Vi borde prata om BikeSthlm

Ja d hade faktiskt varit lite kul o höra hans resonemang. För mig är hans irriterande tuta och stora mun mkt mer irriterande än hur han kör i trafiken även om han känns lite väl sökande efter ngt att klanka ner på i trafiksituationer oxå såklart, men det stör inte mig egentligen. Jag syndar ju en del själv på den andra punkten (laglig i trafik-punkten..är därför inte så lätt att döma andra varesig bilist lr cyklist).

Senast ändrad:
Fuskcyklist sa:
Här är Bikesrhlm igång och tutar igen. Förutom missnöjestuta på bilist, så tar han sig vid 1.01 sig för att tuta på fotgängare. Inte lika illa som vid andra tillfällen där han skrämmer den. Men BikeSthlm tycker för den skull inte att han behöver sakta ner, utan stryker förbi fotgängarna mycket nära i rätt hög fart.

Här heter det "necessary to alert pedestrians" när Bikesthlm tutar. En bilist gör sig skyldig till "horn abuse".

Sen finns förstås smått och gott, som att han kör om en buss, trots att han har möte med bil på den trånga gatan. Väljer gatan för att tillgängliga cykelbana är för liten för hans behov.

Gestikulerar vilt med en bilist, som försöker påkalla Bikesthlms uppmärksamhet på att bilen framför åkt.

Klagar på att en hundägare står i cykelbanan, när BikeSthlm själv snabbt kommer åkande i delen av banan för gående.

Inte vet jag. Jag tycker faktiskt att folk i samtliga scener beter sig förbannat illa i just den där filmen.
Vadå köra lastbil på cb? Och STÅ i cb vid röd gubbe. Bil som mosar sig förbi en cyklist som just kör om en cyklist. Bilar som blockerar korsningar. Pekar finger. Med mera. Han hade väl fått med typ allt idiotiskt som folk gör i trafiken. Sen är det väl en annan sak att vi andra inte filmar och lägger upp på YT. Utan bara knyter näven i fickan.

Att tecken på intelligens är att kunna två tankar i huvudet samtidigt. Ja, många kör illa. Här har vi ett exempel på en bussförare, och eftersom Bikesthlm kan pinna på rätt bra när det gäller,

så hann han ifatt busschaffisen. Om han höll sig till detta vore han guld värd.

Nu är det inte så att Bikesthlm är inte bara knyter näven i fickan, utan åstadkommer en hel del dålig körning själv. Och är bara hans oförskämda tutande på fotgängare en del. En stor del av de dåliga trafikanter han filmar har blivit ordentligt provocerade av Bikesthlm. Och visst är tappa tålamodet i trafiken ingen ursäkt, men det gör Bikesthlm till en ännu sämre trafikant.

Så, ja, många gör sig skyldiga till trafikförseelser. Men det är inte poängen.

Nu har jag bara haft körkort i snart 20 år men speciellt de senaste åren har jag lagt märke till att många har drabbats av total brist på respekt och hänsyn till sina medtrafikanter.

I de få klipp jag sett tycker jag att han belyser just det, på sitt egna ganska osmidiga sätt. Sen är det ganska dumt att själv försöka skapa situationer för att sen tillrättavisa motparten.

Busschaufförerna kör bara sämre och sämre i den här staden(huvud) så jag själv har anmält ett par till deras arbetsgivare. De kör lika fort som taxi-chaufförer på kvällarna och jag är så satans trött på det nu när det är halt med.

Jag ser gärna åt att bidra till att en olämplig chaufför blir av med sitt arbete direkt och indirekt kanske även sitt boende(svårt att betala hyra utan jobb)

Nolltolerans är det enda som fungerar för packen. Varje gång en polisman ser emellan fingrarna om de hade sett som det här fallet, busschauffören kör åt brandoreange och en person höll på att bli pannkaka, så är man en indirekt orsak till att någon människa får möta asfalten under ett tillräckligt tungt fordon för att bli avskriven.

Tomcaten sa:
Busschaufförerna kör bara sämre och sämre i den här staden(huvud) så jag själv har anmält ett par till deras arbetsgivare. De kör lika fort som taxi-chaufförer på kvällarna och jag är så satans trött på det nu när det är halt med.

Jag ser gärna åt att bidra till att en olämplig chaufför blir av med sitt arbete direkt och indirekt kanske även sitt boende(svårt att betala hyra utan jobb)

Nolltolerans är det enda som fungerar för packen. Varje gång en polisman ser emellan fingrarna om de hade sett som det här fallet, busschauffören kör åt brandoreange och en person höll på att bli pannkaka, så är man en indirekt orsak till att någon människa får möta asfalten under ett tillräckligt tungt fordon för att bli avskriven.
En cykel är ett Fordon och har samma regelverk som ett motorfordon i trafiken.men många tror att en cykel inte är ett fordon och kan bära sig åt hur som helst.Något att fundera över. men håller med att många yrkeschaufförer skulle nog ha valt något annat arbete.

Ja. Jag tror att många i Stockholm har fullkomligt tröttnat på att köra ut en lastbil från terminalen i Årsta till restaurangerna inne i stan.
Troligen har arbetstiden ökat från 9 h(ink. lunch) till 10 h bara för att cyklisterna vägrar att visa hänsyn.

Skällde själv ut en kille i Årsta faktiskt, en B-lastbil kör en u-sväng(lagligt) men behöver backa för att radien inte räckte till. Även om jag hade grönt som cyklist så stannar jag och vänta på honom. Förbi mig susar "Erik 25" på cykeln rakt mot den här lastbilen, Erik 25 fick en smärre utskällning så att han skämdes litegrann.

sdx sa:
En cykel är ett Fordon och har samma regelverk som ett motorfordon i trafiken.
Ett regelverk som är fullt av undantag och specialregler för just cykel även om du som cyklist befinner dig på en väg med blandtrafik.

Skulle du cykla på en cykelväg så blir regelverket när du passerar en väg med blandtrafik så rörigt så att trafikverket inte vågar/kan uttala sig om vad som gäller i flera situationer som inte prövats i rätten.

Så riktigt lika inför lagen är vi inte...

Olby sa:
sdx sa:
En cykel är ett Fordon och har samma regelverk som ett motorfordon i trafiken.
Ett regelverk som är fullt av undantag och specialregler för just cykel även om du som cyklist befinner dig på en väg med blandtrafik.

Skulle du cykla på en cykelväg så blir regelverket när du passerar en väg med blandtrafik så rörigt så att trafikverket inte vågar/kan uttala sig om vad som gäller i flera situationer som inte prövats i rätten.

Så riktigt lika inför lagen är vi inte...

Med fokus på just undantag. Grunden är att trafikslagen är lika, och det får man utgå från. Men sen, ja, det är rörigt.

Viktigast är dock att alla, även cyklister, och i synnerhet föremålet för tråden, är skyldiga att samarbeta så att alla kan färdas så tryggt och smidigt som möjligt.

Hos cyklisterna därute blir jag säkerligen kallad för buffel eller värre saker(liknelser vid mitt körsätt) men av andra bilister så uppstår lite avundsjuka och ett efterliknande körsätt till mitt.

Hos de 50% gångtrafikanter som faktiskt använder övergångsställen blir de överraskade över min framförhållning. De andra 50% som springer tvärs över vägen när de känner för det hatar mig fullkomligt.

Det som jag har att luta mig emot är flera körkortsutbildningar än 90% därute men även på mig har man ringt polisen när jag själv har jobbat hos de(polisiära) jag var 100% övertygad att man överdrev situationen 1000% och utelämnade sitt egna tillkortakommande i den situationen som var då till 90%.

Sanning på hjärtat så har alla trafiksituationer med de mindre lämpliga människor därute som på ett eller annat sätt har varit inom trafiken så har jag lärt mig av det. Varje situationen har givit mig något till att jag idag får det att fungera för mig som bilist och cyklist tom.

Jag är 10.000% säker att trafik-situation Stockholm kommer att bestå in i framtiden.

Tomcaten sa:
Hos cyklisterna därute blir jag säkerligen kallad för buffel eller värre saker(liknelser vid mitt körsätt) men av andra bilister så uppstår lite avundsjuka och ett efterliknande körsätt till mitt.

Hos de 50% gångtrafikanter som faktiskt använder övergångsställen blir de överraskade över min framförhållning. De andra 50% som springer tvärs över vägen när de känner för det hatar mig fullkomligt.

Det som jag har att luta mig emot är flera körkortsutbildningar än 90% därute men även på mig har man ringt polisen när jag själv har jobbat hos de(polisiära) jag var 100% övertygad att man överdrev situationen 1000% och utelämnade sitt egna tillkortakommande i den situationen som var då till 90%.

Sanning på hjärtat så har alla trafiksituationer med de mindre lämpliga människor därute som på ett eller annat sätt har varit inom trafiken så har jag lärt mig av det. Varje situationen har givit mig något till att jag idag får det att fungera för mig som bilist och cyklist tom.

Jag är 10.000% säker att trafik-situation Stockholm kommer att bestå in i framtiden.

Jag är 100% säker på att jag inte förstår 90% av ditt inlägg.

Samtidigt, i en annan, på många sätt bättre fungerande del av världen:
rash-driving-1491043051.jpg

Tomcaten sa:

Jag är 10.001% säker på att du inte borde få köra i Stockholm.

Det var lite kruxet skrivit men jag var trött efter träning. Ni får helt helt enkelt lita på mig att jag kan framföra 2 till 16 hjul i trafiken.

Tomcaten sa:
Ändå så är cyklister oftast den felande länken därute.
Det är ju inte så underligt egentligen, med tanke på att det inte finns nåt som helst krav på utbildning eller på annat sätt visa upp att man tillgodogjort sig och förstått trafikregler för att kunna ge sig ut i trafiken som cyklist.

Tomcaten sa:

Tolkar ditt inlägg som att du är jättebra på att lämna företräde för gångtrafikanter vid övergångsställen och att du anser att gångtrafikanter på andra ställen är lovliga byten för motortrafiken.

Du verkar ha väldigt höga tankar om ditt sätt att framföra fordon med allt mellan 2 och 16 hjul. Min erfarenhet av sambandet mellan någons uppfattning om sin egen förmåga i trafiken och den verkliga förmågan är att sambandet snarast verkar vara omvänt.

Nu är väl ändå tomcaten trafikant på både 2 och 16 hjul.
Vi andra som kör både vanlig 4-hjulig bil och cykel är väl ändå för bövelen 10.000% mer uppmärksamma och bättre bilförare samt cyklister än gemene man?
Så då borde väl tomcaten vara det också, minst?

Tio procent är iofs ganska lite. Men kul och ärligt att våga erkänna sina tillkortakommanden.

Sen ifrågasätter jag även om mätnoggrannheten är tillräcklig för att ange fem värdesiffror, men det är en petitess.

Senast ändrad:
Ja, vanligtvis används ju punkt för att avsluta meningar, men iom att det kändes konstigt att börja en mening med 000 så..

Konstigare saker har dock hänt.

Tomcaten har ju tidigare skyllt på cyklister som kastar sig ut framför bilar på Grycksbovägen i Bandhagen på den genomgående cykelbanan, trots att det är både fartgupp och trekantig skylt som påvisar väjningsplikt för korsande (bil)trafik. Ta Tomcatens uttalande som ett uttryck för att långt mer än hälften av Sveriges bilförare anser sig köra bättre än medel. Var det Spandex-Sixten du kallade cyklisten, Tomcaten?

Han som flög ut på Grycksbovägen hade en hastighet som liknades som suicidal till 99% ut på den vägen.

Men jag kan inte riktigt släppa det här med trafik-situation Stockholm som ni hör eller procenten med för den delen.

Det funkar ju inte bra! Varför? Joe, det flyger fram cyklister från en massa håll och så har vi sådana som är lite som bikesthlm, uppsöker trafik-konflikter som en sinnessjuk människa.

Men man ska ju aldrig tolka mig som någon som en som letar cyklister att placera framför grillen på bilen för att medvetet sända de till himmelen och jag litar på att ni innerst inne INTE tror det. Men jag har sett för mycket dåligt cykel-beteende för att inte kommentera i dessa trådar.
Ändå är jag själv cyklist från och till stan och får det alltid att fungera för mig i, till och ur trafiken för att jag kan trafik-reglerna och håller mig till de.
Men jag litar absolut på att detta beteende kvarstår och att vi kommer att se flera gator som försvinner till fördel för cyklister i framtiden, är helt säker på att det kommer att bli som cyklande torg mitt inne på centrala gator.

Jag ser faktiskt till att leta efter ett landställe utomlands där det är mera som mig. Ett steg i rätt riktning, är man inte nöjd så gör man något åt situationen,

Sånt här är alltid roligt. Typiskt män också (jag är också man, för övrigt, men har inte körkort så kan inte uttala mig om min potentiella körförmåga). ;)

Untitled-1.jpg

Bra tråd, idag har jag lärt mig:

* Cyklisternas brist på hänsyn är problemet när infrastrukturen inte är anpassad för lastbilsförare i Årsta.
* En lasbilsförare gör en u-sväng som är laglig om man inte utgör ett hinder för andra, cyklisten som blir hindrad gör fel.
* Det är oftas cyklisten som är den felande länken, trots att objektiva studier från bla VTI visar på annat.
* Tomcaten kan trafikreglerna trots att de stundtals är så otydliga så att varken trafikverket eller trafikplanerare vågar tolka dem.

BikeSthlm gör mer nytta för att förbättra trafiksituationen än många i tråden som bara förankrar bilen (och sig själva) som överordnade cyklister i stadstrafik.

Tomcaten sa:
Han som flög ut på Grycksbovägen hade en hastighet som liknades som suicidal till 99% ut på den vägen.

Men jag kan inte riktigt släppa det här med trafik-situation Stockholm som ni hör eller procenten med för den delen.

Det funkar ju inte bra! Varför? Joe, det flyger fram cyklister från en massa håll och så har vi sådana som är lite som bikesthlm, uppsöker trafik-konflikter som en sinnessjuk människa.

Men man ska ju aldrig tolka mig som någon som en som letar cyklister att placera framför grillen på bilen för att medvetet sända de till himmelen och jag litar på att ni innerst inne INTE tror det. Men jag har sett för mycket dåligt cykel-beteende för att inte kommentera i dessa trådar.
Ändå är jag själv cyklist från och till stan och får det alltid att fungera för mig i, till och ur trafiken för att jag kan trafik-reglerna och håller mig till de.
Men jag litar absolut på att detta beteende kvarstår och att vi kommer att se flera gator som försvinner till fördel för cyklister i framtiden, är helt säker på att det kommer att bli som cyklande torg mitt inne på centrala gator.

Jag ser faktiskt till att leta efter ett landställe utomlands där det är mera som mig. Ett steg i rätt riktning, är man inte nöjd så gör man något åt situationen,

Du menar att du letar ett lantställe utomlands för att det är för mycket cyklister i Stockholms innerstad?

Tomcaten sa:
Det är inte bara så att jag flyr undan läskiga cyklister utan jag söker ett bättre klimat också för vintern.

Välj inte Gran Canaria, Där väntar bilisterna i evigheter med att köra om cyklister om situationen kräver det. Jättesvårt för en svensk bilist tror jag. Har själv bara cyklat där, det är trevligt och känns ganska safe, mycket bättre än hemma. :)

Samma med Grekland. För att köra bil i städerna behöver man vara infödd eller utbildad kaospilot. Men som cyklist på landsbygden kan man uppleva att bilisterna är väldigt hänsynsfulla. Tutar vid behov när de ligger 100 m bakom, istället för 5 som i Sverige.

Jag tycker inte att det är så hemskt att cykla i sthlm egentligen men man måste hålla koll omkring sig. Det behöver man göra när man kör bil och motorcykel också. Antaligen samma sak med buss och lastbil, men det har jag inte kört i sthlm.
Oavsett färdmedel är det många som inte riktigt beter sig enligt grundregeln utan tycker att de är viktigast, det tycker jag är det största problemet med trafiken generellt idag och i sthlm i synnerhet.

mina tankar
/R

Olby sa:

* Cyklisternas brist på hänsyn är problemet när infrastrukturen inte är anpassad för lastbilsförare i Årsta.
* En lasbilsförare gör en u-sväng som är laglig om man inte utgör ett hinder för andra, cyklisten som blir hindrad gör fel.
* Det är oftas cyklisten som är den felande länken, trots att objektiva studier från bla VTI visar på annat.
* Tomcaten kan trafikreglerna trots att de stundtals är så otydliga så att varken trafikverket eller trafikplanerare vågar tolka dem.

BikeSthlm gör mer nytta för att förbättra trafiksituationen än många i tråden som bara förankrar bilen (och sig själva) som överordnade cyklister i stadstrafik.

Vem påstod att dålig infrastruktur i Årsta är cyklisters fel?
Vem påstod att lastbilars u-svängar är lagliga om enbart cyklister hindras?

Ingen naturligtvis. Och även om så vore fallet, så implicerar det inte att BikeSthlm har rätt att provocera fram trafikbrott.

Busåkande och huligantutande på fotgängare blir inte acceptabelt för att det görs från en cykel.

Fuskcyklist sa:
Olby sa:

Vem påstod att dålig infrastruktur i Årsta är cyklisters fel?
Vem påstod att lastbilars u-svängar är lagliga om enbart cyklister hindras?

Ingen naturligtvis. Och även om så vore fallet, så implicerar det inte att BikeSthlm har rätt att provocera fram trafikbrott.

Busåkande och huligantutande på fotgängare blir inte acceptabelt för att det görs från en cykel.

+1
Att försöka förändra på det viset leder nog snarare till motsatsen.

Simpa85 sa:
Fuskcyklist sa:
Någonstans är det ett rättshaveristiskt beteende,

Till skillnad mot vad många tror har ordet Rättshaveri inte samma lydelse som att något skulle haverera.

Ordet har sitt ursprung ur tyskans Recht haben, Att rätt ha, och är snarare individens övertygelse om att denne driver en viktig princip som är korrekt. Detta kan bli till ett problem när andra inte delar samma världsbild kring principens betydelse eller dess syfte.

Tack Simpa85! Jag har alltid tyckt att det ordet låtit självmotsägande, nu fattar jag varför ?

pirx sa:
Simpa85 sa:
Fuskcyklist sa:

Till skillnad mot vad många tror har ordet Rättshaveri inte samma lydelse som att något skulle haverera.

Ordet har sitt ursprung ur tyskans Recht haben, Att rätt ha, och är snarare individens övertygelse om att denne driver en viktig princip som är korrekt. Detta kan bli till ett problem när andra inte delar samma världsbild kring principens betydelse eller dess syfte.

Tack Simpa85! Jag har alltid tyckt att det ordet låtit självmotsägande, nu fattar jag varför ?
?

pirx sa:
Simpa85 sa:
Fuskcyklist sa:

Sen är det inte helt sällan som ett ords betydelse förändras. Att ordet ursprungligen betyder något, behöver inte innebära att det är sen nutida meningen.

Ganska naturligt associerar man till haveri från ordet rättshaverist, särskilt när ordet rättshaveri skapades. Sen menar jag att även om Bikesthlms beteende är rättshaveristiskt, är han såvitt man kan se i hans YT-klipp inte en rättshaverist. Hans ständiga anmälande till taxibolag mm kvalificerar inte.

Att cykla i den ursprungliga meningen borde vara att om och om igen föra sig själv i någon sluten bana. Ett motionsspår kanske? Den ursprungliga meningen med två(!) hjul, (bicycle), har ersatts med att med en velociped förflytta sig mellan två platser.

Jag vill nog definiera rättshaverist som någon som upprepat hävdat att man har rätt, inte fått igenom detta, vidhållit att man har rätt, slutat tro på systemet och skapat egen rätt utanför systemet. Alltså en rätt som saknar grund och som andra inte känner till och förstår. Därifrån kan man fortsätta olika långt men inget är bra.

Hasse#7 sa:
Jag vill nog definiera rättshaverist som någon som upprepat hävdat att man har rätt, inte fått igenom detta, vidhållit att man har rätt, slutat tro på systemet och skapat egen rätt utanför systemet. Alltså en rätt som saknar grund och som andra inte känner till och förstår. Därifrån kan man fortsätta olika långt men inget är bra.

Det är nog ingen här som tycker annat. Men ordet, haverist, betyder inte att man har havererat i sin rättsuppfattning, snarare att man anser sig hava rätt.
Det hade inte jag fattat heller, tackar för info.
:)

staine sa:
Hasse#7 sa:

Det är nog ingen här som tycker annat. Men ordet, haverist, betyder inte att man har havererat i sin rättsuppfattning, snarare att man anser sig hava rätt.
Det hade inte jag fattat heller, tackar för info.
:)

Ok, ni menar så.

Tillbaka
Topp