Det verkar vara tillåtet att stanna/parkera på en cykelbana/cykelfält för att låta en passagerare stiga i eller ur
fordonet eller för att lasta av eller på gods, enligt denna länk från Transportstyrelsen,
https://www.transportstyrelsen.se/g...ant/produkter/stanna-och-parkera-a5-webb.pdf.
Enligt sida 6 så gäller
"Du får inte stanna eller parkera (med något hjul)
• i ett cykelfält
• på en gångbana
• på en cykelbana."
Sida 2 definierar vad stanna eller parkera är
"Vad är stannande?
Med att stanna menas att stå stilla med ett
fordon, utom när man stannar
1. för att undvika fara,
2. för att trafikförhållandena kräver det, eller
3. för att parkera (se nedan).
Vad är parkering?
Att parkera innebär att ställa upp ett fordon
med eller utan förare, utom när man gör det
1. för att trafikförhållandena kräver det
2. för att undvika fara, eller
3. för att låta en passagerare stiga i eller ur
fordonet eller för att lasta av eller på gods."
Så att stanna på cykelbana/cykelfält för att låta passagerare gå av eller på, respektive på/avlastning är tillåtet. Det verkar ju rimligt, annars skulle det bli mycket svårt att utföra en hel del vardaglig verksamhet.
Min tolkning av videon där BS slår till en taxiförare, är att föraren gjort fel, han verkar ha stannat för att vänta på något/någon, inte för att släppa av någon. Även i klippet där han anmäler bilföraren till polisen verkar föraren gjort fel. Föraren stannar för att vänta på en annan bil.
Men det är min tolkning. Jag tar inte heller ställning till BS agerande.
Sen ser jag av tidigare inlägg att någon kommun förbjuder att stanna på cykelbana för i/urlastning, så det verkar som om kommuner kan göra begränsningar i Transportstyrelsens regelverk, alternativt att de tolkat reglerna fel.