[Video]Jagade en MTB i skogen

Zalamander

Ny medlem
Var ute i en djup mörk dimmig skog och jagade en mountainbike med mina "drönare" för ett par veckor sedan. Blev ganska kul resultat. Lär försöka överträffa det till våren. :)

Senast ändrad:
Jimel skrev:
-------------------------------------------------------
> Häftigt ? Gissar att du kör fpv? Vad är det
> för maskin?

Kör bara hemmabyggda maskiner. 2 olika här, mesta av de tidiga klippen är en finfilmare(stabiliserad kamera) även den som syns flyga efter i början.
Den är lite som gjord för detta. finns inga kommersiella maskiner att köpa som har kamerastabilisering och är så små.

i slutet är det min 250 FPV racer.

Yes allt är fluget med FPV, blir svårt att se så man får med cykeln i bild annars. :)

EST: Hade kanske klarat smalare stigar, ser det som en utmaning, är det tillräckligt brett för att en cykel ska komma emellan kommer de nog också fram. Får testa mer nån gång :P men det e ju frågan om hur snabbt å stabilt man klarar flyga om man vill filma bra också.

Senast ändrad:
Mycket imponerad av bygg, film och pilotskillsen. Vi har drönarverksamhet på det företag jag arbetar på, COWI, har dock inte sett något av deras arbeten.. Är detta bara din hobby eller lever du på det?

Cooooooooolt!
Härlig fartkänsla i filmen och skönt mysig stämning med mossa och dimma också...
Gillar sista biten när man ser drönaren följa efter krönet så där... Snyggt jobbat ?

Riktigt coolt. Bra att blanda klippen så man fick se drönaren in action. Såg ut som cyklisten hade en minimal Millennium Falcon efter sig :)

Ungefär hur lång räckvidd har sändaren i skog?

/Johan

Evileas skrev:
> Mycket imponerad av bygg, film och pilotskillsen.
> Vi har drönarverksamhet på det företag jag
> arbetar på, COWI, har dock inte sett något av
> deras arbeten.. Är detta bara din hobby eller
> lever du på det?

Tack tack.
Mestadels bara hobby än så länge. Jag har flugit i två år och gick lite i planerna att vilja göra kommersiella jobb med flygfilmning, men det krävs väldigt många kostsamma licenser om man vill göra det seriöst(lagligt) så jag har inte riktigt orkat bry mig ännu. Avvaktar lite till regler blir lite klarare. Försöker dock nicha mig lite unikt mot denna typen av flygfilmning med tanken att, bara för det är flygfilmning behöver det inte betyda att man ska filma från hög höjd i öppna landskap.
Inget av detta hade varit möjligt utan min kompis som hjälpt mig bygga maskinerna och som kan flyga minst lika bra som jag själv också, han har flera år längre erfarenhet. :)

JojjeM skrev:
> Riktigt coolt. Bra att blanda klippen så man fick
> se drönaren in action. Såg ut som cyklisten hade
> en minimal Millennium Falcon efter sig :)
>
> Ungefär hur lång räckvidd har sändaren i
> skog?
>
> /Johan

Tack. Tror jag i vissa fall lyckades följa honom ca 150 meter bort i vinklar med inte för många trästammar ivägen. Främst är det videolänken som är problemet i skogen.(flyger så kallad FPV med livesänd bild från maskinen till videoglasögon)
Filmen är ett ihopklipp av över en timmes filmmaterial då vi stannade och jag flög efter honom flera gånger fram och tillbaka 200 meter på en plats i taget. Sedan har jag klippt ihop de bästa delarna så att det ser ut som en lång jakt bara. Det är lite trick involverade där som gör att det ser ut som att han färdas i samma riktning hela tiden. flera av klippen är spegelvända.(var uppmärksam på när bakväxeln byter sida på cykeln :) )

Tillbaka
Topp