Vilka tuber till Vättern ?

manurhin

Ny medlem
Som rubriken .

Vilket är det mest lättrullande , tillräckligt punkteringssäkra tubdäcket ?
Går det att ha koll på reor mm och köpa långt innan man ska använda eller är de färskvara ?

M

Jag har för mig att vredestein var ett av de allra bästa under touren. Jag har själv tub och funderar på vad jag skall köra med, det vore inte så kul att stå där och behöva kränga av en tub mitt i natten...

Tubdäck lagras ju med fördel 5-7år i en fransk jordkällare. Antar att det kan funka med svensk jordkällare också om du råkar ha tillgång till en... ;-)

Tufo's gegga i tuberna oavsett märke och modell tror jag på.

För mig blir det Zipp808 med Conti Competition med tufo gegga i på vättern.

ja, det där med gegga i tuberna ändrar ju allt när det kommer till tuber vs kanttråd. stan's notubes eller tufos. jag är ett schwalbe fan och de har utvecklat en gegga med stan's som jag tror kan va värt att hälla i ett par ultremo ht's. men hur bra blir det med gegga? pallar det 8-10 kg tryck?

Klart man tappar tryck i däcket med tanke på den låga volymen i däcken.
Men det är ju klart enklare att pumpa lite snabbt istället för att börja riva
bort en välklistrad tub.

Globalistic skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har kört Conti Sprinter i tre år samt FMB
> Competion ett år och alla har fungerat bra utan
> punka.

Men FMB är inget bra tips inför Vättern då de har latexslang och tappar en del luft under en så lång runda. Grymt fina däck annars.

cerro skrev:
> Men FMB är inget bra tips inför Vättern då de
> har latexslang och tappar en del luft under en så
> lång runda. Grymt fina däck annars.

Det är väl bara att göra ett pitstop vid OK/Q8 efter bron i Karlsborg och tanka lite luft :o)

/G

Kört conti gatorskins hela året inklusive en Vättern utan problem.. O även om de är extra starka börjar jag ana att skräcken för tubpunka är jävligt överdriven. En flaska pitstop i ryggfickan räcker väl för o sova gott?

Kan utfärda en liten varning för just Vittoria Pitstop då jag misslyckats fatalt med en sådan en gång. Bättre upp för Hutchinsons som man skruvar på ventilen.

Annars håller jag med GurraG med att ta en lite n paus och tanka om det skulle behövas.

Proffsen pumpar däcken en gång i timmen på alla tävlingar. Det är därför dom är nere vid servicebilarna stup i kvarten. Mark Cavendish pumpar sina däck 1 km innan mål. Det är därför han vinner hela tiden.

bigmollo skrev:
> Tror ni på allvar att man måste pumpa däcken
> under Vätternrundan bara för att man har
> latexslang?

+1

bigmollo skrev:
> latexslang?

Om man tar så lång tid på sig som jag så behöver man fylla på minst två gånger, jag brukar nämligen inta grosshandlarmiddag o övernatta på Kanalhotellet i Karlsborg :o)

/G

bigmollo skrev:
> latexslang?

Jag tappar rätt mycket tryck i mina (vittoria evo cx) under en dag. Jag antar att man tappar mer när man cyklar? Jag har aldrig tänkt på om man behöver pumpa dem längs vägen.

Av någon oförklarlig anledning kör jag med 21 mm på hjulen och det gör ju att trycket sjunker snabbare än på ett bredare däck. Ett bredare däck har större luftvolym men även större yta slang där luft kan sippra ut.

Jag har kört tre vätternrundor på latexslangar, dock inte i tub. Jag har 10,5 kilo på morgonen och 8,5 kilo när jag går i mål 10-12 timmar senare. Det tycker jag nog är acceptabelt för en motionär.

MVH
Magnus

olebole skrev:
> Jag körde Vittoria Corsa Evo Cx 23mm i somras
> utan problem.
>
> En flaska pit stop på ryggen så kan man hålla
> sig lugn

Den varianten har jag provat. Slutade med att jag fick gå sista milen till mål innan min kompis var snäll och plockade upp mig med bilen. Av 4 fall av punktering så har pit stop funkat en gång. En gång höll det så att jag kom hem i alla fall. Nä, det är nog bättre att ha en extra tub under sadeln.

Vittoria är ett evigt pumpande och det är nästan värt att köra på Conti bara för att slippa det. I alla fall om man pendlar varje dag.

Jag har också börjat tvivla på Pitstop sprayens förmåga att verkligen få hem en om man punkar sin tub. Två gånger har jag misslyckats med den nu, första gången satt det en glasbit kvar i däcket som gjorde att sprayen bara pös ut och andra gången kom jag hundra meter innan det smällde och började spruta vit gegga överallt. Glasbiten var klatigt att missa men det är lätt hänt och den satt liksom inkilad mellan däcket och slangen på sidan av det lilla hålet. Numer kör jag därför med en Pitstop, en kolsyre pump, och en reserv tub när jag åker på finhjulen. Det ulitimata upplägget vore väl annars att göra som proffsen och ha en följebil som har reservhjul att ta till vid punkor.

Har kört Jotunheimen runt på latexslang (i kanttrådsdäck). Tog 21 timmar inkl. pauser. Inte tyckte jag trycket fallit så mycket att det störde, men det är klart det var kanske för att jag inte pumpade däcken som sista berget var så jobbigt???

Globalistic skrev:
> Jag har kört Conti Sprinter ....

Conti Sprinter är ett bra val.
Bra pris/prestanda.

Får min röst.

JT skrev:
> Man tjänar minst en timme på att ha över 61 mm.

Jag visste det!

Är det generellt så att latextuber är mer lättrullande så som med kanttråd ?
Har kört kanttråd/latex de sista 2-3 vättern utan problem .
Stopp är inget alternativ då jag har en klunga att hjälpa .
Punkar jag byter jag däck och hittar en ny klunga .
Man behöver inte limma speciellt hårt för att cykla vättern .

Tycker C Competition är fula , funderar på GP4000 S .

M

Mitt tips: Schwalbe Ultremo HT 22, alternativt Schwalbe Ultremo HT 25. Schyssta prylar. Leopard Trek kör på dem och jag tycker de fungerar fint på 404:orna.

cerberos skrev:
> Mitt tips: Schwalbe Ultremo HT 22, alternativt
> Schwalbe Ultremo HT 25. Schyssta prylar. Leopard
> Trek kör på dem och jag tycker de fungerar fint
> på 404:orna.

Fast Leopard Trek har väl knappast haft en jättelyckad säsong. Hade de kört på Conti GP4000S så hade nog Cancellara vunnit P-R eller Flandern, och Andy vunnit Touren.

Så "tipsen" tog slut ?
Kör conti sprinter nu men det känns väl sniket till årets begivenhet .
Får väl köpa några svindyra och lagra över vintern , duger vedförrådet ?

Kom just på att jag (bak) har 100:-s däck på träningshjulen för 12500:- och
köper däck för 700 st till Fin (ful)hjulen från kina , normalt .

M

Tillbaka
Topp