Vilken cykel tar mig snabbast dit jag ska?

josofin

Aktiv medlem
Behöver jag en annan cykel för att komma snabbare (lättare?) från a till b?
Gäller cykelpendling. 29 km enkel väg. Två möjliga vägar, tror jag kommer köra båda. Den ena är 50 % bred, lågtrafikerad, cykelbana och 50% öppen landsväg, ett enda stoppljus!
Den andra är smalare cykelbanor, villaområden, ett antal stoppljus och ca 6 km grusväg.
Provcyklade på befintlig cykel idag, den ena (med landsvägen) tog 1h8min (ca 25km/h), den andra 1h25min (ca 20 km/h), men då var jag redan lite trött...
Förstår att min fysiska förmåga sätter begränsningar, och har inga ambitioner att bli snabb landsvägscyklist. Jag vill bara ta mig till jobbet så smidigt som möjligt. Kan det bli smidigare och snabbare med en annan cykel och isf vad/vilken?
Befintlig cykel: Cannodale Bad Boy från 2004, nån form av hybrid. Ramen är lite för stor. Rakt styre. Hjulen är 26 tum, däcken 1.85 bredd, inte så mkt mönster. Fälgbroms. Fulmekad 1x9, 44T fram och 11-32T bak. Shimano deore. Platta pedaler.
Tror jag vill ha; ram i rätt storlek, större hjul, inte för smala fälgar/däck, skivbroms (mekanisk går bra), bockstyre??, helst bara en klinga fram. Möjlighet till skärmar. Inte sitta-fast pedaler! Kan inte så mkt om komponent-grupper/nivåer på vägcyklar. På mina mtb:s har jag genomgående SRAM GX/Code R/RCS och är nöjd med de. Vad blir motsvarande?
Är det en gravel jag ska titta efter? Vad är den största skillnaden på landsvägscykel och gravel med "landsvägs-däck"?

Och den viktigaste frågan då, kommer jag bli snabbare med en annan cykel, eller ska jag bara köra på med den jag har...?
Målet är att cykla minst 2 ggr/vecka, sannolikt inte under vintern, och att klara iaf en väg på 1h eller strax under.

Som exempel har jag sneglat på denna, men tycker den är lite i dyraste laget. https://www.bikester.se/ns-bikes-rag--3-M1183232.html

Kan tänka mig bättre begagnat från "rätt" säljare, men vill inte ha ett renoveringsobjekt, så kanske hellre nytt?

Tips/förslag?

Hålla över 30km/h solo på vintern, på smala villagator är ett högt ställt mål!

Edit: ah, inte på vintern. det gör det lite lättare.

questXS.jpg

Lite grus går ju att köra med vilken jonne som helst, men ska det gå fort så är det skönt med bockstyre. Med landsvägspendling runt Bornsjön så funkar det ju faktiskt även med fälgbroms.

Om du inte vill har en velomobiel, är en gravelbike bike bra. Breda däck behövs inte, men utrymme till skärmar är bra. Den du länkar till har mekaniska skivbromsar. Jag föredrar hydrauliska. Här finns en som är lite billigare (eller har kronan redan gått när för mycket?):

Lite grus går ju att köra med vilken jonne som helst, men ska det gå fort så är det skönt med bockstyre.
+1
Det är skönt även när det går långsamt

Med landsvägspendling runt Bornsjön så funkar det ju faktiskt även med fälgbroms.
Pendling runt Bornsjön! För en svag och klen stackare som mig är PENDLING på Vällingevägen onödigt krävande. Skall man pendlingscykla Sthlm <=> S-tälje rekommenderar jag vägen närmast E4an (Bergaholmsvägen) xtra mkt när det gäller pendling.

Hur lång är du?

Två cyklar som jag tror är mer prisvärda är

Jag cyklat ca 50 mil, både grus och asfalt med en enklare version som har samma ram som GX ltd. Så länge du försäkrar dig om att det är årsmodell 2022 (tidigare hade en mkt sämre geometri) kan jag intyga att ramens geometri är vettig. Den har en ganska snäll sittställning. Gissar att Ridleyn är mer aggressiv.

Båda har dubbelklinga, vilket jag tycker är mycket bättre till en pendlare. Dessutom hydrauliska bromsar. 35 mm (de har 37 resp 38) däck räcker mer än väl för ditt tänkta användningsområde.

Ridleyn har tidigare reats för ca 14-15 tkr.

Hur lång är du?

Två cyklar som jag tror är mer prisvärda är

Jag cyklat ca 50 mil, både grus och asfalt med en enklare version som har samma ram som GX ltd. Så länge du försäkrar dig om att det är årsmodell 2022 (tidigare hade en mkt sämre geometri) kan jag intyga att ramens geometri är vettig. Den har en ganska snäll sittställning. Gissar att Ridleyn är mer aggressiv.

Båda har dubbelklinga, vilket jag tycker är mycket bättre till en pendlare. Dessutom hydrauliska bromsar. 35 mm (de har 37 resp 38) däck räcker mer än väl för ditt tänkta användningsområde.

Ridleyn har tidigare reats för ca 14-15 tkr.
Tack! 168 cm. Ridleyn gillar jag inte utseendemässigt, men den andra tål att tittas närmare på!

Det finns en lång tråd om White GX Lite här
Det finns även (minst) en White GX-ägare här som inte är nöjd med cykeln
Jag har en ltd och den är ju skräp mestadels, men bromsarna är nog det bästa ?
Jag har sett exempel på väldigt snabba personer som cyklar på en White GX ltd som jag tycker är en hemsk ram komfortmässigt...

Min första tävling var känslan lite såhär: "Helvete, jag har ont i skallen pga stötar redan på uppvärmingen... Hur ska det här gå?"
Tog en tur på min Crux efter att ha cyklat white gx ltd sedan cxsäsongen. Märks så stor skillnad på cykel så egentligen kanske man borde sälja bort aset från white. Även om den rullar så är det ju den absolut tråkigaste cykeln jag har ägt.
Jag har ingen egen erfarenhet av White GX men jag hoppas att de som har egen erfarenhet av den postar här. Inte mins @NickPick

Årets GX Lite är ju dessutom riktigt snygg, om det räknas, och det gör det.

Jag har singelklinga på både trail- och grushojen, men skaffade nyligen renodlad räser med framväxel och där trillade en polett ner. Körde korta Göteborgsgirot på grushojen pga räsern på annan ort, och då grämde jag mig stundvis över att det var glest mellan växlarna.

Jag har ingen egen erfarenhet av White GX men jag hoppas att de som har egen erfarenhet av den postar här. Inte mins @NickPick

Tråden om GX lite är läsvärd. Jag är ganska säker på att @NickPick har den gamla geometrin. Som jag skrev, det är viktigt att kolla att det verkligen är 2022 års modell.

Tråden om GX lite är läsvärd. Jag är ganska säker på att @NickPick har den gamla geometrin. Som jag skrev, det är viktigt att kolla att det verkligen är 2022 års modell.
Det är ingen skillnad mot den nya, fortfarande. Jag har ju haft båda :)Skillnaden i geometri är nog snarare dålig kvalitetskontroll isåfall :)
Kommer ni ihåg när någon mätte whitecyklar med tumstock och det var skillnad på samma storlek?
Fortfarande står den kvar och används i regn och på vintern. Letar dock bättre cykel. Prisvärd? Absolut, på rea!

Jag har inte cyklat så långt på min, längsta rundan är ca 20km. Hade en Cannondale topstone innan och jag märker ingen extrem skillnad. Men på den cyklade jag som längst ca 90km och om jag gör det på White:n kanske det märks.. :cool:

Köpte den främst för att pendla och slippa vara rädd för stöld

Kommentarer till någon av dessa?

Blir inte riktigt klok på storlek heller. Var in på Sportson och testade en NS RAG+, enl säljaren ska jag ha M (det var ju den de hade i butiken). Kollar man på tex Bikesters räknesnurra ska jag ha S (47,5). På någon annan cykel hamnar jag på 50 och enl Canyons räknesnurra för ovan länkade cykel ska jag ha XS? Extra svårt när jag inte riktigt har koll på hur det ska kännas heller. På mina mtbs kör jag S (reach 430), körde tidigare M, men trivs bättre på S... förstår att det inte riktigt går att jämföra enduro-mtbs med vägcyklar ?..

En hoj med bockstyre och snabbare hårdare pumpade däck (förutsatt asfalt) kommer sannolikt att klara sträckan på knappt under en timme givet att du kör 25 km/h med en bredare mer upprätt sittställning och rimligen långsammare däck.
Har du möjlighet skulle jag låna en räcer/cx/gravel först och testa för att se om det känns värt det, och om inte typ 25mm däck fungerar.

Det billigare alternativet jämfört med att köpa ny hoj är möjligen snabbare däck och kanske kapa styret något men jag tror inte du kapar 8 min på det.

Vill du komma billigt undan 2000-4000 så skulle jag titta på begagnad lvg med sti reglage, 130 mm OLD bak och inte säga nej till fälgbroms och 25 mm däck (baserat på happy säljes lvg sorterat på pris jämfört med cx gravel). Är skivbroms och fetare däck ett krav lär du få lägga på några tusen och utbudet är sämre på begagnatmarknaden.

En hoj med bockstyre och snabbare hårdare pumpade däck (förutsatt asfalt) kommer sannolikt att klara sträckan på knappt under en timme givet att du kör 25 km/h med en bredare mer upprätt sittställning och rimligen långsammare däck.
Har du möjlighet skulle jag låna en räcer/cx/gravel först och testa för att se om det känns värt det, och om inte typ 25mm däck fungerar.

Det billigare alternativet jämfört med att köpa ny hoj är möjligen snabbare däck och kanske kapa styret något men jag tror inte du kapar 8 min på det.

Vill du komma billigt undan 2000-4000 så skulle jag titta på begagnad lvg med sti reglage, 130 mm OLD bak och inte säga nej till fälgbroms och 25 mm däck (baserat på happy säljes lvg sorterat på pris jämfört med cx gravel). Är skivbroms och fetare däck ett krav lär du få lägga på några tusen och utbudet är sämre på begagnatmarknaden.
Ja, har tänkt på det där med att låna och testa vore bra... känner ingen jag kan låna av dock... Fälgbromsar känns uteslutet, det är det absolut sämsta med nuvarande hoj... Hellre lite dyrare isf.

Blir inte riktigt klok på storlek heller. Var in på Sportson och testade en NS RAG+, enl säljaren ska jag ha M (det var ju den de hade i butiken). Kollar man på tex Bikesters räknesnurra ska jag ha S (47,5). På någon annan cykel hamnar jag på 50 och enl Canyons räknesnurra för ovan länkade cykel ska jag ha XS? Extra svårt när jag inte riktigt har koll på hur det ska kännas heller. På mina mtbs kör jag S (reach 430), körde tidigare M, men trivs bättre på S... förstår att det inte riktigt går att jämföra enduro-mtbs med vägcyklar ?..

Canyon Endurace är bra. Isf Nuroad skulle jag betala 100 euro mer för Radon jag länkade till eller White GX.

En NS Rag+ är mycket för stor för dig i M. Även S är stor. Canyons storleksrekommendation med kroppslängd verkar bra, om du inte har ovanligt lång eller kort överkropp. Dessutom är Canyons storleksr finnstegrat, så inte jämförbar med många andra.

snabb cykling plus singelklinga=does not compute.

anledningen är inte i första hand brist på växelomfång, utan att de snabba växlarna är på för små drev på kassetten vilket ger hög friktion och högt slitage, och det är nästan alltid alltför stora hopp emellan dem.

man kan tänkas förbättra bilden med hjälp av en större framklinga så man i praktiken ligger mest på 14t -20t och därigenom ditchar leksaksdreven, men nästan undantagslöst går det inte med befintligt vevparti fysiskt att få plats med en lämpligt stor framklinga.

på en pendlare som ofta går i smutsigt väder är det här ett ytterligare uppenbart problem, eftersom det ofta är mer variabel fart än vid landsvägskörning. de högsta växlarna kommer då mer till praktisk användning, och de små och redan från början tröga dreven sliter i denna mer krävande miljö på kort tid ut sig själva och kedjan.

Canyon Endurace är bra. Isf Nuroad skulle jag betala 100 euro mer för Radon jag länkade till eller White GX.

En NS Rag+ är mycket för stor för dig i M. Även S är stor. Canyons storleksrekommendation med kroppslängd verkar bra, om du inte har ovanligt lång eller kort överkropp. Dessutom är Canyons storleksr finnstegrat, så inte jämförbar med många andra.
Radonen ser bra ut men den är gul ? (gult är fult ?). I andra färger blir den dyrare och med fula skärmar! White GX verkar minsta strl vara 52?

Radonen ser bra ut men den är gul ? (gult är fult ?). I andra färger blir den dyrare och med fula skärmar! White GX verkar minsta strl vara 52?

Geometritabellen hos XXL är en kaos. Jag hittar ingen GX i S/52. Den skulle kunna passa om stammen är kort, men längden uppges inte (kan man dock byta enkelt).

Trek Domane är också värd en titt, en väldigt bra allround cykel samt att många upplever geometrin som bekväm (kan dock vara personligt så klart).

Har du två hjulpar till den, ett för landsväg (asfalt) och ett för grus/dubb får du rejäl flexibilitet.

Om skivbroms är ett krav så går de billiga men bra (om man gillar lvg fälgbroms)beganade lvg modellerna bort. Detsamma med nya däck till vad du har.

Om du inte har känner dig säker på storleken och dessutom ligger på de minsta modellerna så skulle jag vara mer försiktig med att köpa online. Det går såklart att justera reach med styre och stam till viss mån men det innebär ju mer meck och pengar.

Det sagt så får jag uppfattningen att Nuroad hojen har trögrullade däck https://www.bicyclerollingresistance.com/
Canyonen har nog något snabbare däck.
Personligen skulle jag vilja ha något med typ gp4000/5000 eller liknande rullmotstånd om målet var att det skulle gå fort från A-B (något högre risk för framförallt trasiga däcksidor dock). Men är det pendling 3 mil där du kanske sitter utmed vägkanten i 5 grader och cykelkläder kan ju avvägningen bli annorlunda.

Endurace verkar ju fantastisk sett till spec/pris! Snygg var den med.

Giant Revolt, Defy och TCR, lite beroende på hur snabbt och slätt man skall cykla, brukar ju få fina betyg i cykelpressen. Kanske finns det några reaklipp därute.

Breda däck!
Komfort över snabba stötiga däck.
Håller med, men beror ju på ort vad som är komfort. Pga anledning bor jag just nu både i Göteborg och Ängelholm. Jag cyklar bekvämare på 28 mm/5,5 bar i Skåne än vad jag nånsin gjort på 47 mm/2 bar på skitvägarna i Göteborgs innerstad och närområden.

Om du måste ha skivbromsar så avråder jag dig från mekaniska. Det finns vissa som är bra, men generellt sett så är det ganska dåliga system där endast ett bromsbelägg rör sig, vilket leder till att det blir betydligt krångligare att få bromsskivan att gå fritt. Sen tappar man ju också självjusteringen av bromsarna i takt med att beläggen slits.

TRP har en hybridvariant där man har vajer ner till oket, men en liten hydraulisk reservoar i oket. Det är faktiskt ett ganska så bra system och är enkelt att uppgradera till om man har en cykel med mekaniska skivbromsar.

Sen är ju hydrauliska skivbromsar inte utan problem, men de känner du säkert till om du cyklar i skogen.

Har den där ? hydraliska bromsar? Jag tror det, men framgår inte jättetydligt av specen. Nån som vet?

Trek Domane är också värd en titt, en väldigt bra allround cykel samt att många upplever geometrin som bekväm (kan dock vara personligt så klart).
Trek Domanes geo varierar även väldigt mkt med strl, ett bra sätt att kolla detta är att jmf STR (Stack-To-Reach) mellan olika strl.
44cm (minsta strl)     Reach:  360mm      STR: 1,42
54cm                   Reach:  374mm      STR: 1,54
62cm (största strl)    Reach:  386mm      STR: 1,7
Geo från: https://geometrygeeks.bike/bike/trek-domane-sl-5-2022/
Med en reach på 36cm och STR på 1,42 har minsta strl en riktigt rejsig sittställning, långtifrån det som brukar kallas bekväm. Medan största strl ovanligt korta reach på under 39cm och samtidigt en STR på hela 1,7 (den högsta jag känner till) är riktigt extremt kort och hög.
Sittställningen hos Domane är alltså väldigt strlberoende.

Det är ingen skillnad mot den nya, fortfarande. Jag har ju haft båda :)Skillnaden i geometri är nog snarare dålig kvalitetskontroll isåfall :)
Kommer ni ihåg när någon mätte whitecyklar med tumstock och det var skillnad på samma storlek?
Fortfarande står den kvar och används i regn och på vintern. Letar dock bättre cykel. Prisvärd? Absolut, på rea!

Det är något som inte hänger ihop. Vad jag har läst har folk tidigare klagat på geometrin och att man behöver aparmar för att nå fram. 2022 års modell är absolut inte så. Den har en snäll ganska upprätt sittposition. Lite för snäll för min smak. Det är inget som är konstigt med 2022 års geometri.

Jag har cyklat flera 6-mila turer och det funkar hur bra som helst. Cyklade 4 mil idag och jämfört med mina racers och CX:ar är den ganska hög fram. Om man gillar det eller inte är en smaksak.

Vi köpte tre st i olika storlekar när de reades. Geometrin var bra för alla och köparna är nöjda.

Väldigt bra fälgbromsar. Jag har samma hoj med hydralskivbromsar, den bromsar inte bättre i torrt väglag. Skivor var ett stort framsteg på mtb, för landsväg är fördelarna inte alls lika uppenbara. Om man är på en tajt budget och vill ha mkt fart för pengarna så är inte hydralbromsar det första man ska ha i sin kravlista.

Cykel som tar mig snabbast dit jag ska AND inte-sitta-fast pedaler = does not compute. Kom över din aversion och fördom mot sitta-fast pedaler. De är självklara vid seriös landsväg som snabbpendling till Södertälje är. Det går inte ens att trampa så fort som man ska, om man inte har sitta-fast pedaler. Det går inte att lära sig korrekt trampteknik utan dem. Titta hur fort de trampar på TdF, det är inte bara för proffsen, även ambitösa motionärer tjänar på att härma denna stil.

Väldigt bra fälgbromsar. Jag har samma hoj med hydralskivbromsar, den bromsar inte bättre i torrt väglag. Skivor var ett stort framsteg på mtb, för landsväg är fördelarna inte alls lika uppenbara. Om man är på en tajt budget och vill ha mkt fart för pengarna så är inte hydralbromsar det första man ska ha i sin kravlista.

Personligen skulle jag aldrig gå tillbaka till en lvg cykel med fälgbromsar idag.
Då skulle jag hellre spara ihop lite extrapengar så det räckte till ett par hydraliska skivbromsar.

Tillbaka
Topp