Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
nypan skrev:
-------------------------------------------------------
> Fyll flaskorna med hett kiss och bäversås.
> Skaka om ordentligt, låt det stå nåt år.
> Skaka om ordentligt.
> Häll ut och skölj ordentligt.
>
> Klart.
the_TnT skrev:
> Min blåa Maximflaska från tidigt 00-tal är
> smaklös, en helvit luktar lika mycket nyplast som
> när jag köpte den för över tio år sedan.
>
> Rekommenderar denna flasktest:
> http://happymtb.org/2007/04/01/flaskdjungeln-utfor
> skad/
Jag brukar ha mina flaskor en säsong Tobbe. Kanske det som är problemet ?? :)
Har för mig att mina camelbak flaskor var smaklösa direkt vid inköp. Dessutom gillar jag drickmekanismen, man slipper den där pluppen man brukar dra ut med tänderna.
Skogling skrev:
> Jag brukar ha mina flaskor en säsong Tobbe.
> Kanske det som är problemet ?? :)
Jag har varit nöjd med Specialized och Tacx oavsett färg. Jag har några stora oanvända enervit som du kan få, men de har lite plastsmak. Och är stora vilket aldrig är helt OK.
En säsong! Vilken miljöskurk! :) jag har haft en flaska från nystart på cykelkarriären, en Maxim. Kan vara 10:e året snart.../Johan
Skogling skrev:
> the_TnT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Min blåa Maximflaska från tidigt 00-tal är
> > smaklös, en helvit luktar lika mycket nyplast
> som
> > när jag köpte den för över tio år sedan.
> >
> > Rekommenderar denna flasktest:
> >
> http://happymtb.org/2007/04/01/flaskdjungeln-utfor
>
> > skad/
>
>
> Jag brukar ha mina flaskor en säsong Tobbe.
> Kanske det som är problemet ?? :)
jag brukar ha flaskorna vattenfylda vid förvaring, när jag skall ut och hoja häller jag ut det "gammla" vattnet och fyller på nytt. Teorin är att "förvaringsvattnet" tar med sig rätt mycket plastsmak. Svårt att bedöma effekten då jag inte har nån referensflaska.
Jag har camelbak flaskor, ingen smak på dem. Leta efter flaskor som är märkta med den där kvalitets märket plast för mat märket eller vad det nu heter.
om du bara använder fabriksnya flaskor hela tiden är det väl inte så överraskande att de smakar plast? cykla lite mer och sluta oroa dig är nog den bästa medicinen för dig =)
eller cykla utan vattenflaskor helt och hållet, onödig extravikt på cykeln, och ju längre du kör desto lättare blir hela ekipaget.
seriöst svar:
en kompis från kanada höll på och snacka en massa om olika plastkvalitéer, och att vissa flaskor som "smakade plast" gjorde det för att de släppte ifrån sig delar (rimligt antagande eftersom smaken ju måste komma någonstans ifrån). kvalitén anges i botten av plastflaskan med en siffra, ju högre siffra desto bättre. jag har ingen aning om sanningshalten i detta, men är man orolig kan det vara något att utgå från.
the_TnT skrev:
> Christer i göksbol skrev:
> -----
> > jag brukar ha flaskorna vattenfylda vid
> förvaring
>
> Det sker all möjlig sorts tillväxt i
> stillastående vatten...
Det kallas årgångsvatten då.
Den siffran skall jag leta efter Fredrik. Jag trodde det var tillverkningsdatum som brukar stå i botten?
Nu mer har man ju kommit på att vissa genomskinliga nappflaskor är giftiga. Underar om det är samma sak med sportflaskor ?
Nja, det stämmer nog inte så bra, fredrikw. Siffran talar om vilken plast det är, och högsta siffran, nummer 7, betyder "other", dvs det kan vara vilken skön sammansättning som helst :)
De flesta plaster innehåller mjukgörande bisfenoler, bla bisephenol-A(BPA) och som tros läcker ut i vattnet. Man har i djurförsök visat att knappt mätbara mänder av dessa ämnen i kroppen kan ersätta viktiga hormoner och därför på sikt störa utveckling och kroppsfunktioner. Man misstänker även att en rad sjukdomar som cancer och övervikt kan vara länkade till detta och liknande ämnen. De är väldigt långlivade och är svåra att ta bort i reningsverk. Men Bisfenoler är bara ett av många kemikalier i den cocktail som förs över från moder till barn vid amning vilket bla Staffan Jarls nya och mycket skrämmande film "Underkastelsen" handlar om. Flera miljöorganisationer vill därför införa förbud tills dess att mer data om riskerna finns tillgängligt: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bisfenol_A http://www.underkastelsen.se/ http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/...astar-oss-vad-som-helst-for-ett-bekvamare-liv
Cujo skrev:
> Nja, det stämmer nog inte så bra, fredrikw.
> Siffran talar om vilken plast det är, och högsta
> siffran, nummer 7, betyder "other", dvs det kan
> vara vilken skön sammansättning som helst :)
aha, som sagt var sanningshalten var minst sagt osäker =)
DIRAVI skrev:
> Jag brukar köpa nån 70cl med mineralvatten med jämna mellanrum och byta ut dem.
Fast större flaskor än 500ml är väl att inte visa respekt för sporten :)
miljögifter lagras ju i fettvävnad så det är väl bara att fylla flarran med lite fet fläskfärs, köra in hela klabbet i mikron o aktivera 1min. Klart!
Deplastifiserat ytskikt
/kemiprofessorn
Skogling skrev:
> frankfurt skrev:
> -----
> > Jag har varit nöjd med Specialized ...
>
> Det går ju inte. :)
>
> En del säger att man skall frysa flaskorna för
> att slippa plastdoften. Det funkar inte i min frys
> i alla fall.
VO2max skrev:
> miljögifter lagras ju i fettvävnad så det är väl bara att fylla flarran med lite fet fläskfärs
Kan man inte bara cykla runt med majonäs i flaskorna istället?
the_TnT skrev:
> VO2max skrev:
> -----
> > miljögifter lagras ju i fettvävnad så det är
> väl bara att fylla flarran med lite fet
> fläskfärs
>
> Kan man inte bara cykla runt med majonäs i
> flaskorna istället?
Food grade plastic won't soak up flavors or odors.
BPA-free plastic—made of 100% FDA food-grade material and printed with non-solvent base (UV cured) CPSC-approved ink