Vilken kryptonite lås är bäst? Är två lås för mycket?

Precis köpt en elcykel - rent spontant tänker jag att två lås inte är för mycket jämfört med hur mycket själva cykeln kostade ?

Vilka är lås skulle ni rekommendera som är SSF märkta

Det finns bygellås som står emot vinkelslip rätt länge (t ex Hiploc d1000) men de är stora och otympliga och det kan vara svårt att hitta något bra att låsa fast dem i. Jag föredrar mc-kätting + hänglås om jag måste lämna cykeln nånstans.

Det finns bygellås som står emot vinkelslip rätt länge (t ex Hiploc d1000) men de är stora och otympliga och det kan vara svårt att hitta något bra att låsa fast dem i. Jag föredrar mc-kätting + hänglås om jag måste lämna cykeln nånstans.
Då får jag skaffa mig en MC kätting och hänglås ?- tkr det är så svårt att välja

Det finns bygellås som står emot vinkelslip rätt länge (t ex Hiploc d1000) men de är stora och otympliga och det kan vara svårt att hitta något bra att låsa fast dem i.
Litelok X1 är lättare och betydligt billigare. Inte riktigt lika svårt att kapa som D1000 & X3, men fortfarande mycket svårare att kapa än en kätting och lättare att ta med sig med medföljande ramfäste.

@säckpotatis97 kolla tråden Litelok X1: Vinkelslipsäkert?!

Två lås är alltid bra. Litelok genom baktriangel, bakhjul och cykelställ samt en ordentlig SBSC godkänd kedja genom framtriangel, framhjul och cykelställ så är cykeln nästan helt säker.

Senast ändrad:
det är tyvärr ganska vanligt att folk sätter sig i en situation där man köpt en cykel för vardagligt bruk som egentligen är för fin eller för dyr att parkera ute.

alltså ett rätt oanvändbart arrangemang.

ett sätt att mildra problemen få med sig de tunga låsen, är att köpa flera, och placera dem och lämna dem fastlåsta där man regelbundet parkerar.

Litelok X1 är lättare och betydligt billigare. Inte riktigt lika svårt att kapa som D1000 & X3, men fortfarande mycket svårare att kapa än en kätting och lättare att ta med sig med medföljande ramfäste.

@säckpotatis97 kolla tråden Litelok X1: Vinkelslipsäkert?!

Två lås är alltid bra. Litelok genom baktriangel, bakhjul och cykelställ samt en ordentlig SBSC godkänd kedja genom framtriangel, framhjul och cykelställ så är cykeln nästan helt säker.
Hmm! Va bra då, men när du säger SBSC godkänd är det då som SSF godkänd?
Sen tack snälla för tipsen hur jag ska låsa! Ska se mig om lite - verkar inte finnas en svensk butik som säljer litelok x1- men ska köpa en sån och kätting kedja? TACK

det är tyvärr ganska vanligt att folk sätter sig i en situation där man köpt en cykel för vardagligt bruk som egentligen är för fin eller för dyr att parkera ute.

alltså ett rätt oanvändbart arrangemang.

ett sätt att mildra problemen få med sig de tunga låsen, är att köpa flera, och placera dem och lämna dem fastlåsta där man regelbundet parkerar.
Hmm- jag vet när jag jobbade i mitt gamla jobb där hade de en cykelparkering med kortläsare lås. Men mitt nya jobb har ingen sånt ställe så ska se vart jag ska parkera.

Tack för tipsen! Tar med mig detta!

Jag tycker största problemet är att hitta nåt vettigt att låsa fast cykeln i, ett cykelställ i mjukt stål går ju rätt snabbt att kapa upp.

Tillbaka
Topp