Vilken pulsklocka ska man ha??

Oskar V

Ny medlem
Hallå!

Som rubriken säger:
Vilken pulsklocka ska man ha?
Ska man ha en med "cykeldator-funktion" eller ska man ha kvar datorn och köpa en som bara mäter puls?
Vart köper man bäst/billigast?

//Oskar

beror väll oxå på vad du vill lägga. polar S610 är ju prisvärd. kanke att man vill ha mer minne. det beror väll som sagt på hur mycket man ska använda den o hur mycket man vill lägga ut

jag vet inte rigtigt hur mycket jag vill betala, det känns som det är viktigare att man får en som fungerar och räcker till så man inte vill byta upp sig efter två veckor. Priset är alltså inte den avgörande faktorn, men man vill ju alltid komma undan så billigt som möjligt :)

om du gör några andra sporter också så är det ju bra med en extra klocka så du kan använda vid löpning,skidåkning osv. sen är det också en sak att kunna använda sig av alla de där faktor som man få av de värsta klockor...vs att om du inte precis är läkare eller på nåt annat sätt väldigt kunning angående puls,watt osv. så går det bra med en enkel klocka från typ sigma eller nåt sånt. det finns många som har köpt en 720 från polar och vet inte ens vilken blodtryck de har osv...känns inte speciellt proffsig i så fall...

Pulsen kontrolleras till klockan med ett "jobbigt" band man bär runt bröstkorgen? Jag har också ett litet sug efter en klocka med vilken man kan få fram lite rolig fakta från. (Kadens hastighetet, elevation, hjärtfrekvens osv) Men det är mer i leksakssyfte än någont annat hos mig.

Om du är snål kan du leta efter en gammal Xtrainer? från Polar. har ett par år på nacken men kan allt i form av puls och cykelfunktioner. Har själv 2 (en är dock utlånad och inte till salu).

> det finns många som har köpt en 720 från polar och
> vet inte ens vilken blodtryck de har osv...

Ursäkta men varför behöver jag veta blodtrycket för att använda min pulsklocka optimalt?

Först det första... Blodtryck?! Det var ju en pulsklocka som det handlar om!

Ang. pulsklockan.. Vad ska du ha den till? Om det gäller som en cykeldator, så rekommenderar jag Polar CS200cad, så har du i princip allt du behöver (förutom watt...). Om du är triatlete, så rekommenderar jag S625X, och köp till hastighets- och kadensgivare.

Hej,
Innan du tar en polar kolla vad du får när du köper en ciclo på webbutik i tyskland.
Den är lite stor men har många funktioner för det priset. Jag har använt min i drygt 1 år och är nöjd. Jag har en HAC4.
Martin

Nej nej nej, köp en enkel klocka från Sigma. Till en början behöver du inte grafritare och sånt. funkat pulsträning för dig så köper du en dyrare variant från Polar.

Jag skulle rekommendera en Sigma PC 15.

http://www.cyclecomponents.com/cgi-...0&visa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=

Den hade alla de funktioner som jag var ute efter, till ett bra pris, under 400:-
Aktuell puls
Tre inställningsbara pulszoner
Automatisk pulszon kalkylator
Alarm när pulszonens gränser över/underskrids
Max uppnådd puls
Tid i pulszoner
12/24 timmars klocka
Datum
Stoppur
Varvräknare
Bakgrundsljus
Trainingmanager: För enkel utvärdering av träningen
''My name'' funktion
Batteri mätare
5 språks meny

Har en Polar 520 och den funkar utmärkt för mig som kör seniorklassen på lvg, litet minne men träningsdagboken brukar man ju skriva i varje dag...

Jag köpte en Atech på Sportex för 299 kr och den funkar utmärkt. Duger som en första intro till pulsträning. Om du vill hålla lite bättre koll på träningen så är en pulsklocka ett mycket bra köp.

Kom just från tvättstugan och upptäckte att min gamla Atech inte klarar 40 gradersprogrammet. Så tänkt på det :D Den är inte så vattentät, det är vatten kvar innanför glaset, hehe. Tur jag köpte en Polar i fredags.

Jag kör med Suunto X6HRM. Inte den billigaste, ca 5000:-, men den är iaf så pass snygg att den också kan användas till vardags. De flesta andra pulsmätare ser ut som dom kom ur en bubbelgummiautomat..
Pulsmätarenheten är samma som i Polar, som Suunto köper den ifrån.
Klocka, Puls, tidtagning, kompass, termometer, barometer, höjdmätare.

Bilagor

• x6hr_large_1104d.jpg
    x6hr_large_1104d.jpg
    25.5 KB · Besök: 29
va är det där för grejj, du menar väll inte att den mäter pulsen genom den där sladden o att man måste ha den där grejjen på ett finger? för 5000 kr borde man kräva mera :D

Baltazar skrev:
-------------------------------------------------------
> va är det där för grejj, du menar väll inte att
> den mäter pulsen genom den där sladden o att man
> måste ha den där grejjen på ett finger? för 5000
> kr borde man kräva mera :D

Nej.Det är när man ska föra över till datorn

Kaijan skrev:
-------------------------------------------------------
> Baltazar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > va är det där för grejj, du menar väll inte att
> > den mäter pulsen genom den där sladden o att
> man
> > måste ha den där grejjen på ett finger? för
> 5000
> > kr borde man kräva mera :D
>
>
> Nej.Det är när man ska föra över till datorn

usb kontakt eller vad? eller äre ir sensor som man får koppla in?

har en S625X, som isig är samma som 700 serien, fast med löpfunktion.löparsensorn får man med, men inte cykeldator sensorerna, 725x har oxå löpfunktionen, men där tror jag att det är tvärt om, man får köpa till löpsensorn, löpsensor = 1800, cykelsensorer, 400 kr typ :D

vad äre du vill veta? mycket bra klockor,man får vad man betalar för. mycket minne så man slipper dra ut allt efter varje pass. IR sensor för överföring (sensor till datorn får man köpa till). stor tydlig display, alla funktioner man kan tänka sig vilja ha. till s625x o tror även det gäller 725 så får man med den nya sortens pulsband som är mjukt hela vägen, ruskigt skönt. just ja, med de derare klockorna, alltså 700-serien får man alltid med kodat bälte vilket är att öredra om man är flera i en grupp som har pulsband. tror även det följer me kodat till 600 serien oxå.

Tycker att löpning och cykling är skoj och därför vill man ju finna något som passar för bägge ändamålen.
Fastnade själv för en 725x men tjejen som sålde polarklockorna tyckte att ja gjorde ett bättre köp om ja köpte en S625X. Därefter köpa till en cykelsensor, låter som ett billigare alternativ Baltazar. Hur länge har du haft din då?

ja, alltså, s625x MED löpsensor o hastighetssensor för cykel slutar på 3000-3500 beroende på var man köper. S725X (som man inte får me sensor för löpning) kostar med sensor för löpning o för hastighet på cykel 4500 kr på www.letro.se. S625X med samma tillbehör kostar 3555 kr på samma ställe. förstår igentligen inte skillnaden, då S625x i cykeldatorfunktioner/själva mjukvaran, är exakt samma som S725. är väll kolfiberboeten, som för övrigt är fejkkolfiber, som kostar extra på S725X.

har haft min sen oktober eller nått. har inte hunnit köra med hastighetssensorn till hojjen ännu, men det vet jag att det funakr bra, hade ju en polarklocka med cykeldator förut med. löparfunktionen verkar funkar över förväntan. det är ju svårt o säga hur exakt det är, om amn inte är ute med måttband o möter löparspåren :D men den verkar kunna känna skillnad på hur stora steg man tar osv. för det går fan inte att lura. så det är inte bara nån simpel konstruktion som bygger på stegräknar principen. lite rolig kuriosa är ju att den sänder ut signaler, som är lika de som sänds från hastighetssensorn på hojjen, så om min kompis tar sin klocka, slår på cykeldatorfunktionen, så får han in min löpsteg ungefär som om magneten på hjulen på hans hojj paserar sensorn :D dock så blire ju inte i närheten av samma resultat, som jag får med löparfunktionen på min klocka. men lite roligt äre ju :D

klockan funkar över förväntan. är mycket nöjd.

Jag köpte nyligen en Polar RS200 för 1500:-. tycker den fungerar tills man tränar riktigt seriöst. Kan utrustas med löpsensor men inte för cykel, men med tanke på vad en cykeldator kostar ansåg jag det var bäst att köpa två enheter för ändamålet. Det tappas och gås sönder på cykeln.

Hygglig loggfunktion på klockan. Den loggar det jag behöver veta, dock inga grafer eller så. Fast det behöver jag inte heller, eller mera rätt så fixar jag det själv i datorn. Dock så anser jag att klockan kunde mäta ansträngingen bättre, tycker inte att den nuvarande algoritmen stämmer särskilt väl. Den ansåg att jag ägnat 15min i pulszon 5, 20min i pulszon 4, och resten i främst zon 3. Då ska man veta att zon 5 är pulsen 90 - 100% av max, och i zon 4 är pulsen 80 - 90% av max. Tittar man då på tiderna och tar hänsyn till att jag inte är särskilt tränad så anser jag det orimligt. Det är möjligt att det blir lite bättre när jag får justera in klockan lite bättre, den har uppskattat min maxpuls till betydligt lägre än vad jag mätt upp med billigare pulsklockor.

Klockan är för övrigt kodad för att minska störningskännsligheten vilket passar bra i spinningsalar.

Mvh
Fredrik

Tillbaka
Topp