Vilka framgaffel tillverkare har inbyggd justerbar längd?

implor

Aktiv medlem
Vilka finns?

Ute efter ett kap så tänkte vilka modeller som man vara ”fel” men jag kan ändra längden till rätt.

De flesta modeller har justerbar längd, om du menar med det att man kan byta air shaften med annan längd. Men viktiga poängen är om den går att justera till slaglängden du vill har.

Manitou har "travel spacers" i sina gafflar så man kan ändra längden genom att lägga till eller ta bort spacers. Även rockshox har så på tex sina 35 gold gafflar.

Om inte DVO har gjort några drastiska ändringar de senaste åren så går det att ändra slaglängd invändigt på deras enkelkronade gafflar.

De flesta modeller har justerbar längd, om du menar med det att man kan byta air shaften med annan längd. Men viktiga poängen är om den går att justera till slaglängden du vill har.
Utan byta airshaft. Är en extra del som ska köpas som kostar en slant. Inbyggd möjlighet att justera är jag ute efter.

Travel spacer har väl billiga/gamla rockshox. Sen är det de nämnda high-end. Man får kanske några airshaft för mellanskillnaden?

Sr Suntour EQ man behöver 1 gängtapp ett centerlesslipatrör på 10 mm utvändigt sen är det bara att tillverka olika slaglängder.

Som svar på TS fråga är det väl bara Rock Shox U-turn-gafflar och Fox Talas-gafflar från ca 2005-2012 som har den möjligheten att justera slaglängd utan att öppna gaffeln?

Det finns väl ingen modern gaffel som har den funktionen? (Kanske undantaget de som hamnar på Scott-cyklar med deras speciallösning)

DVO är snorenkla att byta slag på. Jag har en Onyx och kan byta mellan 160-180 genom att ta bort/lägga till spacers.

DVO som sagts förut.
Man kan dessutom köpa fler travel spacers om man vill ta ner dem ytterligare, eller såga av dem (de är i plast) om man skulle vilja ha tex en 135mm gaffel.

Jag hade en suntour-gaffel där man kunde ändra i farten, men det är ju en 10 år gammal modell säkert

Jo absolut, men tolkar att det inte är implors krav heller utan att inte behöva köpa extra airshafts.

Jag förstår kravet inte. Tittade på instruktionsvideon från DVO och det verkar vara enklare att byta airshaft på en RockShox. Det skulle kunna vara ett fördel att kunna byta slaglängd på stigen, men det går bara med gamla U-turn och TALAS, som var defektanfallig.

Hursomhelst, inte dålig med en highendgaffel där man kan ändra slaglängd utan extra delar.

Det fanns / finns väl dual pos. De ändrar slag men inte AC?
Säljer som sand i Sahara.

Skulle jag lägga dubbla pengen så hade justerbar negativ varit mycket viktigare

Jag förstår kravet inte. Tittade på instruktionsvideon från DVO och det verkar vara enklare att byta airshaft på en RockShox. Det skulle kunna vara ett fördel att kunna byta slaglängd på stigen, men det går bara med gamla U-turn och TALAS, som var defektanfallig.

Hursomhelst, inte dålig med en highendgaffel där man kan ändra slaglängd utan extra delar.
Byta airshaft är lätt, ta bort en spacer från en DVO är lätt. Men det handlade väl inte om hur svårt/lätt något är snarare att inte behöva köpa extra airshafts för att ändra (om jag tolkar behovet rätt).

Byta airshaft är lätt, ta bort en spacer från en DVO är lätt. Men det handlade väl inte om hur svårt/lätt något är snarare att inte behöva köpa extra airshafts för att ändra (om jag tolkar behovet rätt).

Ja, kanske så. Man kan dock beställa med två airshafts när man köper gaffel.

Det fanns / finns väl dual pos. De ändrar slag men inte AC?
Säljer som sand i Sahara.

Skulle jag lägga dubbla pengen så hade justerbar negativ varit mycket viktigare
Nej de ändrade AC med. Jag gillade det faktiskt. var inte så dumt att sänka fronten lite inför en lång och brant klättring men tror det inte var så ovanligt att de strulade. gissar de var därför det försvann? Alternativt att det var i samma veva övergången till 29" hände och de i början hade ganska kort slag och de långslagiga 26" fick lågt prio på klättring

För rätt pengar så släpper grabben sin
2012 lyrik u-turn?

IMG_0745.png

Tanken är att leta efter en bra deal på en framgaffel. Ofta har de bästa deals en udda slaglängd som de flesta inte är så intresserad av (i den modellen). Så vill veta vilka man ska kolla på där det inte blir extra kostnader för airshaft som gör en bra deal till medioker.

Exempel köpa en DVO Diamond D2 i 170mm och ändra till 140mm (som jag vill ha).

Nej de ändrade AC med. Jag gillade det faktiskt. var inte så dumt att sänka fronten lite inför en lång och brant klättring men tror det inte var så ovanligt att de strulade. gissar de var därför det försvann? Alternativt att det var i samma veva övergången till 29" hände och de i början hade ganska kort slag och de långslagiga 26" fick lågt prio på klättring
Fanns 29or också som reades ut av bikester för inte så länge sen.

Nu hittar jag bara airshaft. https://www.bike-components.de/en/RockShox/Dual-Position-Air-Air-Shaft-for-Pike-Lyrik-Yari-p50335/

räcker det för att konvertera? Vore ju galant på dagens aggro HT att kunna gå från 130-150.

EDIT: Verkar som knobs och grejor saknas o då blir det lite andra priser

Tanken är att leta efter en bra deal på en framgaffel. Ofta har de bästa deals en udda slaglängd som de flesta inte är så intresserad av (i den modellen). Så vill veta vilka man ska kolla på där det inte blir extra kostnader för airshaft som gör en bra deal till medioker.

Exempel köpa en DVO Diamond D2 i 170mm och ändra till 140mm (som jag vill ha).
Finns en Diamond på K&S såg jag.

Tillbaka
Topp