Vilka ekrar valde jag till plasthjulen?

• Trådstartare Trådstartare Anders H
  • Start datum Start datum
Ähh! Det kan va bra och ha lite kläder att växa i Anders:)
Glömmer aldrig mitt första cykelkläds-relaterade köp via nätet. Fick inte ens igen dragkedjan på tröjan jag beställt. Såhär efteråt är det skoj, då jag beställt en tempotröja. Italiensk storlek dessutom.
Just då vid provtillfället var jag bara en stor fettklump.
Ibland tar jag fram satanstyget o blänger på den.
Jag kommer aldrig kunna kränga på mig den, fast den är stilig. Det är den. Som tröja. Utan tröjbärare.

/E

Senast redigerad av en moderator:
Mina fälgar anlände i fredags, tog en vecka att frakta från Kina.
Har lite frågor om ekringen: Vilket smörjmedel kan användas mellen nipplarna och carbonen!
Vilken hjul design ska det vara? Två kors är bra för navens hållfasthet, mixat mellan tvåkors och solekrat bak. solekrat fram eller två kors fram och bak.
Jag bygger ett riktställ i MDF bord så länge, beslut kommer när det är klart.
Ytterligare en ekerkalylator:
http://www.wheelpro.co.uk/
Tankade hem hjulbyggarboken för 9£.

Jag kör tvåkors fram och bak, ser ingen anledning till något annat. Behöver man smörja nipplarna?

Smörj varannan så är du på säkra sidan! Men hala fram bilder och viktangivelser redan! Det här är vad cykling handlar om.

SuperApe skrev:
-------------------------------------------------------
> Smörj varannan så är du på säkra sidan! Men
> hala fram bilder och viktangivelser redan! Det
> här är vad cykling handlar om.

Va? Då blir ju ALLA ekrar till ena navflänsen smorda medan INGEN eker till andra navflänsen blir smord.
Det kan INTE vara bra.

;-)

HåkanC skrev:
> Oskar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Va? Då blir ju ALLA ekrar till ena navflänsen
> > smorda medan INGEN eker till andra navflänsen
> > blir smord.
> > Det kan INTE vara bra.
>
> http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html#preparatio
> n
>
>
> /Håkan

Det där gäller ju bara om man bygger hjulen utan att kompensera för just skillnaderna i ekerspänning.
Men det gör väl ingen? :-)

Nu har naven kommit också så jag kan bjuda på en bild:

P3225234.JPG ht=544

Väntar på ekrarna från Evalds. Vikt kommer när allt är klart.

Oskar skrev:
> Det där gäller ju bara om man bygger hjulen utan
> att kompensera för just skillnaderna i
> ekerspänning.
> Men det gör väl ingen? :-)

Hur kompenserar du för skillnad i ekerspänning i det här fallet?
(Alltså när både nav och fälgar är de i inlägget under ditt http://happymtb.org/forum/read.php/1/1359629/1369415#msg-1369415)

/Håkan

ERD var angivet från leverantören, 563,4 mm. Min fälg var för vanliga nipplar.

Senast ändrad:
Väntar fortfarande på ekrar. (Grejerna kommer snabbare från Kina än från Skaraborg).

Ekrarna har anlänt och jag skulle plocka ihop framhjulet i går kväll. Såklart var ekrarna två mm för korta. Ska pröva med 1x men då är dom säkert för långa. Skit. Risk för samma krångel bak. Har gått efter DT:s kalkylator och tagit måttet som dom kallar "rounded". Nån som har ekrar att byta med? Hur gick det med ekerbanken? Har 276mm, behöver 278mm.

En tanke slog mig; kan man inte rädda situationen genom att använda längre nipplar?

Återstår att se om jag lyckats räkna rätt på ERD;n. Jag tror att mina fälgar är identiska med dina Anders. Kollade och mätte fälgen runt med två kapade 200mm långa ekrar med nipplarna på. Resultatet= 570mm. Använde samma metod till mitt föregående hjulbygge. Nu blir det 2 kors fram och bak.

Det kan hända att det stämmer bättre med din ERD och att det är därför jag fått problem m ekerlängd. Nu är i alla fall alla ekrarna på plats med långa nipplar. Hoppas bara att dom gängar i tillräckligt för att det ska hålla bra. Framhjulet nästan klart, bara lite finlir fattas. Bakhjulet ska sträckas upp och riktas och knådas lite.

Sådär, nästan klara. Exakt 1300g (775 och 525) på min Julavåg.

DSC_0045.JPG ht=482

3.357:- kostade kalaset. Plus 112 spänn för längre nipplar. Fan vet om jag tycker att dom är så snygga med så höga fälgar. Vi får hoppas att dom är snabba och att dom håller att cykla på:)

Det blir svårt att bräcka det budget bygget!
Var blir det för tubdäck? Jag tänkte köra på Conti Comp. Måste hitta ett bra pris på dem.
Mina ekrar och nav kommer nog i slutet av nästa vecka.

klart intressant bygge, blev lite sugen att bygga nå lätt när jag såg på weightweenies att en kille byggt ett par 935 grams hjul för 600 dollar.typ 4200 kr.

Riktigt inspirerande, du blir ju tub och plasthjul snart var mans egendom!
Jag sitter också och lurar på ett par, ska bara hitta ett par trevliga nav. Synd att Chris Kings nya lvg-nav inte finns för campa, de hade suttit som en fläskläpp!

Det slog mig precis, kan man inte göra 2:1 ekring på bakhjulet ungefär som Fulcrum, med ett 32h baknav?
Dvs 16 ekrar 3x på drivsida, och 8 radialekrade på icke-drivsida.

Matar jag in t.ex. ett 2002 Record-baknav, 32h så får jag om jag tolkar spocalc rätt 50% ekerspänning på icke-drivsida.

Om mna då bara sätter 8 ekrar där borde man ju få perfekt fördelning. Funkar det med ekringsmönster osv, eller är det något jag missat?

Senast redigerad av en moderator:
Billigt, lätt och kolfiber. Ett paradigmskifte! Naturligtvis har jag köpt bojsänken till över dubbla priset. Att vara smart är mot min religion.

marran skrev:
> Det slog mig precis, kan man inte göra 2:1 ekring
> på bakhjulet ungefär som Fulcrum, med ett 32h
> baknav?

Om det funkar att du radialekrar på vänster sida så funkar det utan problem (enl Campa får man inte radialekrar deras nav), med rätt nav o fälg.
Men detta är inget som Campa/Fulcrum har kommit på, så här gjorde 'alla' när de byggde tävlingshjul innan det enbart fanss dyra fabriksbyggda hjul.

/Håkan

Ok, tack för svaret. Typiskt att man inte får radialekra Campa, iden bygger ju lite på att man har ett nav med vänstra flänsen långt ut, vilka andra nav finns (för campa) med sådan geometri?

Jag kan tänka mig att det är gamla kunskaper, det brukar ju ofta vara så. Hur gjorde man förr då, använde man fälg med 32 hål och bara struntade i 8 av dem (blir inte lika symmetriskt och snyggt) eller fanns 24-håls fälgar?

marran skrev:
> Typiskt att man inte får
> radialekra Campa
Det finns de som med framgång har chansat.

> använde man fälg med 32 hål och bara
> struntade i 8 av dem

Så skulle jag göra

> eller fanns 24-håls fälgar?
Jag skulle inte ekra ett 32-håls nav till en 24-håls fälg.

/Håkan

marran skrev:
> Typiskt att man inte får
> radialekra Campa
Det finns de som med framgång har chansat.

> använde man fälg med 32 hål och bara
> struntade i 8 av dem

Så skulle jag göra

> eller fanns 24-håls fälgar?
Jag skulle inte ekra ett 32-håls nav till en 24-håls fälg.
Men det är jag det.

/Håkan

Intressant. Jag känner att jag glider OT här lite, hoppas det är ok och det kanske hjälper fler som är sugna på att bygga med de här fälgarna. Anders H, du får skälla på mig om du tycker jag babblar sönder din tråd!

HåkanC: varför inte 32-håls nav till 24-håls fälg, skulle du alltså hellre ekra 32-håls nav till 32-håls fälg med enbart 24 ekrar, om vi nu pratar om de ekringsmönster jag föreslagit tidigare. Att 32 ekrat nav och fälg med 32 ekrar är en bra kombo förstår jag också, men nu är det 24-ekrat jag är ute efter.

Bj.O.rn skrev:
> Håller på med ett fulkinesbygge här åsså
> (38mm fälgar). Väntar på nav från Singapore,
> kanske kan vara något:
> http://bikesoul.com/2009/index.php?option=com_cont
> ent&view=article&id=11&Itemid=21
> Efter lite grunnande med spocalc så verkar det
> kunna funka med 268mm ekrar runtom (radial fram o
> frisida, tvåkors på drivsidan.

Citerar mig själv, men rättar till 170mm ekrar för dom naven. Lyxade till det med DT aero lite-ekrar, hjulparet väger in på 1087g :) är riktigt nöjd!

Nu har jag tagit första provturen. Jag har väntat på andra ekrar ett tag till vänstersidan bak. Det kändes lite vanskligt att köra när det var ganska lite gängor som tagit. (Fast Rickard på Cykling påstår att det räcker med tre gängor för att det ska hålla). På Evalds hittade dom inga DT Rev 272 mm så jag bestämde mig till slut för DT Comp på den sidan också. Hjulen kändes helt ok och cykeln är nu nere på sju och ett halvt kilo. Synd bara att gubben som trampar är så trött. Särskilt idag efter två brutala tempolopp. Frihjulet lät en hel del, både knattrade och tickade men sånt får man ta. Annars inga konstigheter.
P5015245.JPG ht=544

Anders H skrev:
> Nu har jag tagit första provturen. Jag har
> väntat på andra ekrar ett tag till vänstersidan
> bak. Det kändes lite vanskligt att köra när det
> var ganska lite gängor som tagit. (Fast Rickard
> på Cykling påstår att det räcker med tre
> gängor för att det ska hålla). På Evalds
> hittade dom inga DT Rev 272 mm så jag bestämde
> mig till slut för DT Comp på den sidan också.
> Hjulen kändes helt ok och cykeln är nu nere på
> sju och ett halvt kilo. Synd bara att gubben som
> trampar är så trött. Särskilt idag efter två
> brutala tempolopp. Frihjulet lät en hel del,
> både knattrade och tickade men sånt får man ta.
> Annars inga konstigheter.
>

Jag har lika baknav som du har valt, jag tog isär bodyn tog bort allt gleggigt fett och smorde med Finishline Green olja istället. Efter det så rullade det mycket tystare, klackarna i bodyn glider betydligt lättare ut och in. Jag har kört två år och det fungerar fortfarande mycket bra. Mina hjul med 30mm alu fälg landade på 1470gr och kostade nästan lika mycket så det blir spännande att höra vad du tycker efter att ha kört ett tag.

/Mats

evo skrev:
> Bra jobbat Anders! 7.5 är inte alls illa. Är det
> inkl. pedaler och flaskställ?

Jajamänsan. Flaskställ från Kina och gamla lågbudgetpedaler från Look. Andra nymodigheter är kolfibervevar.

Carlzon78 skrev:
> 2,17X 36/24-ekring på bakhjulet:
>
> Om man är normal/lättviktare klarar man sig bra
> på DT Rev, CX-Ray eller CN424 för att få
> hygglig styvhet i sådana här kolfiberhjul.

Åkej... Jag ska bygga mig ett par liknande hjul. Fälgarna verkar vara exakt samma som Anders valde så det betyder att det ska vara vanliga nipplar, så mycket fattar jag.

Och nu kommer frågorna... Bare with me....

Om man ska låta någon som kan bygga hjulen, kan man lyxa på sig med alunipplar eller finns det någon anledning att ändå bygga med mässingsvarianten? Det skiljer ju rätt mycket i vikt.

Vad är 2,17 ekring?? Något man ens behöver fundera på?

Vågar man köpa CNC's nipplar eller ska man satsa på DT's? Någon som har erfarenhet av dessa varianter från CNC?

Jag hade tänkt att bygga med CNC's egna aeroekrar, CN424 någonting. Jag som väger knappa 90kg, är det dumt med tanke på min vikt? Eller bör man som Carlzon78 skrev åtminstone använda DT Comp på drivsidan bak? Tanken är att köra med 20/24 och Superfettot kör ju med samma hålkombo, visserligen med kändare komponenter men med radialekrat fram och det verkar ju hålla hur bra som helst och han har platta ekrar.

Vad är en normalviktare??

Kommer jag att tjäna på att ha aeroekrar (givet att dom är styva/tjocka nog för min vikt)? Kör väl runt 30km/h i snitt.

När jag bygger hjul med kolfiberfälgar använder jag alunipplar.
Vid eventuella käppar i hjulen går alunipplarna sönder, vilket jag föredrar framför att fälgen gör det.
Du kommer förmodligen att behöva 14mm nipplar till fälgarna så du får tag med ekernyckeln.

2,17X används bara vid 36/24-ekring, får du tag på 24h baknav kör du med 1-2X.

Det kan funka med CN424 runt om, men om du kör mycket ståcykling kommer det nog att flexa mycket för dig. Om du köper CN424 så välj nån mm kortare än uträknat, de töjs en del när man börjar komma upp i spänning.

Carlzon78 skrev:
> När jag bygger hjul med kolfiberfälgar använder
> jag alunipplar.
> Vid eventuella käppar i hjulen går alunipplarna
> sönder, vilket jag föredrar framför att fälgen
> gör det.
> Du kommer förmodligen att behöva 14mm nipplar
> till fälgarna så du får tag med ekernyckeln.
>
> 2,17X används bara vid 36/24-ekring, får du tag
> på 24h baknav kör du med 1-2X.
>
> Det kan funka med CN424 runt om, men om du kör
> mycket ståcykling kommer det nog att flexa mycket
> för dig. Om du köper CN424 så välj nån mm
> kortare än uträknat, de töjs en del när man
> börjar komma upp i spänning.

Tackar! Nu står jag visserligen inte alls mycket men kan kanske ändå skulle satsa på DT Comp på just drivsidan bak.

Nu har hjulen rullat ett par motionslopp och får helt godkänt än så länge. Det är en klar skillnad, det blir lite hoppigare på ojämna vägar. Det beror väl både på styva fälgar och att det är lite högre tryck i tubdäcken än vad jag är van vid. Sedan tycker jag att det känns att tyngdpunkten hamnar lite, lite högre men det har ingen annan trott på. Det kan ju vara att dom är lite vindkänsliga. Men det mesta är positivt, det blir nog bl a lite lättare att täppa till en lucka med dom här hjulen.

Men du körde med ickeaeroekrar Anders? Frågan är ju om det högre priset på aeroekrar är försvarbart för en annan?

Kul att du märkte skillnad iaf.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp