Vilka verktyg funkar på biltema?

marcus_ec

Aktiv medlem
Hej

Skall inför julen hälsa på mina föräldrar och kör då passande förbi biltema i kristianstad. :)
Jag som nybörjare har dåligt med verktyg, så vad funkar hos biltema?
Så skall jag göra en inhandlingslista.

Senast redigerad av en moderator:
kedjepiskan (även om man inte behöver nån egentligen), vevarmsdragaren (var uppmärksam på den lilla plastbiten dock, trillar den av går den rätt in i gängan), man får prova sig fram. Jag har inte haft så stora problem, men vet dom som haft. Kedjebrytare har dom en bra på clasohlsson!

Tittar du efter andra verktyg än just specifika cykelverktyg så finns det även godbitar i biltemas sortiment som funkar för hobbymek. Det mesta i sortimentet som har 10års garanti fungerar mer än tillräckligt bra, övriga produkter är mer tveksamma.

Biltemas verktyg typ fasta nycklar, stjärnmejslar och insexnycklar är av ok. Köp inte billigaste sorten. Se till at du har dubbelt av 10, 12 och 13mm nycklar. Du kan någon gång behöva torxmejslar också men det finns i välsorterade bitsatser, man använder dom rätt sällan så det brukar räcka med bits. Vanliga platta skruvmejslar används knappt längre. Biltemas tänger vet jag inget om men det behöver du några stycken med.

Insex-kitet för 80-90 spänn med 10 års garanti är fenomenalt bra. Jag har två för säkerhets skull och de är de mest använda verktygen för cykelmekande. Men hoppa över de ultrabilliga insexorna.

Kedjepiska från Biltema har jag också, den fungerar fint, likaså vajeravbitaren som det tipsas om ovan.

Kupa skrev:
-------------------------------------------------------
> Tången 12-186 är enastående bra att klippa
> vajer och vajerhöljen med. Ett kap för 89
> kronor.

+1 på den, det är en riktigt bra vajertång!

/Leo

bara av att ha läst rubriken tänkte jag:
om nån säger kedjepiska så går jag ut och skjuter första bästa, men kapten8spår lyckades bränna av det som första ord i första svar, inte illa pinkat.

slhap skrev:
> bara av att ha läst rubriken tänkte jag:
> om nån säger kedjepiska så går jag ut och
> skjuter första bästa, men kapten8spår lyckades
> bränna av det som första ord i första svar,
> inte illa pinkat.

kedjepiska hör till julen

Jag tycker det är lite märklig kedja på kedjepiskan, den passar inte helt bra.. men den fungerar
I övrigt har jag
fasta nycklar
insex-nycklar
vajertången
vevlagervektyget
som funkar bra från biltema

med mer tveksam funktion har jag
vajerspännaren
kedjebrytare

De cykelspecifika verktyg jag har från Biltema som funkar bra är:
Kedjepiska (som någon redan sagt är kedjan lite onödigt bred, men den funkar)
Kassettverktyg
Vevlagerverktyg
Avdragare för vevparti (funkar även hjälpligt för ISIS med "adapter", i mitt fall lagom stora mynt som mellanlägg)
Vajerklippare (eller är min från Clas Ohlson? bra oavsett!)

Mindre bra:
Kedjebrytare (för klen, har böjts så att stiftet inte trycks ut rakt)
Kedjetvätt (klart meningslös, men det är nog inget specifikt för Biltema)
Ekernyckel (rund, för massa storlekar, tämligen dålig, otäckt billig)

I övrigt är den dyrare insex-satsen som sagt ett tips (hållaren kan också användas för att skydda framgaffeln vid flygtransport, precis lagom lång!). Har också spärrskaft och insexhylsor som känns stabila, samt en liten sidavbitare som är direkt dålig.

Generellt sett får man känna sig fram och klämma på verktygen innan man köper, kvaliteten är som sagt väldigt skiftande.

Jag har en enkel avbitartång, modell liten, som är nåt av det sämsta jag använt i verktygsväg. Slö som en rostig gammal sax och "armarna" flexar så mycket att det bara fjädrar när man försöker knipsa nåt hårdare än buntband eller snören...

Å andra sidan har jag flera prylar därifrån som är utmärkta på alla sätt och vis, så det är, som sagt, väldigt varierande!

Då skall vi se: Insex och torx har jag redan.

Kuggkransnyckel (Så jävla billig ändå)
Pedalarmsavdragare
Vajerklippar

Man skall kanske slå till på:
Blocknyckelsats 12-delar - Storlekar: 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 och 19 mm

Missade jag något?

-neoprenskydd för skorna för 99 kr, tycker jag fungerar fint (inget verktyg, jag vet, men det är biltema iaf)
-fasta nycklar har jag en sats med 10 års garanti som funkat kanonbra, tror det är 8-19 mm.
-fjäderspännare för att byta fjädrar på bilen har de en variant i svart som är bra, har använt den på flera bilar utan strul
-bågfilsblad (deras dyraste modell, i vitt) håller länge, inte speciellt billiga iofs, men bra grejer.

Generellt gäller som andra sagt att klämma och känna på grejerna innan köp. Min bror köpte en tumstock där som inte hade de olika bitarna i rätt ordning, blev väldigt spännande att mäta med...

EDIT: det finns förresten en gammal tråd nånstans med allt som funkar på biltema

Senast redigerad av en moderator:
Undvik vevarmsavdragaren som har mycket varierande kvalitet på gängorna!
Kostar mer ifall du sabbar gängorna i vevarmarna. Köp Tacx, Park tool eller annan hos din cykelhandlare.

Hur är egentligen biltemas SPD? Är ju Wellgo i grunden.

Tyckte jag läste någonstans att man måste raceskor för det skall fungera?

Jag har provat deras punkasprej i små behändiga burkar. Fick pys i baken på min Brompton, spritsade in sörjan och däcktrycket höll flera dagar efteråt. Fungerar med schrader- och dunlopventil. Jag försökte spruta in i prestaventil men då hamnade hela geggan utanför.

marcus_ec skrev:
> Då skall vi se: Insex och torx har jag redan.
>
> Kuggkransnyckel (Så jävla billig ändå)
> Pedalarmsavdragare
> Vajerklippar
>
> Man skall kanske slå till på:
> Blocknyckelsats 12-delar - Storlekar: 8, 9, 10,
> 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 och 19 mm
>
> Missade jag något?

Vevarmsavdragaren är gjord av lite för mjukt stål tycker jag. Den funkar bra några gånger, men sedan blir mothållet "nedsvarvat" och jobbar sig in i vevaxelns gängor istället för att hålla emot. ParkTools hemmafixarvariant, som b.la. finns på CRC är mycket bättre och har dessutom mothåll både för fyrkant och isis/octalink

marcus_ec skrev:
> Hur är egentligen biltemas SPD? Är ju Wellgo i
> grunden.
>
> Tyckte jag läste någonstans att man måste
> raceskor för det skall fungera?

Jag är störtförtjust i MTB-varianten. Man måste dock låsa alla skruvar med gänglåsning innan man börjar använda dom.

Det fins pedaler för såväl racer som åretruntcykel, räcervarianten vet jag inget om.

Miss Lycka skrev:
> Undvik vevarmsavdragaren som har mycket varierande
> kvalitet på gängorna!

+1 på den! Jag är stor BILTEMA-fan men det verktyget är värdelöst. För övrigt finns väl redan en gammal sån här tråd där stora delar av sortimentet är genomgånget? Där sågades vevarmsavdragaren också.

olaf skrev:
> Har Biltema avdragare till isis-vevar?

Den vanliga har funkat för mig om man sågar till en bult eller nåt i samma längd som vevaxeln, och använder skruven på motsatt sida som mothåll.

pedalerna borde funka, eftersom det är wellgo. satt inte dom oem på rätt många cyklar förr med olika namn? jag tror jag har ett par VP i scott gult (galet gamla men funkar). Och jag har ett gäng klossar till wellgo, och jag är inte helt hundra men dom funkar nog bra till shimano dom med.

Frågan är felaktigt ställd. Borde vara "Vad är det som INTE funkar på biltema i verktygsväg?" Har köpt ett och annat därifrån genom åren, och är nöjd med alla verktygen. Det är främst cyklarna och vissa cykelkomponenter man ska vara varse om.

Kom på ett annat användbart verktyg jag köpt från biltema.
Deras diamantfil, (120 korn tror jag). Den är användbar till allt möjligt och kostade ungefär en femtilapp :D
Sen är vissa av deras dyrare mejslar (sådan man skruvar med :D), klart okej för priset. Bättre än andra jag köpt i denna prisklass. Dock inte jämförbara med premiumversioner från vissa dyrmärken. För cykelbruk lär de ju duga.

captain8track: Det är alltså Wellgoklossar man ska ha till de gula Scottpedalerna? Jag har ett par också, men jag har lite för många klossar hemma som inte är matchade med några pedaler (plus att de är slitna).

Då skall jag minsann prova på ett par wellgo pedaler, kan ju bara gå åt skogen..

the_TnT: Har du tänkt skruva bort väggarna på butiken? (JA! För att säkerhetsställa kvalitén på verktygen)

SPD-pedalerna helt OK. Mina höll minst två vintrar innan lagrena började ge upp. Godkänt för det priset. Racerpedalerna däremot ramlade i bitar andra säsongen. Lite läskigt. Kedjebrytaren funkar bra men inte så länge. Går sönder ganska snabbt. Billiga insexorna tycker jag är helt godkända men ramlar lätt isär om man inte passar sig.

clnr skrev:
> captain8track: Det är alltså Wellgoklossar man
> ska ha till de gula Scottpedalerna? Jag har ett
> par också, men jag har lite för många klossar
> hemma som inte är matchade med några pedaler
> (plus att de är slitna).

jag tror det, jag har kört shimano (samma klossar) sen 95 och aldrig behövt byta, eftersom skruvarna sitter rätt bra i skorna som vägrar dö. Men tycker wellgo klossarna ser ut vad jag minns att scott klossarna såg ut. mesta brukar funka med varandra bara man nöter det lite...

Passa dig för vevarmsavdragare. Jag har haft sånder gänger med den. Kedjebrytaren funkar ok för upp till 9-del. För Campa 10-del så är den en katastrof. Ekernyckeln suger.

Kasettavdragaren och kedjepiskan är bra. Borstsättet rekomenderas. Passa på och köp en snygg verktygslåda.

Denna varianten?

Archive_Product_images_27_Large_27-026_l.jpg ht=339

marcus_ec skrev:
> Denna varianten?
>
>

Den varianten fungerar alldeles utmärkt för mig.

Miss Lycka skrev:
> Undvik vevarmsavdragaren som har mycket varierande
> kvalitet på gängorna!
> Kostar mer ifall du sabbar gängorna i vevarmarna.
> Köp Tacx, Park tool eller annan hos din
> cykelhandlare.

Precis vad jag tänkte på. Köp _inte,_inte,_inte_ Biltemas vevarmsavdragare. Jag köpte en Pedro's - http://www.cyclecomponents.com/2/sv...ros-universal-vevarmsavdragare-m-handtag.html - efter andra vevpartiet jag drog sönder :(, och den är mycket bra - rekommenderas. Gängorna är tajtare på den än någon annan jag prövat, inklusive en Park Tools. Ångrar som fan att jag inte skaffade en bra på en gång!

Och de verktyg jag tycker är bra därifrån har också redan nämnts, med vajertången som helt given, och den större diamantfilen som en kanske lite udda men mycket användbar sak. Diamantnålfilarna är också bra. En gängsats är väl överkurs, men de är de billigaste användbara jag vet.

Något annat prisvärt jag missat?

Art. Produkt Antal Pris Summa
11-779 Blocknyckelsats 12-delar 1 89,90 kr 89,90 kr
12-186 Vajerklippare 1 89,90 kr 89,90 kr
27-278 Cykelpedaler med clips, 2 st. 1 299,00 kr 299,00 kr
27-026 Kassettavdragare 1 39,90 kr 39,90 kr
27-023 Vevlageravdragare 1 49,90 kr 49,90 kr
27-008 Kuggkransnyckel 1 29,90 kr 29,90 kr
Summa totalt: 598,50 kr

Många påstår ju att man ska satsa på de dyrare serierna på biltema när det gäller blocknycklar
motsvarande väll då bli 10-499 eller något liknande. 10-499 (tror att det är den i vart fall) är den ända jag testat av biltemas blocknyckelsatser så jag kan inte jämföra övriga i biltemas sortiment, men jag tycker 10-499 har funkat bra för mig.
Sen listar du ju inte insexnycklarna heller de funkar faktiskt riktigt bra. Den satsen jag har är dock utbytt så jag kan inte säga något om dem som finns i deras sortiment nu. Kan dock inte påstå att jag märker någon kvalitets-skillnad på dem och de park-tool nycklar jag har.

Nej där står Vevlageravdragare inte Pedalarmsavdragare. Men jag skall inte ha Vevlageravdragare för jag har inga sådana lager.

Skall dit imorgon och köpa lite gott och blandat.

Tillbaka
Topp