade så fint för att han SÅG mig , gubben var svartklädd inga reflexer inga lysen....
Mange

båtbensbudet

Aktiv medlem
simson sa:
ALLA borde väl följa reglerna , jag upplever iallafall att cyklisterna är de som är sämst på det!? , igår stod en herre vid ett oövervakat övergångsställe å gormade att inte billarna stannar, jag kom tio meter bakom och en hantverkarbil stannade så fint för att han SÅG mig , gubben var svartklädd inga reflexer inga lysen....
Mange
Tror du glömmer bort att i princip varje bil kör för fort hela tiden.. Det är bara så vanligt att det numera anses vara ok. Detta gör nog cyklisternas lagöverträdelser är relativt ringa i jämförelse.

Oskar

Aktiv medlem
Lingon sa:
Oskar sa:
Lingon sa:
Största problemet är ju hur cykelbanorna är utformade. Varutransporter, taxibilar och andra motorfordon har "alltid" använt vägkanten för tillfälliga stopp och kommer såklart att fortsätta med det. Det spelar ingen roll att nån förvirrad hobbypolitiker bestämt att det skall asfalteras med festlig röd asfalt inramad av vita streck som slingrar sig som en orm i vägkanten, upp på trottoaren, ner på vägen igen och tvärs över gatan.
Man får såklart räkna med att väja för gående och fordon, om man väljer att cykla där.

Tills det finns riktiga cykelbanor, som är fysiskt avskärmade från bilar och gående, väljer jag hellre att cykla på gatorna i innerstan. Det är både säkrare och snabbare.
Särskilt om man cyklar mot rött:

https://happyride.se/forum/read.php/1/2968467/2969094#msg-2969094
😄😄😄
Det är ju bilrödljus!
Ahh, tänkte inte på det!

Oskar

Aktiv medlem
Fuskcyklist sa:
izar sa:
Fuskcyklist sa:
Ja, faktiskt viktigare än cyklister, även om jag tror att det går alldeles utmärkt att samsas.
Jaha så vi som cyklar i stan är bara ute och roar oss lite, eller hur tänkte du när du skrev detta?
Påstod jag inte. Men jag tror nog du också kan hålla med om att en varutranspoet är viktigare än den enskilde cyklisten.
Beror väl på konsekvenserna. Trots allt är de allra flesta varuleveranser knappast livsviktiga. Jag prioriterar hellre den enskilde cyklistens liv och hälsa än att Espresso House får sina cheesecakes i tid, t.ex.

Tomcaten

Aktiv medlem
båtbensbudet sa:
simson sa:
Mange
Tror du glömmer bort att i princip varje bil kör för fort hela tiden.. Det är bara så vanligt att det numera anses vara ok. Detta gör nog cyklisternas lagöverträdelser är relativt ringa i jämförelse.
Tyvärr. Jag är ganska ensam när jag spikar 70-strecket på Nynäsvägen.

Även 30-sträckor behandlar man som 40+

Utvecklingen är riktigt dålig men samtidigt så har transp.styrelsen återtagit flera körkort än nånsin förut. Det förklaras nog också av att vi blir flera i landet.

GoranS

Aktiv medlem
Tomcaten sa:
båtbensbudet sa:
simson sa:
Mange
Tyvärr. Jag är ganska ensam när jag spikar 70-strecket på Nynäsvägen.

Även 30-sträckor behandlar man som 40+

Utvecklingen är riktigt dålig men samtidigt så har transp.styrelsen återtagit flera körkort än nånsin förut. Det förklaras nog också av att vi blir flera i landet.
Nu tror jag förvisso att du mycket väl kan ha rätt i att väldigt många kör över tillåten fart där. Dock skulle jag säga att det kan vara lite bedrägligt att skatta andelen fortkörare utifrån en subjektiv upplevelse där man upplever att "alla" kör om en och därmed tycker att det nästan inte är någon som håller hastighetsbegränsningen. Om man som ett grovt exempel antar att hälften av alla bilister håller hastighetsbegräsningen och hälften istället för 70 km/h kör 100 km/h så kommer man under, låt säga, 14 km att bli omkörd av alla fortkörare som startade inom 6 km bakom en själv medan man av de som håller hastighetsgränsen bara kommer att se de som ligger inom synhåll framåt och bakåt. Säg att man ser 300 meter framåt resp. bakåt. Då kommer man att se tio gånger så många fortkörare som icke-fortkörare trots att det är lika många fortkörare som icke-fortkörare per sträcka. Korrigerar man för att det istället ska vara per tidsenhet blir det 7 gånger så många.

Tomcaten

Aktiv medlem
okej, har du kört på Nynäsvägen(kriminellas vägbana)?

Det är i princip jag och Eva-Berit som står på 68-69 strecket. När jag körde så blev jag omkörd hela tiden så jag behövde lägga på 5-10 över tillåten fart för att inte störa trafik-rytmen för mycket. Rubbat men det är så det ser ut.

Eapea

Medlem
båtbensbudet sa:
Ok så vad innebär "sköter sig" i cyklistens fall? Innebär det att man följer trafikreglerna till punkt o pricka då? Vilket inte yrkestrafikanterna som kör bilar gör (vilket är det vi disskuterar).
Givetvis måste cykelbud få ta sig fram på snabbaste sätt i stan.

Största hindret för långsamma/stora bud verkar ju vara lasta/lossa-platser så det skiter folk i.
Största hindret för cykelbud är väl rödljus/utformning av vägar, så det borde således också vara ok att skita i. (enligt förespråkarna för att få lasta/lossa på cykelbanor mm)

båtbensbudet

Aktiv medlem
Eapea sa:
båtbensbudet sa:

Största hindret för långsamma/stora bud verkar ju vara lasta/lossa-platser så det skiter folk i.
Största hindret för cykelbud är väl rödljus/utformning av vägar, så det borde således också vara ok att skita i. (enligt förespråkarna för att få lasta/lossa på cykelbanor mm)
:)

Detta är nog en ganska rimlig summering. Och tro mig det är många som inte tycker det är ok när cykelbud kör mot rött och det har jag inte svårt att förstå. På samma sätt borde det inte vara svårt att förstå att vissa stör sig på bilar som parkerar hur som helst. E liksom inget konstigt i det.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Tomcaten sa:
okej, har du kört på Nynäsvägen(kriminellas vägbana)?

Det är i princip jag och Eva-Berit som står på 68-69 strecket. När jag körde så blev jag omkörd hela tiden så jag behövde lägga på 5-10 över tillåten fart för att inte störa trafik-rytmen för mycket. Rubbat men det är så det ser ut.
OK. Jag försöker igen:

a) Jag ifrågasätter inte att det mkt väl kan vara så att de flesta kör över hastighetsbegränsningen på vägen ifråga.
b) Jag gav ett illustrerande exempel som visar att man utifrån att man blir omkörd av väldigt många inte med säkerhet kan dra slutsatsen att i stort sett alla kör för fort.

Ingen av dessa saker påverkas ett enda dyft av huruvida jag själv kört på vägen eller inte. I ditt första inlägg låter det som att du konstant låg på 70 km/h. Om du ligger över kommer du förstås att hinna upp en del som ligger på hastighetsbegränsningen. Vid 5 km/h över kommer det dock att vara relativt få jämfört med de som ligger rejält över.

Senast ändrad:
Eapea sa:
båtbensbudet sa:

Tydligen har du inget att komma med, när du lägger dig på nivån idiotargument.

Sluttande planet-argumentation.

Senast ändrad:

Falk1n

Ny medlem
Fuskcyklist sa:
Eapea sa:
båtbensbudet sa:

Tydligen har du inget att komma med, när du lägger dig på nivån idiotargument.
Jag tycker att Eapa väldigt väl följer argumentationstekniken du själv peggat upp för :)

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Önskar jag kunde blanda mig i den här diskussionen, men jag bor inte i Stockholm eller annan storstad. Det är verkligen inte mycket cyklister här i Norrköping jämfört med Stockholm t.ex, så era problem existerar ju inte här, och antagligen inte i 99% av alla andra städer och orter i Sverige heller. :D Som cyklist känner jag personligen att det aldrig är ett problem att anpassa mig i trafiken, då jag upplever att det är enklare för mig att stanna, gå av, cykla runt, än vad det är för ett motorfordon.

De problem som BikeStockholm har är ju liksom uteslutande på grund av att han bor där han bor samt att han är en paragrafryttare med storhetsvansinne. Hade han bott i någon liten håla någonstans hade han haft en rätt händelselös kanal. :p

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer