vilka XC-däck ska jag välja?

Det heter väl super race osv nu istället?

Jag kör Ray fram och burt bak. Jag hade hellre haft mer grepp fram än bak. Casing har inte varit nåt problem.

Ray greppar ändå ok. Jag jämför med Mary.

Har schwalbe kvar snakeskin och liteskin?

Detta måste ju vara liteskin iallafall för rena drömvikten, hittar dock inget mer så kanske är liteskin och snakeskin ett minne blott? (Det nedersta av de två)

Om det annars är så att snakeskin väger 100g mer kanske jag testar conti cross king black Chili...

Nej. XC-däck finns nuförtiden i Super Race och Super Ground. Super Race har tre skiktar isf de två av Lite Skin. Super Ground är tuffare.

Vikterna av XC däck verkar helt slumpmässigt på schwalbe.com, bättre att titta på r2-bike.

Lutar åt att testa conti cross king black chili. Trött på att schwalbes vikter skiftar så mycket även om rocket ron är ett nästan oöverträffligt däck på andra punkter. Men på lätta XC hjul vill jag även ha lätta däck och super race har lite väl lågt punkteringsskydd för att jag ska vilja ha det.

Om man siktar på att vara snabb på långloppscupen finns det något bra incitament för att köra bredare än 2,25?
Inte för långloppscupen/varierat underlag skulle jag säga. Bredare däck = högre rullmotstånd även om det kan vara aningen bekvämare och bättre med bredare i vissa situationer.

Jag vill inte ha bredare däck än nödvändigt då det för med sig extra roterande massa = onödigt :)

Hur står sig Pirelli? Jag gillar deras däck på graveln. Behöver byta ut mina Racing Ralph som är på väg att ta slut, ska sitta på IB 30 fälg.

Inte för långloppscupen/varierat underlag skulle jag säga. Bredare däck = högre rullmotstånd även om det kan vara aningen bekvämare och bättre med bredare i vissa situationer.

Jag vill inte ha bredare däck än nödvändigt då det för med sig extra roterande massa = onödigt :)
Bredare däck = Lägre rullmotstånd iof.

Hur står sig Pirelli? Jag gillar deras däck på graveln. Behöver byta ut mina Racing Ralph som är på väg att ta slut, ska sitta på IB 30 fälg.
Jag har kört på Pirelli Scorpion XC RC lite 29x2,40 under ca 1 år och jag gillar dem. Kanske inte de mest lättrullade däcken men inte heller tunga. Om jag jämför med Specialized Fast trak/Renegade 2,35 breda så upplever jag att Pirelli är mer lättrullade och aningen bättre grepp.

Har kört XC RC prowall 29x2,40, fram och bak på i30 fälg i några månader.
Jag gillar dom verkligen.
Kommer bäst till sin rätt vid teknisk körning, när man kör mer åt det aktiva hållet, upplever jag.
Kanske inte lika följsamma över småstök i lägre fart som Maxxis Aspen eller
Bontrager xr2, men bättre grepp på våta stenar och rötter, samt sidogreppet tycker jag är mer distinkt, jag upplever det som om dom vill köras aktivt och snabbt för att komma till sinn rätt.

Har kört XC RC prowall 29x2,40, fram och bak på i30 fälg i några månader.
Jag gillar dom verkligen.
Kommer bäst till sin rätt vid teknisk körning, när man kör mer åt det aktiva hållet, upplever jag.
Kanske inte lika följsamma över småstök i lägre fart som Maxxis Aspen eller
Bontrager xr2, men bättre grepp på våta stenar och rötter, samt sidogreppet tycker jag är mer distinkt, jag upplever det som om dom vill köras aktivt och snabbt för att komma till sinn rätt.
Ok, om man ska säga något negativt så är det väl bromsgreppet speciellt i blött som inte är det bästa.
Inget xc däck jag testat har väl bra bromsgrepp iof, och dessa är inget undantag.

Jag har kört Pirelli XC RC prowall 29x2,40 på min XC-hoj över vintern/våren. Min högst ovetenskapliga och subjektiva uppfattning är att däcket är trevligt i skogen och ger förvånansvärt bra grepp på fuktig granit, i viss mån rötter. Jag är inte särskilt teknisk/aggressiv, så för mina behov känns t.ex. kantgrepp fullt tillräckligt. Inga punkteringar.

Jag upplevde dock däcken som påtagligt trögrullade, i synnerhet på asfalt och i något mindre utsträckning grusväg, så nu sitter 2.25" Rocket Ron fram och 2.25" Racing Ralph bak då jag kört ett par långlopp med mycket grusväg och har prioriterat rullmotstånd där de senare känns märkbart bättre.

gäller det även landsväg?
Ja, men "det beror på", som vanligt. Man får sätta däckets storlek och kontaktyta i relation till underlagets ojämnhet. Cyklar man på ett helt slätt underlag behövs inga däck alls (tänk järnväg). Men ju ojämnare underlaget är, desto mer tjänar man på större däck. Exakt var optimum finns får man nog prova sig fram till, och man måste såklart räkna in alla andra egenskaper, såsom tröghetsmoment och luftmotstånd.
Man bör i alla fall ha klart för sig att även en till synes slät asfaltväg inte är helt jämn, och att man därför i regel tjänar på att ha en viss luftkammare istället för minsta möjliga däck.

IMG_9547.jpeg

Jag körde både förra säsongen och denna på Schwalbe Racing Ray och Racing Ralph. Så otroligt nöjd med dem. Jag har kört dem både i XCO och Långloppscupen och de funkar kanon. Har varit inne på att testa ändra backdäcket till Thunder Burt. Var lite osäker på fästet i den men pratade med en snabb cyklist som kör Långloppscupen och han var väldigt nöjd och tyckte inte att han tappade speciellt mycket grepp men de är ju bättre rull på den.

gäller det även landsväg?

Om jag inte minns fel vissade de sista test av tyska Bike Magazin jag har sett att bredare MTB däck rullar lite sämre på slätt asfalt. Men bredare MTB däck rullar klart lättare på stig. Man behöver mycket mer än 50% asfalt för att får fördel av smalare däck. Enda nackdelen av bredare däck är vikten.

Jag har upptäckt att mina Sworks Fast trak måste pumpas mycket oftare än de Schwalbe jag hade. Kör Stans tubless sås. Finns det nån annan vätska som kan göra de tätare?

En turfkompis som jag träffade på Åland som kör gravel tipsade baserat på min körning som ändå innebär 30% asfalt att jag som hon borde byta från XC-däck till specializeds pathfinderdäck. Någon som testat som också kör rätt blandat?

En turfkompis som jag träffade på Åland som kör gravel tipsade baserat på min körning som ändå innebär 30% asfalt att jag som hon borde byta från XC-däck till specializeds pathfinderdäck. Någon som testat som också kör rätt blandat?
Nu har jag inte hängt med i vad du kör nu men i alla fall bak kan man gå ner ordentligt. Var mellan thunder burt och pathfinder gränsen går är frågan. Svårare fram för min del om det ska funka på stig

Nu har jag inte hängt med i vad du kör nu men i alla fall bak kan man gå ner ordentligt. Var mellan thunder burt och pathfinder gränsen går är frågan. Svårare fram för min del om det ska funka på stig
Idag kör jag mest mountain king och cross kimg från continental. Varit nyfiken på thunder burt tidigare så ska kika på dem också!

Jag körde både förra säsongen och denna på Schwalbe Racing Ray och Racing Ralph. Så otroligt nöjd med dem. Jag har kört dem både i XCO och Långloppscupen och de funkar kanon. Har varit inne på att testa ändra backdäcket till Thunder Burt. Var lite osäker på fästet i den men pratade med en snabb cyklist som kör Långloppscupen och han var väldigt nöjd och tyckte inte att han tappade speciellt mycket grepp men de är ju bättre rull på den.
Vilken storlek och modell kör du? Finns ju i olika gummiblandning ( antar jag) jag har 2.25 på nu men funderar på 2.35 med brun sida ?

Även om inte rolling resistance-sajten säger allt så är den ju intressant för den vetgirige. Måste säga att jag blev positivt överraskad över hur pass lågt rullmotstånd schwalbe wicked will fick nyligen. Jag kör nu barzo och jag tycker de rullar jäkligt bra och will är ännu snabbare och fick dessutom betydligt bättre resultat i wet grip vilket jag anser vara barzos akilleshäl. Riktigt sugen på att testa dem men det får nog bli till nästa säsong - måste slita ut nuvarande lite mer innan ett byte blir legitimt

Jag körde Ränneslättsturen med 0,8 bar fram och ca 1,0 bar bak. Rekon fram, Rekon race bak. 2,4 tum bredd (eller är det 2,35?). Inga genomslag, jag väger 70 kg. Det gick förvisso galet långsamt i den värsta leran jag någonsin varit med om, som motionär hade redan säkert 200 cyklister kört ner stigarna fullständigt innan mig.

Väldigt glad för greppet med Rekon fram, hade gärna haft det även bak.

Nu verkar Schwalbe släppt sin modell som rullat i världscupen något år, då märkt "Prototype First Ride".

Specialized har rea på fast trak bl.a även om det inte är finaste varianten (men i t7 gummi). Värt att testa för sommarens halvblöta stigar eller är det bättre att köra vidare på racing ray?

Efter lång tid med diverse kombinationer av flera olika generationer av Fast Trak/Renegade testade jag igen den gamla favoriten CrossKing/RaceKing fram/bak (nu i Protection, förr var det vanligtvis i RaceSport, de brukade stryka med genom snitt eller slitage i däckssidorna)
- vilket rull (subjektivt…) det blev på asfalt/grus/snällare stig!
Greppet är förvånansvärt bra, speciellt med tanke RK-mönstrets minimala djup. Kan ana att de bredare Spez-däcken kanske rullade bättre/bekvämare över grövre rötter/sten och med en mer ”dämpad” känsla (om man kan tala om dämpning när det gäller flimsiga XC-däck).

Nu verkar Schwalbe släppt sin modell som rullat i världscupen något år, då märkt "Prototype First Ride".

Försvinner dom där fula linjerna på schwalbedäcken?

Jamendetdär hade jag kunnat tänka mig testa fram tillsammas med DunderBertan bak, men finns dom att få tag på innan snön lägger sig?

Vi får väl se om ray också kommet i 2.4 och var det väger. 2.4 går väl iofs sig med 2.35 fram. Det kanske inte ens är bredare.

Ja. Förstår att du blir irriterad på detta i ett forum som nästan bara avhandlar livets mest avgörande frågor.
Han kanske har missförstått att det är ett cykelforum? "Happyride" ger utrymme för tolkning i sanningens namn. Jag förstår irritationen om "slang, gummi och hjälm" visar sig betyda något helt annat

Vad rekommenderar ni hajar till någon som kör, säg, 80-90% asfalt och resten grus?

Använder hojen mest till att pendla (på asfalt), men har tänkt att motionsträna lite mer med cykeln i sommar/höst för att bli mindre tjockis. Är dock nybörjare, och kör inte i lera direkt.

Var på väg att slå till på ett par Continental Terra speed, men insåg att de kanske är för någon som kör (betydligt) mer grus då de verkar slitas rätt snabbt på asfalt?

Tillbaka
Topp