Vi borde prata om BikeSthlm

Falk1n sa:
Fuskcyklist sa:
Eapea sa:
båtbensbudet sa:
Ok så vad innebär "sköter sig" i cyklistens fall? Innebär det att man följer trafikreglerna till punkt o pricka då? Vilket inte yrkestrafikanterna som kör bilar gör (vilket är det vi disskuterar).
Givetvis måste cykelbud få ta sig fram på snabbaste sätt i stan.

Största hindret för långsamma/stora bud verkar ju vara lasta/lossa-platser så det skiter folk i.
Största hindret för cykelbud är väl rödljus/utformning av vägar, så det borde således också vara ok att skita i. (enligt förespråkarna för att få lasta/lossa på cykelbanor mm)
Tydligen har du inget att komma med, när du lägger dig på nivån idiotargument.
Jag tycker att Eapa väldigt väl följer argumentationstekniken du själv peggat upp för :)
Exempel?
 

Falk1n

Medlem
Fuskcyklist sa:
WSMC sa:
I följande klipp
kommenterar personen som får påhälsning av polisen då BS bett om detta.
Ingen supertrevlig kommentar, som avslutas med att utfästa en belöning på 2500 kr till den som kan tipsa om vem BS är.
Kommentaren är inte lämplig, och kommer förstås att tas bort.

Annars har det att göra med frågan om lastning och lossning av gods i cykelbana, eller rent allmänt där bilen är i vägen. Svaret på den frågar är, oavsett vad muppiga miljöpartister säger i Statshuset:

Ja! Självklart får man stanna i cykelbanor och lassa och lossa, om det behövs för att utföra arbetet.

Hur skulle det annars fungera med transporter i stan?

Lika självklart får taxi stanna i cykelbanor för att lasta och lossa sina passagerare. Hur skulle för övrigt färdtjänst annars funka?
Det här rimmar ganska väl med Eapas resonemang. Tycker du att man får bryta lagar genom att lasta/lossa på cykelbanor "för att det behövs för attt utföra arbetet" är Eapas argument och ditt precis likadana i mina ögon. Ett cykelbud "behöver ju ta sig fram snabbt". Självklart kan ju dock ett cykelbud vänta på grönt. Precis som en hantverkare kan gå längre vändor med sina verktyg. Allt tar ju bara lite längre tid. Oavsett om man är cykelbud eller hantverkare.
 

ooms

Aktiv medlem
jingleyschmidt sa:
Önskar jag kunde blanda mig i den här diskussionen, men jag bor inte i Stockholm eller annan storstad. Det är verkligen inte mycket cyklister här i Norrköping jämfört med Stockholm t.ex, så era problem existerar ju inte här, och antagligen inte i 99% av alla andra städer och orter i Sverige heller. :D Som cyklist känner jag personligen att det aldrig är ett problem att anpassa mig i trafiken, då jag upplever att det är enklare för mig att stanna, gå av, cykla runt, än vad det är för ett motorfordon.

De problem som BikeStockholm har är ju liksom uteslutande på grund av att han bor där han bor samt att han är en paragrafryttare med storhetsvansinne. Hade han bott i någon liten håla någonstans hade han haft en rätt händelselös kanal. :p
+1
Jag känner inte heller igen många av problemen som lyfts här, ex.vis taxibilar på cykelbanan. Men det är väl, som så mycket annat, ett Sthlms-problem.
 
Falk1n sa:
Fuskcyklist sa:
WSMC sa:
I följande klipp
kommenterar personen som får påhälsning av polisen då BS bett om detta.
Ingen supertrevlig kommentar, som avslutas med att utfästa en belöning på 2500 kr till den som kan tipsa om vem BS är.
Kommentaren är inte lämplig, och kommer förstås att tas bort.

Annars har det att göra med frågan om lastning och lossning av gods i cykelbana, eller rent allmänt där bilen är i vägen. Svaret på den frågar är, oavsett vad muppiga miljöpartister säger i Statshuset:

Ja! Självklart får man stanna i cykelbanor och lassa och lossa, om det behövs för att utföra arbetet.

Hur skulle det annars fungera med transporter i stan?

Lika självklart får taxi stanna i cykelbanor för att lasta och lossa sina passagerare. Hur skulle för övrigt färdtjänst annars funka?
Det här rimmar ganska väl med Eapas resonemang. Tycker du att man får bryta lagar genom att lasta/lossa på cykelbanor "för att det behövs för attt utföra arbetet" är Eapas argument och ditt precis likadana i mina ögon. Ett cykelbud "behöver ju ta sig fram snabbt". Självklart kan ju dock ett cykelbud vänta på grönt. Precis som en hantverkare kan gå längre vändor med sina verktyg. Allt tar ju bara lite längre tid. Oavsett om man är cykelbud eller hantverkare.
Sluttande plan-argumentation som sagt. Jag har aldrig påstått att någon ska köra mot rött eller inte bära sina verktyg.

Men varför fortsätter du inte med att jag tycker att cykelturen ska utrustad med blåljus eftersom de alltid kör mot rött i alla fall.
 
Senast ändrad:

Eapea

Medlem
Fuskcyklist sa:
Falk1n sa:
Fuskcyklist sa:
WSMC sa:
I följande klipp
kommenterar personen som får påhälsning av polisen då BS bett om detta.
Ingen supertrevlig kommentar, som avslutas med att utfästa en belöning på 2500 kr till den som kan tipsa om vem BS är.
Kommentaren är inte lämplig, och kommer förstås att tas bort.

Annars har det att göra med frågan om lastning och lossning av gods i cykelbana, eller rent allmänt där bilen är i vägen. Svaret på den frågar är, oavsett vad muppiga miljöpartister säger i Statshuset:

Ja! Självklart får man stanna i cykelbanor och lassa och lossa, om det behövs för att utföra arbetet.

Hur skulle det annars fungera med transporter i stan?

Lika självklart får taxi stanna i cykelbanor för att lasta och lossa sina passagerare. Hur skulle för övrigt färdtjänst annars funka?
Det här rimmar ganska väl med Eapas resonemang. Tycker du att man får bryta lagar genom att lasta/lossa på cykelbanor "för att det behövs för attt utföra arbetet" är Eapas argument och ditt precis likadana i mina ögon. Ett cykelbud "behöver ju ta sig fram snabbt". Självklart kan ju dock ett cykelbud vänta på grönt. Precis som en hantverkare kan gå längre vändor med sina verktyg. Allt tar ju bara lite längre tid. Oavsett om man är cykelbud eller hantverkare.
Sluttande plan-argumentation som sagt. Jag har aldrig påstått att någon ska köra mot rött eller inte bära sina verktyg.

Men varför fortsätter du inte med att jag tycker att cykelturen ska utrustad med blåljus eftersom de alltid kör mot rött i alla fall.
Bra. Då kan vi enas om att yrkestrafiken gör fel och borde följa lagarna de också. Och inte komma med argument som "att det behövs för att utföra arbetet" och då plötsligt är ok.
 

Pugilism

Aktiv medlem
Fuskcyklist sa:
Pugilism sa:
Fuskcyklist sa:
GoranS sa:
xyz-saft sa:
Det är ju bara att fundera på vad som skulle hända om man i rusningstrafik slentrianparkerade och blockerade ett körfält för bilarna i rusningstrafik. Inga problem så länge det går bra att ta sig förbi i fältet bredvid? Om svaret är nej på den frågan borde det rimligtvis inte heller vara okej att göra de i cykelfält/bana.
Men då blockerar du ju BILTRAFIKEN! Det går ju inte för sig fattar du väl!? Det handlar ju om viktiga transporter, inte om några Tour de France-gubbar i spandexkläder som måste stressa fram och bryta mot alla trafikregler. ;-)
Nu är det oftast så att en bil i körbanan påverkar trafiken betydligt mer. Sen ska de inte parkeras på otillåten plats oavsett.
Än något annat i körbanan? Och är inte all rörelse i gatuutrymmet (körfält, bussfiler, cykelbanor, cykelfält, trottoarer +ANNAT ) trafik?

Står det en bil i ett körfält finns det oftast ganska mycket luft kvar i det. Bilen är kanske 2 meter bred, körfältet är 3,5 meter på en huvudgata. Står samma bil på en cykelbana lämnas bara 0 cm till cyklisten. Cykelbanar ska ju vara 2 meter breda enligt den tekniska hanboken. Känner till många smalare. Det är väl mer påverkan?

Edit. Korr av cykelbanebredd.
Cykeln är ett flexibelt fordon, som gör att det går att runda exempelvis en sjuktransport som står i cykelbanan. I värsta fall kanske man får hoppa och GÅ några meter.

Stannar en bil på den fyrfiliga Essingeleden klockan fem en vardageftermiddag blir det däremot ofelbart kö.

Jag vet inte hur du gör om du med cykel hamnar framför ett hinder i cykelbanan. Du kanske står och väntar till hindret är borta, och gör dig löjlig inte bara här?
Oj oj oj. Jag tror jag inte kommer nå fram till dig. Jag svara som du frågar.
Mina cyklar har ganska styva ramar. Inte flexibla. Har inte nämt vad jag anser om parkering i cykelbana eller cykelfält. Bara konstaterat att ditt resonemang om påverkan på trafik haltar en smula.

Du väljer att försöka förminska mig och mina argument genom att försöka hitta på saker om min person. Bravo.
 

Havoc 5

Medlem
Jag tror inte att det är särskilt många hantverkare som parkar bilen vare sej på cykelbanan eller trottoaren för att bära in ”en väska”.
Kruxet är ofta att man har tio väskor och att dessa måste in på en arbetsplats utan att man får tappa dem med blicken.
Byggmaskiner är nog ganska lika cyklar på det viset att låser man inte fast dem försvinner de gärna så fort man tittar åt ett annat håll.
Så de gånger man är ensam då man ska ut på ett jobb blir det gärna en ganska omständlig procedur.
Medans man ska kånka upp alla verktyg till tex en lägenhet på fjärde våningen (ibland utan hiss) hamnar tyvärr bilen lite tokigt ibland.

Det är inget man gör för att djävlas med någon på något vis men ibland retar man upp någon polare som på ett eller annat vis känner sej kränkt.
Ibland drabbas man till och med själv.
Självklart försöker nog de flesta ställa sej på ett sådant vis att helst ingen ska drabbas av några bekymmer, varken blinda tanter, små barn, övrig trafik eller just cyklister.
 

rois

Medlem
Det verkar vara tillåtet att stanna/parkera på en cykelbana/cykelfält för att låta en passagerare stiga i eller ur
fordonet eller för att lasta av eller på gods, enligt denna länk från Transportstyrelsen, https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/vag/trafikant/produkter/stanna-och-parkera-a5-webb.pdf.

Enligt sida 6 så gäller

"Du får inte stanna eller parkera (med något hjul)
• i ett cykelfält
• på en gångbana
• på en cykelbana."

Sida 2 definierar vad stanna eller parkera är

"Vad är stannande?
Med att stanna menas att stå stilla med ett
fordon, utom när man stannar
1. för att undvika fara,
2. för att trafikförhållandena kräver det, eller
3. för att parkera (se nedan).

Vad är parkering?
Att parkera innebär att ställa upp ett fordon
med eller utan förare, utom när man gör det
1. för att trafikförhållandena kräver det
2. för att undvika fara, eller
3. för att låta en passagerare stiga i eller ur
fordonet eller för att lasta av eller på gods."

Så att stanna på cykelbana/cykelfält för att låta passagerare gå av eller på, respektive på/avlastning är tillåtet. Det verkar ju rimligt, annars skulle det bli mycket svårt att utföra en hel del vardaglig verksamhet.

Min tolkning av videon där BS slår till en taxiförare, är att föraren gjort fel, han verkar ha stannat för att vänta på något/någon, inte för att släppa av någon. Även i klippet där han anmäler bilföraren till polisen verkar föraren gjort fel. Föraren stannar för att vänta på en annan bil.

Men det är min tolkning. Jag tar inte heller ställning till BS agerande.

Sen ser jag av tidigare inlägg att någon kommun förbjuder att stanna på cykelbana för i/urlastning, så det verkar som om kommuner kan göra begränsningar i Transportstyrelsens regelverk, alternativt att de tolkat reglerna fel.
 
Eapea sa:
Fuskcyklist sa:
Falk1n sa:
Fuskcyklist sa:
WSMC sa:
I följande klipp
kommenterar personen som får påhälsning av polisen då BS bett om detta.
Ingen supertrevlig kommentar, som avslutas med att utfästa en belöning på 2500 kr till den som kan tipsa om vem BS är.
Kommentaren är inte lämplig, och kommer förstås att tas bort.

Annars har det att göra med frågan om lastning och lossning av gods i cykelbana, eller rent allmänt där bilen är i vägen. Svaret på den frågar är, oavsett vad muppiga miljöpartister säger i Statshuset:

Ja! Självklart får man stanna i cykelbanor och lassa och lossa, om det behövs för att utföra arbetet.

Hur skulle det annars fungera med transporter i stan?

Lika självklart får taxi stanna i cykelbanor för att lasta och lossa sina passagerare. Hur skulle för övrigt färdtjänst annars funka?
Det här rimmar ganska väl med Eapas resonemang. Tycker du att man får bryta lagar genom att lasta/lossa på cykelbanor "för att det behövs för attt utföra arbetet" är Eapas argument och ditt precis likadana i mina ögon. Ett cykelbud "behöver ju ta sig fram snabbt". Självklart kan ju dock ett cykelbud vänta på grönt. Precis som en hantverkare kan gå längre vändor med sina verktyg. Allt tar ju bara lite längre tid. Oavsett om man är cykelbud eller hantverkare.
Sluttande plan-argumentation som sagt. Jag har aldrig påstått att någon ska köra mot rött eller inte bära sina verktyg.

Men varför fortsätter du inte med att jag tycker att cykelturen ska utrustad med blåljus eftersom de alltid kör mot rött i alla fall.
Bra. Då kan vi enas om att yrkestrafiken gör fel och borde följa lagarna de också. Och inte komma med argument som "att det behövs för att utföra arbetet" och då plötsligt är ok.
Tydligen är det ingen här som vet om man nu får stanna eller inte. Rent efter lagboken. Vad vi dock kunde konstatera var att polisen tyckte att det var helt okej.

Däremot bortser du helt från det fullständigt omöjliga i att inte tillåta last och loss av folk och prylar, eller för den delen slamsug eller bärande av en massa väskor.

Att som du inta en bekväm roll som paragrafryttare hjälper inte.
 

NAnders

Medlem
rois sa:
Det verkar vara tillåtet att stanna/parkera på en cykelbana/cykelfält för att låta en passagerare stiga i eller ur
fordonet eller för att lasta av eller på gods, enligt denna länk från Transportstyrelsen, https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/vag/trafikant/produkter/stanna-och-parkera-a5-webb.pdf.

Enligt sida 6 så gäller

"Du får inte stanna eller parkera (med något hjul)
• i ett cykelfält
• på en gångbana
• på en cykelbana."

Sida 2 definierar vad stanna eller parkera är

"Vad är stannande?
Med att stanna menas att stå stilla med ett
fordon, utom när man stannar
1. för att undvika fara,
2. för att trafikförhållandena kräver det, eller
3. för att parkera (se nedan).

Vad är parkering?
Att parkera innebär att ställa upp ett fordon
med eller utan förare, utom när man gör det
1. för att trafikförhållandena kräver det
2. för att undvika fara, eller
3. för att låta en passagerare stiga i eller ur
fordonet eller för att lasta av eller på gods."

Så att stanna på cykelbana/cykelfält för att låta passagerare gå av eller på, respektive på/avlastning är tillåtet. Det verkar ju rimligt, annars skulle det bli mycket svårt att utföra en hel del vardaglig verksamhet.

Min tolkning av videon där BS slår till en taxiförare, är att föraren gjort fel, han verkar ha stannat för att vänta på något/någon, inte för att släppa av någon. Även i klippet där han anmäler bilföraren till polisen verkar föraren gjort fel. Föraren stannar för att vänta på en annan bil.

Men det är min tolkning. Jag tar inte heller ställning till BS agerande.

Sen ser jag av tidigare inlägg att någon kommun förbjuder att stanna på cykelbana för i/urlastning, så det verkar som om kommuner kan göra begränsningar i Transportstyrelsens regelverk, alternativt att de tolkat reglerna fel.
Du får inte stanna. På- och avstigning, i- och urlastning är att stanna.
 

NAnders

Medlem
Fuskcyklist sa:
Eapea sa:
Fuskcyklist sa:
Falk1n sa:
Fuskcyklist sa:
WSMC sa:
I följande klipp
kommenterar personen som får påhälsning av polisen då BS bett om detta.
Ingen supertrevlig kommentar, som avslutas med att utfästa en belöning på 2500 kr till den som kan tipsa om vem BS är.
Kommentaren är inte lämplig, och kommer förstås att tas bort.

Annars har det att göra med frågan om lastning och lossning av gods i cykelbana, eller rent allmänt där bilen är i vägen. Svaret på den frågar är, oavsett vad muppiga miljöpartister säger i Statshuset:

Ja! Självklart får man stanna i cykelbanor och lassa och lossa, om det behövs för att utföra arbetet.

Hur skulle det annars fungera med transporter i stan?

Lika självklart får taxi stanna i cykelbanor för att lasta och lossa sina passagerare. Hur skulle för övrigt färdtjänst annars funka?
Det här rimmar ganska väl med Eapas resonemang. Tycker du att man får bryta lagar genom att lasta/lossa på cykelbanor "för att det behövs för attt utföra arbetet" är Eapas argument och ditt precis likadana i mina ögon. Ett cykelbud "behöver ju ta sig fram snabbt". Självklart kan ju dock ett cykelbud vänta på grönt. Precis som en hantverkare kan gå längre vändor med sina verktyg. Allt tar ju bara lite längre tid. Oavsett om man är cykelbud eller hantverkare.
Sluttande plan-argumentation som sagt. Jag har aldrig påstått att någon ska köra mot rött eller inte bära sina verktyg.

Men varför fortsätter du inte med att jag tycker att cykelturen ska utrustad med blåljus eftersom de alltid kör mot rött i alla fall.
Bra. Då kan vi enas om att yrkestrafiken gör fel och borde följa lagarna de också. Och inte komma med argument som "att det behövs för att utföra arbetet" och då plötsligt är ok.
Tydligen är det ingen här som vet om man nu får stanna eller inte. Rent efter lagboken. Vad vi dock kunde konstatera var att polisen tyckte att det var helt okej.

Däremot bortser du helt från det fullständigt omöjliga i att inte tillåta last och loss av folk och prylar, eller för den delen slamsug eller bärande av en massa väskor.

Att som du inta en bekväm roll som paragrafryttare hjälper inte.
Jo, jag vet. Det är inte tillåtet att stanna.

Det finns en massa människor som gissar friskt, men de har fel. Det är inte tillåtet att stanna.

Är det ingen som har uppmärksammat att det på den aktuella sträckan utanför Korskyrkan och f.d. Öhmans varuhus på Birger Jarlsgatan är tillåtet att stanna på körbanan 7-19 vardagar, 11-17 lördagar samt 0-6 på torsdagar?
 

Der Kaiser

Aktiv medlem
Fuskcyklist: polismännen sa väl att "nu har vi sagt till iallafall". Det brukar man väl inte göra om något är enligt reglerna?
Alltså iddes de inte bötfälla men visste att stannandet var emot reglerna.
 

rois

Medlem
NAnders sa:
Du får inte stanna. På- och avstigning, i- och urlastning är att stanna.
I så fall har ju BS helt rätt både vad gäller taxin och företagsbilen. Så det är inte ens en gång en tolkningsfråga. Där fick jag lära mig något nytt.
 

Olof E

Medlem
BS kanal handlar inte som TS verkar tro om "bilister som inte faller honom i smaken" utan om (mestadels) bilister som begår trafikbrott, inspirerad av kanaler som CycleGaz etc. I GB går det dessutom att anmäla till polisen på nätet för utredning/påföljd.
 
Men nu fastnar vi ju i detta med tolkning av regler. Det ska vi inte göra. I trafiken går det fort och de flesta av oss gör fel ibland. Det är synd om karln. Han behöver en kram. Och sluta spela in skapade situationer på video.
 
NAnders sa:
rois sa:
Det verkar vara tillåtet att stanna/parkera på en cykelbana/cykelfält för att låta en passagerare stiga i eller ur
fordonet eller för att lasta av eller på gods, enligt denna länk från Transportstyrelsen, https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/vag/trafikant/produkter/stanna-och-parkera-a5-webb.pdf.

Enligt sida 6 så gäller

"Du får inte stanna eller parkera (med något hjul)
• i ett cykelfält
• på en gångbana
• på en cykelbana."

Sida 2 definierar vad stanna eller parkera är

"Vad är stannande?
Med att stanna menas att stå stilla med ett
fordon, utom när man stannar
1. för att undvika fara,
2. för att trafikförhållandena kräver det, eller
3. för att parkera (se nedan).

Vad är parkering?
Att parkera innebär att ställa upp ett fordon
med eller utan förare, utom när man gör det
1. för att trafikförhållandena kräver det
2. för att undvika fara, eller
3. för att låta en passagerare stiga i eller ur
fordonet eller för att lasta av eller på gods."

Så att stanna på cykelbana/cykelfält för att låta passagerare gå av eller på, respektive på/avlastning är tillåtet. Det verkar ju rimligt, annars skulle det bli mycket svårt att utföra en hel del vardaglig verksamhet.

Min tolkning av videon där BS slår till en taxiförare, är att föraren gjort fel, han verkar ha stannat för att vänta på något/någon, inte för att släppa av någon. Även i klippet där han anmäler bilföraren till polisen verkar föraren gjort fel. Föraren stannar för att vänta på en annan bil.

Men det är min tolkning. Jag tar inte heller ställning till BS agerande.

Sen ser jag av tidigare inlägg att någon kommun förbjuder att stanna på cykelbana för i/urlastning, så det verkar som om kommuner kan göra begränsningar i Transportstyrelsens regelverk, alternativt att de tolkat reglerna fel.
Du får inte stanna. På- och avstigning, i- och urlastning är att stanna.
Jo, det får man. Om trafikförhållandena kräver det.
 
Der Kaiser sa:
Fuskcyklist: polismännen sa väl att "nu har vi sagt till iallafall". Det brukar man väl inte göra om något är enligt reglerna?
Alltså iddes de inte bötfälla men visste att stannandet var emot reglerna.
De som är mest för att vara praktiska är polisen. Du kan väl själv föreställa dig vad som skulle hända om de skulle bötfälla.
 
Olof E sa:
BS kanal handlar inte som TS verkar tro om "bilister som inte faller honom i smaken" utan om (mestadels) bilister som begår trafikbrott, inspirerad av kanaler som CycleGaz etc. I GB går det dessutom att anmäla till polisen på nätet för utredning/påföljd.
Han själv vill naturligtvis få det till det. Men tydligen är stockholmstrafiken så tråkig att han behöver piffa upp den med sina egna provokationer.

En annan skillnad är att BS inte låtsas om de trafikregler han själv bryter mot, medan de londonbaserade skryter över sina vansinneskörningar.

Ingen annan som noterat att BS videor ofta börjar med en meningslös inledning där han enbart står och väntar vid rött ljus? Först tror man att det är ren utfyllnad, tills man inser att BS vill att man ska förstå hur jävla laglydig han är.
 
Senast ändrad:

.A.

Medlem
Det är många som behöver en kram. Det är bara att läsa här och på andra ställen om cyklisters belysning. Ibland framstår andra världskriget som en bagatell. BikeStockholm filmar mestadels trafikbrott. Man behöver inte gilla det, men trafikbrott är det ändå. Det är bara bra att visa hur illa trafikanter beter sig. Dessutom kan filmning ge underlag för förbättringar i miljön. BikeSthlm är knappast den enda som cyklar med kamera monterad. Många som varit med om incidenter har uttryckt önskan om: "Man borde ha kamera på..."

Varför vi bör prata om BikeSthlm här vet jag inte. Det finns kommentarsmöjligheter på Youtube. Utnyttja dem. Då går det att kommentera detaljerna i klippen.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
.A. sa:
Det är många som behöver en kram. Det är bara att läsa här och på andra ställen om cyklisters belysning. Ibland framstår andra världskriget som en bagatell. BikeStockholm filmar mestadels trafikbrott. Man behöver inte gilla det, men trafikbrott är det ändå. Det är bara bra att visa hur illa trafikanter beter sig. Dessutom kan filmning ge underlag för förbättringar i miljön. BikeSthlm är knappast den enda som cyklar med kamera monterad. Många som varit med om incidenter har uttryckt önskan om: "Man borde ha kamera på..."

Varför vi bör prata om BikeSthlm här vet jag inte. Det finns kommentarsmöjligheter på Youtube. Utnyttja dem. Då går det att kommentera detaljerna i klippen.
Iofs begår väl BS minst lika många brott som de han hatar begår. Karln lider av något - mata inte trollet...
 

Bilagor

Der Kaiser

Aktiv medlem
Fuskcyklist sa:
Der Kaiser sa:
Fuskcyklist: polismännen sa väl att "nu har vi sagt till iallafall". Det brukar man väl inte göra om något är enligt reglerna?
Alltså iddes de inte bötfälla men visste att stannandet var emot reglerna.
De som är mest för att vara praktiska är polisen. Du kan väl själv föreställa dig vad som skulle hända om de skulle bötfälla.
Nyss var det lagligt för att polisen inte bötfällde, nu erkänner du (igen) att de inte får stanna där. Är regler till för att strunta i eller inte?
 
.A. sa:
Det är många som behöver en kram. Det är bara att läsa här och på andra ställen om cyklisters belysning. Ibland framstår andra världskriget som en bagatell. BikeStockholm filmar mestadels trafikbrott. Man behöver inte gilla det, men trafikbrott är det ändå. Det är bara bra att visa hur illa trafikanter beter sig. Dessutom kan filmning ge underlag för förbättringar i miljön. BikeSthlm är knappast den enda som cyklar med kamera monterad. Många som varit med om incidenter har uttryckt önskan om: "Man borde ha kamera på..."

Varför vi bör prata om BikeSthlm här vet jag inte. Det finns kommentarsmöjligheter på Youtube. Utnyttja dem. Då går det att kommentera detaljerna i klippen.
Jag postade just i en annan tråd, och undrade varför vi ska prata om kedjestag. Jag menar, vem fan är intresserad av kedjestag?

BS (trevlig förkortning i alla fall) filmar trafikbrott han till mycket stor del själv har provocerat fram. Vidare gör han sig skyldig till mängder av trafikbrott själv, i de filmer HAN SJÄLV lägger ut. Hur han kör i övrigt kan vi bara gissa.

Vidare är BS genuint otrevlig i sin konfrontationer, han uppför sig otroligt buffligt gentemot andra trafikanter och tutar på fotgängare.

Har du inte uppfattat det? BS är inte bra för andra cyklister eller för mänskligheten i allmänhet.
 

marr

Aktiv medlem
Fuskcyklist sa:
.A. sa:
Det är många som behöver en kram. Det är bara att läsa här och på andra ställen om cyklisters belysning. Ibland framstår andra världskriget som en bagatell. BikeStockholm filmar mestadels trafikbrott. Man behöver inte gilla det, men trafikbrott är det ändå. Det är bara bra att visa hur illa trafikanter beter sig. Dessutom kan filmning ge underlag för förbättringar i miljön. BikeSthlm är knappast den enda som cyklar med kamera monterad. Många som varit med om incidenter har uttryckt önskan om: "Man borde ha kamera på..."

Varför vi bör prata om BikeSthlm här vet jag inte. Det finns kommentarsmöjligheter på Youtube. Utnyttja dem. Då går det att kommentera detaljerna i klippen.
Jag postade just i en annan tråd, och undrade varför vi ska prata om kedjestag. Jag menar, vem fan är intresserad av kedjestag?

BS (trevlig förkortning i alla fall) filmar trafikbrott han till mycket stor del själv har provocerat fram. Vidare gör han sig skyldig till mängder av trafikbrott själv, i de filmer HAN SJÄLV lägger ut. Hur han kör i övrigt kan vi bara gissa.

Vidare är BS genuint otrevlig i sin konfrontationer, han uppför sig otroligt buffligt gentemot andra trafikanter och tutar på fotgängare.

Har du inte uppfattat det? BS är inte bra för andra cyklister eller för mänskligheten i allmänhet.
Kanske bättre du håller dig i en tråd? Antar att du på något sätt vill bidra till BS klickar på youtube då det verkar vara det enda som intresserar dig.
 
marr sa:
Fuskcyklist sa:
.A. sa:
Det är många som behöver en kram. Det är bara att läsa här och på andra ställen om cyklisters belysning. Ibland framstår andra världskriget som en bagatell. BikeStockholm filmar mestadels trafikbrott. Man behöver inte gilla det, men trafikbrott är det ändå. Det är bara bra att visa hur illa trafikanter beter sig. Dessutom kan filmning ge underlag för förbättringar i miljön. BikeSthlm är knappast den enda som cyklar med kamera monterad. Många som varit med om incidenter har uttryckt önskan om: "Man borde ha kamera på..."

Varför vi bör prata om BikeSthlm här vet jag inte. Det finns kommentarsmöjligheter på Youtube. Utnyttja dem. Då går det att kommentera detaljerna i klippen.
Jag postade just i en annan tråd, och undrade varför vi ska prata om kedjestag. Jag menar, vem fan är intresserad av kedjestag?

BS (trevlig förkortning i alla fall) filmar trafikbrott han till mycket stor del själv har provocerat fram. Vidare gör han sig skyldig till mängder av trafikbrott själv, i de filmer HAN SJÄLV lägger ut. Hur han kör i övrigt kan vi bara gissa.

Vidare är BS genuint otrevlig i sin konfrontationer, han uppför sig otroligt buffligt gentemot andra trafikanter och tutar på fotgängare.

Har du inte uppfattat det? BS är inte bra för andra cyklister eller för mänskligheten i allmänhet.
Kanske bättre du håller dig i en tråd? Antar att du på något sätt vill bidra till BS klickar på youtube då det verkar vara det enda som intresserar dig.
Du menar att posta i flera trådar på HappyRide är ett bevis på ett varierat lyckligt liv, medan en tråd visar på att men har ett ensidigt tråkigt liv?

Har du något annat för dig än att läsa HappyRide?
 
Der Kaiser sa:
Fuskcyklist sa:
Der Kaiser sa:
Fuskcyklist: polismännen sa väl att "nu har vi sagt till iallafall". Det brukar man väl inte göra om något är enligt reglerna?
Alltså iddes de inte bötfälla men visste att stannandet var emot reglerna.
De som är mest för att vara praktiska är polisen. Du kan väl själv föreställa dig vad som skulle hända om de skulle bötfälla.
Nyss var det lagligt för att polisen inte bötfällde, nu erkänner du (igen) att de inte får stanna där. Är regler till för att strunta i eller inte?
Som jag skrev förut, jag vet inte vad som formellt är lagligt, och att ingen här verkar kunna reda ut det.

Men om vi säger så här. Om du tranformerades från cyklist till hantverkare som ska lägga in en slang in i ett hus av någon anledning. Vad gör du?
 

ooms

Aktiv medlem
Har vi inte pratat klart om BikeSthlm nu? Jag tycker ämnet är rätt uttömt och tråden börjar mest låta som en hackig gammal grammofonskiva nu...
 

båtbensbudet

Aktiv medlem
Fuskcyklist sa:
Der Kaiser sa:
Fuskcyklist sa:
Der Kaiser sa:
Fuskcyklist: polismännen sa väl att "nu har vi sagt till iallafall". Det brukar man väl inte göra om något är enligt reglerna?
Alltså iddes de inte bötfälla men visste att stannandet var emot reglerna.
De som är mest för att vara praktiska är polisen. Du kan väl själv föreställa dig vad som skulle hända om de skulle bötfälla.
Nyss var det lagligt för att polisen inte bötfällde, nu erkänner du (igen) att de inte får stanna där. Är regler till för att strunta i eller inte?
Som jag skrev förut, jag vet inte vad som formellt är lagligt, och att ingen här verkar kunna reda ut det.

Men om vi säger så här. Om du tranformerades från cyklist till hantverkare som ska lägga in en slang in i ett hus av någon anledning. Vad gör du?
Då kör man väl mot rött är det inte det vi redan har konstaterat.
 
båtbensbudet sa:
Fuskcyklist sa:
Der Kaiser sa:
Fuskcyklist sa:
Der Kaiser sa:
Fuskcyklist: polismännen sa väl att "nu har vi sagt till iallafall". Det brukar man väl inte göra om något är enligt reglerna?
Alltså iddes de inte bötfälla men visste att stannandet var emot reglerna.
De som är mest för att vara praktiska är polisen. Du kan väl själv föreställa dig vad som skulle hända om de skulle bötfälla.
Nyss var det lagligt för att polisen inte bötfällde, nu erkänner du (igen) att de inte får stanna där. Är regler till för att strunta i eller inte?
Som jag skrev förut, jag vet inte vad som formellt är lagligt, och att ingen här verkar kunna reda ut det.

Men om vi säger så här. Om du tranformerades från cyklist till hantverkare som ska lägga in en slang in i ett hus av någon anledning. Vad gör du?
Då kör man väl mot rött är det inte det vi redan har konstaterat.
Men det är ju olagligt! Hur kan du?
 

båtbensbudet

Aktiv medlem
Fuskcyklist sa:
båtbensbudet sa:
Fuskcyklist sa:
Der Kaiser sa:
Fuskcyklist sa:
Der Kaiser sa:
Fuskcyklist: polismännen sa väl att "nu har vi sagt till iallafall". Det brukar man väl inte göra om något är enligt reglerna?
Alltså iddes de inte bötfälla men visste att stannandet var emot reglerna.
De som är mest för att vara praktiska är polisen. Du kan väl själv föreställa dig vad som skulle hända om de skulle bötfälla.
Nyss var det lagligt för att polisen inte bötfällde, nu erkänner du (igen) att de inte får stanna där. Är regler till för att strunta i eller inte?
Som jag skrev förut, jag vet inte vad som formellt är lagligt, och att ingen här verkar kunna reda ut det.

Men om vi säger så här. Om du tranformerades från cyklist till hantverkare som ska lägga in en slang in i ett hus av någon anledning. Vad gör du?
Då kör man väl mot rött är det inte det vi redan har konstaterat.
Men det är ju olagligt! Hur kan du?
Vad menar du? Det är ju mitt hantverk, jag måste ,)
 
Senast ändrad:
båtbensbudet sa:
Fuskcyklist sa:
båtbensbudet sa:
Fuskcyklist sa:
Der Kaiser sa:
Fuskcyklist sa:
Der Kaiser sa:
Fuskcyklist: polismännen sa väl att "nu har vi sagt till iallafall". Det brukar man väl inte göra om något är enligt reglerna?
Alltså iddes de inte bötfälla men visste att stannandet var emot reglerna.
De som är mest för att vara praktiska är polisen. Du kan väl själv föreställa dig vad som skulle hända om de skulle bötfälla.
Nyss var det lagligt för att polisen inte bötfällde, nu erkänner du (igen) att de inte får stanna där. Är regler till för att strunta i eller inte?
Som jag skrev förut, jag vet inte vad som formellt är lagligt, och att ingen här verkar kunna reda ut det.

Men om vi säger så här. Om du tranformerades från cyklist till hantverkare som ska lägga in en slang in i ett hus av någon anledning. Vad gör du?
Då kör man väl mot rött är det inte det vi redan har konstaterat.
Men det är ju olagligt! Hur kan du?
Vad menar du? Det är ju mitt hantverk, jag måste ,)
Men du får inte. Därför att badrummet i lägenheten du ska renovera bor en cykelnazi, som kräver att du ska parkera 200 meter neråt gatan, och bära allt kakel därifrån.

Nej, av någon anledning är cykelnazin inte beredd att betala två extra arbetsdagar för den cykelpolitiskt korrekta parkeringen.
 

båtbensbudet

Aktiv medlem
Fuskcyklist sa:
båtbensbudet sa:
Fuskcyklist sa:
båtbensbudet sa:
Fuskcyklist sa:
Der Kaiser sa:
Fuskcyklist sa:
Der Kaiser sa:
Fuskcyklist: polismännen sa väl att "nu har vi sagt till iallafall". Det brukar man väl inte göra om något är enligt reglerna?
Alltså iddes de inte bötfälla men visste att stannandet var emot reglerna.
De som är mest för att vara praktiska är polisen. Du kan väl själv föreställa dig vad som skulle hända om de skulle bötfälla.
Nyss var det lagligt för att polisen inte bötfällde, nu erkänner du (igen) att de inte får stanna där. Är regler till för att strunta i eller inte?
Som jag skrev förut, jag vet inte vad som formellt är lagligt, och att ingen här verkar kunna reda ut det.

Men om vi säger så här. Om du tranformerades från cyklist till hantverkare som ska lägga in en slang in i ett hus av någon anledning. Vad gör du?
Då kör man väl mot rött är det inte det vi redan har konstaterat.
Men det är ju olagligt! Hur kan du?
Vad menar du? Det är ju mitt hantverk, jag måste ,)
Men du får inte. Därför att badrummet i lägenheten du ska renovera bor en cykelnazi, som kräver att du ska parkera 200 meter neråt gatan, och bära allt kakel därifrån.

Nej, av någon anledning är cykelnazin inte beredd att betala två extra arbetsdagar för den cykelpolitiskt korrekta parkeringen.
:)
Då gör jag det ändå o skiter i cykelnazin. Jag kommer däremot inte tycka att det är konstigt att hen tycker jag är en idiot och det förvånar mig inte när jag sedan läser att andra på ngt forum håller med honom om att jag borde ge fan i att bryta lagen bara för att det passade mig där o då.
 
Senast ändrad:
Då lägger jag ner parkering på gång- och cykelbana, men vi uppenbarligen inte kan komma överens om vad som gäller.
 
Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Fuskcyklist sa:
Då lägger jag ner parkering på gång- och cykelbana, men vi uppenbarligen inte kan komma överens om vad som gäller.
Jag tror de flesta är överens om vad tolkningen av regelverket är och hur situationen idag ser ut så det är i mina ögon ingen större oenighet kring vad som gäller. Det råder däremot oenighet kring hur det borde fungera.
 
Märklig utveckling av en video någon länkade till, och som Bikesthlm postade för någon vecka sedan.


Byggfirman som stod i cykelbanan svarade, vilket gav en mycket förutsägbar diskussion vi redan haft här, angående just precis det ämnet.

Man kan ju tycka att byggfirma fick ge sin version, och berätta att polisen lät dem stå kvar utan någon som helst åtgärd, och vara nöjda med det. Okejar polisen har de så att säga vunnit.

Men inte! Dessutom lovade firman en liten belöning för den som kunde identifiera BS. Troligen är det samma person som är styrelseledamot i firman, så man kan nog säga att han representerar företaget. I BS Twitterflöde lovar firman att arvodera varje person som gör "hembesök" hos BS, tills videon med byggfirman tas bort.

Otroligt klantigt av firman. Man behöver inte se många av BS videor, för att förstå att det här är hans våta dröm och knappast kommer att ta bort den. Barbara Streisand-effekten gör också att nu har över tvåtusen personer sett den.

Visserligen kan jag sympatisera med att om BS vill hänga ut folk, ska han stå för vem han är och inte vara anonym. Men detta är ren utpressning och inbjudan till att trakassera BS. Representanten för firman försvarar sig med att BS också hotar (per telefon) och att hans hot är värre.

Jag tror knappast att BS förfalskat några tweet. Däremot finns inget som stödjer byggfirmans påstående om att BS skulle ha hotat dem. Däremot förvånas jag över det extremt oprofessionella agerandet från byggfirman över ett rätt harmlöst YT-klipp. Vem vill ha med dem att göra, om man riskerar "hembesök" ifall man är oense med dem om något?
 
Senast ändrad:

Tomcaten

Aktiv medlem
Bikesthlm är lite bra!

Han väcker ju liv i snuten och skickar ut de på små-jobb som att få bort bilarna från trottoaren. Har sett på sistone hur man parkerar som regel på trottoaren(plus varn-blinkers) vid avsaknad av parkeringsyta. Jag är så jävla trött på packen som kommer in och gör det i stan.

Eftersom djuren även använder varningsblinkers måste det bli ändring på det bli lag-ändring på det iom. detta.

Så länge killen sätter liv i snuten att göra såna här saker så säger jag personligen kör på!
 

ooms

Aktiv medlem
Tomcaten sa:
Har sett på sistone hur man parkerar som regel på trottoaren(plus varn-blinkers) vid avsaknad av parkeringsyta. Jag är så jävla trött på packen som kommer in och gör det i stan.
Du tror inte att det är stadsborna (dvs stockholmarna) själva som gör så?
Jag känner nämligen inte igen beteendet fr Uppsala och de mindre städer jag brukar köra i, och definitivt inte fr landsbygden...
 

Tomcaten

Aktiv medlem
ooms sa:
Tomcaten sa:
Har sett på sistone hur man parkerar som regel på trottoaren(plus varn-blinkers) vid avsaknad av parkeringsyta. Jag är så jävla trött på packen som kommer in och gör det i stan.
Du tror inte att det är stadsborna (dvs stockholmarna) själva som gör så?
Jag känner nämligen inte igen beteendet fr Uppsala och de mindre städer jag brukar köra i, och definitivt inte fr landsbygden...
Det kommer.
 

marr

Aktiv medlem
Hur ska ni ha det? I ena tråden gråter man för att postnord inte levererar hem till er, i nästa gnäller ni om de skulle parkera på gatan utanför.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer