Vilka Shimano bromsar?

Vilka Shimano bromsar?
Nej ja lever inte för det hopet, shimano har jag hört är stryktåligare. Fit and forget, det är min boll-park det.

Ps. Det blev precis XT!

Vilka Shimano bromsar?
Har själv haft dålig erfarenhet med m8000...men det blir säkert bra (om man gillar känslan i Shimano bromsar). Jag kör numera med Hope och är nöjd.

Vilka Shimano bromsar?
Kör både xt och hope och gillar båda. Mina hope är dock gamla så kanske svårt att jämföra. Blev det två eller fyrkolv?

Vilka Shimano bromsar?
Ja hoppas du har tur o får ett par bra exemplar av XT-bromsarna, dom likt SLX (M7000) har ju dragits med problem (vandrande bromspunkt). Lär iof vara adresserat av Shimano vid det här laget, men on/off-känslan är ju en "feature". Somliga gillar det, andra inte.
Själv kommer jag också köra Shimano Zee på nästa bygge, dvs den gamla generationens bromsar som inte lika ofta drabbas av problemet med vandrande bromspunkt. "Pinne i hjulet"-känslan kan åtgärdas genom att köra riktiga WW-skivor, typ Ashima aro-08 eller liknande med snuskigt lite material i kontaktytan... Har även en känsla av att fyrkolvs-ok gör bromsarna något mera lättdoserade, så det kan du också byta till senare om du tröttnar på on/off-känslan.

Lycka till!

Vilka Shimano bromsar?
larsaw sa:
Ja hoppas du har tur o får ett par bra exemplar av XT-bromsarna, dom likt SLX (M7000) har ju dragits med problem (vandrande bromspunkt). Lär iof vara adresserat av Shimano vid det här laget, men on/off-känslan är ju en "feature". Somliga gillar det, andra inte.
Själv kommer jag också köra Shimano Zee på nästa bygge, dvs den gamla generationens bromsar som inte lika ofta drabbas av problemet med vandrande bromspunkt. "Pinne i hjulet"-känslan kan åtgärdas genom att köra riktiga WW-skivor, typ Ashima aro-08 eller liknande med snuskigt lite material i kontaktytan... Har även en känsla av att fyrkolvs-ok gör bromsarna något mera lättdoserade, så det kan du också byta till senare om du tröttnar på on/off-känslan.

Lycka till!
Zee är precis lika on/off som tvåkolvarna. Om något ännu mer eftersom de biter hårdare för samma drag i handtaget.

Att ha WW skivor till fyrkolvsok är som att ha XC däck på DHn.. Meningslöst att köpa fyrkolv till att börja med.

Vilka Shimano bromsar?
Rattnalle sa:
larsaw sa:

Lycka till!
Zee är precis lika on/off som tvåkolvarna. Om något ännu mer eftersom de biter hårdare för samma drag i handtaget.

Att ha WW skivor till fyrkolvsok är som att ha XC däck på DHn.. Meningslöst att köpa fyrkolv till att börja med.

Jag har testat Ashima-skivor (mkt lätta saker) med Zee (av ren nyfikenhet).
Precis som Rattnalle skriver, ingen bra kombo alls!

Vilka Shimano bromsar?
Vernersson sa:
Rattnalle sa:
larsaw sa:

Lycka till!

Jag har testat Ashima-skivor (mkt lätta saker) med Zee (av ren nyfikenhet).
Precis som Rattnalle skriver, ingen bra kombo alls!

Aha' tänkte mig att det är mer yta/rörelse på dom fyra oken jämfört mot 2-kolvarna...
Ashima skivorna funkade iaf rätt ok på mina gamla XT's (så klart med sämre bettn med det räckte iof för stigåka).
Tur att jag beställt rejälare skivor om jag vill åka ner till stora bergen :)

Vilka Shimano bromsar?
Om du vill ha fit and forget så tycker jag inte du ska köra Shimano. SRAMs bromsar och Formula Cura är mycket bättre val. Jag har SRAM bromsar (Guide RSC eller Guide Ultimate) att sälja om du är intresserad, men jag föredrar Formula Cura över SRAM Guide själv. Guide har mycket bättre känsla jämfört med Shimano i min uppfattning.

Vilka Shimano bromsar?
jofahjalm sa:
Om du vill ha fit and forget så tycker jag inte du ska köra Shimano. SRAMs bromsar och Formula Cura är mycket bättre val. Jag har SRAM bromsar (Guide RSC eller Guide Ultimate) att sälja om du är intresserad, men jag föredrar Formula Cura över SRAM Guide själv. Guide har mycket bättre känsla jämfört med Shimano i min uppfattning.

Hur kommer det sig att en tuffing som du inte gillar hope?

Vilka Shimano bromsar?
jofahjalm sa:
Såg att jag var för sent ute...

Det jag inte gillar med Hope är hur formen på levern känns och priset. Det är säkert mycket bra bromsar.

Skönt att höra. Trodde att det fanns något grundläggande fel som gjorde att de inte dög till lägen där bromsar blir viktiga.

Då fortsätter jag att gilla hope!

?

Vilka Shimano bromsar?
jofahjalm sa:
Såg att jag var för sent ute...

Det jag inte gillar med Hope är hur formen på levern känns och priset. Det är säkert mycket bra bromsar.

För min del är det bästa med hope just hur man kan ställa levern och bitpunkt. Mina händer var aldrig bra ihop med shimano.

Vilka Shimano bromsar?
Får hoppas on-off inte utspelar sig alltför mycket med de. Dessa är 785-varianten och priset var mycket behagligt samtidigt som det hade hur mycket goda rescensioner som helst på köp-sajten.

Men tänk såhär, idag har jag Deore! Ja har inte gillat de alls nästan. Flera ggr. har man sett det där trädet komma för nära eftersom frambromsen tar för dåligt, då nyper man till extra, så hjulet glider en bit mot trädet men sedan greppar det så man pustar ut å åker vidare mot nästa träd!

Men äntligen är cykeln klar! Jag trodde jag skulle klara mig på den snålaste process 134 modellen men efter 6 månader är allt förutom lager, ramen och bakdämparen utbytt. På gott och ont.

Vilka Shimano bromsar?
Hahaha, gillar inte deore, köper xt. Typ likasamma med lite andra inställningar. Sjukt lönt att göra en tråd ens.

Vilka Shimano bromsar?
Hoho, ni har inte sett hur Tomcaten cyklar. Han cyklar downhill även om det är uppför! Även med Shimanobromsar är Tomcaten snabbare är marr, jofahjalm och Rattnalle...

Vilka Shimano bromsar?
jofahjalm sa:
Hoho, ni har inte sett hur Tomcaten cyklar. Han cyklar downhill även om det är uppför! Även med Shimanobromsar är Tomcaten snabbare är marr, jofahjalm och Rattnalle...
Nej aldrig närvarat. Har bara något minne av någon märklig diskussion om fullfacehjälmens meriter vid plattcykling..

Vilka Shimano bromsar?
Tomcaten sa:
Man blir ju rörd=)

Faen, måste ja returnerna de nu elr.....Slx då? Jofan vilka Hope är relevanta?
Deore slx xt är till förväxling likvärdiga i praktiken. Bromskraften är densamma. Lite lull lull skiljer. Är du inte nöjd med Deore och de är hela ska du titta efter nåt annat.

Vilka Shimano bromsar?
Jag har precis lusläst varenda bromstest som finns på nätet och där sägs det att

Hope: har lägre bromskraft än andra men har väldigt bra justeringsmöjlligheter

Guide (RSC): Bäst på allt men har dot bromsvätska (dåligt i enl mig men du kanske inte bryr dig)

Formula Curl: oxå grymma

Shimano deore/SLX/XT: Bra bett, taskig modulation, haft mkt problem med vandrande bromspunkt på XT (m8000)
men inte med tex SLX.

/T

Vilka Shimano bromsar?
Tomcaten sa:
Man blir ju rörd=)

Faen, måste ja returnerna de nu elr.....Slx då? Jofan vilka Hope är relevanta?

Haha, XT känns väldigt lika Deore. Jag kör Deore på Fiven och det är kassa bromsar, men det går att cykla på sådana också. Jag har aldrig haft pengar nog att köra Hope, men Tech 3 V4 är nog mest bling. SRAM Guide/Code eller Formula Cura tror jag är bättre bromsar för inte jättemycket mer pengar än XT. Formula/SRAM är väldigt olika i känslan och SRAM har kända kvalitetsproblem. Jag har inte kört Formula länge nog för att säga så mycket, men ännu går dom starka. Bäst fungerande bromsarna jag har använt.

Vilka Shimano bromsar?
Crossmax sa:
Skön tråd som var utspelad efter 9 minuter och ett inlägg.
Med tanke på antalet trådar typ "min bromspunkt i shimanoreglagen vandrar som ormen", "faan, nu läcker mitt shimanook igen" och "shimanokolvsmasage für alle" så är det väl inte förvånande :-)

Vilka Shimano bromsar?
emmer sa:
Crossmax sa:
Skön tråd som var utspelad efter 9 minuter och ett inlägg.
Med tanke på antalet trådar typ "min bromspunkt i shimanoreglagen vandrar som ormen", "faan, nu läcker mitt shimanook igen" och "shimanokolvsmasage für alle" så är det väl inte förvånande :-)

Nä. Man önskar att schimano vore bra, men läckage, kärvande ok och varierande bromspunkt(inte oh kass, utan mer: nu fan dör jag innan de greppar igen) har fått mig att lämna schimano trots att jag verkligen vill gilla dem. I princip är de bra - lätta, billiga och fungerar bra, men... Skiten håller inte ens för feta, slöa, fega gubbar...

#åsikt grundad på bristande statiskt underlag och präglad av fördommar.

Vilka Shimano bromsar?
Formula Cura var ett skit-bra tips. Det kan bli ett par Cure - E brakes istället. Det låter som mitt departement när man utvecklar en broms för kraftigare cykel-användning.

Vilka Shimano bromsar?
tmalm sa:
Jag har precis lusläst varenda bromstest som finns på nätet och där sägs det att

Hope: har lägre bromskraft än andra men har väldigt bra justeringsmöjlligheter

Guide (RSC): Bäst på allt men har dot bromsvätska (dåligt i enl mig men du kanske inte bryr dig)

Formula Curl: oxå grymma

Shimano deore/SLX/XT: Bra bett, taskig modulation, haft mkt problem med vandrande bromspunkt på XT (m8000)
men inte med tex SLX.

/T
Zee/Saint: Biter som fan men direkt, on/off.

Vilka Shimano bromsar?
Rattnalle sa:

Upplever du dom som lika mycket pinne-i-hjulet som Deore/SLX/XT?

Det ska bli en intressant upplevelse att få testa mina Zee’s när väl Marino får tummen ur med min ram...
Eftersom jag redan har ett par ”skinny” Ashima liggandes, så testar jag det först. Annars åker rejälare skivor på...

Vilka Shimano bromsar?
larsaw sa:
Rattnalle sa:

Upplever du dom som lika mycket pinne-i-hjulet som Deore/SLX/XT?

Det ska bli en intressant upplevelse att få testa mina Zee’s när väl Marino får tummen ur med min ram...
Eftersom jag redan har ett par ”skinny” Ashima liggandes, så testar jag det först. Annars åker rejälare skivor på...
Eftersom de har samma stuk men mer kraft är det mer pinne i hjulet om man ska använda de termerna.

Men jag stör mig aldrig på det. Går utmärkt att modulera ändå. Det blir små rörelser i reglaget bara.

Vilka Shimano bromsar?
Vad har TS för storlek på skivorna? Kan tänka mig att snikigaste modellen av Process 134 har 160/160 för att spara vikt, och då är det klart värt att gå upp till 203/180 innan man ens börjar fundera på oken och reglagen. Kanske sintrade belägg också, då Deore kommer med organiska (vad jag vet).

Vilka Shimano bromsar?
Makten sa:
Vad har TS för storlek på skivorna? Kan tänka mig att snikigaste modellen av Process 134 har 160/160 för att spara vikt, och då är det klart värt att gå upp till 203/180 innan man ens börjar fundera på oken och reglagen. Kanske sintrade belägg också, då Deore kommer med organiska (vad jag vet).

Fast organiska belägg bettar bättre än metall så det känns som ett dumt förslag.

Tillbaka
Topp